szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Azért szögezzük le, a két kocsi két külön kategória.

Azért szögezzük le, a két kocsi két külön kategória. A 9-5-ös az S60-asnál jóval szegényesebben felszerelt járgány, viszont közel 40 centivel hosszabb annál. Ezért aztán érthető, hogy egyszerűen lehetetlenség betelni a rengeteg hellyel. Ami persze annak is köszönhető, hogy a hátul kifejezetten szűkös Insigniához képest plusz tíz centit toldottak a tengelytávhoz. A trükk bejött, a hátsó lábtér például fejedelmi, ez a valaha kialakított legnagyobb hátsó lábtér, ami Saabban csak előfordult eddig. Lepipálja a közvetlen versenytársnak mondott Mercedes E osztályt, a BMW 5-öst, sőt, ami a helykínálatot és a méreteket illeti, már-már – egy-két centi híján – a 7-es bömöst szorongatja. A saabosok szerint viszont az Audi A6-os a legnagyobb konkurenciájuk. Úgy vélik, csak annyi a különbség a vásárlóközönségben, hogy a Saabot inkább értelmiségiek veszik. Stimmt: nálunk a politikusok inkább Audival járnak.

A csomagtér is óriási, igaz, azt nem tudjuk még most sem eldönteni, hogy a feláras, félköríves pályán mozgó, két ponton rögzített teleszkópos rúdpár árt, vagy inkább használ. Nagy a fantáziám, el tudom képzelni, hogy ehhez valaki örömmel rögzíti bőröndjeit. Mindegy is, a lényeg az, hogy felnőtt a Saab, ezt a kocsit már nem lehet lesöpörni, szép nagy, combos limuzin ez.

További képek a galériában
am

Talán csak az újdonság varázsa a Volvo után, de élvezet vezetni a manuális váltóval. A 2 literes, 160 lóerős motor a drabális kasztnit könnyedén mozgatja, már alacsony fordulatszámon is jól húz, és egy rossz szavunk sem lehet a hatfokozatú váltóra, ami kimondottan dinamikusan gyorsítja a bálnaforma jószágot. Azaz, hogy egy rossz szavunk mégis csak van. Nem egyszer megtörtént ugyanis, hogy kettesbe visszakapcsolva, nagyjából 15 kilométer/órás sebesség alatt rángatni kezdett a kocsi, majd pikk-pakk lefulladt. Ami azt jelenti, hogy a felsőbb tartományokban kimondottan rugalmas váltó szemérmetlenül rugalmatlan is tud lenni. Ettől az autótól aztán tényleg nem vártuk, hogy egy-egy élesebb kanyarnál egyesbe kell kapcsolni!

A dízel nem duruzsol olyan szépen, mint a 300 lovas biturbó V6-os, viszont nem is olyan szomjas. Talán többen tudnak azonosulni a szívet melengető, már-már transzcendens örömmel, amikor az ember a fedélzeti számítógépre pillant, és nem azt látja – mint mondjuk a korábbi automata benzines Volvónál –, hogy teli tankkal még 480 kilométer tehető meg, hanem egy négyjegyű számot. És talán meglepő, de tényleg nem hazudik a számítógép. És ha már transzcendencia, az Úr legyen irgalmas a lelkünkhöz, tényleg mindent megtettünk a zsíros fogyasztás érdekében, de még városban sem tudtuk 9 liter fölé verni azt. Autópályán pedig 130 kilométer/óránál 2000-es fordulaton forog a motor, ekkor beéri 6-7 liter gázolajjal, ha pedig a tempomattal hatodik sebességben óvatoskodunk 90-100 között, akkor 4-5 liter között fogyaszt.

am

A sofőrsegítő kütyük tökéletesen végzik a dolgukat, tök mindegy, hogy 90-re vagy 190-re állítjuk a tempomatot, könnyedén repít a svéd nagyvas. Városban hangos a motor, dohogtam is miatta, mit kerreg itt így ez a dízel, aztán kiderült, nem is a motor hangját hallottam, sőt, az meglepően halk, hanem a ventillátorét. Ekkor bevillant: ez régóta a GM-Saabok gyengéje. Már a korábbi 9-5-ösökben is feltűnt, milyen zavaróan zajos tud lenni az ülésszellőztető motorja, úgy látszik, azóta sikerült a fejlesztést átvinni a sima ventillátorra is. Pedig talán ha kettes fokozaton volt, tehát nem a feltekert légkondi érthető zaja miatt nyavalyogtunk.

A fentebb tett BMW-Mercedes párhuzam leginkább csak a helykínálatra vonatkozik. Sajnos. Merthogy a beltérben a jelenleginél minőségibb anyagokat is el tudnánk képzelni. Egyelőre semmi jelét nem látni annak, hogy a Spyker luxusa bekerülne az autóba. A 9-5-ben a kapcsolók többsége még Opel, ami tudjuk, sose kop el. Az illesztések pár helyütt bizonytalanok, a bajuszkapcsolók jóval olcsóbb kiskocsiba illő fröccsöntött-feelinget árasztanak. Sőt, megkockáztatjuk: ebben a félig-meddig felextrázott Saabban nem érezzük annyira saabosan magunkat, mint az S60-as Volvóban. Nyilván igazságtalanok vagyunk, elvégre a korábban vezetett csúcs 9-5-ben nem volt ilyen megmagyarázhatatlan érzésünk.

[[ Oldaltörés (Nem tetszett a futómű) ]]



A futóműtől sem ájultunk el, sőt! Amikor puhán kéne venni az akadályokat, akkor pattog, ahol meg egy kis sportos viselkedést várnánk tőle, cserbenhagy, és nagyhajósan imbolyog. Ez nyilván azért van így, mert ebbe az olcsóbbik futóművet tették. Az angliai toptesztelők, a top geares fiúk már fel is hívták a svéd döntéshozók figyelmét arra, hogy a hiper strutnak nevezett jobbik felfüggesztést kellene beépíteni az összes modellbe, mert a kopogós-kotyogós verzió bizony méltatlan a luxusautóhoz. Jó hír viszont, hogy Christopher McKinnon globális termékmenedzser nemrégiben kijelentette, hogy már dolgoznak a 9-5-ös első javító csomagján, amely többek között egy átalakított futóművet is tartalmaz. Állítólag lecserélik a GM-től megörökölt beszállítóik egy részét is.

Persze azért nem mindenben jobb a Volvo. Ott például felbírtuk teljesen tekerni a hangerőt, a Saabban erre esélyünk sincs. Olyan erővel szólalnak meg az okosan elhelyezett hangfalak, hogy hallássérült legyen a talpán, aki akár csak a lehetséges feléig fel tudja csavarni a hangerőt. Nekem nem túl jó a hallásom, de már 40 százalék körül feladom, pedig az X-faktoros Király L. Norbi által is feldolgozott Lynyrd Skynyrd-reminiszcencia szól Kid Rock-módra, az All Summer Long, amit szerintem direkt az efféle technika hangerejének tesztelésére találtak ki. A hang bődületesen jó, sehol torzság vagy recsegés, páratlanul tisztán és hatásosan szól. Szép a navigáció képe is, kár, hogy Magyarország még nem szerepel rajta. Nyugati nagyvárosban viszont a nevezetesebb épületek háromdimenziós képével lepi meg a kijelző az autózókat.

További képek a galériában
am

De van más is, ami a 9-5-ös előnyére szól. Ilyen például sok apró csalafintaság mellett az is, hogy a könyöklőn három műanyag emeltyűcskét találni. Az egyiket megbillentve kinyílik a könyöklő alatti teljes tároló, egy másikhoz hozzáérve egy kisebb rekesz bújik elő (ahova például kiválóan el lehet helyezni a mobilt), a harmadik „gombot” megnyomva pedig felemelkedik, és előrébb csúszik a könyöklő. Praktikus. Most tűnik csak fel, mennyire hiányzott egy kényelmes könyöklő a Volvóból.

Aztán a másik: borzasztó messziről, akár 50-60 méterről is működik a távirányító kulcsocska, ami persze nem igazi kulcs. Ez például nagyon jól jön akkor, ha a zsúfolt parkolóban nem találjuk az autónkat. Ilyenkor elég megnyomni a trombita rajzzal ellátott gombot, s a helyzetjelzők és az első ködlámpák is kigyulladnak fél percre. Ráadásul, a kulcsnak külön, testreszabott helye van a könyöklő melletti tárolóban. Ha véletlenül bent felejtenénk az autóban, akkor sincs baj, három apró tülköléssel figyelmeztet a 9-5-ös.

Csak a zsúfolt Montevideo utcában jöttem rá, mennyire praktikus, hogy menet közben, belülről is behajthatóak a külső tükrök. Ott ugyanis rendszeresen úgy parkolnak le két oldalt az autók, hogy az óvatlanabb sofőrök, kisbuszok simán elviszik a visszapillantó tükröket, miközben a sajátjukat is megkarcolják. Mivel a tesztautókon általában tíz százalékos önrész van, ezért nem akartunk kockáztatni, és hipp-hopp, egy mozdulattal vagy húsz centit slankítottunk a kocsi szélességén.

Az sem baj, hogy a belső világítás mellett egy gombot megnyomva hatástalanítani lehet a lopásgátló belső, mozgásérzékelős részét. Ez azért hasznos, mert például kompon utazva, a hullámok okozta imbolygás miatt nem kell kétpercenként kikapcsolni a riasztót – vagy ennek elkerülése végett nyitva hagyni az autót. Az is hasznos, hogy a zöld fényben pompázó head up display-t óriási tartományban lehet le-föl mozgatni, minden sofőr be tudja állítani magának éppen középre. Az meg tényleg a fanatikus Saab-rajongóknak szól, hogy az autó indításakor egy légcsavaros repülőgép sziluettje tűnik fel a szélvédőre vetített képen. Hagyomány és evolúció?

am

A fényszórókra sem lehet panasz: „tourist” üzemmódban automatikusan átállnak az angliai viszonyokra, az adaptív első világítás pedig magától alkalmazkodik a fényviszonyokhoz, szabályozza a fényszóró hatótávolságát, a fényeloszlást és –erősséget. Óránként száz kilométeres sebesség felett pedig az autópálya-világítás is bekapcsol, a fénycsóva hosszabb és fényesebb lesz. És természetesen követi a kanyarokat is a pászma. A parkolást segítő automatikának a feleségem örülne, ezt bekapcsolva a kocsi érzékeli és jelzi a legalább hat méteres helyet a parkoló autók között, majd segít is a nagy karosszériát beszuszakolni oda.

És akkor még nem is szóltunk a legnagyobb fegyvertényről, az új 9-5-ös külsejéről. A dizájnon svéd, német és amerikai tervezők dolgoztak, és meglehetősen jól sikerült, a kék jégeffektek a visszapillantókon és a fényszóróban eleganciát sugároznak, ahogyan a Saabokhoz méltó csúcsos orr, meredek A-oszlop, és a végletekig elnyújtott C-oszlop is a márka itt is felhasznált jellegzetessége lett az évtizedek során.

Azért a svédek semmit nem bíznak a véletlenre. Hogy növeljék a márka és a konkrét autó iránti elkötelezettséget, bekamerázzák a trollhättani gyárat, s a leendő tulajdonosok az interneten pontról-pontra figyelemmel kísérhetik kocsijuk előállítását. Sokan talán már azon izgulnak, mikor lesznek kész a két turbófeltöltős dízelek, amelyek majd 190 lóerős teljesítményt adnak le. Várjuk együtt, mert talán azokkal megjön a jobbik futómű is, s talán addigra már a kopogósabb alkatrészeket is lecserélik.

I. N.

 

[[ Oldaltörés (Műszaki adatok) ]]

 

További képek a galériában
am

 

 

Saab 9-5 2,0 TiD

MOTOR

 

Hengerűrtartalom (cm3)

1956

Környezetvédelmi besorolás

Euro 5

Max. teljesítmény lóerő

160 lóeró 4000-es fordulaton

Max. nyomaték: Nm

350 Nm/1750-es fordulaton

MÉRETEK

 

Tengelytáv (mm)

2837

Hosszúság/szélesség/magasság (mm)

5008 / 1868 / 1467

Csomagtér

515 liter

Saját tömeg (kg)

1675

MENETTELJESÍTMÉNYEK

 

Végsebesség (km/h)

215

Gyorsulás 0-100 km/h (mp)

9,9

FOGYASZTÁS (l/100 km)

 

Város/országút/vegyes

6,9/4,4/5,3

Tesztfogyasztás

7,3

CO2 kibocsátás (g/km)

139

ÁRA

9,95 millió forinttól

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Saab 93 gyorsteszt: nem vicc

Meg is jegyeztük, jó és szép az új 9-5-ös, de a legnagyobb élményt mégis a vicces, bogárhátú kocsi vezetése...