szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Öt óra az iskolapadban – nem túl vonzó program. A tornaórát a szabadban tartottuk, ez volt a tesztvezetés. A tananyag érdekes, az előadók jól képzettek, a kocsik izmosak és a helyszín is különleges: Münchenben, a BMW kutatási és fejlesztési központjában jártunk. A BMW boszorkánykonyhája helyett ezúttal a bajor autóóriás jövőjébe pillanthattunk bele. Összefoglalva: több erő, nagyobb vezetési élmény, ugyanannyi fogyasztás mellett – olcsóbban előállítva.

A BMW csoport Efficient Dynamics stratégiája most kezd beérni, a gyártó átlagos szén-dioxid-kibocsátása 148 gramm alatt van kilométerenként, izmos autói keveset fogyasztanak, könnyebbek, okosabban bánnak az energiával és még hibrideket is kínálnak a BMW-kereskedések. A BMW csoport 2010-ben a Dow Jones Sustainability Index alapján sorozatban hatodik alkalommal nyerte el a hosszú távú fenntarthatóság tekintetében világszerte élen járó autógyártó címét.

Feszültségszabályozó az elektromos BMW-ben
BMW

Az Efficient Dynamics koncepció a járműfejlesztés minden területén vezérlőelvként szolgál. E stratégia alapvető pillérei között jelenik meg a belsőégésű motorok hatásfokának folyamatos növelése, a BMW ActiveHybrid technika következetes továbbfejlesztése, az elektromos mobilitás innovatív koncepciói, valamint a megújuló erőforráskánt előállított hidrogén energiahordozóként történő alkalmazása, akárcsak a járművek intelligens könnyűszerkezetes építése és aerodinamikai adottságainak optimalizálása. A 2011-es innovációs napon a belsőégésű motorok, a BMW ActiveHybrid, az elektromos mobilitás és a könnyűszerkezetes építés aktuális fejlesztéseit mutatták be a világsajtónak - fényképezni a BMW tudományos szentélyében nem lehetett, így német fotós dokumentálta az eseményt.

A teljesítmény, a tömeg és a fogyasztás különleges kölcsönhatású háromszögében csak úgy lehet lazítani a fizika törvényein, ha javítunk a belső égésű motor hatásfokán, ha optimalizáljuk az energiagazdálkodást, ha csökkentjük a jármű tömegét és tökéletesítjük testének áramvonalasságát, azaz csökkentjük légellenállását. Ezt a folyamatot vettük át a BMW iskolájában.

1, 3, 4, 6
Ez a jövő számzáras lakatjának a kulcsa: a belső égésű motorok forradalmi változáson esnek át az elkövetkező 3-4 évben. A benzines és dízel erőforrások jelentősen hasonlítanak majd egymásra, és mindnek alapja a tökéletes egyhengeres és turbós konstrukció lesz. Olyan 500 köbcenti (kis mértékben változhat, főként a különböző piacok adózása miatt) űrtartalmú egyhengerest raknak össze, amelyet csak meg kell sokszorozni, hogy 4 legyen, majd hozzáadni kettőt, ha hathengeresre vágyunk, illetve elosztani a legnagyobbat kettővel, hogy megkapjuk a háromhengerest. Igen, jön a háromhengeres BMW-k korszaka, nem utópia, nem ámítás, ideje felkészülni. Hadd jöjjenek a kis motorok, a négyhengeres benzines turbós, amely leváltja a soros hathengerest, 245 lóerős, vele 6,1 másodperc alatt van százas tempón az X1-es, 350 Nm a maximális nyomatéka (1250 percenkénti fordulatnál), miközben papíron 7,9 liter benzint fogyaszt átlagban 100 kilométerenként. Ez utóbbi adatot nem tudtuk igazolni a München környéki tesztvezetésen, de a 220 feletti tempó és a rugalmassága meggyőző. A hangja azonban nem annyira BMW-s, de egye fene.

További képek a galériában
BMW

Ennek a bázis- vagy szuperhengernek az átlagos teljesítménye benzinmotorban 60-100 Nm, illetve 30-50 kW, dízelmotorban 75-100 Nm, illetve 20-40 kW, így a leggyengébb, háromhengeres BMW/Mini 80-82 lóerős, a legerősebb hathengeres 400-410 lóerős lehet.

A jövő három-, négy és hathengeres erőforrásainak fejlesztése és gyártása tekintetében a BMW célja az, hogy minél több alkatrész, összetevő azonos legyen a teljes motorcsaládban, ezáltal a fejlesztés és a gyártás olcsóbbá, gyorsabbá, egyszerűbbé és ésszerűbbé váljon. A 3-4 év múlva érkező BMW-k Otto-, illetve dízelmotorjai 40 százalékban azonosak lesznek. A modulrendszerű koncepció a soros hengerelrendezésre, valamint a BMW TwinPower Turbo technikára épül. A turbó uralma csak a két végpontra nem terjed majd ki: a kis alapmodellekbe és a csúcsragadozókba továbbra is szívómotorok kerülnek. A motortechnika alapja a változó szelepvezérlés, a közvetlen befecskendezés és a feltöltés. Ez utóbbi lehet szimpla turbó, kettős leömlésű turbó (twinscroll) és kettős turbó (twin).

A fejlesztéseknek köszönhetően az 1983-os 524td hathengeresének 85 kW-os teljesítménye idén már 190 kilowattra hízott, a nyomaték 167 százalékkal nőtt 560 Nm-re, miközben az autó fogyasztása 30 százalékkal, a károsanyag-kibocsátása 99 százalékkal csökkent. Az idén az 530xd-ben és az X3 30d-ben bemutatkozó felújított, 258 lovas hathengeres dízelmotor (már gyártják) az ötöst 6,1 másodperc alatt gyorsítja fel százas tempóra (átlagfogyasztása 5,7 liter/100 kilométer), a terepjárót 6,2 másodperc alatt katapultálja 100 kilométer/órás sebességre (átlagfogyasztása 6 liter/100 kilométer). A műszaki változások elsősorban a turbófeltöltőt, a szívócsövet érintették, valamint szolenoid szelepet használnak.

A cikk folytatásában könnyűszerkezetes építésről, elektromos BMW-kről olvashat az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

BMW X5 teszt: a tápláléklánc csúcsán

A legnagyobb BMW jó társ, megbízható, kényelmes, erős és drága. A legizmosabb bajor dízelmotorral teszteltük, 306 lóerő és 600 Nm fölött rendelkeztük. Akkora erő ez, hogyha két X5-öst összekötnénk, és ellenkező irányba hajtanánk, megindulnának a tektonikus lemezek és megnyílna köztük a föld.

Biró Csongor Autó

Exkluzív teszt: BMW X5 M

Nem éppen Bálint-napi ajándék, de én ezt kaptam a sorstól és a BMW-től. Vezethettem az X5 M-et: 555 lóerő teljesítmény, 680 newtonméter maximális nyomaték, 4,7 másodperces gyorsulás, 275 kilométer/órás végsebesség. Egy sportkocsi durva adatai ezek, csakhogy az X5 terepjáró.

Biró Csongor Autó

BMW 530d Touring teszt: cégautó, aminél nincs feljebb

Lehet egy kombi luxusautó? Érezheti magát versenyzőnek egy kombiban a sofőr? Van tökéletes BMW? Kérdések csak addig szikráznak a levegőben, amíg ki nem próbáljuk az ötös kombit. Gazdag felszereltsége, erős és takarékos hathengeres dízelmotorja mindenre válaszol. Csak azt nem tudjuk meg soha, honnan a 25,5 millió forint. Ennyiért vesztegetik az álomkombit.

Biró Csongor Autó

BMW 520d teszt: felér egy hetessel

Hozzám nőtt a megtett 1600 kilométer során a legkisebb motorral szerelt ötös BMW. A könnyes érzelmeken túl a racionalitás is azt mondatja velem, hogy nem kell ennél különb autó. Kényelmes, impozáns, erős, takarékos, látványosan szép, technikája kifinomult, vezetése magabiztos és élvezetes. Az ára túlzottan magas, de ezt a prémium kategóriában szánalmas szóvá tenni. Aki jó autót akar, fizessen.

Biró Csongor Autó

BMW X3 teszt: családi BMW

Húsz centivel és közel ötmillió forinttal rövidebb a megújult X3-as a böhöm X5-ösnél. Igaz, utóbbi akár hétszemélyes is lehet és alapmotorja hathengeres háromezres. Első ránézésre hatalmas a különbség a két autó között, ám tesztelve az X3-ast, nem valószínű, hogy a nagyobbik testvér mellett döntenék.

Biró Csongor Autó

BMW X1 xDrive28i teszt: a turbó forradalma

Bár tagadták a BMW szakemberei, az új négyhengeres turbómotor bemutatásával leáldozóban van a benzines hathengeresek kora a bajor márkánál. A 245 lovas motor nemzetközi menetpróbáján bebizonyosodott, hogy még a nehéz X1-est is parádésan hajtja, belegondolni is jó, milyen lesz majd a hármasban, az ötösben és az 1-es sorozatban.

Biró Csongor Autó

Vezettük az új BMW X3-ast

Nehéz dolga van az új BMW X3-asnak. Elődje igazi bestseller volt, 650 ezer tulajdonossal büszkélkedhet. Hét éve jelent meg a piacon, de még mai is frissnek mondható megbízhatósága, strapabíró képessége, menetdinamikája és takarékos motorjai révén. Az új X3-as ezeket a tulajdonságokat tovább erősíti: motorjai izmosak és takarékosak, vezetése élményszerű. Nagyobb, de elődjénél puhább autó az X3. Hozza az elvárhatót, de azért nem esünk hasra előtte.