Tetszett a cikk?

Hó, latyak, jégborda, vizes útburkolat, aztán újra száraz út: egy jó téli guminak mindez nem probléma. Az ADAC német autóklub és a Stiftung Warentest aktuális tesztjében 28 modell közül csak egyetlen egy kapta meg a legjobb osztályzatot. A két különböző megvizsgált méretosztályban három gumi jó eredményt ért el, ezek elegendő biztonságot nyújthatnak a télre. A kínai termékeknél ugyanakkor nem árt az óvatosság.

A kisebbik méretben (185/65 R15 88T – Opel Astra, Mercedes A-osztály mérete; némi korlátozással ezek az eredmények a 185/60 R 15 méretre is érvényesek; ez a leggyakoribb gumiméret a VW-csoport autóinál) a Dunlop SP Winter Sport 3D MO kapta a legjobb értékelést vizes útburkolaton mutatott meggyőző tulajdonságaival. A Continental gumija összesítésben ugyanannyi pontot kapott, mint a tesztgyőztes, de mivel szárazon és vizes burkolaton sem érte el a nagyon jó minősítést, így lemaradt a dobogóról is. A nagyobbik méretben (225/45 R 17 91&94 H – használatos Audi A3, VW Golf, Opel Astra, Fiat Stilo modelleken) a Michelin Alpin A4, mely meglepően alacsony kopási tényezőkkel bír és a vizes útburkolaton is hozta a pontokat, a hóbiztos Continental WinterContact TS830P és a kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtó Dunlop SP Winter Sport 3D végeztek az élen.

A három hiányos értékelést bezsebelő gumi közül mindhárom a középkategóriából jön, és több részeredménye is katasztrofális volt. A 100 kilométer/órás sebességnél történő fékezésnél nedves aszfalton a Star Performer Winter és a Westlake SW601 Snowmaster 18, illetve 22 méterrel messzebb álltak meg, mint a legjobb eredményt elért hasonló kategóriás gumik. A tesztben résztvevő mindkét 185-ös méretű, négyévszakos gumi a használattól függően ésszerű, takarékos és biztonságos alternatívát jelenthet a téli gumi helyett. Különösen a Goodyear Vector 4Seasons emelkedik ki a sorból kitűnő kopási értékeivel.

A téli gumi kiválasztásakor érdemes az árnak alárendelt szerepet adni, de megéri az árakat összehasonlítani. Az ADAC ugyanannál a modellnél 185-ös méretben guminként akár 34 eurós, a drágább 225-ösnél 81 eurós árkülönbséget is megfigyelt.

Téli gumik 185/65 R 15 T méretben

Gumi márka/típus

Ár/gumi

ADAC osztályzat

Dunlop SP Winter Sport 3D MO

15-500 -23.500 Ft

2,4

Goodyear UltraGrip 7+

16.300 – 22.700 Ft

2,5

ESA-Tecar Super Grip 7

17.400 – 19.600 Ft

2,5

Continental ContiWinterContact TS830

16.600 – 23.000 Ft

2,4

Fulda Kristall Montero 3

13.800 – 21.000 Ft

2,5

Semperit Speed-Grip

13.800 – 21.600 Ft

2,6

Kleber Krisalp HP2

13.500 -19.900 Ft

2,6

Goodyear Vector 4Seasons

20.200 – 28.500 Ft

2,6

Firestone Winterhawk 2 EVO

14.700 – 21.300 Ft

2,7

Vredestein Snowtrac 3

15.200 – 23.800 Ft

2,7

Maloya Davos

14.000 – 18.500 Ft

2,7

Kumho I`ZEN KW 23

14.400 – 23.500 Ft

2,9

Yokohama W.drive V903

14.400 – 21.800 Ft

2,7

Vredestein Quatrac 3

16.900 – 26.300 Ft

3,1

Star Performer Winter

13.300 – 15.800 Ft

5,4

Téli gumi teszteredmények 225/45 R 17 H méretben az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hol kötelező a téli gumi?

Aki nyári gumival indul síelni, nemcsak saját és embertársai életét kockáztatja, hanem jelentős pénzbüntetést is. Nézzük, milyen szabályok vonatkoznak az egyes országokra.

hvg.hu Autó

Miért kötelező a téli gumi?

Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.

hvg.hu Autó

Téli gumi, hólánc: hol kötelező Európában?

Ha valaki megkérdezné, tudná kapásból, melyik országban kötelező a téli gumi használata vagy hol írják elő, illetve hol engedik meg a hóláncot? Nem? Aktuális európai áttekintésünk segítségére lesz ebben.

hvg.hu Autó

Miből van a téli gumi?

120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.