Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a3b74bf6-ad0d-444e-8a21-18df4f9d0616","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.","shortLead":"Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás...","id":"20241229_Es-akkor-2024-eves-osszefoglalo-novak-magyar-peter-gazdasag-forint-politika-vilag-ner-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3b74bf6-ad0d-444e-8a21-18df4f9d0616.jpg","index":0,"item":"fbbc63dd-d4b1-4d8a-adb2-75b4ed46bff8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241229_Es-akkor-2024-eves-osszefoglalo-novak-magyar-peter-gazdasag-forint-politika-vilag-ner-ebx","timestamp":"2024. december. 29. 07:00","title":"És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3926bd8d-4062-4f74-9a33-d4ed83335f7a","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Művészettörténeti gyorstalpalóval érnek fel Bódi Kati illusztrátor önképei, amelyeken különböző művészek stílusában festi meg önmagát.","shortLead":"Művészettörténeti gyorstalpalóval érnek fel Bódi Kati illusztrátor önképei, amelyeken különböző művészek stílusában...","id":"20241128_hvg-bodi-kati-illusztrator-kepzomuveszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3926bd8d-4062-4f74-9a33-d4ed83335f7a.jpg","index":0,"item":"c7c15fd6-3b50-480d-90de-737abc1747f4","keywords":null,"link":"/360/20241128_hvg-bodi-kati-illusztrator-kepzomuveszet","timestamp":"2024. december. 28. 15:30","title":"Nem csak HVG-címlapokat készít, könyveken, plakátokon is dolgozik, kiállításokat is tart Bódi Kati képzőművész","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"677fb9fd-267f-45c6-b7f0-cb569e56c4b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hát, ez nem jött be.","shortLead":"Hát, ez nem jött be.","id":"20241229_Az-MTVA-visszaszolt-Magyar-Peternek-A-kabare-mufaja-foglalt-arra-mar-leszerzodtunk-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/677fb9fd-267f-45c6-b7f0-cb569e56c4b8.jpg","index":0,"item":"0b59c8b3-61ab-4fd8-836e-25a919ed4285","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Az-MTVA-visszaszolt-Magyar-Peternek-A-kabare-mufaja-foglalt-arra-mar-leszerzodtunk-ebx","timestamp":"2024. december. 29. 14:49","title":"Az MTVA visszaszólt Magyar Péternek: A kabaré műfaja foglalt, arra már leszerződtünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af9062ce-6e37-4ed4-8b79-d93b9575ab17","c_author":"Szőllősi Lili","category":"kkv","description":"Fitneszgépekkel kezdtek, majd áteveztek a táplálékkiegészítők világába, azóta pedig már fehérjét, shakereket, vitaminokat és sportruházatot is árulnak. Hogyan lett a BioTechUSA kis magyar családi vállalkozásból vezető piaci szereplő és mik még a céljaik?","shortLead":"Fitneszgépekkel kezdtek, majd áteveztek a táplálékkiegészítők világába, azóta pedig már fehérjét, shakereket...","id":"20241228_biotechusa-taplalekkiegeszito-cegportre-csaladi-vallalkozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af9062ce-6e37-4ed4-8b79-d93b9575ab17.jpg","index":0,"item":"82274d71-75e6-482c-9093-d0ff20e76de5","keywords":null,"link":"/kkv/20241228_biotechusa-taplalekkiegeszito-cegportre-csaladi-vallalkozas","timestamp":"2024. december. 28. 12:00","title":"„Mi az vagyunk a táplálékkiegészítésben, mint a Barcelona fociban”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c091ce75-e6fd-4ebe-853e-3face8e63324","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak egy sci-fibe csöppent volna az ember, holott ez a kőkemény valóság: a mesterséges intelligencia fejlődésének újabb állomásához közelítünk. Amint a mesterséges intelligencia elég okossá válik ahhoz, hogy eltitkolja viselkedését az ember elől, számítania kell arra, hogy könyörtelenül fogja követni a saját céljait.","shortLead":"Mintha csak egy sci-fibe csöppent volna az ember, holott ez a kőkemény valóság: a mesterséges intelligencia...","id":"20241228_mesterseges-intelligencia-ember-becsapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c091ce75-e6fd-4ebe-853e-3face8e63324.jpg","index":0,"item":"3742f8c2-f9fc-4471-9fbb-3f1f1c5e3ee5","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_mesterseges-intelligencia-ember-becsapas","timestamp":"2024. december. 28. 18:03","title":"Már hazudik is a mesterséges intelligencia, nehogy kikapcsolják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020","c_author":"Csendes-Erdei Emese","category":"360","description":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek gyakorlati tapasztalatot szerezhettek a tanításban. Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium elődje sok mindenben megelőzte a korát, újszerű pedagógiai módszereiket azonban a kezdetben sokan kétkedve fogadták. Mohay Péter, az iskola matematikatanára szerkesztésében a közelmúltban jelent meg <em>A Trefort szellemisége</em> c. könyv, melyből az is kiderül, miért nem hatékony a frontális oktatás és miért volt szokatlan a kézfogás tanár és diák között a 19. században. ","shortLead":"Európában elsőként Pesten, 1872-ben jött létre gyakorlógimnázium, ahol az egyetem utolsó éveiben járó tanárjelöltek...","id":"20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22c06025-90af-4d38-a58b-ad651de37020.jpg","index":0,"item":"05e5f238-97ab-4d16-8aa8-7714c2480246","keywords":null,"link":"/360/20241228_trefort-gyakorlo-gimnazium-oktatas-tortelenek-mohay-peter","timestamp":"2024. december. 28. 11:00","title":"Ne legyen a cél, hogy szeressék a diákok - mitől népszerű egy tanár most, és mitől volt 150 évvel ezelőtt?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja, hogyan változtathatják meg a világunkat ezek az újfajta gondolkodáshoz használható eszközök. Átfogó és optimista könyvében aktuális példákon keresztül mutatja be az üzleti életet és az oktatást alapjaiban átalakító hatásukat. Arra buzdít, hogy munkatársként, társtanárként és coachként tekintsünk a mesterséges intelligenciára, és meggyőző érvekkel támasztja alá, miért elengedhetetlen a gépekkel való együttműködés képességének elsajátítása. Szemléletmódját követve átláthatjuk az MI-ben rejlő aktuális lehetőségeket, hogy adottságait egy jobb emberi jövő megteremtésére használjuk fel. A HVG Könyvek által kiadott műből több részletet is közlünk a következőkben.","shortLead":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja...","id":"20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76b0720d-3680-42c6-8b8c-cd19b002ac1d.jpg","index":0,"item":"75880028-ea7f-4696-95d5-8a88f3d078a8","keywords":null,"link":"/360/20241228_tarsintelligencia-4-resz-mi-ai-mesterseges-intelligenciae","timestamp":"2024. december. 28. 18:30","title":"Hogyan éljünk együtt a mesterséges intelligenciával? – 4. rész: Hogyan alakul az MI jövője?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b80daa4-24b1-43fb-8a85-f908df502845","c_author":"Pavló Péter","category":"tudomany","description":"A világ legnagyobb technológiai vállalatainak vezetői rengeteget utaznak. Gyakran messzire, igen gyakran repülővel. Megnéztük, kinek milyen gépe van.","shortLead":"A világ legnagyobb technológiai vállalatainak vezetői rengeteget utaznak. Gyakran messzire, igen gyakran repülővel...","id":"20241228_mark-zuckerberg-elon-musk-jeff-bezos-steve-jobs-bill-gates-repulogep-utazas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b80daa4-24b1-43fb-8a85-f908df502845.jpg","index":0,"item":"4075be77-06a8-40d3-820c-e9cfe3928224","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_mark-zuckerberg-elon-musk-jeff-bezos-steve-jobs-bill-gates-repulogep-utazas-ebx","timestamp":"2024. december. 28. 14:30","title":"Mi a közös Mark Zuckerbergben, Bill Gatesben és Elon Muskban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Legalább ezer-ezerötszáz elektromos Smart futkározik világszerte, elsősorban a világ zöldebb, technológiai értelemben érettebb vidékein: az Egyesült Államokban, Londonban, Németországban. A berlini szállodák előtt bérelhető biciklik mellett villanykútról egyelőre ingyen tölthető Smartokat is kölcsönözhetünk. A Michelin Challenge Bibendum rendezvényen díjtalanul élvezhettük a környezetbarát autózást a kicsi kocsival.
Örömnek nem nevezhető az a kínlódás, amit a Smart ED autózás címén kínál, de mindenképpen tiszteletreméltó az a törekvés, hogy a városi autózásra megalkotott Smart végre megkapja méltó motorját, az elektromos motort. Ezt a kis golfautót pont erre teremtették, emberek gyors, olcsó és egyszerű szállítására, városon belül. Nevezhetjük a tömegközlekedés luxusának is.
bcs
Annak ellenére tetszett a próba, hogy életem egyik legrosszabb vezetési élményét adta, egy kispolszkiban izgalmasabb az autózás. Rettenetesen gyenge, a többi villanyautóhoz képest is vérszegény, ráadásul hangosan nyivákol, ahelyett, hogy haladna. A száz kilométeres limitált sebesség vicc, 105-öt azért kihoztunk belőle óra szerint, de utána vittük is a töltőre. Érdekes volt, hogy hangosabb volt a töltés, mint a haladás, közben ugyanis hűteni kellett az akkumulátort, hogy ne veszítsen energiát a rendszer. A végső szériaautókban ez állítólag nem így lesz. A 16,6 kilowattórás akksi feltöltéséhez jelenleg 23,3 kilowattórára van szükség. A tankolás egyharmada a hűtéssel kárbavész, forintra kerekítve egy tankolás tehát 1060 forint, ebből 100 kilométeres távot tehetünk meg városi forgalomban. Ebből a pénzből kábé 3 liter gázolajat vehetünk, amivel szintén megtehetünk 100 kilométert, ha nagyon óvatosak vagyunk.
bcs
Az elektromos Smart igazi kompromisszum autó, de ehhez semmi köze elektromos mivoltának. A slusszkulcsot a váltó mellé dugjuk be, a műszerfal gagyi, semmi prémium jelleg nincs benne, a beépített navigáció tetszetős lehetne, ha működne, az egész kocsi a prototípus benyomást keltette, pedig forgalomban lévő, Berlinben használatos autóban ültünk. A normál változatokhoz képest töltöttségjelző és egy teljesítménymérő (ez mutatja a fékezési energia visszanyerésének mértékét) jelentette az eltérést. A nehezebb tömeg miatt komfortosabb, mint a belső égésű változatok.
Minden szitkot feledtet azzal, hogy jövőre a szabad piacon is kapható lesz az autó, ára várhatóan 45 ezer dollár lesz Amerikában, ahol jelenleg 600 dollár a havidíja (48 hónapon át). Úgy fizethetünk ki érte 29 ezer dollárt, hogy négy év múlva le kell adni - igaz Amerikában 7500 dollár adókedvezménnyel jutalmazzák vevőit. Európában 700 euróért lízingelhetjük a Daimler és a Tesla közös, Hambachban gyártott szuperminijét. Azt ígérik, hogy a 2012-2013-as erősebb verziónak hosszabb lesz a hatótávja és olcsóbb az ára. A jelenlegi 16,5 kilowattórás akksi ára 16 ezer euró. Gyorstöltéssel négy, lassúval nyolc óra alatt tölthetjük fel az autót 220 Voltról a 3,3 kw-os fedélzeti töltővel.
Viszont egyelőre "ingyen" tankolhatjuk Washington és Boston között az I-95-ös folyosón, de forgalmazzák Portlandben, San Joséban, Orlandóban, Indianapolisban, Texasban és Michiganben is. És persze Nyugat-Európában is (Londonban megúszhatjuk a 10 fontos behajtási díjat) kínálják a Daimler Car2go programja keretében.
Az akksi, a villanymotorral együtt a csomagtartó alatt bújik meg, így annak űrtartalma nem túl biztató, egy fotóstáska és egy laptop fér be kényelmesen, a kinyitása is körülményes volt.
bcs
Padlógázzal nem jutunk messzire, 75 kilométerre elég a "tank". Az auto-motor-und-sport magazin tesztjén normál üzemben 103 kilométeres hatótávot mértek. A 40 lóerős teljesítményre csak pillanatokra hagyatkozhatunk, hosszabb távon meg kell elégednünk 27 pónival. Még akkor is kevés ez, ha a 130 kilós elektromos többlettel is ezer kiló maradt a Smart. 120 Nm-es nyomatékára már nulla fordulattól számíthatunk, sokat ne várjunk tőle, pár bringást megelőzhetünk, persze, csak ha meghallják, hogy jövünk, és nem tekernek. Nulláról százra 6,5 másodperc alatt gyorsul (a német autósmagazin 8,5 másodpercet mért), a nulla százas sprintet nem publikálják (az ams szerint 26,7 másodperc), mi meg nem mértük le, örültünk, hogy túléltük. Burnout-tal is megpróbálkoztunk, de nem történt semmi. Legnagyobb fordulatszámát motorosok is irigyelhetik, 12 ezerig lehet felpörgetni.
Váltani nem kell, egysebességes a rendszer, hátramenetet azért kapcsolhatunk. Az alapváltozat ötsebességes automatájához képest egyenesen felüdülés az elektromossal kocsikázni. A fékpedál útjának első harmada a visszatöltést segíti motorfékkel, ha erősebben lenyomjuk, fékez. A fékenergiát visszanyerhetjük, hidraulikus a fékrendszer - bár egy későbbi Renault Kangoo EV teszten megtanultam, hogy elektromos autóknál nem ajánlott a minél több energia visszanyerésére hajtani, sokkal inkább a cirkáló üzemmódot kell előnybe helyezni, azaz, amikor a pedál óvatos lenyomásával tartjuk az állandó sebességet, és nem pazaroljuk rekuperációra az energiát.
Két éve róják Kalifornia és Németország útjait a Mercedes tüzelőanyag-cellás egyterűi. Nem vesszük észre, mert nem ott lakunk, de ha ott laknánk, akkor meg nem hallanánk: a környezetbarát autók hidrogént isznak és vizet prédikálnak, azaz nulla az emissziójuk. Berlinben, a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen vezettük a B-osztály F-Cell változatát.
A Lexus után az Infiniti a második japán gyártó, amely hibrid nagyautót hoz az európai piacra. Szépen bővül a kínálat, a Lexus LS600h, a GS450h, a Mercedes-Benz S400 Hybrid és a BMW 7 ActiveHybrid mellett hamarosan érkezik az Audi A6 és a BMW 5 hibrid változata. Rövid, de exkluzív németországi tesztúton tehettük próbára a hazánkban kapható legjobb Infinitit, az M35h-t.
Három és fél évvel bemutatása után férfiasabb külsőt kapott a legnépszerűbb Peugeot. A sochaux-i, mulhouse-i és kalugai gyártósorokról immár több mint 930 ezer példány gördült le. Az új Peugeot 308 friss külsővel és a Peugeot 508-asban már kipróbált e-HDi mikrohibrid technikával érkezik a magyar piacra a nyár elején.
Hatalmas a kontraszt az ötajtós smart kihívó külseje és puritán, ám célszerű belseje között. Szinte el is megy a kedve az embernek a kis divatautótól. De aztán bepöccen a motor és egy kis barátkozást követően megindul a száguldás. A nagy smart ezerötös változatát erre teremtették.
Bár többször megcsodáltam, sőt, a párizsi év autója díjátadón bele is ültem, nem vezettem még a Nissan Leafet. Genfben csak ráköszöntem, nem izgatott, hisz tudom, nálunk évtizedek múlva sem lesz tömegautó. A berlini Michelin Challenge Bibendumon aztán újra adott volt a lehetőség, ezúttal nem hagytam ki.