Szennyvízzel működik a zalegerszegi ökobusz

Átadták az első ökobuszt Zalaegerszegen, a helyi járatként közlekedő autóbusz üzemanyaga a Zalavíz Zrt. zalaegerszegi szennyvíztisztító telepén, szennyvíziszapból előállított biometán.

  • MTI MTI
Szennyvízzel működik a zalegerszegi ökobusz

Zalatnai László, a Zala Volán Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek szerdán elmondta, hogy az ökobusz alacsony koromkibocsátása kedvező a városnak, a Volánnak pedig jobb működtetést jelent, ugyanis a biogáz 50-60 százalékkal kevesebbe kerül, mint a dízelolaj.

Az autóbuszok beszerzési ára 25 százalékkal magasabb, mint a normál üzeműeké - egy csuklósautóbusz 70 millió forintba kerül -, ezért további ökobuszok üzembe helyezése a pályázati lehetőségektől függ. 

Nagy András, a Zalavíz Zrt. vezérigazgatója kiemelte, a helyi vállalat a tudását, technológiáját adja át a közösségnek, így a gazdasági előnyök mellett a környezettudatos magatartáson kívül egy új dimenziót is kap az együttműködés. Jelenleg ugyan korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre az üzemanyag, (a tisztított biogáz), ezért elsősorban arra törekednek, hogy a gáz mennyiségét növeljék, és csak ezt követően lehet bővíteni a tankolási lehetőségeket, ami a szélesebb körű felhasználást is lehetővé teszi.

Gyutai Csaba polgármester (Fidesz-KDNP) elmondta: olyan energiatakarékos megoldásokat kívánnak alkalmazni a városban, amelyek előremutatóak és kímélik a környezetet. Ennek eredményeként a zalai megyeszékhelyen már működik egy geotermális közműrendszer, ami megoldja a kórház, szociális otthon, fürdő, kemping fűtését. Folyamatban van újabb, hasonló létesítmény tervezése is. 

Beszélt arról is, hogy célszerű a városi tömegközlekedésbe is bevonni a biometánnal hajtott autóbuszokat, mert kevésbé károsítják a környezetet és jóval alacsonyabbak az üzemeltetés, fenntartás költségei, de csak a tapasztalatok birtokában döntik majd el, hogy milyen ütemben fejlesztik tovább a programot.

A Zalavíz Zrt. zalaegerszegi telepén a szennyvíztisztítás során keletkező szennyvíziszapból biogázt állít elő, amit kezdetben hő- és villamosenergiaként hasznosítottak. A tisztítóberendezés üzembe helyezését követően viszont 97 százalékos tisztaságú biometánt tudtak előállítani, amit sűrítést követően gázüzemű autókba lehet tankolni. (A keletkezett biometán fűtőértéke megegyezik a földgázéval.) A telepen a CNG üzemű autók tankolására kialakítottak egy biogáz töltőállomást is.

A Zalavíz Zrt. 2011 szeptemberében az országban egyedülálló, CNG üzemű kishaszon-gépjármű flottát helyezett üzembe. A cég ellátási területén hibaelhárításra és karbantartásra használt, cserére szoruló, elöregedett járműveket gyárilag kialakított CNG típusú kishaszon gépjárműre cserélték. Az autóbusz-átadással egy időben további két járművel is bővült a flotta, így már 10 biometánnal hajtott gépkocsi fut a térségben.

Az első ökobusz a Zalaegerszeg Megyei Jogú Város, a Zala Volán Zrt. és a Zalavíz Zrt. között létrejött konzorciumi megállapodás keretében kerül üzembe helyezésre a városban.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.