szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A törés jelei mutatkoznak a Volkswagen AG és a Suzuki Motor Corp között kialakult együttműködésben. A japán cég elnöke csípős megjegyzéseket tett blogján a Volkswagenre.

A Volkswagen közel 20 százalékos részesedést vásárolt a Suzuki autógyárban 2,5 milliárd dollárért még 2009 decemberében, ami a technológia-csere kilátásai miatt pozitív fogadtatásra talált szakértői körökben. Az együttműködés a Volkswagen számára a Suzuki kompakt autó-technológiáját tette hozzáférhetővé, míg a Suzuki számára a Volkswagen hibrid technológiája és más fejlett technológiai eredményei váltak elérhetővé.  

A kölcsönös nyitás óta azonban már több mint 18 hónap telt el látható eredmények nélkül. A Suzuki ügyvezető alelnöke Yasuhito Harayama ezt a Volkswagen magatartásának tulajdonította, mondván erőfölénnyel igyekszik befolyásolni a Suzuki vezetőségének munkáját. "Már az együttműködés kezdetén világossá tettük, hogy nem áll szándékunkban beolvadni a Volkswagenbe és meg fogjuk őrizni függetlenségünket" - jelentette ki Yasuhito Harayama újságíróknak hétfőn Tokióban. "Úgy látjuk vissza kell térnünk a kiinduló pontra, még a részesedési arány tekintetében is. Függetlenségünk, egyenlőségünk elismerése a partneri kapcsolatban előfeltétele bármely konkrét lépésnek az együttműködésben." 

A múlt év második fele óta a Volkswagen számos jelét adta annak, hogy ellenőrzése alá kívánja vonni a negyedik legnagyobb japán autógyártót. Az ügyvezető alelnök szavai a konszern elnöke, Osamu Suzuki a Nikkei gazdasági lap online kiadásában is idézett blogbejegyzését visszhangozzák. "A két vállalat hatalmas méretbeli különbségéből a Volkswagen idővel arra a téves következtetésre jutott, hogy megszerezte az ellenőrzést a Suzuki felett" - fogalmazott a Suzuki szókimondóként ismert 81 éves elnöke. "A Suzuki semmit sem talált a Volkswagen technológiái között, amit azonnal hasznosíthatott volna" - írja az elnök blogjában. Csípős megfogalmazásban "megkönnyebbülésének" is hangot adott az elnök amiatt, hogy a Volkswagen a hírek szerint a Suzuki technológiai segítsége nélkül is eredményt ért el egy dél-amerikai és indiai piacra szánt olcsó modell kifejlesztésében. 

Yasuhito Harayama hétfői nyilatkozatában kihangsúlyozta, hogy több jelentkező is van egyenlő felek között kialakítandó együttműködésre a Suzukival és a legkülönbözőbb vállalatok széles körével folytatják gyártási együttműködési kapcsolatok kialakítását, miközben a Volkswagennel folytatott együttműködést "jegelik" mindaddig, amíg sikerül visszaállítani az eredeti szándéknak megfelelő helyzetet. "Jelenleg semmiféle konkrét közös fejlesztési projekt nincs folyamatban" - mondta Harayama. 

A Suzuki a múlt hónapban jelentette be 1,6 literes dízel motorok vásárlását az olasz Fiat konszerntől egy Magyarországon gyártani tervezett modell számára, ami Harayama szerint ékes bizonyítéka annak, hogy a Suzuki jól elboldogul a Volkswagen nélkül is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!