szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A fejlődés korábbi jelei ellenére az európai autópiacon továbbra is a csökkenés a jellemező trend – derül ki a JATO Dynamics legfrissebb piaci összefoglalójából.

Az európai új autó összeladások októberben 4,6 %-kal maradnak el a tavaly októberi eredményektől. Az európai nagyok (Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország, Franciaország és Olaszország) kivétel nélkül piac csökkenésről számolhattak be, míg a kelet-közép-európai piacok általánosságban, néhány kivétellel egyre szebben teljesítenek. Érdekes, hogy a súlyos gazdasági gondokkal küzdő Írország 114,7%-kal teljesítette túl októberben a tavaly ilyenkori új autó eladásait. Ez elsősorban a még futó roncsbeszámítási programjuknak köszönhető, mely tavaly ilyenkor még nem volt.

Az Európa 10 legsikeresebb márkáját tömörítő toplista 8 szereplőjének eladásai elmaradtak a tavalyi eredményeiktől, egyedül a BMW (6,3%) és az Audi (1,4%) büszkélkedhet növekedéssel. Az eladott autók tekintetében továbbra is a Volkswagen a listavezető, a Golf és a Polo pedig a kontinens jelenleg legkeresettebb modelljei.

A válság ellenére nagyon sikeresek a nagyméretű prémium modellek, melyek értékesítési darabszámai folyamatosan nőnek. Az 5-ös BMW-ből 68%-kal több fogyott idén októberben, mint tavaly, a Range Rover-ből és a Mercedes E-osztályból pedig 40,8%, illetve 12,7%-kal több került forgalomba.

Helyi piacok teljesítményei
A klasszikus 5 nagy európai piac eladásai folyamatosan csökkenő tendenciát mutatnak a tavalyi év számaihoz képest. Ugyan még mindig Németország az iparág legnagyobb európai piaca, szomorú, hogy az idei év első 10 hónapjában csaknem 900 ezerrel kevesebb új gépkocsi kelt el náluk, mint egy évvel ezelőtt.

A nyugati trendekkel ellentétben Kelet-Közép-Európa szinte összes országában eladási növekedés volt tapasztalható októberben a tavalyi évhez képest. Észtországban ez a gyarapodás 46,6%, Lengyelországban 19,6%, Szlovákiában pedig 10,2% volt idén októberben. A régióban tapasztalható növekedés ugyan nem elegendő ahhoz, hogy a teljes kontinens viszonylatában éreztesse a hatását, az viszont egyértelműen jó jel, hogy a válságtól leginkább sújtott országokban már egyértelműen megindult a fejlődés.

Írország nagy visszhangot keltő gazdasági nehézségei ellenére a piac új autó eladásai októberben 114,7%-kal magasabbak, mint tavaly októberben, az év első tíz hónapjában a növekedésük pedig 53,1%-os volt tavalyhoz képest. Írországban most tapasztalható a legtöbb nyugat-európai országban tavaly dübörgő roncsprémiumok által gerjesztett ugrásszerű keresletnövekedés, és a szakma kíváncsian várja, hogy az roncsbeszámítási akciók kifutását követően merre megy tovább az ír piac.

Az év első tíz hónapját vizsgálva a magyar piacnál csak a görög fest rosszabb képest. E két országban az idei éve első 10 hónapjában 31,2%, illetve 32,3%-kal fogyott kevesebb autó, mint a tavalyi-, már javában válsággal sújtott év azonos időszakában.

Piacok teljesítménye

Ország

Okt. 2010

Okt. 2009

változás (%)

2010 I-X.

2009 I-X.

változás (%)

Ausztria

28,713

26,694

+7.6%

280,175

274,370

+2.1%

Belgium

44,650

39,726

+12.4%

478,647

414,609

+15.4%

Ciprus

1,114

923

+20.7%

11,624

12,800

-9.2%

Cseh Köztársaság

13,126

14,121

-7.0%

138,879

131,873

+5.3%

Dánia

10,597

9,992

+6.1%

121,351

91,575

+32.5%

Észtország

1,067

728

+46.6%

8,575

8,578

-0.0%

Finnország

9,538

7,639

+24.9%

97,581

80,282

+21.5%

Franciaország

171,950

210,424

-18.3%

1,829,440

1,823,925

+0.3%

Németország

256,775

321,120

-20.0%

2,423,627

3,311,886

-26.8%

Nagy Britannia

131,495

168,942

-22.2%

1,767,154

1,685,981

+4.8%

Görögország

7,822

11,587

-32.5%

130,242

192,304

-32.3%

Magyarország

3,682

3,407

+8.1%

36,368

52,878

-31.2%

Izland

125

76

+64.5%

2,697

1,967

+37.1%

Írország

3,279

1,527

+114.7%

86,736

56,639

+53.1%

Olaszország

140,944

197,455

-28.6%

1,691,527

1,817,777

-6.9%

Lettország

577

330

+74.8%

4,911

4,668

+5.2%

Litvániaa

943

522

+80.7%

6,270

6,428

-2.5%

Luxemburg

3,832

4,301

-10.9%

43,778

39,084

+12.0%

Norvégia

10,683

10,187

+4.9%

105,710

78,825

+34.1%

Lengyelország

30,380

25,401

+19.6%

264,470

266,227

-0.7%

Portugália

18,138

15,182

+19.5%

179,530

128,031

+40.2%

Szlovákia

6,149

5,579

+10.2%

51,844

74,664

-30.6%

Szlovénia

4,741

4,764

-0.5%

51,215

47,750

+7.3%

Spanyolország

61,530

98,730

-37.7%

851,015

777,528

+9.5%

Svédország

26,420

21,783

+21.3%

233,162

173,914

+34.1%

Svájc

23,918

22,887

+4.5%

238,458

219,391

+8.7%

Hollandia

43,920

35,525

+23.6%

434,809

350,306

+24.1%

Összesen

1,056,108

1,259,552

-16.2%

11,569,795

12,124,260

-4.6%

Márkák teljesítménye

A Volkswagen továbbra is vezeti az európai eladási tabellát annak ellenére, hogy a márka októberi teljesítménye 12,9%-kal alulmúlta az egy évvel ezelőtti értékesítési eredményeit.

A Fiat volt a hónap legnagyobb vesztese 35,7%-os forgalomeséssel októberben, éves szinten pedig 17,3%-kal. Külön aggodalomra ad okot, hogy a hazai olasz piacon is igen nagy volt a visszaesés – a Punto és a Panda eladásai 35%, illetve 39,1%-ot estek a tavalyi év azonos időszákoz viszonyítva.

A BMW és az Audi a top tízes lista egyetlen két szereplője, akiknek októberben sikerült eladásaikat növelni a tavalyi év azonos hónapjához képest, ezzel az eredménnyel kiszorítva a Toyotát.

Márka

Okt. 2010

Okt. 2009

változás (%)

2010 I-X.

2009 I-X.

változás (%)

VOLKSWAGEN

126,253

145,009

-12.9%

1,309,568

1,388,191

-5.7%

RENAULT

91,644

115,253

-20.5%

961,941

891,649

+7.9%

FORD

78,177

109,637

-28.7%

961,309

1,091,666

-11.9%

PEUGEOT

71,583

88,466

-19.1%

845,830

826,619

+2.3%

OPEL/VAUXHALL

69,107

86,279

-19.9%

830,560

908,422

-8.6%

CITROEN

64,740

79,625

-18.7%

711,804

724,774

-1.8%

FIAT

56,738

88,246

-35.7%

712,644

861,564

-17.3%

MERCEDES

52,089

52,120

-0.1%

493,507

493,779

-0.1%

BMW

51,870

48,815

+6.3%

503,249

478,151

+5.2%

AUDI

51,824

51,111

+1.4%

524,157

520,749

+0.7%

Modellek teljesítménye
A Volswagen Polo továbbra is élvezi a népszerűséget, a top 10-ből egyedül neki sikerült októberi eladásait növelnie. Közelít a Ford Fiestához, melyből októberben 35,3%-kal kevesebb fogyott, mint tavaly októberben.

 

Modell

Okt. 2010

Okt. 2009

változás (%)

2010 I-X.

2009 I-X.

változás (%)

VOLKSWAGEN GOLF

38,511

52,748

-27.0%

420,344

485,947

-13.5%

VOLKSWAGEN POLO

29,348

25,941

+13.1%

301,107

232,786

+29.3%

FORD FIESTA

26,905

41,580

-35.3%

351,177

398,875

-12.0%

RENAULT CLIO

26,306

32,565

-19.2%

286,100

251,816

+13.6%

PEUGEOT 207

20,942

31,482

-33.5%

259,402

309,427

-16.2%

RENAULT MEGANE

20,775

25,144

-17.4%

221,671

189,087

+17.2%

OPEL/VAUXHALL CORSA

19,376

29,512

-34.3%

266,878

300,301

-11.1%

OPEL/VAUXHALL ASTRA

18,868

24,763

-23.8%

247,706

235,375

+5.2%

FORD FOCUS

18,666

24,691

-24.4%

224,130

264,150

-15.2%

FIAT PUNTO

18,017

27,231

-33.8%

221,213

276,811

-20.1%

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

A tíz legmegbízhatóbb használt sportautó, kabrió évjáratonként

Németországban évente közzéteszik az autók műszaki állapotát bevizsgáló hatóságok tapasztalatait. A GTÜ elnevezésű (Gesellschaft für Technische Überwachung) szervezetnél idén 5 millió személyautó műszaki felülvizsgálatát végezték el. Ennek alapján állítottuk össze a legmegbízhatóbb és a legmegbízhatatlanabb sportautók és kabriók listáját.

Autó

Mit tegyen, ha véletlenül rossz üzemanyagot tankolt?

Ha autónkba benzin helyett véletlenül gázolajat tankolunk, több százezres motorkárt okozhatunk. A benzin tankolása dízelolaj helyett is veszélyes lehet a modern motoroknál. Mi az oka, hogy egyre nő a téves tankolások száma? Mit tehetnek ez ellen a gyártók és a töltőállomások? És mit tegyen, aki tévesen tankolt?

Autó

Téli gumikat tesztelt egy hazai biztosító – eredmények

November első hetében két éjszakán át mérte 8-8 különböző gumiabroncs menetdinamikai jellemzőit egy Toyota Aurison és egy Suzuki Swiften a Genertel téligumi-teszt csapata Újpesten, egy vezetésbiztonsági pályán. A tesztautókban műszerekkel rögzítették, hogy a tesztfeladatok során mikor csúsztak ki és hogyan fékeztek 0-ra az egyes gumiabroncsokkal a tesztautók. A mérnökök külön pontozták a különböző gumik nyújtotta biztonságot vizes és száraz aszfalton, fékezéskor, illetve éles kanyarban.

Biró Csongor Autó

A tíz legmegbízhatóbb használt egyterű évjáratonként

Németországban évente közzéteszik az autók műszaki állapotát bevizsgáló hatóságok tapasztalatait. A GTÜ elnevezésű (Gesellschaft für Technische Überwachung) szervezetnél idén 5 millió személyautó műszaki felülvizsgálatát végezték el. Ennek alapján állítottuk össze a legmegbízhatóbb és a legmegbízhatatlanabb egyterűek listáját.

Biró Csongor Autó

Toplisták: milyen autókat vettek 2010-ben a magyarok?

Az év első tíz hónapjában a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) tagjai 42 054 személygépkocsit adtak el, ez 39,1 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Magyarországon 36 054 személyautót helyeztek forgalomba, 31,1 százalékkal kevesebbet, mint 2009 első tíz hónapjában – olvasható az egyesület közleményében.