Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"795ae6ce-aadf-4971-bcef-7e0a62a4654a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Vannak akik nemet mondtak, utána mégis posztoltak és a Voks 2025-re bíztatták követőiket, inkább belemennek, mert nem akarnak kiszúrni a településeikkel.","shortLead":"Vannak akik nemet mondtak, utána mégis posztoltak és a Voks 2025-re bíztatták követőiket, inkább belemennek, mert nem...","id":"20250607_Nepszava-Kenyszeritik-a-Fideszes-polgarmestereket-hogy-Ukrajna-ellen-kampanyoljanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/795ae6ce-aadf-4971-bcef-7e0a62a4654a.jpg","index":0,"item":"3cfa5447-4be0-434e-9629-dd0d4f781b38","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Nepszava-Kenyszeritik-a-Fideszes-polgarmestereket-hogy-Ukrajna-ellen-kampanyoljanak","timestamp":"2025. június. 07. 13:21","title":"Népszava: Kényszerítik a Fideszes polgármestereket, hogy Ukrajna ellen kampányoljanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7948aadb-82c6-41fe-ac1a-505e3f72a27c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A párt a kormányváltás érdekében hozta meg a döntést, de hangsúlyozták, hogy utána rendszerváltásra is szükség lesz. ","shortLead":"A párt a kormányváltás érdekében hozta meg a döntést, de hangsúlyozták, hogy utána rendszerváltásra is szükség lesz. ","id":"20250607_A-Momentum-nem-indul-a-2026-os-valasztasokon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7948aadb-82c6-41fe-ac1a-505e3f72a27c.jpg","index":0,"item":"971655ae-7f86-4f4c-8511-6d81c93df394","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_A-Momentum-nem-indul-a-2026-os-valasztasokon-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 17:09","title":"A Momentum nem indul a 2026-os választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0af9773d-e3c6-47e9-b0f6-e6c2a81adf6e","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"A másik jó hír: továbbra is lesz a szub-szaharai térségben megvalósuló magyar összkormányzati tevékenységek külpolitikai összehangolásáért felelős miniszteri biztosa az országnak.","shortLead":"A másik jó hír: továbbra is lesz a szub-szaharai térségben megvalósuló magyar összkormányzati tevékenységek...","id":"20250607_Mar-az-eszakkelet-magyarorszagi-utak-is-miniszteri-biztost-kaptak-havi-ketmillioert-a-lombkoronasetanyos-Taso-Laszlo-vallalta-el","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0af9773d-e3c6-47e9-b0f6-e6c2a81adf6e.jpg","index":0,"item":"d5f8b637-0f1d-4b1c-87ee-599de2c8cf0e","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Mar-az-eszakkelet-magyarorszagi-utak-is-miniszteri-biztost-kaptak-havi-ketmillioert-a-lombkoronasetanyos-Taso-Laszlo-vallalta-el","timestamp":"2025. június. 07. 10:20","title":"Már az északkelet-magyarországi utak is miniszteri biztost kaptak, havi kétmillióért a lombkoronasétányos Tasó László vállalta el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48e05709-21a6-4677-98ad-5d35762cab97","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"A köztársasági elnök kosármeccsen is részt vesz, a zarándokok közé is beáll, a katasztrófa sújtotta területekre is ellátogat, hogy visszaszerezze az Orbán Viktor tihanyi beszéde miatt csalódott erdélyi szavazók bizalmát.","shortLead":"A köztársasági elnök kosármeccsen is részt vesz, a zarándokok közé is beáll, a katasztrófa sújtotta területekre is...","id":"20250607_Sulyok-Csiksomlyon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48e05709-21a6-4677-98ad-5d35762cab97.jpg","index":0,"item":"370d96e2-26a2-463f-918d-9bd9f1db6b96","keywords":null,"link":"/360/20250607_Sulyok-Csiksomlyon","timestamp":"2025. június. 07. 13:00","title":"Lépéshátrányban a határon túli szavazatokért: Sulyok Tamás Csíksomlyón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"367c5378-ad57-4605-8566-be4b9a7b80f3","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Százmillió dolláros kártérítést követel az amerikai igazságügyi minisztériumtól egy most ismertetett bírósági beadványban öt jobboldali aktivista, akik tagjai voltak az amerikai kongresszusnak otthont adó washingtoni Capitolium elleni 2021-es támadásban részt vevő egyik csoportnak, és akiket két évvel ezelőtt elítéltek, majd Donald Trump elnök kegyelemben részesítette őket.","shortLead":"Százmillió dolláros kártérítést követel az amerikai igazságügyi minisztériumtól egy most ismertetett bírósági...","id":"20250607_22-ev-bortonre-iteltek-a-Capitolium-tamadojat-Trump-kegyelmet-adott-neki-most-szazmillio-dollart-kovetel-az-allamtol-a-tarsaival","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/367c5378-ad57-4605-8566-be4b9a7b80f3.jpg","index":0,"item":"43d4130c-2f99-4d3c-95af-3464cedb7926","keywords":null,"link":"/elet/20250607_22-ev-bortonre-iteltek-a-Capitolium-tamadojat-Trump-kegyelmet-adott-neki-most-szazmillio-dollart-kovetel-az-allamtol-a-tarsaival","timestamp":"2025. június. 07. 09:12","title":"22 év börtönre ítélték a Capitolium támadóját, Trump kegyelmet adott neki, most százmillió dollárt követel az államtól a társaival","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34bbe0a1-732b-4e88-bf92-cf5b32b377b1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A hitelminősítő szerint jövőre pöröghet fel a magyar gazdasági növekedés.","shortLead":"A hitelminősítő szerint jövőre pöröghet fel a magyar gazdasági növekedés.","id":"20250607_Fitch-Egy-szazalek-sem-lesz-a-gazdasagi-novekedes-Magyarorszagon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34bbe0a1-732b-4e88-bf92-cf5b32b377b1.jpg","index":0,"item":"78cfed00-013a-418b-98aa-07c1c6a10261","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250607_Fitch-Egy-szazalek-sem-lesz-a-gazdasagi-novekedes-Magyarorszagon-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 07:03","title":"Fitch: Egy százalék sem lesz a gazdasági növekedés Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24fe3306-9a48-4104-be4d-7142e1aa1bf5","c_author":"Dulai Péter","category":"360","description":"Vasárnap lesz 36 éve, hogy végrehajtották az utolsó halálos ítéletet az akkor még létező Csehszlovákia szlovákiai oldalán. Egy breznóbányai férfi józan ésszel felfoghatatlan brutalitással végzett terhes feleségével és a két lánnyal. A Svitek-ügy az összes, utólag feltárt előzmény ismeretében is megemészthetetlen. ","shortLead":"Vasárnap lesz 36 éve, hogy végrehajtották az utolsó halálos ítéletet az akkor még létező Csehszlovákia szlovákiai...","id":"20250607_utolso-csehszlovak-kivegzett-csaladirto-ket-gyerek-terhes-no-svitek-ugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24fe3306-9a48-4104-be4d-7142e1aa1bf5.jpg","index":0,"item":"c3bb0000-1582-429c-a6cf-c020f644caf9","keywords":null,"link":"/360/20250607_utolso-csehszlovak-kivegzett-csaladirto-ket-gyerek-terhes-no-svitek-ugy","timestamp":"2025. június. 07. 20:00","title":"Élete legintenzívebb szexuális élményét élte át, miközben fizikailag megsemmisítette a családját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ec8207ca-818d-408e-8f21-138af1ae88a3","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Bepattantunk egy őszinte biturbó V8 „szívű” Mercedes-AMG GT 63 kormánya mögé és három nap alatt négy országon át igyekeztünk a lehető legtöbb kanyart és kulturális élményt levadászni. Pusztult a benzin, telt az élményzsák és közben nem féltük koptatni a kamera szenzorát.","shortLead":"Bepattantunk egy őszinte biturbó V8 „szívű” Mercedes-AMG GT 63 kormánya mögé és három nap alatt négy országon át...","id":"20250608_pavak-mumiak-szerpentinek-utazas-v8-mercedes-amg-gt-63-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec8207ca-818d-408e-8f21-138af1ae88a3.jpg","index":0,"item":"5d277640-4c80-489c-a659-cccf4f06649d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250608_pavak-mumiak-szerpentinek-utazas-v8-mercedes-amg-gt-63-teszt-velemeny","timestamp":"2025. június. 08. 07:59","title":"Pávák, múmiák, szerpentinek és a V8: 1100 kilométeren és 4 országon át AMG kupéztunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Öt óra az iskolapadban – nem túl vonzó program. A tornaórát a szabadban tartottuk, ez volt a tesztvezetés. A tananyag érdekes, az előadók jól képzettek, a kocsik izmosak és a helyszín is különleges: Münchenben, a BMW kutatási és fejlesztési központjában jártunk. A BMW boszorkánykonyhája helyett ezúttal a bajor autóóriás jövőjébe pillanthattunk bele. Összefoglalva: több erő, nagyobb vezetési élmény, ugyanannyi fogyasztás mellett – olcsóbban előállítva.
A BMW csoport Efficient Dynamics stratégiája most kezd beérni, a gyártó átlagos szén-dioxid-kibocsátása 148 gramm alatt van kilométerenként, izmos autói keveset fogyasztanak, könnyebbek, okosabban bánnak az energiával és még hibrideket is kínálnak a BMW-kereskedések. A BMW csoport 2010-ben a Dow Jones Sustainability Index alapján sorozatban hatodik alkalommal nyerte el a hosszú távú fenntarthatóság tekintetében világszerte élen járó autógyártó címét.
Feszültségszabályozó az elektromos BMW-ben
BMW
Az Efficient Dynamics koncepció a járműfejlesztés minden területén vezérlőelvként szolgál. E stratégia alapvető pillérei között jelenik meg a belsőégésű motorok hatásfokának folyamatos növelése, a BMW ActiveHybrid technika következetes továbbfejlesztése, az elektromos mobilitás innovatív koncepciói, valamint a megújuló erőforráskánt előállított hidrogén energiahordozóként történő alkalmazása, akárcsak a járművek intelligens könnyűszerkezetes építése és aerodinamikai adottságainak optimalizálása. A 2011-es innovációs napon a belsőégésű motorok, a BMW ActiveHybrid, az elektromos mobilitás és a könnyűszerkezetes építés aktuális fejlesztéseit mutatták be a világsajtónak - fényképezni a BMW tudományos szentélyében nem lehetett, így német fotós dokumentálta az eseményt.
A teljesítmény, a tömeg és a fogyasztás különleges kölcsönhatású háromszögében csak úgy lehet lazítani a fizika törvényein, ha javítunk a belső égésű motor hatásfokán, ha optimalizáljuk az energiagazdálkodást, ha csökkentjük a jármű tömegét és tökéletesítjük testének áramvonalasságát, azaz csökkentjük légellenállását. Ezt a folyamatot vettük át a BMW iskolájában.
1, 3, 4, 6 Ez a jövő számzáras lakatjának a kulcsa: a belső égésű motorok forradalmi változáson esnek át az elkövetkező 3-4 évben. A benzines és dízel erőforrások jelentősen hasonlítanak majd egymásra, és mindnek alapja a tökéletes egyhengeres és turbós konstrukció lesz. Olyan 500 köbcenti (kis mértékben változhat, főként a különböző piacok adózása miatt) űrtartalmú egyhengerest raknak össze, amelyet csak meg kell sokszorozni, hogy 4 legyen, majd hozzáadni kettőt, ha hathengeresre vágyunk, illetve elosztani a legnagyobbat kettővel, hogy megkapjuk a háromhengerest. Igen, jön a háromhengeres BMW-k korszaka, nem utópia, nem ámítás, ideje felkészülni. Hadd jöjjenek a kis motorok, a négyhengeres benzines turbós, amely leváltja a soros hathengerest, 245 lóerős, vele 6,1 másodperc alatt van százas tempón az X1-es, 350 Nm a maximális nyomatéka (1250 percenkénti fordulatnál), miközben papíron 7,9 liter benzint fogyaszt átlagban 100 kilométerenként. Ez utóbbi adatot nem tudtuk igazolni a München környéki tesztvezetésen, de a 220 feletti tempó és a rugalmassága meggyőző. A hangja azonban nem annyira BMW-s, de egye fene.
További képek a galériában
BMW
Ennek a bázis- vagy szuperhengernek az átlagos teljesítménye benzinmotorban 60-100 Nm, illetve 30-50 kW, dízelmotorban 75-100 Nm, illetve 20-40 kW, így a leggyengébb, háromhengeres BMW/Mini 80-82 lóerős, a legerősebb hathengeres 400-410 lóerős lehet.
A jövő három-, négy és hathengeres erőforrásainak fejlesztése és gyártása tekintetében a BMW célja az, hogy minél több alkatrész, összetevő azonos legyen a teljes motorcsaládban, ezáltal a fejlesztés és a gyártás olcsóbbá, gyorsabbá, egyszerűbbé és ésszerűbbé váljon. A 3-4 év múlva érkező BMW-k Otto-, illetve dízelmotorjai 40 százalékban azonosak lesznek. A modulrendszerű koncepció a soros hengerelrendezésre, valamint a BMW TwinPower Turbo technikára épül. A turbó uralma csak a két végpontra nem terjed majd ki: a kis alapmodellekbe és a csúcsragadozókba továbbra is szívómotorok kerülnek. A motortechnika alapja a változó szelepvezérlés, a közvetlen befecskendezés és a feltöltés. Ez utóbbi lehet szimpla turbó, kettős leömlésű turbó (twinscroll) és kettős turbó (twin).
A fejlesztéseknek köszönhetően az 1983-os 524td hathengeresének 85 kW-os teljesítménye idén már 190 kilowattra hízott, a nyomaték 167 százalékkal nőtt 560 Nm-re, miközben az autó fogyasztása 30 százalékkal, a károsanyag-kibocsátása 99 százalékkal csökkent. Az idén az 530xd-ben és az X3 30d-ben bemutatkozó felújított, 258 lovas hathengeres dízelmotor (már gyártják) az ötöst 6,1 másodperc alatt gyorsítja fel százas tempóra (átlagfogyasztása 5,7 liter/100 kilométer), a terepjárót 6,2 másodperc alatt katapultálja 100 kilométer/órás sebességre (átlagfogyasztása 6 liter/100 kilométer). A műszaki változások elsősorban a turbófeltöltőt, a szívócsövet érintették, valamint szolenoid szelepet használnak.
A legnagyobb BMW jó társ, megbízható, kényelmes, erős és drága. A legizmosabb bajor dízelmotorral teszteltük, 306 lóerő és 600 Nm fölött rendelkeztük. Akkora erő ez, hogyha két X5-öst összekötnénk, és ellenkező irányba hajtanánk, megindulnának a tektonikus lemezek és megnyílna köztük a föld.
Nem éppen Bálint-napi ajándék, de én ezt kaptam a sorstól és a BMW-től. Vezethettem az X5 M-et: 555 lóerő teljesítmény, 680 newtonméter maximális nyomaték, 4,7 másodperces gyorsulás, 275 kilométer/órás végsebesség. Egy sportkocsi durva adatai ezek, csakhogy az X5 terepjáró.
Lehet egy kombi luxusautó? Érezheti magát versenyzőnek egy kombiban a sofőr? Van tökéletes BMW? Kérdések csak addig szikráznak a levegőben, amíg ki nem próbáljuk az ötös kombit. Gazdag felszereltsége, erős és takarékos hathengeres dízelmotorja mindenre válaszol. Csak azt nem tudjuk meg soha, honnan a 25,5 millió forint. Ennyiért vesztegetik az álomkombit.
Hozzám nőtt a megtett 1600 kilométer során a legkisebb motorral szerelt ötös BMW. A könnyes érzelmeken túl a racionalitás is azt mondatja velem, hogy nem kell ennél különb autó. Kényelmes, impozáns, erős, takarékos, látványosan szép, technikája kifinomult, vezetése magabiztos és élvezetes. Az ára túlzottan magas, de ezt a prémium kategóriában szánalmas szóvá tenni. Aki jó autót akar, fizessen.
Húsz centivel és közel ötmillió forinttal rövidebb a megújult X3-as a böhöm X5-ösnél. Igaz, utóbbi akár hétszemélyes is lehet és alapmotorja hathengeres háromezres. Első ránézésre hatalmas a különbség a két autó között, ám tesztelve az X3-ast, nem valószínű, hogy a nagyobbik testvér mellett döntenék.
Bár tagadták a BMW szakemberei, az új négyhengeres turbómotor bemutatásával leáldozóban van a benzines hathengeresek kora a bajor márkánál. A 245 lovas motor nemzetközi menetpróbáján bebizonyosodott, hogy még a nehéz X1-est is parádésan hajtja, belegondolni is jó, milyen lesz majd a hármasban, az ötösben és az 1-es sorozatban.
Nehéz dolga van az új BMW X3-asnak. Elődje igazi bestseller volt, 650 ezer tulajdonossal büszkélkedhet. Hét éve jelent meg a piacon, de még mai is frissnek mondható megbízhatósága, strapabíró képessége, menetdinamikája és takarékos motorjai révén. Az új X3-as ezeket a tulajdonságokat tovább erősíti: motorjai izmosak és takarékosak, vezetése élményszerű. Nagyobb, de elődjénél puhább autó az X3. Hozza az elvárhatót, de azért nem esünk hasra előtte.