Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"806966e5-4e1d-4c65-bcbd-0a31e8f656e9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lengyelekre is számítanak.","shortLead":"A lengyelekre is számítanak.","id":"20250312_ukrajna-eu-csatlakozas-magyar-veto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/806966e5-4e1d-4c65-bcbd-0a31e8f656e9.jpg","index":0,"item":"b2ce5db4-2934-4439-970e-b20138c11594","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_ukrajna-eu-csatlakozas-magyar-veto","timestamp":"2025. március. 12. 17:45","title":"Ukrajna „különböző lehetőségeket” mérlegel, ha Orbánék megvétóznák az uniós csatlakozásukat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ebdf416-fab7-4cb3-803a-d3957bfb73ff","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A norvég csapat edzőjét és felszerelés-menedzserét már korábban eltiltották a munkavégzéstől, mert szabálytalanul alakították át a versenyzők ruháit. ","shortLead":"A norvég csapat edzőjét és felszerelés-menedzserét már korábban eltiltották a munkavégzéstől, mert szabálytalanul...","id":"20250312_siugras-botrany-ruha-varras-norveg-valogatott-felfuggesztes-forfang-lindvik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ebdf416-fab7-4cb3-803a-d3957bfb73ff.jpg","index":0,"item":"8f98a2ba-c06d-4fd9-aabb-c51fccae904c","keywords":null,"link":"/sport/20250312_siugras-botrany-ruha-varras-norveg-valogatott-felfuggesztes-forfang-lindvik","timestamp":"2025. március. 12. 19:22","title":"Dagad a botrány a síugróknál: felfüggesztették két olimpiai bajnok versenyzési jogát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"570e4fbd-94a4-44b8-866a-4ebbb0daad9c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mindössze egyetlen mozgó alkatrész van abban a mesterséges szívben, ami azokon segíthet átmeneti megoldásként, akik valamilyen szívprobléma miatt donorszervre várnak.","shortLead":"Mindössze egyetlen mozgó alkatrész van abban a mesterséges szívben, ami azokon segíthet átmeneti megoldásként, akik...","id":"20250312_bivacor-mesterseges-titan-sziv-100-nap-donorszerv-ausztralia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/570e4fbd-94a4-44b8-866a-4ebbb0daad9c.jpg","index":0,"item":"b35aa3af-54b8-4fdc-84d0-cecd31b1475b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_bivacor-mesterseges-titan-sziv-100-nap-donorszerv-ausztralia","timestamp":"2025. március. 12. 14:11","title":"100 napig élt titán műszívvel egy ausztrál férfi, míg várt a donorszervre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37212b88-9438-4881-905b-2be46db40d8a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az internetes keresések is alátámasztják, hogy az inflációs válság hosszú árnyékot vet: 2022 óta a korábbi évekhez képest sokkal nagyobb az érdeklődés az infláció iránt. Akkor is, amikor az infláció éppen egyáltalán nem magas.","shortLead":"Az internetes keresések is alátámasztják, hogy az inflációs válság hosszú árnyékot vet: 2022 óta a korábbi évekhez...","id":"20250312_Az-inflacio-ugy-erdekli-az-embereket-mint-amikor-26-szazalek-volt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37212b88-9438-4881-905b-2be46db40d8a.jpg","index":0,"item":"9bc1ad81-23e9-4b7f-8fb4-252e29725168","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_Az-inflacio-ugy-erdekli-az-embereket-mint-amikor-26-szazalek-volt","timestamp":"2025. március. 12. 15:52","title":"Az infláció úgy érdekli a magyarokat, mint amikor 26 százalék volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dea2565a-9bdf-41ad-98c2-e033cb5fedc9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A dolgozók kenyere, ruhája és cipője függ attól, hogy megvédjük az árdrágítók ellen a forintot – mutatták be 79 éve.","shortLead":"A dolgozók kenyere, ruhája és cipője függ attól, hogy megvédjük az árdrágítók ellen a forintot – mutatták be 79 éve.","id":"20250312_Harc-az-ardragitok-ellen-Filmhirado-1946","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dea2565a-9bdf-41ad-98c2-e033cb5fedc9.jpg","index":0,"item":"7e2d7056-8a96-40db-a5f0-71f02b0bb575","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250312_Harc-az-ardragitok-ellen-Filmhirado-1946","timestamp":"2025. március. 12. 15:30","title":"Harc az árdrágítók ellen! – Ilyen volt a Filmhíradó 1946-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31d4acb5-0200-4df5-8cd2-74dc9bcaebdf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Toyota FT-Me körülbelül akkora, mint a régi kétszemélyes Smart.","shortLead":"A Toyota FT-Me körülbelül akkora, mint a régi kétszemélyes Smart.","id":"20250313_ime-a-toyota-ft-me-paranyi-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31d4acb5-0200-4df5-8cd2-74dc9bcaebdf.jpg","index":0,"item":"b446f1d7-bb80-4b3c-bfc5-ed83e1ff79fb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250313_ime-a-toyota-ft-me-paranyi-uj-villanyauto","timestamp":"2025. március. 13. 06:41","title":"Íme a Toyota parányi új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7414a778-c995-4dbe-83f3-e2d5549550e8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mark Rutte nem tűnt nyitottnak az ötletre.","shortLead":"Mark Rutte nem tűnt nyitottnak az ötletre.","id":"20250313_trump-rutte-nato-gronland","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7414a778-c995-4dbe-83f3-e2d5549550e8.jpg","index":0,"item":"d66308c2-5d1e-4d22-a460-b86305e8139b","keywords":null,"link":"/vilag/20250313_trump-rutte-nato-gronland","timestamp":"2025. március. 13. 20:37","title":"Trump a NATO-főtitkár jelenlétében adta elő elképzeléseit Grönland megszállásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8fded54-e06f-474d-b9fa-c84cd27f0c89","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"360","description":"Elképesztő eladási visszaesés és drámai árfolyamcsökkenés: három hónap alatt 800 milliárd dollárral a felére esett a Tesla piaci értéke, csak márciusban 20 százalékos a bukás. A vagyonának nagy részét Tesla-részvényekben tartó Elon Musk tényleg kezdhet aggódni? Hiszen hiteleinek fedezetét is ezek a részvények adják.","shortLead":"Elképesztő eladási visszaesés és drámai árfolyamcsökkenés: három hónap alatt 800 milliárd dollárral a felére esett...","id":"20250312_Tesla-zosde-zuhanas-musk-nepharag-bojkott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8fded54-e06f-474d-b9fa-c84cd27f0c89.jpg","index":0,"item":"f3061f6c-4363-4ce9-88f6-fe83d46b952c","keywords":null,"link":"/360/20250312_Tesla-zosde-zuhanas-musk-nepharag-bojkott","timestamp":"2025. március. 12. 15:45","title":"Bejött a bojkott, de megállítja-e Elon Muskot a Tesla szédítő zuhanása?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy év kihagyás után ismét beülhettem az Audi fenevadjaiba. Ezúttal az 525 lovas Audi R8 V10 és a 450 lovas Audi RS 5 tette tiszteletét a Hungaroringen.
A mulasztás nem az én hibám volt, tavaly az Audi sportscar experience karavánja elkerülte a Hungaroringet, igaz korábban is volt olyan év, amikor csak a Salzburgringen csapathattunk – akkor ismerkedtem meg először a csúcsragadozó R8 V10-essel. Ez olyan rendezvény, ahol 30-40 ügyfél a márkakereskedők jóvoltából kipróbálhatja vezetési tudását versenypályán is. Szerencsére újságírókat is hívnak, így mi is pallérozódunk.
bcs
Már egy hete alig alszom, számoltam vissza a napokat és szoktattam az idegeimet. Mindig feszült vagyok, ha 400 lóerő fölött kell fogni a gyeplőt, a ring amúgy is kikészít lelket, gyomrot és agyat egyaránt. De mielőtt elsírnám magam az izgalomtól, megropogtatom Alonso vastagságúvá szélesedett nyakamat – és megnyugszom. Már vége, túléltem ezt is. Újabb két trófea. Annyi már az S-, RS-jelvényem, mint Vaszilij Csujkov tábornoknak, a 62. szovjet hadsereg sztálingrádi védőjének.
S3, RS 3, RS 4, S6, RS 6, R8, TT RS, S5, R8 V10, S8 – közel ötezer lóerő. Hiányzott még a sorból az RS 5. Most megkaptam, és letaglózott. Az az igazság, hogy fantasztikus az R8 V10, szupersportkocsi, meg jókora tepsi, de izgalmasabb autó az RS 5. A hang, amely visszaváltásokkor dörrent és megborzongtat, összehasonlíthatatlan az R8 fémes, ám velőtrázó csikorgásával. Akkora a különbség, mint a Szerencsekerék szignálja és Cápa fő zenei témája között. Lehet, hogy túlzás ennyire leírni az R8-ast, de keménynek kell lennem, nincs 70 millióm, 30-ból ki kell jönnie.
bcs
Az R8 R tronic váltója hatalmasakat ránt minden egyes váltáskor, bár összkerekes, terhelés alatt úgy viselkedik, mintha hátsókerekes lenne (10-90 az erőelosztás aránya alaphelyzetben, de ha kell, 35-65 arányban is képes átcsoportosítani a tengelyek között a tapadást). Az RS 5 szemben az S5-tel egyáltalán nem bájos utcai autó, úgy tolja ki a fenekét a kanyarban, hogy művészet visszatáncolni vele az aszfaltcsíkra. A játéknap utolsó megmérettetésén direkt olyan RS 5-öst néztem ki magamnak, amelyiken láttam, hogy kereket cseréltek (utóbb derült ki, hogy csak az elsőket). Az első tengely tapadására nem is volt panasz, ám a hátsó gumikban már csak a fémszálak tartották a lelket, így nem vettem magamra, hogy minden körben megróttak túlzott kormányzásért. Az R8-cal a legkellemetlenebb élmény akkor vágott hátba, amikor túl szélesre vettem a pályát és a rázókövek fölött a kocsi fele elveszítette a tapadást – egy röpke pillanatig úgy éreztem, lebegünk.
Az Audi RS 5 Az RS 5 Coupé (a Frankfurtra ráncfelvarrott kupé után hamarosan kabrió is érkezik) hajtásáról magas fordulatú, V8-as atmoszférikus motor gondoskodik, amelynek lökettérfogata 4163 köbcentiméter, s szoros rokonságban áll a márka szupersportkocsijába épített V10-es aggregáttal. A győri kezek munkájáról dicshimnuszt zengő 4.2 FSI 8250-es percenkénti fordulatszámnál adja le 331 kW (450 LE) legnagyobb teljesítményét, 430 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig a 4000 és 6000 percenkénti fordulat közötti tartományon áll rendelkezésre. A korszerű erőforrás literteljesítménye 108,1 lóerő.
Álló helyzetből 4,6 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig az elektronika 250 kilométer/órára korlátozza, de kívánságra az Audi 280 kilométer/órára is állíthatja a határt. Versenypályán fogyasztása 31 liter/100 kilométer körül alakult. A Hungaroringen a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás nem érvényesül.
A szériakivitelhez tartozó, hétfokozatú S tronic-ot a vezető automatikus üzemmódban is használhatja, de a váltókarral vagy a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel maga is kezelheti a villámgyors működésű kettős tengelykapcsolós váltóművet. A rajt-automatikát nem próbáltuk ki, ahogy az ESP-t sem kapcsoltuk ki.
Mint minden RS-modell, az RS 5 is a quattro állandó összkerékhajtási rendszeren keresztül juttatja hatalmas erejét az útfelületre. A koronakerekes központi kiegyenlítőmű gyorsan és széles tartományban valósítja meg a forgatónyomaték első és hátsó kerekek közötti elosztását, szükség szerint akár 70 százalékát előre, illetve 85 százalékát hátra irányítva. Az alapbeállítás 40:60 arányú.
A koronakerekes központi kiegyenlítőmű a kerekenkénti nyomatékszabályozás rendszerével működik, amely mind a négy kerékre hat. Ha a kanyar belső ívén gördülő kerék terhelése nagy mértékben csökkenne, a rendszer még annak megcsúszását megelőzően enyhén befékezi. A kocsikban volt sport-differenciálmű is, amely a hátra érkező forgatónyomatékot két áthidaló hajtása segítségével aktívan osztotta el a hátsó kerekek között. Szerencsére…
A felfüggesztések sportosan feszes hangolása a karosszéria az Audi A5 modellekéhez képest 20 milliméternyi süllyesztését is magában foglalja. Első kerekein szénszál-erősítésű kerámia féktárcsák lassították. Sportfutómű és a dynamic ride control (DRC) együttese révén parádés a kocsi csillapítása. Az egymással átlósan szemben működő két-két lengéscsillapítót egy központi szelepen át olajvezetékek kötik össze. Gyors kanyarvételek során a rendszer a külső íven gördülő első kerék számára biztosít intenzívebb támaszerőt. A csillapítás háromféle karakterisztika mentén szabályozható. A pályán természetesen a dinamikus módot választottuk, kőkeményre hangoltunk mindent. Kellett is, hisz a kipufogórendszer hangjának alaptónusát is vadítja, és a visszakapcsoláskor fröccsentett benzin nélkül nem ért volna semmit az egész. Alapára: 25,6 millió forint, a tesztelt változat ára kb. 30 millió forint.
Az Audi R8 V10 Az R8 V10 5,2 literes, tízhengeres győri erőforrása 386 kW (525 LE) teljesítményt (8000-es percenként fordulaton) és 530 newtonméter forgatónyomatékot (6500-as percenkénti fordulaton) villant meg. Fajlagos teljesítményként hengerűrtartalma egy-egy literére 100,9 lóerő adódik. Motorja 258 kilogrammot tesz ki, kasztnija 210 kiló. Álló helyzetből csupán 3,9 másodperc alatt katapultál 100 kilométer/órás tempóra, a szekvenciális R tronic váltóművel 8,1 másodperccel később már a 200 kilométer/órás határt lépi át. Nekünk ez nem sikerült, 180-nál többel nem mentünk a ringen. Végsebessége 316 kilométer/óra. A pörgésnek csak a percenkénti 8700 fordulat szab határt, manuális módban itt dadog le. Versenypályán 40,8 literes átlagot mutatott a fedélzeti számítógép, állítólag normál üzemben 14 literrel is beéri.
Középmotoros koncepciója eredményeképpen az első és a hátsó tengely között ideális, 44:56 arányú tömegeloszlás adódik, oldalgyorsulása 1,2 g is lehet. Az Audi magnetic ride a futómű karakterisztikáját mindössze ezredmásodpercek alatt hangolja az útfelület adottságaihoz, illetve a pilóta vezetési stílusához. (A lengéscsillapító-olaj mikroszkopikus mágneses részecskéket tartalmaz, amelyek elektromos feszültség hatására a megfelelő irányba fordulva lassítják az olaj átáramlását a szabályzószelepeken.)
Az R8 V10 negatív gyorsulását brutális erejű kerámia fékei biztosították. A nagyszilárdságú szénszálas anyag, illetve kopásálló szilícium-karbid alkotta kompozitból készült tárcsák kilenc kilogrammal nyomnak kevesebbet azonos méretű acél társaiknál. Alapára: 48,1 millió forint, a tesztelt változat ára kb. 53 millió forint.
Nagyon enyhe ráncfelvarráson esett át a legszebb magyar autó, az Audi TT Coupé és Roadster: vonzóbb arcot, sportosabb külsőt kapott, ám ezt csak a beavatottak veszik észre. Nagyobb változás, hogy elbúcsúztunk a V6-os motortól, viszont erősebb és takarékosabb lett a kétliteres TFSI.
Öthengeres, 340 lóerős turbómotor, 250 kilométer/órás végsebesség, 4,6 másodperces százas sprint, hétfokozatú, duplakuplungos sebességváltó, quattro összkerékhajtás, 19 hüvelykes keréktárcsák. Mindez egy magyar autóban, az első győri kompakt járműben. A technikai adatok letaglózóak, az autó vezetése megdöbbentő, felejthetetlen élmény. Brutális teljesítményéhez elképesztő ár társul, Győr új büszkeségének alapára 16 millió forint fölötti.