Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f7c7dad2-801a-4574-bd41-d037daf963d5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szakemberek szerint elavult az a szemlélet, hogy van normál értéke a koleszterinszintnek. Valójában minél kevesebb, annál jobb.","shortLead":"A szakemberek szerint elavult az a szemlélet, hogy van normál értéke a koleszterinszintnek. Valójában minél kevesebb...","id":"20241127_koleszterinszint-vizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7c7dad2-801a-4574-bd41-d037daf963d5.jpg","index":0,"item":"0def0c11-b1f7-421d-913e-d2c6b018ede4","keywords":null,"link":"/itthon/20241127_koleszterinszint-vizsgalat","timestamp":"2024. november. 27. 11:35","title":"Baljós adatok: 1100 páciensből 64 százaléknak kell további vizsgálatokra mennie a magas koleszterinszint miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56efe3dc-0861-490a-889d-22cf4ba6e973","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"Egy eldugott vadkamerának pózolt a madár, aki ritka látogatónak számít a Dél-Dunántúlon.","shortLead":"Egy eldugott vadkamerának pózolt a madár, aki ritka látogatónak számít a Dél-Dunántúlon.","id":"20241126_Gigaszi-bagoly-bukkant-fel-a-Mecsekben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56efe3dc-0861-490a-889d-22cf4ba6e973.jpg","index":0,"item":"53c28c1a-cfb2-44d0-a6cc-dae92afd84f2","keywords":null,"link":"/zhvg/20241126_Gigaszi-bagoly-bukkant-fel-a-Mecsekben","timestamp":"2024. november. 26. 12:56","title":"Óriási vendégbagoly bukkant fel a Mecsekben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","shortLead":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","id":"20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349.jpg","index":0,"item":"fa853e32-79db-4563-9cca-df05858ed5eb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","timestamp":"2024. november. 26. 06:41","title":"Ezek most a legmegbízhatóbb autók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9bf2616f-871c-49db-9765-e50378058cd9","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az Epsilon S rendkívül fontos a japán űrprogram önállóságának biztosítása érdekében.","shortLead":"Az Epsilon S rendkívül fontos a japán űrprogram önállóságának biztosítása érdekében.","id":"20241126_epsilon-s-japan-raketa-felrobbant-hajtomu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9bf2616f-871c-49db-9765-e50378058cd9.jpg","index":0,"item":"11722b9f-9a50-4076-88d3-9e2fcba02a1e","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_epsilon-s-japan-raketa-felrobbant-hajtomu","timestamp":"2024. november. 26. 18:19","title":"Felrobbant és kigyulladt a japánok új rakétája, megszakították a tesztelést – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9bf1e89-41e0-408d-9437-bafdb26e4b61","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Az éjszaka megjelent kormányrendelet alapján 2025. január elsejétől a diákhitelt már külföldön felvett kölcsön kiváltására is fel lehet használni. De ki és milyen feltételekkel kaphat ilyen célra diákhitelt? ","shortLead":"Az éjszaka megjelent kormányrendelet alapján 2025. január elsejétől a diákhitelt már külföldön felvett kölcsön...","id":"20241126_diakhitel-kulfoldi-hitel-kivaltas-magyar-kozlony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9bf1e89-41e0-408d-9437-bafdb26e4b61.jpg","index":0,"item":"1a1510ae-06ff-4c41-8e8e-a5effca6f1fc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_diakhitel-kulfoldi-hitel-kivaltas-magyar-kozlony","timestamp":"2024. november. 26. 07:03","title":"Eldőlt, hogy januártól külföldi hitel kiváltására is fordítható a diákhitel, íme a részletek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4dbaf6f-bfb5-451a-834a-12dd65b88126","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbánnak nem kínos együttműködni autoriter rezsimekkel: a fehéroroszoknál most épült egy, a paksihoz nagyon hasonló létesítmény, a tapasztalatokat pedig megosztja a két fél. ","shortLead":"Orbánnak nem kínos együttműködni autoriter rezsimekkel: a fehéroroszoknál most épült egy, a paksihoz nagyon hasonló...","id":"20241127_die-welt-paks2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4dbaf6f-bfb5-451a-834a-12dd65b88126.jpg","index":0,"item":"ddaaab38-6501-49ef-af78-af5e94377f7c","keywords":null,"link":"/360/20241127_die-welt-paks2","timestamp":"2024. november. 27. 07:30","title":"Die Welt: Nem tudni, mennyibe fog kerülni a magyaroknak Paks 2 drágulása, Moszkvának a háború miatt nagyon kell a pénz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"085bd102-d3b0-4823-a258-ec98632792e3","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Pásztor Tibor, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt hegyvidéki képviselője az egyik banktól is fizetést kap az önkormányzati képviselői tiszteletdíján kívül, a pluszjövedelmének összegét azonban nem írta bele a vagyonnyilatkozatába a munkaszerződésében szereplő titoktartási kötelezettségre hivatkozva – értesült a HVG. Megkeresésünkre azt közölte, hogy sokat gondolkodott a helyzeten, de szerinte más lehetősége nem volt. Úgy vélte, a jogszabályok szerint járt el. Ha ez valóban így van, akkor ezzel a módszerrel bármelyik politikus eltitkolhatja a pluszjuttatásait. ","shortLead":"Pásztor Tibor, a Magyar Kétfarkú Kutya Párt hegyvidéki képviselője az egyik banktól is fizetést kap az önkormányzati...","id":"20241126_kutyapart-kepviselo-pasztor-tibor-vagyonnyilatkozat-kereset-titoktartas-bank-xii-kerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/085bd102-d3b0-4823-a258-ec98632792e3.jpg","index":0,"item":"b611ce22-1a9d-45fe-8a53-0f4a2827a861","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_kutyapart-kepviselo-pasztor-tibor-vagyonnyilatkozat-kereset-titoktartas-bank-xii-kerulet","timestamp":"2024. november. 26. 06:10","title":"Titoktartásra hivatkozva nem írta bele a vagyonnyilatkozatába a kutyapárti képviselő, hogy mennyit keres a tiszteletdíján kívül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"244727f3-a797-4078-a631-4a625a3dbe69","c_author":"Medvegy Gábor","category":"tudomany","description":"Călin Georgescu a közösségi platformon kampányolva ért el váratlan eredményt – a politikusok és a szakértők nem biztosak abban, hogy szabályosan.","shortLead":"Călin Georgescu a közösségi platformon kampányolva ért el váratlan eredményt – a politikusok és a szakértők nem...","id":"20241126_ep-tiktok-roman-elnokvalasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/244727f3-a797-4078-a631-4a625a3dbe69.jpg","index":0,"item":"8b518150-c0aa-466f-97a3-062a18453b19","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_ep-tiktok-roman-elnokvalasztas","timestamp":"2024. november. 26. 18:38","title":"Szőnyeg szélére állítanák az EP-ben a TikTok-vezért a román elnökválasztás miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Legalább ezer-ezerötszáz elektromos Smart futkározik világszerte, elsősorban a világ zöldebb, technológiai értelemben érettebb vidékein: az Egyesült Államokban, Londonban, Németországban. A berlini szállodák előtt bérelhető biciklik mellett villanykútról egyelőre ingyen tölthető Smartokat is kölcsönözhetünk. A Michelin Challenge Bibendum rendezvényen díjtalanul élvezhettük a környezetbarát autózást a kicsi kocsival.
Örömnek nem nevezhető az a kínlódás, amit a Smart ED autózás címén kínál, de mindenképpen tiszteletreméltó az a törekvés, hogy a városi autózásra megalkotott Smart végre megkapja méltó motorját, az elektromos motort. Ezt a kis golfautót pont erre teremtették, emberek gyors, olcsó és egyszerű szállítására, városon belül. Nevezhetjük a tömegközlekedés luxusának is.
bcs
Annak ellenére tetszett a próba, hogy életem egyik legrosszabb vezetési élményét adta, egy kispolszkiban izgalmasabb az autózás. Rettenetesen gyenge, a többi villanyautóhoz képest is vérszegény, ráadásul hangosan nyivákol, ahelyett, hogy haladna. A száz kilométeres limitált sebesség vicc, 105-öt azért kihoztunk belőle óra szerint, de utána vittük is a töltőre. Érdekes volt, hogy hangosabb volt a töltés, mint a haladás, közben ugyanis hűteni kellett az akkumulátort, hogy ne veszítsen energiát a rendszer. A végső szériaautókban ez állítólag nem így lesz. A 16,6 kilowattórás akksi feltöltéséhez jelenleg 23,3 kilowattórára van szükség. A tankolás egyharmada a hűtéssel kárbavész, forintra kerekítve egy tankolás tehát 1060 forint, ebből 100 kilométeres távot tehetünk meg városi forgalomban. Ebből a pénzből kábé 3 liter gázolajat vehetünk, amivel szintén megtehetünk 100 kilométert, ha nagyon óvatosak vagyunk.
bcs
Az elektromos Smart igazi kompromisszum autó, de ehhez semmi köze elektromos mivoltának. A slusszkulcsot a váltó mellé dugjuk be, a műszerfal gagyi, semmi prémium jelleg nincs benne, a beépített navigáció tetszetős lehetne, ha működne, az egész kocsi a prototípus benyomást keltette, pedig forgalomban lévő, Berlinben használatos autóban ültünk. A normál változatokhoz képest töltöttségjelző és egy teljesítménymérő (ez mutatja a fékezési energia visszanyerésének mértékét) jelentette az eltérést. A nehezebb tömeg miatt komfortosabb, mint a belső égésű változatok.
Minden szitkot feledtet azzal, hogy jövőre a szabad piacon is kapható lesz az autó, ára várhatóan 45 ezer dollár lesz Amerikában, ahol jelenleg 600 dollár a havidíja (48 hónapon át). Úgy fizethetünk ki érte 29 ezer dollárt, hogy négy év múlva le kell adni - igaz Amerikában 7500 dollár adókedvezménnyel jutalmazzák vevőit. Európában 700 euróért lízingelhetjük a Daimler és a Tesla közös, Hambachban gyártott szuperminijét. Azt ígérik, hogy a 2012-2013-as erősebb verziónak hosszabb lesz a hatótávja és olcsóbb az ára. A jelenlegi 16,5 kilowattórás akksi ára 16 ezer euró. Gyorstöltéssel négy, lassúval nyolc óra alatt tölthetjük fel az autót 220 Voltról a 3,3 kw-os fedélzeti töltővel.
Viszont egyelőre "ingyen" tankolhatjuk Washington és Boston között az I-95-ös folyosón, de forgalmazzák Portlandben, San Joséban, Orlandóban, Indianapolisban, Texasban és Michiganben is. És persze Nyugat-Európában is (Londonban megúszhatjuk a 10 fontos behajtási díjat) kínálják a Daimler Car2go programja keretében.
Az akksi, a villanymotorral együtt a csomagtartó alatt bújik meg, így annak űrtartalma nem túl biztató, egy fotóstáska és egy laptop fér be kényelmesen, a kinyitása is körülményes volt.
bcs
Padlógázzal nem jutunk messzire, 75 kilométerre elég a "tank". Az auto-motor-und-sport magazin tesztjén normál üzemben 103 kilométeres hatótávot mértek. A 40 lóerős teljesítményre csak pillanatokra hagyatkozhatunk, hosszabb távon meg kell elégednünk 27 pónival. Még akkor is kevés ez, ha a 130 kilós elektromos többlettel is ezer kiló maradt a Smart. 120 Nm-es nyomatékára már nulla fordulattól számíthatunk, sokat ne várjunk tőle, pár bringást megelőzhetünk, persze, csak ha meghallják, hogy jövünk, és nem tekernek. Nulláról százra 6,5 másodperc alatt gyorsul (a német autósmagazin 8,5 másodpercet mért), a nulla százas sprintet nem publikálják (az ams szerint 26,7 másodperc), mi meg nem mértük le, örültünk, hogy túléltük. Burnout-tal is megpróbálkoztunk, de nem történt semmi. Legnagyobb fordulatszámát motorosok is irigyelhetik, 12 ezerig lehet felpörgetni.
Váltani nem kell, egysebességes a rendszer, hátramenetet azért kapcsolhatunk. Az alapváltozat ötsebességes automatájához képest egyenesen felüdülés az elektromossal kocsikázni. A fékpedál útjának első harmada a visszatöltést segíti motorfékkel, ha erősebben lenyomjuk, fékez. A fékenergiát visszanyerhetjük, hidraulikus a fékrendszer - bár egy későbbi Renault Kangoo EV teszten megtanultam, hogy elektromos autóknál nem ajánlott a minél több energia visszanyerésére hajtani, sokkal inkább a cirkáló üzemmódot kell előnybe helyezni, azaz, amikor a pedál óvatos lenyomásával tartjuk az állandó sebességet, és nem pazaroljuk rekuperációra az energiát.
Két éve róják Kalifornia és Németország útjait a Mercedes tüzelőanyag-cellás egyterűi. Nem vesszük észre, mert nem ott lakunk, de ha ott laknánk, akkor meg nem hallanánk: a környezetbarát autók hidrogént isznak és vizet prédikálnak, azaz nulla az emissziójuk. Berlinben, a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen vezettük a B-osztály F-Cell változatát.
A Lexus után az Infiniti a második japán gyártó, amely hibrid nagyautót hoz az európai piacra. Szépen bővül a kínálat, a Lexus LS600h, a GS450h, a Mercedes-Benz S400 Hybrid és a BMW 7 ActiveHybrid mellett hamarosan érkezik az Audi A6 és a BMW 5 hibrid változata. Rövid, de exkluzív németországi tesztúton tehettük próbára a hazánkban kapható legjobb Infinitit, az M35h-t.
Három és fél évvel bemutatása után férfiasabb külsőt kapott a legnépszerűbb Peugeot. A sochaux-i, mulhouse-i és kalugai gyártósorokról immár több mint 930 ezer példány gördült le. Az új Peugeot 308 friss külsővel és a Peugeot 508-asban már kipróbált e-HDi mikrohibrid technikával érkezik a magyar piacra a nyár elején.
Hatalmas a kontraszt az ötajtós smart kihívó külseje és puritán, ám célszerű belseje között. Szinte el is megy a kedve az embernek a kis divatautótól. De aztán bepöccen a motor és egy kis barátkozást követően megindul a száguldás. A nagy smart ezerötös változatát erre teremtették.
Bár többször megcsodáltam, sőt, a párizsi év autója díjátadón bele is ültem, nem vezettem még a Nissan Leafet. Genfben csak ráköszöntem, nem izgatott, hisz tudom, nálunk évtizedek múlva sem lesz tömegautó. A berlini Michelin Challenge Bibendumon aztán újra adott volt a lehetőség, ezúttal nem hagytam ki.