Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ff0e1898-70b0-428b-94c2-de24650d660c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Korlátot szabhat a Shorts-videók nézegetésének a YouTube új funkciója.","shortLead":"Korlátot szabhat a Shorts-videók nézegetésének a YouTube új funkciója.","id":"20250425_google-youtube-shorts-videok-figyelmeztetes-napi-limit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff0e1898-70b0-428b-94c2-de24650d660c.jpg","index":0,"item":"85222f87-afef-4efa-b55c-1f30339c24c4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_google-youtube-shorts-videok-figyelmeztetes-napi-limit","timestamp":"2025. április. 25. 08:03","title":"Mára ennyi: fontos figyelmeztetést küld ki a YouTube, vége lehet a végtelen pörgetésnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Samsung áprilisról május közepére tolhatta el a Galaxy S25 Edge mobilja bemutatóját, és úgy hírlik, először tényleg csak a távol-keleti piacon lehet majd megvenni.","shortLead":"A Samsung áprilisról május közepére tolhatta el a Galaxy S25 Edge mobilja bemutatóját, és úgy hírlik, először tényleg...","id":"20250425_samsung-galaxy-s25-edge-okostelefon-bemutato-datum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4.jpg","index":0,"item":"a39aac2d-2060-4a3c-adfc-5cec1a824405","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_samsung-galaxy-s25-edge-okostelefon-bemutato-datum","timestamp":"2025. április. 25. 10:02","title":"Késik a Samsung legvékonyabb mobilja: ezt lehet most tudni a Galaxy S25 Edge-ről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de09b46a-6247-4c7a-ae1e-ef3f170fd638","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Őrült versenyfutás zajlik Amerika, valamint Oroszország és Kína között a Hold meghódításáért. A tét olyan energiahordozók kitermelése, amelyek hosszú távra meghatározhatják az űrbéli erőviszonyokat.","shortLead":"Őrült versenyfutás zajlik Amerika, valamint Oroszország és Kína között a Hold meghódításáért. A tét olyan...","id":"20250425_kina-oroszorszag-hold-atomreaktor-holdbazis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de09b46a-6247-4c7a-ae1e-ef3f170fd638.jpg","index":0,"item":"e8769ceb-93b3-48a6-88aa-1504e508d56a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_kina-oroszorszag-hold-atomreaktor-holdbazis","timestamp":"2025. április. 25. 18:03","title":"Közös kínai–orosz atomerőmű épülhet a Holdon, 2028-ban indulhat a projekt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"583a73d5-2f09-4a9d-8c05-b8a4021ace63","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Sokan attól tartanak, hogy Steve Witkoff túlságosan Moszkvának kedvező feltételekkel érkezett az orosz fővárosba.","shortLead":"Sokan attól tartanak, hogy Steve Witkoff túlságosan Moszkvának kedvező feltételekkel érkezett az orosz fővárosba.","id":"20250425_witkoff-putyin-beke-ukrajna-krim","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/583a73d5-2f09-4a9d-8c05-b8a4021ace63.jpg","index":0,"item":"289b13a3-a55e-49da-afde-7cd84426fde7","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_witkoff-putyin-beke-ukrajna-krim","timestamp":"2025. április. 25. 17:26","title":"Negyedjére találkozott Putyinnal Trump különmegbízottja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b5b80cdf-59a5-4501-8e3e-c58be3ce5e0e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Még a kormány közepére elfért volna egy hetedik. ","shortLead":"Még a kormány közepére elfért volna egy hetedik. ","id":"20250424_Kijelzotultengesben-szenved-Honda-GT-hat-kepernyo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b5b80cdf-59a5-4501-8e3e-c58be3ce5e0e.jpg","index":0,"item":"cad2c276-2c41-41a1-8f99-8094f1669367","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_Kijelzotultengesben-szenved-Honda-GT-hat-kepernyo","timestamp":"2025. április. 24. 13:29","title":"Kijelzőtúltengésben szenved a legújabb Honda, hat képernyő van a műszerfalon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99f80dbd-f052-4358-b7b1-b267fc82b3ff","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A magyar miniszterelnök és köztársasági elnök már pénteken Vatikánvárosba érkeztek. ","shortLead":"A magyar miniszterelnök és köztársasági elnök már pénteken Vatikánvárosba érkeztek. ","id":"20250425_Orban-Viktor-Sulyok-Tamas-kegyelet-Ferenc-papa-ravatal-roma-szent-peter-bazilika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99f80dbd-f052-4358-b7b1-b267fc82b3ff.jpg","index":0,"item":"b4aca0db-3491-459c-9890-643e62234919","keywords":null,"link":"/elet/20250425_Orban-Viktor-Sulyok-Tamas-kegyelet-Ferenc-papa-ravatal-roma-szent-peter-bazilika","timestamp":"2025. április. 25. 20:13","title":"Orbán Viktor és Sulyok Tamás is lerótták kegyeletüket Ferenc pápa ravatalánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c2e3a55-3147-4524-8f28-d0ea7941d6a7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Kossuth rádióban indította a napot a miniszterelnök, ahol beszélt Ferenc pápa örökségéről, az orosz-ukrán háborúról és az uniós források hazahozataláról is.","shortLead":"A Kossuth rádióban indította a napot a miniszterelnök, ahol beszélt Ferenc pápa örökségéről, az orosz-ukrán háborúról...","id":"20250425_Orban-Viktor-Kossuth-radio-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c2e3a55-3147-4524-8f28-d0ea7941d6a7.jpg","index":0,"item":"b3f8e4af-6106-434e-9829-74b882213855","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Orban-Viktor-Kossuth-radio-interju-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 07:38","title":"Orbán Viktor: Ha most nem állítjuk meg Ukrajna csatlakozását, később már nem fogjuk tudni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cecff59a-1444-4086-b9a5-af97a8a59aed","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Romanoswki ellen európai elfogatóparancs van érvényben, most ő vezeti a Magyar–Lengyel Szabadság Intézetét.","shortLead":"Romanoswki ellen európai elfogatóparancs van érvényben, most ő vezeti a Magyar–Lengyel Szabadság Intézetét.","id":"20250425_Az-Alapjogokert-Kozpontban-dolgozik-a-Magyarorszagon-menedekjogot-kapott-Marcin-Romanoswki-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cecff59a-1444-4086-b9a5-af97a8a59aed.jpg","index":0,"item":"85c1b2d6-01bd-4060-a0cf-4792d35afb92","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Az-Alapjogokert-Kozpontban-dolgozik-a-Magyarorszagon-menedekjogot-kapott-Marcin-Romanoswki-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 14:05","title":"Az Alapjogokért Központban dolgozik a Magyarországon menedékjogot kapott Marcin Romanoswki volt lengyel igazságügyminiszter-helyettes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Öt óra az iskolapadban – nem túl vonzó program. A tornaórát a szabadban tartottuk, ez volt a tesztvezetés. A tananyag érdekes, az előadók jól képzettek, a kocsik izmosak és a helyszín is különleges: Münchenben, a BMW kutatási és fejlesztési központjában jártunk. A BMW boszorkánykonyhája helyett ezúttal a bajor autóóriás jövőjébe pillanthattunk bele. Összefoglalva: több erő, nagyobb vezetési élmény, ugyanannyi fogyasztás mellett – olcsóbban előállítva.
A BMW csoport Efficient Dynamics stratégiája most kezd beérni, a gyártó átlagos szén-dioxid-kibocsátása 148 gramm alatt van kilométerenként, izmos autói keveset fogyasztanak, könnyebbek, okosabban bánnak az energiával és még hibrideket is kínálnak a BMW-kereskedések. A BMW csoport 2010-ben a Dow Jones Sustainability Index alapján sorozatban hatodik alkalommal nyerte el a hosszú távú fenntarthatóság tekintetében világszerte élen járó autógyártó címét.
Feszültségszabályozó az elektromos BMW-ben
BMW
Az Efficient Dynamics koncepció a járműfejlesztés minden területén vezérlőelvként szolgál. E stratégia alapvető pillérei között jelenik meg a belsőégésű motorok hatásfokának folyamatos növelése, a BMW ActiveHybrid technika következetes továbbfejlesztése, az elektromos mobilitás innovatív koncepciói, valamint a megújuló erőforráskánt előállított hidrogén energiahordozóként történő alkalmazása, akárcsak a járművek intelligens könnyűszerkezetes építése és aerodinamikai adottságainak optimalizálása. A 2011-es innovációs napon a belsőégésű motorok, a BMW ActiveHybrid, az elektromos mobilitás és a könnyűszerkezetes építés aktuális fejlesztéseit mutatták be a világsajtónak - fényképezni a BMW tudományos szentélyében nem lehetett, így német fotós dokumentálta az eseményt.
A teljesítmény, a tömeg és a fogyasztás különleges kölcsönhatású háromszögében csak úgy lehet lazítani a fizika törvényein, ha javítunk a belső égésű motor hatásfokán, ha optimalizáljuk az energiagazdálkodást, ha csökkentjük a jármű tömegét és tökéletesítjük testének áramvonalasságát, azaz csökkentjük légellenállását. Ezt a folyamatot vettük át a BMW iskolájában.
1, 3, 4, 6 Ez a jövő számzáras lakatjának a kulcsa: a belső égésű motorok forradalmi változáson esnek át az elkövetkező 3-4 évben. A benzines és dízel erőforrások jelentősen hasonlítanak majd egymásra, és mindnek alapja a tökéletes egyhengeres és turbós konstrukció lesz. Olyan 500 köbcenti (kis mértékben változhat, főként a különböző piacok adózása miatt) űrtartalmú egyhengerest raknak össze, amelyet csak meg kell sokszorozni, hogy 4 legyen, majd hozzáadni kettőt, ha hathengeresre vágyunk, illetve elosztani a legnagyobbat kettővel, hogy megkapjuk a háromhengerest. Igen, jön a háromhengeres BMW-k korszaka, nem utópia, nem ámítás, ideje felkészülni. Hadd jöjjenek a kis motorok, a négyhengeres benzines turbós, amely leváltja a soros hathengerest, 245 lóerős, vele 6,1 másodperc alatt van százas tempón az X1-es, 350 Nm a maximális nyomatéka (1250 percenkénti fordulatnál), miközben papíron 7,9 liter benzint fogyaszt átlagban 100 kilométerenként. Ez utóbbi adatot nem tudtuk igazolni a München környéki tesztvezetésen, de a 220 feletti tempó és a rugalmassága meggyőző. A hangja azonban nem annyira BMW-s, de egye fene.
További képek a galériában
BMW
Ennek a bázis- vagy szuperhengernek az átlagos teljesítménye benzinmotorban 60-100 Nm, illetve 30-50 kW, dízelmotorban 75-100 Nm, illetve 20-40 kW, így a leggyengébb, háromhengeres BMW/Mini 80-82 lóerős, a legerősebb hathengeres 400-410 lóerős lehet.
A jövő három-, négy és hathengeres erőforrásainak fejlesztése és gyártása tekintetében a BMW célja az, hogy minél több alkatrész, összetevő azonos legyen a teljes motorcsaládban, ezáltal a fejlesztés és a gyártás olcsóbbá, gyorsabbá, egyszerűbbé és ésszerűbbé váljon. A 3-4 év múlva érkező BMW-k Otto-, illetve dízelmotorjai 40 százalékban azonosak lesznek. A modulrendszerű koncepció a soros hengerelrendezésre, valamint a BMW TwinPower Turbo technikára épül. A turbó uralma csak a két végpontra nem terjed majd ki: a kis alapmodellekbe és a csúcsragadozókba továbbra is szívómotorok kerülnek. A motortechnika alapja a változó szelepvezérlés, a közvetlen befecskendezés és a feltöltés. Ez utóbbi lehet szimpla turbó, kettős leömlésű turbó (twinscroll) és kettős turbó (twin).
A fejlesztéseknek köszönhetően az 1983-os 524td hathengeresének 85 kW-os teljesítménye idén már 190 kilowattra hízott, a nyomaték 167 százalékkal nőtt 560 Nm-re, miközben az autó fogyasztása 30 százalékkal, a károsanyag-kibocsátása 99 százalékkal csökkent. Az idén az 530xd-ben és az X3 30d-ben bemutatkozó felújított, 258 lovas hathengeres dízelmotor (már gyártják) az ötöst 6,1 másodperc alatt gyorsítja fel százas tempóra (átlagfogyasztása 5,7 liter/100 kilométer), a terepjárót 6,2 másodperc alatt katapultálja 100 kilométer/órás sebességre (átlagfogyasztása 6 liter/100 kilométer). A műszaki változások elsősorban a turbófeltöltőt, a szívócsövet érintették, valamint szolenoid szelepet használnak.
A legnagyobb BMW jó társ, megbízható, kényelmes, erős és drága. A legizmosabb bajor dízelmotorral teszteltük, 306 lóerő és 600 Nm fölött rendelkeztük. Akkora erő ez, hogyha két X5-öst összekötnénk, és ellenkező irányba hajtanánk, megindulnának a tektonikus lemezek és megnyílna köztük a föld.
Nem éppen Bálint-napi ajándék, de én ezt kaptam a sorstól és a BMW-től. Vezethettem az X5 M-et: 555 lóerő teljesítmény, 680 newtonméter maximális nyomaték, 4,7 másodperces gyorsulás, 275 kilométer/órás végsebesség. Egy sportkocsi durva adatai ezek, csakhogy az X5 terepjáró.
Lehet egy kombi luxusautó? Érezheti magát versenyzőnek egy kombiban a sofőr? Van tökéletes BMW? Kérdések csak addig szikráznak a levegőben, amíg ki nem próbáljuk az ötös kombit. Gazdag felszereltsége, erős és takarékos hathengeres dízelmotorja mindenre válaszol. Csak azt nem tudjuk meg soha, honnan a 25,5 millió forint. Ennyiért vesztegetik az álomkombit.
Hozzám nőtt a megtett 1600 kilométer során a legkisebb motorral szerelt ötös BMW. A könnyes érzelmeken túl a racionalitás is azt mondatja velem, hogy nem kell ennél különb autó. Kényelmes, impozáns, erős, takarékos, látványosan szép, technikája kifinomult, vezetése magabiztos és élvezetes. Az ára túlzottan magas, de ezt a prémium kategóriában szánalmas szóvá tenni. Aki jó autót akar, fizessen.
Húsz centivel és közel ötmillió forinttal rövidebb a megújult X3-as a böhöm X5-ösnél. Igaz, utóbbi akár hétszemélyes is lehet és alapmotorja hathengeres háromezres. Első ránézésre hatalmas a különbség a két autó között, ám tesztelve az X3-ast, nem valószínű, hogy a nagyobbik testvér mellett döntenék.
Bár tagadták a BMW szakemberei, az új négyhengeres turbómotor bemutatásával leáldozóban van a benzines hathengeresek kora a bajor márkánál. A 245 lovas motor nemzetközi menetpróbáján bebizonyosodott, hogy még a nehéz X1-est is parádésan hajtja, belegondolni is jó, milyen lesz majd a hármasban, az ötösben és az 1-es sorozatban.
Nehéz dolga van az új BMW X3-asnak. Elődje igazi bestseller volt, 650 ezer tulajdonossal büszkélkedhet. Hét éve jelent meg a piacon, de még mai is frissnek mondható megbízhatósága, strapabíró képessége, menetdinamikája és takarékos motorjai révén. Az új X3-as ezeket a tulajdonságokat tovább erősíti: motorjai izmosak és takarékosak, vezetése élményszerű. Nagyobb, de elődjénél puhább autó az X3. Hozza az elvárhatót, de azért nem esünk hasra előtte.