Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3ab7dce9-b1d2-4297-aea9-0971bb9d58bd","c_author":"HVG","category":"360","description":"Már nincs benne a Divatcsarnok Projekt Zrt. igazgatóságában Habsburg-Lotharingiai Mihály.","shortLead":"Már nincs benne a Divatcsarnok Projekt Zrt. igazgatóságában Habsburg-Lotharingiai Mihály.","id":"20250327_hvg-Lazar-Janos-habsburg-lotharingiai-mihaly-divatcsarnok-projekt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ab7dce9-b1d2-4297-aea9-0971bb9d58bd.jpg","index":0,"item":"6f135fb9-542b-4dd9-a02f-95b33a645e66","keywords":null,"link":"/360/20250327_hvg-Lazar-Janos-habsburg-lotharingiai-mihaly-divatcsarnok-projekt","timestamp":"2025. március. 27. 16:00","title":"Lázár János után a főherceg is kiszáll a Divatcsarnokból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cbcc6be4-7f13-4941-89de-e58fe1533c6b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az utóbbi időben egy egyszerű, de elsőre meghökkentőnek tűnő termék hirdetései árasztották el a horkolás iránt érdeklődők közösségi oldalait. A szájtapasz az ígértek szerint jelentősen csökkenti a horkolást, és van olyan sztárfocista is, aki szerint jobb teljesítményre képes a pályán, ha leragasztott szájjal alszik. Egy alvásszakértő tüdőgyógyászt kérdeztünk a módszerről.","shortLead":"Az utóbbi időben egy egyszerű, de elsőre meghökkentőnek tűnő termék hirdetései árasztották el a horkolás iránt...","id":"20250328_szajtapasz-horkolas-ellen-szaj-leragasztasa-alvas-szakerto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cbcc6be4-7f13-4941-89de-e58fe1533c6b.jpg","index":0,"item":"1f1bc29b-8b02-4d25-bb29-4905d5b43016","keywords":null,"link":"/elet/20250328_szajtapasz-horkolas-ellen-szaj-leragasztasa-alvas-szakerto","timestamp":"2025. március. 28. 05:31","title":"Tényleg jó horkolás ellen a száj leragasztása?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12e7449e-38ef-495f-8f09-2bcc1c285079","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"10 napon át működött megfelelően az a genetikailag módosított sertésmáj, amit egy agyhalott állapotban lévő kínai férfi testébe ültettek be. Az eredmény reményt adhat a donorszervre váróknak.","shortLead":"10 napon át működött megfelelően az a genetikailag módosított sertésmáj, amit egy agyhalott állapotban lévő kínai férfi...","id":"20250327_sertesmaj-xenotranszplantacio-atultetes-szerv-donor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12e7449e-38ef-495f-8f09-2bcc1c285079.jpg","index":0,"item":"75a7f617-c93b-4d21-abb9-687ac63f9dba","keywords":null,"link":"/tudomany/20250327_sertesmaj-xenotranszplantacio-atultetes-szerv-donor","timestamp":"2025. március. 27. 19:03","title":"Génmódosított sertésmájat kapott egy kínai férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06806cdb-4d68-4a9c-a856-b2f52fe60c69","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Először halad majd emberes űrküldetés poláris pályán. A Fram2 missziónak több tudományos célja is van.","shortLead":"Először halad majd emberes űrküldetés poláris pályán. A Fram2 missziónak több tudományos célja is van.","id":"20250327_spacex-fram2-kuldetes-polaris-palya-privat-asztronautak-sarkvidek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06806cdb-4d68-4a9c-a856-b2f52fe60c69.jpg","index":0,"item":"ce825822-f333-4392-879e-54368b130e47","keywords":null,"link":"/tudomany/20250327_spacex-fram2-kuldetes-polaris-palya-privat-asztronautak-sarkvidek","timestamp":"2025. március. 27. 15:03","title":"Példátlan dologra készül a SpaceX: oda küld űrhajósokat, ahol még sosem jártak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9a00f69a-d9d5-4882-9556-286d97a82d72","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A most életbe lépett törvény ellen több emberi jogi szervezet is tiltakozott. A lengyel vezetés szerint csak a „szervezetten, csoportokban érkező menekültekkel szemben” alkalmazzák majd az intézkedést.","shortLead":"A most életbe lépett törvény ellen több emberi jogi szervezet is tiltakozott. A lengyel vezetés szerint csak...","id":"20250327_lengyelorszag-belarusz-menedekjog-menekultvalsag-illegalis-bevandorlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9a00f69a-d9d5-4882-9556-286d97a82d72.jpg","index":0,"item":"c6f11ce1-9d2e-4776-af64-8b04d8a372d6","keywords":null,"link":"/vilag/20250327_lengyelorszag-belarusz-menedekjog-menekultvalsag-illegalis-bevandorlo","timestamp":"2025. március. 27. 13:19","title":"A lengyelek felfüggesztik a menedékjogi eljárást azoknál, akik Belaruszból csoportosan szervezve érkeznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8265f135-547b-45bf-9727-6690f893983e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Calypso nevű mélytengeri árok 5109 méterrel húzódik meg a felszín alatt, ám úgy tűnik, az emberi környezetszennyezés már itt is tetten érhető.","shortLead":"A Calypso nevű mélytengeri árok 5109 méterrel húzódik meg a felszín alatt, ám úgy tűnik, az emberi környezetszennyezés...","id":"20250328_foldkozi-tenger-calypso-arok-szemet-hulladek-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8265f135-547b-45bf-9727-6690f893983e.jpg","index":0,"item":"edd8e87a-986a-43e5-9f5b-8e30ee773dca","keywords":null,"link":"/tudomany/20250328_foldkozi-tenger-calypso-arok-szemet-hulladek-video","timestamp":"2025. március. 28. 18:03","title":"Lenéztek a Földközi-tenger legmélyebb pontjára, elszomorító látvány fogadta a tudósokat – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3479e587-bc99-449f-9517-e21c832dd026","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Vagyim Moskovics az 55. leggazdagabb orosz.","shortLead":"Vagyim Moskovics az 55. leggazdagabb orosz.","id":"20250327_vagyim-moskovics-ruszagro-oroszorszag-csalas-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3479e587-bc99-449f-9517-e21c832dd026.jpg","index":0,"item":"ed51017f-2438-43b3-98fb-e062d9253732","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250327_vagyim-moskovics-ruszagro-oroszorszag-csalas-letartoztatas","timestamp":"2025. március. 27. 17:42","title":"Őrizetbe vették, csalással vádolják a legnagyobb orosz mezőgazdasági vállalat alapítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ec5bf78-048a-464b-ad7a-9c7d1b174c28","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A cipőjét is levették róla a hóban, szerencséje volt, hogy nem lett fagyási sérülése.","shortLead":"A cipőjét is levették róla a hóban, szerencséje volt, hogy nem lett fagyási sérülése.","id":"20250327_gyerekotthonbol-szokott-fiu-rendori-bantalmazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ec5bf78-048a-464b-ad7a-9c7d1b174c28.jpg","index":0,"item":"af4a3c5e-2055-485f-88e2-0d20bd1f6a46","keywords":null,"link":"/itthon/20250327_gyerekotthonbol-szokott-fiu-rendori-bantalmazas","timestamp":"2025. március. 27. 20:33","title":"Ahelyett, hogy visszavitték volna a gyerekotthonba, a rendőrök megverték, kivitték Ózd szélére és magára hagyták a szökött fiút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem éppen Bálint-napi ajándék, de én ezt kaptam a sorstól és a BMW-től. Vezethettem az X5 M-et: 555 lóerő teljesítmény, 680 newtonméter maximális nyomaték, 4,7 másodperces gyorsulás, 275 kilométer/órás végsebesség. Egy sportkocsi durva adatai ezek, csakhogy az X5 terepjáró.
Még most is remegek, pedig azóta lenyomtam 600 kilométert egy 525d-vel. Egyszerűen indult a nap, alvás nélküli, átforgolódott éjszaka után – nem lehetett a szobában kikapcsolni a klímát, ami észveszejtően zúgott. Kihagytam volna a szállodai reggelit, de aztán mégis lementem a többiekhez, ha már lent voltam, magamba tömtem néhány apró zsömlét szalonnakrémmel. A sajtótájékoztató rendben lezajlott, figyeltem, amennyire tudtam, kevés olyan infót hallottam az új négyhengeres BMW turbómotorról, amit már a sajtóutat megelőzően ne tudtam volna. A napi program ismertetésénél az X-modellekért felelős kommunikátor közölte, hogy van egy meglepetés, az X1 xDrive28i modellek mellett vezethetünk X5 xDrive50i-t, X6 xDrive35i-t, X3 xDrive35i-t és az X5 M modellt is. Mindenki felhördült, de láttam az arcokon, hogy nem fogták fel, amit a saját fülükkel hallottak. Összepakoltunk, és sorba álltunk az kulcsokért. Én hagytam lehetőséget másoknak, nem gyúródtam, ám előttem senki sem kérte el a vágy titokzatos kulcsát. Nem zavartattam magam, határozottam rámutattam, mire a béemwés ember elmosolyodott, úgy, ahogy séf teszi, amikor a ház ajánlatát választjuk. Reggel 9 óra 30 perc volt, nem ittam semmit, de megrészegülten támolyogtam ki a parkolóba. Égette a kezemet a kulcs, úgy baktattam a kollégák között, mint egy győztes hadvezér.
bcs
Nem volt nehéz kiszúrni, hatalmas légbeömlői elárulták, hogy a két batár közül melyik az 555 lóerős. Amikor dupla-dupla kipufogóiból felüvöltött a battle metal, támaszkodnom kellett, nehogy elájuljak a gyönyörtől.
A szirupos bevezető nem öncélú, csak húzom az időt, próbálom magamban tartani az élményt, amely lehet, hogy egyszeri, soha meg nem ismételhető. Beülni a legerősebb X5-ösbe, beállítani a kormányt, a tükröket, a navigációt – eddig nincs különbség. A motorhang félelmetes, pedig az 50i sem semmi. Az is 407 lovas. Az első méterek már a csúcsra juttatnak, minden további kilométer ajándék az élettől. A vasparipa úgy indul meg, ahogy autó nem, csak egy rakéta, a Pegazus, vagy valami mesebeli lény, talán az unikornis, amikor felrepül. Gázfröccsre a levegő is belém szorul, félő, hogy a gyomrom az agyammal helyet cserél. Morajlására remegnek az ablakok, a csecsemők abbahagyják a sírást, a kecskék nem rágják a fakérget, és én abban reménykedek, hogy fenntartható, elnyújtható, bekebelezhető ez az érzés. Az első kilométerek során az ész még észnél van, a tízedik után már az ösztönök uralkodnak felettem. Bekapcsolom a sportfokozatot az automatikus váltón és kifordítom a világot az egyensúlyából. Tele gázzal küldöm az állatot. Üvölt, remeg az aszfalt, félelem tombol a járókelők szemében. Bár utolsóként indultam el, mindenkit leelőzök. Nincs az a forgalmi szituáció, amelynek ne előzés lenne a vége, a szabályok ebben az autóban kissé elpuhulnak. A táj összefolyik, már nem emlékszem hány hídján keltünk át a Szávának, de a morgás még mindig a fülemben van. Földrengésként rögzült belém. 10 óra 30 perckor aztán vége az eddigi életemnek. Odaadom másnak az autót, benne ülök, de már nem érdekel. Varázsa emlékeimben él tovább, a valóság szertefoszlik. Autópályán suhanunk 230-cal, na és - ez is csak egy autó. Megállunk, átülünk egy másik BMW-be, aztán egy újabba, aztán az 5-össel hazavezetek. De bennem még mindig a V8-as turbó zakatol, én már sohasem leszek olyan, mint voltam ma reggel.
bcs
[[ Oldaltörés (Izomautó izomagyúaknak) ]]
Első alkalommal készített szabadidős, összkerékhajtású terepjáróból sportos M modellt a BMW. Az X5 és X6 legerősebb kiviteleit nyolchengeres turbómotor hajtja 555 lóerős teljesítménnyel. Az azonos műszaki alapokra épülő X5 M és X6 M meghajtását a két típushoz eddig is elérhető 4,4 literes V8-as turbómotorra bízták, az M kivitel azonban jóval csípősebb. 680 Nm maximális nyomatéka 1500 és 5650-es fordulatszám között elérhető, ezzel az erővel tankot is lehet vontatni. Az X5 M hatfokozatú automata sebességváltóval rendelhető. A leültetett autó összkerékhajtása nem csak az első és hátsó kerekek között, hanem a két hátsó kerék között is dinamikusan osztja el a hajtást. Kiemelkedő képességei külső megjelenésében is határozottan kifejeződik. 20 hüvelykes felnijei egyediek, atlétikus idomai egy cél szolgálnak: minél több levegőt juttatni az égéstérbe.
Álló helyzetből 4,7 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás sebességet, az esztelen száguldásnak az elektronika 250 kilométer/óránál szab határt. A bátrabbak némi felár ellenében akár 275 kilométer/órával is repülhetnek.
bcs
Az M TwinPower Turbo a világ első olyan erőforrása, amely a két hengersort közösen kiszolgáló kipufogó-leömlővel, illetve a Twin Scroll rendszerű ikerturbó-feltöltővel készül. A két turbófeltöltő a katalizátorokkal együtt a hengersorok közötti V-térben helyezkedik el. A szívó és kipufogó csatornák e konstrukciós elvből adódó elrendezése mérsékelt hosszúságot és nagyobb keresztmetszeteket tesz lehetővé, jelentősen mérsékelve a kipufogóoldal nyomásveszteségeit.
A rendszer maximális töltőnyomása 1,5 bar. Megnövekedett teljesítményéhez illeszkedve, a V8-as aggregát kifejezetten e modellek számára továbbfejlesztett hűtőrendszerrel rendelkezik.
Az M TwinPower Turbo hatalmas ereje mellett a gazdaságosság jegyében is felvonultatja a csúcstechnikát, bár a 14 literes gyári fogyasztást a teszt során meg sem közelítettük, igaz a kezdeti 27 literes fogyasztás a próba végére 22 literre mérséklődött. A második generációs közvetlen benzinbefecskendezéssel együtt a BMW X5 M az efficient dynamics fejlesztési koncepció számos gazdaságossági megoldását is tartalmazza. A fékenergia-visszanyerés rendszerén túl ezek között szerepel az elektromos üzemanyag-szivattyú szállításának igény szerinti szabályzása és a légkondicionáló hajtásról leválasztható kompresszora, akárcsak a karosszéria elektronikus billenésstabilizálásának térfogatáram-szabályzású, így szintén a pillanatnyi szükséglet szerint működő hidraulikaolaj-ellátása is.
A BMW M modellben első ízben alkalmazott hatfokozatú automata sebességváltó közvetlen és gyors váltásokkal, direkt motorkapcsolattal és magas fokú kényelemmel járul hozzá a BMW X5 M nagy teljesítményű karakteréhez. Az új M sportautomata váltómű a középkonzolon elektronikus váltókarral egészül ki, s a normál D-üzemmód mellett még sportosabb kapcsolási karakterisztikával az S- illetve az M mód is a pilóta rendelkezésére áll.
A kézi fokozatválasztásra a kormánykerék M-stílusú alumínium kapcsolóbillentyűi segítségével nyílik lehetőség. A manuális üzemmódot jóval rövidebb fokozatváltási idők jellemzik, amit a forgatónyomatéki csúcsai mérséklésének újszerű megoldása, a hengerek igény szerinti egyenkénti lekapcsolása tesz lehetővé. Az M üzemmódban a szabályzás a jármű dinamikus vezetés mellett is kedvezőbb uralhatósága érdekében egészen a maximális fordulatszámértékig az éppen bekapcsolt fokozatot tartja, így itt nem kerülhet sor kényszerű felkapcsolásokra. M módban aktiválható a startautomatika. A szintén speciális M kivitelű, felületén bordákkal ellátott alumínium olajteknő még extrém sportos közlekedés mellett is mindenkor optimális hűtést biztosít a kenőolaj számára.
A kifejezetten a BMW X5 M és a BMW X6 M számára kifejlesztett, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul integral-IV többlengőkaros felfüggesztéseket tartalmazó futómű-konstrukciót merevebb első keresztkar-bekötéseivel és a hosszirányú karok hidroágyazásaival, valamint a hátsó segédváz szilárd felfüggesztéseivel az M-modellekre jellemző elasztokinematikai karakterisztika jellemzi. Mindkét modell már szériafelszereltségében szintszabályzással kiegészített hátsó légrugózással, illetve elektronikus szabályzású lengéscsillapítókkal (EDC) működő adaptive drive rendszerrel, illetve a karosszéria aktív billenésstabilizálási funkciójával készül. 10 milliméterrel mélyebbre süllyesztették a karosszériát, valamint merevebbek a rugók, átdolgozták a kiegészítő rugókat, háromutas támaszelemeket alkalmaztak.
Kormányberendezése a sebesség függvényében szabályozza a rásegítés mértékét. Ezzel éppúgy biztosítja a csekély kormányzási erőkifejtés jellemezte, kényelmes parkolást, mint a magas sebességtartományokban is jellemző pontos visszajelzéseket és rendkívül precíz irányíthatósági adottságokat. Az elöl 275/40 R 20, hátul 315/35 R 20 méretű gumiabroncsok választása szintén a jellemzően a hátsókerékhajtásra összpontosító karakter eredménye. E menetdinamikai szempontból ideális gumiabroncsméret-konfiguráció segíti a hátsó kerekek extrém magas vonóerejének hatékony átadását, mint a pontosan adagolható kormányzási utasításokat.
A legnagyobb BMW jó társ, megbízható, kényelmes, erős és drága. A legizmosabb bajor dízelmotorral teszteltük, 306 lóerő és 600 Nm fölött rendelkeztük. Akkora erő ez, hogyha két X5-öst összekötnénk, és ellenkező irányba hajtanánk, megindulnának a tektonikus lemezek és megnyílna köztük a föld.
Az amerikai Spartanburgban (Dél-Karolinában), 2008 márciusában gyártott BMW X5-be hibás stabilizátort szereltek be. A visszahívás csak néhány modellt érint.
A legnagyobb BMW visszatér, felújított változata 20 centivel nagyobb, mint elődje és két utassal többet szállíthat. Az autó alapkoncepciója nem változott, a nagy bömös továbbra is városi luxusterepjáró, minden ízében sportos és vad, ám kemény terepre továbbra sem ajánlatos vele bemerészkedni.
„Ha határozottabban kérdezek a klienstől, máig megkapom, hogy mi ez a Csernus-attitűd?” – mondta a szigorú pszichiáter örökségéről Szél Dávid pszichológus.