A 2009-es Frankfurti Autószalonon, tanulmányautóként bemutatott Fluence Z.E. hamarosan megérkezik a Renault márkakereskedéseibe. Ez annyira igaz, hogy már ki is próbáltuk a legújabb villanyautót.
A fárasztó utazásból az idegeimet felkarcoló gumicsikorgás ébresztett fel, a mélygarázs síkos burkolatán manőverezve hallatszik igazán, mennyire csendes egy villanyautó. Semmi, de konkrétan semmilyen mechanikai zaj nincs. 112 kilométeres hatótávval indultunk, a tank tele volt.
A Fluence teljes értékű személyautó, a kis csomagtartóért kárpótol a hatalmas belső tér, a hátsó sor mérete fejedelmi. A jelenleg piacon kapható legkényelmesebb elektromos autó a Fluence Z.E. És úgy néz ki, hogy jelenleg a legolcsóbb is. Persze, amennyiben van támogatás, csak akkor van értelme beszélni róla. Franciaországban ez 5000 euró, átszámítva 1,5 millió forint. Állami hozzájárulással, adók nélkül 6,27 milliótól elvihetnénk (300 forintos euróval számolva), plusz még havi 25 ezret kellene fizetni az akksi bérletéért. Van olyan flotta, ahol ez akár még meg is érheti. Persze nem nálunk.
A jó hír, hogy Magyarországon is bevezetik a Renault elektromos járműcsaládját. 2012 második felében - miután hozzáértő szervizpontot alakítanak ki - érkezik először a Kangoo Z.E., azt követően pedig a Fluence Z.E. is.
Mennyit fogyaszt?
A Renault Fluence Z.E. vezethető sportosan is, igaz, autópályán nem volt alkalmunk kipróbálni, 100 kilométer/órás sebesség fölött nem közlekedtünk vele. Aki spórolni akar, játszhat a többi autós idegeivel. Kis ökoversenyre invitáltak bennünket, sajnos én csak később adtam át a volánt stabilabb idegekkel rendelkező kollégámnak, így néhány elektronnal lemaradtunk a dobogóról. 64 kilométert 8 kilowattóra energiával tettünk meg. Átlagfogyasztásunk 12,5 kWh-ra adódott 100 kilométerenként, azaz 100 kilométert hazai normál áramdíjjal számítva 578 forintból autóztunk volna. Kedvezményes áramdíjjal számolva 387 forintból. Igaz, a 64 kilométer első felét normál tempóban, klímával, sűrű esőben, a második felét pedig 30 kilométer/órás átlaggal, minden fogyasztót kikapcsolva (még sűrűbb esőben) tettük meg. Ha fenti fogyasztással számolunk, akkor a hazai dízelárakat figyelembe véve 1,44, illetve 0,96 literes átlagnak felelt meg a Fluence tesztfogyasztása (100 kilométerenként, 400 forintos gázolaj, 45,51 forintos kWh, illetve 30,42 forintos éjszakai árammal kalkulálva).
Amikor nem hajtott a nyerési vágy, akkor 16,4 kWh-ás átlagot értünk el a lisszaboni csúcsforgalomban, ami a korábbiak alapján 1,8, illetve 1,25 literes átlagfogyasztásnak felel meg (gázolajárról átszámítva 100 kilométerenként).
Nagyobb lett
A Renault Fluence Z.E. az OYAK-Renault bursai gyárában készül, ugyanazon a gyártósoron, amelyen a modell belső égésű motorral szerelt kivitele. Több részletében is eltér a belső égésű motorral szerelt modellváltozatoktól. Tele van kék utalásokkal a fényszórókon és a ködfényszóró keretén, az első és hátsó Renault logókon, valamint a Fluence típusjelzésen. Új, kissé futurisztikus a hátsó lámpateste, a hűtőmaszk nyitottabbra sikeredett.
Látványosan hosszabb az autó, a 4,75 méteres Fluence Z.E. 13 centiméterrel nőtt a belső égésű motorral szerelt változathoz képest, így a mérnökök a hátsó ülések mögött helyezhették el az akkumulátorokat – csomagtartó őszinte sajnálatára. A csomagtartó 317 literes. Itt találjuk a töltőkábelt. A csomagtartó használatát alacsony perem (698 mm) és széles csomagtér-nyílás (1020 mm) könnyíti meg. A Fluence Z.E. közel 23 liternyi tárolóhelyet kínál az utastérben
A fedélzeti számítógép az összes olyan, elengedhetetlen villanyautós információt is megjeleníti, mint a pillanatnyi és átlagos energia-felhasználás, a hatótávolság, az akkumulátor töltöttségi állapota, illetve az energialeadás. Az akkumulátor töltöttségi szintjét egy, a hagyományos üzemanyagszint-mérőkhöz hasonló energiamérő műszer jelzi ki. A Renault Fluence Z.E. szélessége megegyezik a belső égésű motorral szerelt kivitelével.
Online funkciókkal és egyedi beállításokkal gazdagítható a beépített navigációs rendszer, a Bluetooth mobiltelefon-kihangosítás, a kétzónás automatikus klímaberendezés, a fényérzékelővel felszerelt fényszóró, illetve az esőérzékelős ablaktörlő az üzleti felhasználóknak lehet fontos. A My Z.E. Connect csomag segítségével a hatótávolsággal kapcsolatos információkat a távolból, okostelefonján vagy számítógépén keresztül is megtekintheti az ügyfél. Távolról ellenőrizheti az akkumulátor állapotát (töltöttségi szint, a teljes töltéshez szükséges idő, hatótávolság, stb), figyelmeztetést kaphat a túlságosan alacsony töltöttségi szintről, vagy áttekintheti a korábbi töltési folyamatokat.
Hajtása egyszerű
A forgótekercses szinkronmotor legnagyobb teljesítménye 70 kW (95 LE) 3000/perc fordulatszámon, a maximális forgatónyomaték 226 Nm, ami már induláskor azonnal rendelkezésre áll. Amikor a vezető rálép a gázpedálra, a maximális forgatónyomatékkal gazdálkodhat.
Az autó nem csak nagyobb lett, de mivel a villanymotor a Fluence-hez rendelhető minden belső égésű motornál könnyebb (160 kg, szemben az alap dízelmotor 200 kilójával), a tömegeloszlás is megváltozott. Ezért az első futóművet lágyabbra hangolták. Hátul ugyanakkor az akkumulátor plusz tömeget (280 kg) jelent. A lítium-ion akkumulátor kapacitása 22 kWh. A Renault Fluence Z.E.-t alacsony gördülési ellenállású abroncsokkal szerelik.
Az elektronikus vezetéstámogató rendszereket (ABS, ESC) az akkumulátor beépítéséből adódóan megváltozott tömegeloszláshoz igazodva újrahangolták. Ami a passzív biztonságot illeti, a Renault Fluence Z.E. vázszerkezetét úgy módosították, hogy ugyanazt a biztonsági szintet nyújtsa, mint a belső égésű motorral szerelt modellek. Szintén az akkumulátor miatt megerősítették a hátsó segédalvázat, illetve a váznyúlványokat. Alapkivitelben kínálják a kettős övelőfeszítőt, a hat légzsákot, a blokkolásgátlót, a vészfékrásegítőt, az elektronikus menetstabilizálót, a sebességszabályozó és –korlátozó rendszert.
Hogy juthatunk hozzá?
A Renault szerint az elektromos járműveinek vételára vagy lízingköltsége összevethető a dízelmotoros kivitelekével, amennyiben van állami támogatás rá. Nálunk pedig azért sincs. A sajtóanyag szerint a Fluence Z.E egy feltöltéssel hozzávetőlegesen 185 km-t képes megtenni. Az ehhez szükséges energia nagyjából 2 euróba kerül (az elektromos áram kWh egységárától függően). Egy elektromos jármű esetén persze az akkumulátor lízingdíját is bele kell számítani a képletbe: éves 10 000 km futásteljesítmény mellett például a plusz költség 0,08 euró/km. Franciaországban a Fluence Z.E. alapkivitele 20 900 euróba kerül támogatással, az akkumulátor havi bérleti díja (évi 10 ezer kilométer, 36 hónapon át) plusz 82 euró.
A Fluence Z.E. megvásárlásakor maga az akkumulátor tulajdonképpen nem kerül a vevő tulajdonába, hanem a Renault-é marad (az RCI Banque-on keresztül). Az ügyfelek lízingszerződést kötnek, amely megfizethető áron garantálja, hogy mindig az ügyfél rendelkezésére áll egy üzemkész (75 százalék fölötti kapacitású) akkumulátor. Az üzleti és privát felhasználók emellett egy sor egyedi, a la carte opció közül is válogathatnak. Amennyiben az ügyfél eladná autóját, automatikusan új szerződést kötnek az új tulajdonossal.
Töltés
A töltés leggyorsabb és legbiztonságosabb módja a Wall-Box, a garázs vagy parkoló falára felszerelhető töltőpont, amelyet a helyi áramszolgáltató helyez üzembe. A Fluence Z.E. alaptartozéka az a szabványos töltőkábel, amellyel akár az otthoni Wall-boxon, akár egy nyilvános töltőponton keresztül feltölthetik autójukat az ügyfelek. Az alkalmi töltéshez a Renault egy opciós töltőkábelt kínál, amely a normál 220 voltos aljzatra csatlakoztatható.
Az ügyfél az akkumulátor lízingszerződés részeként, függetlenül a választott díjcsomagtól, teljes körű, non-stop asszisztencia-szolgáltatásban részesül. A program a járművel, a motorral vagy az akkumulátorral kapcsolatos meghibásodásoknál nyújt segítséget, beleértve az akkumulátor lemerülését, amely esetben az ügyfél által kiválasztott töltőponthoz vontatják az autót (80 km-en belül). Az út folytatásához ideiglenes megoldás is igénybe vehető (cserejármű, taxi, szállás, stb.). Kétéves a gyártói garancia kilométer-korlátozás nélkül, illetve hároméves 100 ezer kilométerig, az elektromos hajtáslánc garanciája 5 év vagy 100 000 km.
Hatótáv
Az elméleti 185 kilométeres hatótávolságával a Fluence Z.E. alkalmas a legtöbb mindennapos közlekedési feladatra. A valós felhasználás során a hatótávolság ideális esetben akár a 200 kilométert is elérheti, ugyanakkor szélsőségesen kedvezőtlen körülmények között (rossz időjárás, sportos vezetés, meredek emelkedők stb.) nagyjából 80 kilométerre is csökkenhet. Az elektromos járművek hatótávolsága sokkal nagyobb mértékben képes ingadozni, mint a belső égésű motorral üzemelő autóké; a valós érték olyan tényezőktől függ, mint a menetsebesség, a domborzat, a klímaberendezés/fűtési rendszer használata, a külső hőmérséklet, a vezetési stílus (sportos, normál vagy környezettudatos), stb.
A belső égésű motorokkal szerelt járművekkel ellentétben az elektromos gépkocsik városi környezetben, sűrű forgalomban működnek a legjobb hatásfokkal. Ez részben azzal magyarázható, hogy amikor a jármű áll (piros lámpa, forgalmi dugó, stb.), energia-fogyasztása gyakorlatilag nulla. Másfelől a gyakori fékezések és megállások – a lassításkor energiát visszanyerő rendszer révén – részben visszatermelik a mozgás közben elhasznált
2012 első félévében mintegy 50 000 töltőpont üzemel majd Európa-szerte, Lisszabonban a városszéli parkolókban is találtunk tucatnyi töltőhelyet, amelyekről egy csipkártya segítségével feltölthettük volna autónkat. A forgalmazás novemberben kezdődik, de például Dániában már nyár óta kapható az autó.
A teljes feltöltés 6-8 órát vesz igénybe, de alkalmanként közvetlenül a 220 voltos hálózatról is feltölthető; ehhez a Renault különleges csatlakoztató kábelt kínál. Ezzel a töltési rendszerrel a teljes feltöltés 10-12 órán át tart. A Z.E. család tagjai bármely nyilvános töltőállomásról feltölthetők, teljes normál töltési ciklussal (6-8 óra alatt). A Fluence Z.E. teljesíti az elektromos járművek töltőhálózatára vonatkozó összes normát és szabványt.
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.