Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9333d343-9eac-42de-b3e8-f80a80d2d4cc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A felszólalók között ott volt a rendezvény főszervezője, Ábrahám Róbert, Tóth Gabi, Cs. Király Tamás, az Ultrahang Youtube-csatorna főszerkesztője és a Szuverenitásvédelmi Hivataltól nemrég kirúgott Somkuti Bálint is.","shortLead":"A felszólalók között ott volt a rendezvény főszervezője, Ábrahám Róbert, Tóth Gabi, Cs. Király Tamás, az Ultrahang...","id":"20250416_kossuth-ter-lakatos-mark-tuntetes-abraham-robert-toth-gabi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9333d343-9eac-42de-b3e8-f80a80d2d4cc.jpg","index":0,"item":"d87d247d-481b-45fb-bf5d-09ac07c70282","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_kossuth-ter-lakatos-mark-tuntetes-abraham-robert-toth-gabi","timestamp":"2025. április. 16. 20:28","title":"„Manapság ellenzékiségnek hívják a hazaárulást” – Pár százan tüntettek Lakatos Márk ellen a Kossuth téren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6991d1d-6915-4bcf-b286-7e61943ca7f1","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"A szenátus 13:9 arányban döntött Farkas Gábor pályázata mellett – közölte lapunkkal a Zeneakadémia. Így, csaknem másfél év után, végre lehet rektora az intézménynek. Ám a választás nem volt egyszerű.","shortLead":"A szenátus 13:9 arányban döntött Farkas Gábor pályázata mellett – közölte lapunkkal a Zeneakadémia. Így, csaknem másfél...","id":"20250417_Otodik-nekifutasra-sikerult-csak-rektorjeloltet-valasztani-a-Zeneakademian-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6991d1d-6915-4bcf-b286-7e61943ca7f1.jpg","index":0,"item":"f6a08c4a-46f6-4851-8b1f-ef7ec1feb615","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_Otodik-nekifutasra-sikerult-csak-rektorjeloltet-valasztani-a-Zeneakademian-ebx","timestamp":"2025. április. 17. 11:27","title":"Ötödik nekifutásra sikerült csak rektorjelöltet választani a Zeneakadémián","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Korábban már az Erzsébet hídra sem akarták őket felengedni. A képviselő nem nyugodott bele a tiltásba.","shortLead":"Korábban már az Erzsébet hídra sem akarták őket felengedni. A képviselő nem nyugodott bele a tiltásba.","id":"20250418_hadhazy-akos-tuntetes-rendorseg-tiltas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99.jpg","index":0,"item":"73100c92-70fb-41b3-b875-bf1da2122f7a","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_hadhazy-akos-tuntetes-rendorseg-tiltas-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 11:10","title":"Letiltotta a rendőrség Hadházyék Ferenciek terére tervezett tüntetését is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09b5fc96-3c96-4a89-a1f7-7017d0be26bd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lakók szerint valaki dohányozhatott, emiatt csaphattak fel a lángok.","shortLead":"A lakók szerint valaki dohányozhatott, emiatt csaphattak fel a lángok.","id":"20250418_budapest-nyolcadik-kerulet-tuz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09b5fc96-3c96-4a89-a1f7-7017d0be26bd.jpg","index":0,"item":"1a58b644-d01f-4590-8e27-025c9318cb01","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_budapest-nyolcadik-kerulet-tuz","timestamp":"2025. április. 18. 10:51","title":"Tűz volt, majd leszakadt a lépcső egy nyolcadik kerületi lakásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b27a848-1d7a-4270-8ca9-dbf46547813e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A két miniszternek most a választási kampányra való felkészülés a legfontosabb feladata.","shortLead":"A két miniszternek most a választási kampányra való felkészülés a legfontosabb feladata.","id":"20250417_gulyas-gergely-orban-viktor-rogan-antal-hataskor-elvonas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b27a848-1d7a-4270-8ca9-dbf46547813e.jpg","index":0,"item":"b390bd1d-5cf0-4ebc-a13a-ac207b78678f","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_gulyas-gergely-orban-viktor-rogan-antal-hataskor-elvonas","timestamp":"2025. április. 17. 17:36","title":"Gulyás Gergely szerint Orbán Viktor kérése volt, hogy tőle és Rogán Antaltól vonjanak el hatásköröket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b70fbea-ca2d-4e60-8bd8-561453bf7bbb","c_author":"HVG","category":"360","description":"A sokadik hasonló társaság vesz részt az 1200 kilométernyi autópálya fenntartásában. ","shortLead":"A sokadik hasonló társaság vesz részt az 1200 kilométernyi autópálya fenntartásában. ","id":"20250417_hvg-sztradafenntarto-ceg-Meszaros-Szijj-autopalyakoncesszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b70fbea-ca2d-4e60-8bd8-561453bf7bbb.jpg","index":0,"item":"68beabb5-8833-425c-8b99-a150eb8ce6eb","keywords":null,"link":"/360/20250417_hvg-sztradafenntarto-ceg-Meszaros-Szijj-autopalyakoncesszio","timestamp":"2025. április. 17. 06:00","title":"Újabb sztrádafenntartó cég segíti Mészárosék 15 ezermilliárdos üzletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a149745-a2d4-44e8-9b4d-5a01e9e6c734","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Alapjogokért Központ, illetve működtető cége idén 1,7 milliárd forintból szervezne rendezvényeket.","shortLead":"Az Alapjogokért Központ, illetve működtető cége idén 1,7 milliárd forintból szervezne rendezvényeket.","id":"20250417_hatmilliard-forintos-tamogatast-akpott-a-ner-egyi-kedvenc-kutatokozpontja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a149745-a2d4-44e8-9b4d-5a01e9e6c734.jpg","index":0,"item":"638c4cc4-256d-4bc8-82a7-d6777b4aaae9","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_hatmilliard-forintos-tamogatast-akpott-a-ner-egyi-kedvenc-kutatokozpontja","timestamp":"2025. április. 17. 08:45","title":"Hatmilliárd forintos támogatást kapott a NER egyik kedvenc kutatóközpontja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfd6f03e-8234-4405-b2be-fddaf6fdcc50","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"Talán nem véletlenül húsvét előtt jött a figyelmeztetés.","shortLead":"Talán nem véletlenül húsvét előtt jött a figyelmeztetés.","id":"20250417_Tobbmillios-koveteles-es-behajtas-is-lehet-a-vege-ha-valaki-ittasan-okoz-balesetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfd6f03e-8234-4405-b2be-fddaf6fdcc50.jpg","index":0,"item":"504a14c0-aea7-4b91-809f-e6f1ecd9fa76","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Tobbmillios-koveteles-es-behajtas-is-lehet-a-vege-ha-valaki-ittasan-okoz-balesetet","timestamp":"2025. április. 17. 18:34","title":"Többmilliós követelés és behajtás is lehet a vége, ha valaki ittasan okoz balesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem éppen Bálint-napi ajándék, de én ezt kaptam a sorstól és a BMW-től. Vezethettem az X5 M-et: 555 lóerő teljesítmény, 680 newtonméter maximális nyomaték, 4,7 másodperces gyorsulás, 275 kilométer/órás végsebesség. Egy sportkocsi durva adatai ezek, csakhogy az X5 terepjáró.
Még most is remegek, pedig azóta lenyomtam 600 kilométert egy 525d-vel. Egyszerűen indult a nap, alvás nélküli, átforgolódott éjszaka után – nem lehetett a szobában kikapcsolni a klímát, ami észveszejtően zúgott. Kihagytam volna a szállodai reggelit, de aztán mégis lementem a többiekhez, ha már lent voltam, magamba tömtem néhány apró zsömlét szalonnakrémmel. A sajtótájékoztató rendben lezajlott, figyeltem, amennyire tudtam, kevés olyan infót hallottam az új négyhengeres BMW turbómotorról, amit már a sajtóutat megelőzően ne tudtam volna. A napi program ismertetésénél az X-modellekért felelős kommunikátor közölte, hogy van egy meglepetés, az X1 xDrive28i modellek mellett vezethetünk X5 xDrive50i-t, X6 xDrive35i-t, X3 xDrive35i-t és az X5 M modellt is. Mindenki felhördült, de láttam az arcokon, hogy nem fogták fel, amit a saját fülükkel hallottak. Összepakoltunk, és sorba álltunk az kulcsokért. Én hagytam lehetőséget másoknak, nem gyúródtam, ám előttem senki sem kérte el a vágy titokzatos kulcsát. Nem zavartattam magam, határozottam rámutattam, mire a béemwés ember elmosolyodott, úgy, ahogy séf teszi, amikor a ház ajánlatát választjuk. Reggel 9 óra 30 perc volt, nem ittam semmit, de megrészegülten támolyogtam ki a parkolóba. Égette a kezemet a kulcs, úgy baktattam a kollégák között, mint egy győztes hadvezér.
bcs
Nem volt nehéz kiszúrni, hatalmas légbeömlői elárulták, hogy a két batár közül melyik az 555 lóerős. Amikor dupla-dupla kipufogóiból felüvöltött a battle metal, támaszkodnom kellett, nehogy elájuljak a gyönyörtől.
A szirupos bevezető nem öncélú, csak húzom az időt, próbálom magamban tartani az élményt, amely lehet, hogy egyszeri, soha meg nem ismételhető. Beülni a legerősebb X5-ösbe, beállítani a kormányt, a tükröket, a navigációt – eddig nincs különbség. A motorhang félelmetes, pedig az 50i sem semmi. Az is 407 lovas. Az első méterek már a csúcsra juttatnak, minden további kilométer ajándék az élettől. A vasparipa úgy indul meg, ahogy autó nem, csak egy rakéta, a Pegazus, vagy valami mesebeli lény, talán az unikornis, amikor felrepül. Gázfröccsre a levegő is belém szorul, félő, hogy a gyomrom az agyammal helyet cserél. Morajlására remegnek az ablakok, a csecsemők abbahagyják a sírást, a kecskék nem rágják a fakérget, és én abban reménykedek, hogy fenntartható, elnyújtható, bekebelezhető ez az érzés. Az első kilométerek során az ész még észnél van, a tízedik után már az ösztönök uralkodnak felettem. Bekapcsolom a sportfokozatot az automatikus váltón és kifordítom a világot az egyensúlyából. Tele gázzal küldöm az állatot. Üvölt, remeg az aszfalt, félelem tombol a járókelők szemében. Bár utolsóként indultam el, mindenkit leelőzök. Nincs az a forgalmi szituáció, amelynek ne előzés lenne a vége, a szabályok ebben az autóban kissé elpuhulnak. A táj összefolyik, már nem emlékszem hány hídján keltünk át a Szávának, de a morgás még mindig a fülemben van. Földrengésként rögzült belém. 10 óra 30 perckor aztán vége az eddigi életemnek. Odaadom másnak az autót, benne ülök, de már nem érdekel. Varázsa emlékeimben él tovább, a valóság szertefoszlik. Autópályán suhanunk 230-cal, na és - ez is csak egy autó. Megállunk, átülünk egy másik BMW-be, aztán egy újabba, aztán az 5-össel hazavezetek. De bennem még mindig a V8-as turbó zakatol, én már sohasem leszek olyan, mint voltam ma reggel.
bcs
[[ Oldaltörés (Izomautó izomagyúaknak) ]]
Első alkalommal készített szabadidős, összkerékhajtású terepjáróból sportos M modellt a BMW. Az X5 és X6 legerősebb kiviteleit nyolchengeres turbómotor hajtja 555 lóerős teljesítménnyel. Az azonos műszaki alapokra épülő X5 M és X6 M meghajtását a két típushoz eddig is elérhető 4,4 literes V8-as turbómotorra bízták, az M kivitel azonban jóval csípősebb. 680 Nm maximális nyomatéka 1500 és 5650-es fordulatszám között elérhető, ezzel az erővel tankot is lehet vontatni. Az X5 M hatfokozatú automata sebességváltóval rendelhető. A leültetett autó összkerékhajtása nem csak az első és hátsó kerekek között, hanem a két hátsó kerék között is dinamikusan osztja el a hajtást. Kiemelkedő képességei külső megjelenésében is határozottan kifejeződik. 20 hüvelykes felnijei egyediek, atlétikus idomai egy cél szolgálnak: minél több levegőt juttatni az égéstérbe.
Álló helyzetből 4,7 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás sebességet, az esztelen száguldásnak az elektronika 250 kilométer/óránál szab határt. A bátrabbak némi felár ellenében akár 275 kilométer/órával is repülhetnek.
bcs
Az M TwinPower Turbo a világ első olyan erőforrása, amely a két hengersort közösen kiszolgáló kipufogó-leömlővel, illetve a Twin Scroll rendszerű ikerturbó-feltöltővel készül. A két turbófeltöltő a katalizátorokkal együtt a hengersorok közötti V-térben helyezkedik el. A szívó és kipufogó csatornák e konstrukciós elvből adódó elrendezése mérsékelt hosszúságot és nagyobb keresztmetszeteket tesz lehetővé, jelentősen mérsékelve a kipufogóoldal nyomásveszteségeit.
A rendszer maximális töltőnyomása 1,5 bar. Megnövekedett teljesítményéhez illeszkedve, a V8-as aggregát kifejezetten e modellek számára továbbfejlesztett hűtőrendszerrel rendelkezik.
Az M TwinPower Turbo hatalmas ereje mellett a gazdaságosság jegyében is felvonultatja a csúcstechnikát, bár a 14 literes gyári fogyasztást a teszt során meg sem közelítettük, igaz a kezdeti 27 literes fogyasztás a próba végére 22 literre mérséklődött. A második generációs közvetlen benzinbefecskendezéssel együtt a BMW X5 M az efficient dynamics fejlesztési koncepció számos gazdaságossági megoldását is tartalmazza. A fékenergia-visszanyerés rendszerén túl ezek között szerepel az elektromos üzemanyag-szivattyú szállításának igény szerinti szabályzása és a légkondicionáló hajtásról leválasztható kompresszora, akárcsak a karosszéria elektronikus billenésstabilizálásának térfogatáram-szabályzású, így szintén a pillanatnyi szükséglet szerint működő hidraulikaolaj-ellátása is.
A BMW M modellben első ízben alkalmazott hatfokozatú automata sebességváltó közvetlen és gyors váltásokkal, direkt motorkapcsolattal és magas fokú kényelemmel járul hozzá a BMW X5 M nagy teljesítményű karakteréhez. Az új M sportautomata váltómű a középkonzolon elektronikus váltókarral egészül ki, s a normál D-üzemmód mellett még sportosabb kapcsolási karakterisztikával az S- illetve az M mód is a pilóta rendelkezésére áll.
A kézi fokozatválasztásra a kormánykerék M-stílusú alumínium kapcsolóbillentyűi segítségével nyílik lehetőség. A manuális üzemmódot jóval rövidebb fokozatváltási idők jellemzik, amit a forgatónyomatéki csúcsai mérséklésének újszerű megoldása, a hengerek igény szerinti egyenkénti lekapcsolása tesz lehetővé. Az M üzemmódban a szabályzás a jármű dinamikus vezetés mellett is kedvezőbb uralhatósága érdekében egészen a maximális fordulatszámértékig az éppen bekapcsolt fokozatot tartja, így itt nem kerülhet sor kényszerű felkapcsolásokra. M módban aktiválható a startautomatika. A szintén speciális M kivitelű, felületén bordákkal ellátott alumínium olajteknő még extrém sportos közlekedés mellett is mindenkor optimális hűtést biztosít a kenőolaj számára.
A kifejezetten a BMW X5 M és a BMW X6 M számára kifejlesztett, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul integral-IV többlengőkaros felfüggesztéseket tartalmazó futómű-konstrukciót merevebb első keresztkar-bekötéseivel és a hosszirányú karok hidroágyazásaival, valamint a hátsó segédváz szilárd felfüggesztéseivel az M-modellekre jellemző elasztokinematikai karakterisztika jellemzi. Mindkét modell már szériafelszereltségében szintszabályzással kiegészített hátsó légrugózással, illetve elektronikus szabályzású lengéscsillapítókkal (EDC) működő adaptive drive rendszerrel, illetve a karosszéria aktív billenésstabilizálási funkciójával készül. 10 milliméterrel mélyebbre süllyesztették a karosszériát, valamint merevebbek a rugók, átdolgozták a kiegészítő rugókat, háromutas támaszelemeket alkalmaztak.
Kormányberendezése a sebesség függvényében szabályozza a rásegítés mértékét. Ezzel éppúgy biztosítja a csekély kormányzási erőkifejtés jellemezte, kényelmes parkolást, mint a magas sebességtartományokban is jellemző pontos visszajelzéseket és rendkívül precíz irányíthatósági adottságokat. Az elöl 275/40 R 20, hátul 315/35 R 20 méretű gumiabroncsok választása szintén a jellemzően a hátsókerékhajtásra összpontosító karakter eredménye. E menetdinamikai szempontból ideális gumiabroncsméret-konfiguráció segíti a hátsó kerekek extrém magas vonóerejének hatékony átadását, mint a pontosan adagolható kormányzási utasításokat.
A legnagyobb BMW jó társ, megbízható, kényelmes, erős és drága. A legizmosabb bajor dízelmotorral teszteltük, 306 lóerő és 600 Nm fölött rendelkeztük. Akkora erő ez, hogyha két X5-öst összekötnénk, és ellenkező irányba hajtanánk, megindulnának a tektonikus lemezek és megnyílna köztük a föld.
Az amerikai Spartanburgban (Dél-Karolinában), 2008 márciusában gyártott BMW X5-be hibás stabilizátort szereltek be. A visszahívás csak néhány modellt érint.
A legnagyobb BMW visszatér, felújított változata 20 centivel nagyobb, mint elődje és két utassal többet szállíthat. Az autó alapkoncepciója nem változott, a nagy bömös továbbra is városi luxusterepjáró, minden ízében sportos és vad, ám kemény terepre továbbra sem ajánlatos vele bemerészkedni.