szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Öt évvel az új Fiat 500 és 55 évvel az eredeti 500-as bemutatása után vezethettük ősei földjén a Fiat 500L-t. A jópofa kis egyterű az 500-as tulajdonosoknak kínál folytatatást. Van benne nyomatékos dízelmotor, nagy tér, komoly csomagtartó, panorámatető, Beats Sound amerikai hangrendszer, közösségi háló, de a legfontosabb, hogy 250 eurós felárért képes igazi olasz kávét – ristretto - is főzni.

Izgalmas cselhez folyamodik a Fiat: a hamarosan az egymilliomodik vásárlóját ünneplő „ötszázas” tulajdonosait szeretné akkor is magánál tartan, ha már nem egyedül, vagy párosban élnek, hanem esetleg bővült a család, adódtak újabb szükségletek, kell a kényelem és kívánatos a sokoldalúság. Tudják, hogy ezeket a vevőket nem lehet Puntóval, Bravóval, Sedicivel, Cromával, Quobóval megtartani, hisz ezek az ügyfelek különlegesek, ezért döntöttek az 500-as mellett. Többek között nekik szól az új 500L, a miniautó felhizlalt, megemberesedett, felnőtt változata. 

A Fiat 500-asok 66 százaléka Olaszországon kívül kel el, 40 százaléka az USA-ban.  Az élet ártatlan örömei is beférnek: család, sporteszközök, háziállatok, nagy zene, közösségi háló. Az 500L példaképe a Fiat 600 Multipla, amely az akkori 500-ashoz képest kínált kényelmet és teret.

©

A Fiat 500L 4,14 méter hosszú, 1,78 méter széles, 1,66 méter magas - hét centivel nőtte túl a Puntót és hórihorgas (akár kétméteres) fickók is kényelmesen beférnek, ráadásul csomagokkal. Az egy mozdulattal osztottan dönthető üléspad részei külön-külön tologathatóak, így az amúgy is hatalmas lábtér tovább bővíthető.  A csomagtartó 400 literes, a sajtóanyag szerint öt gurulós bőrönd befér.  A kocsi ugyanúgy variálható, mint a trendi ötszázas, a belső tér akár 1500 féleképpen konfigurálható. Az Ikea tesztet is teljesíti, 2,4 méter hosszú tárgyakat is szállíthat. A csomagtér padlója három magasságban állítható, így jól elkülöníthetők a különböző fajtájú csomagok.

Induláskor három motort kínál a Fiat az 500L-hez, a kéthengeres 0,9 literes TwinAir benzinmotor 105 lóerős, az 1,4 literes 95 lovas. Csupán 85 lóerős az 1,3 literes dízel, de nyomatéka, halk és kulturált működése révén sokkal jobb választás, mint bármelyik benzines. A kéthengeres erőforrás ebben a kocsiban csalódás volt, kínlódik a nagyobb testtel, a szenvedésén még a vicces (kispolszkis) hangélmény sem javít. Előzni nehéz, autópályán is csak menekültünk a belső sávból, ahol 140-150 kilométeres óránkénti sebességnél többet nem tudtunk kicsiholni belőle.  A dízel ezzel szemben jól gyorsul és autópályán is magabiztosabb.  A rövid teszten mindkét kocsi hét liter körül fogyasztott. Magasan ülünk, óriási a fejtér, jó a vezetői pozíció, a váltó pontos, a start-stop következetes, a kocsi szép és feltűnő, egy torinói taxis rögtön kikérdezett róla, persze forgalomban, menet közben szólított meg.

A 105 lóerős 1,6 literes dízelre, a sűrített gázzal működő (CNG) változatra és a robotizált váltóra (1,3-as dízel) még egy évet várni kell. 2013-ban érkezik a kocsi hobbiváltozata (Trekking) és a hétszemélyes 500L is. Összkerékhajtást nem terveznek, viszont a nemzetközi bemutatón megvillantottak egy képet egy igazi, 4x4-es Fiat hobbiterepjáróról, amely ugyancsak Punto alapokra épül és a Juke, Mokka ellenfele lehet.

Az 500L felszerelhető modern szórakoztató technikával is, az öthüvelykes érintőképernyőn a rádiót, a médialejátszót, a bluetooth-os telefont, illetve az internetes kapcsolattal rendelkező mobiltelefont (sms-t, híreket, időjárást, Twittert és Facebook-ot) is kezelhetjük. Később beépített navigációt is kínál majd a Fiat.

A Fiat 500L 11 színű fényezés, háromféle tetőszín, négy felszereltségi szint, három könnyűfém kerék 333 kombinációját kínálja. Prémium hangrendszerét az amerikai Dr. Dre cége, a Beats Audio szállítja, a beépíthető kávéfőző torinói termék, Lavazza.

A Fiat 500L a szomszédban készül, a kragujevaci gyár kapacitása jelenleg napi hatszáz autó. A kocsi Punto alapokra épül, de a padlólemeze hosszabb és szélesebb (small wide, a Corsával is közös platform). Forgalmazása októberben kezdődik, Olaszországban 15 500 eurótól indul az ára, hogy nálunk életképes legyen, ennél olcsóbban kell adniuk.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

Hozzátok, az olvasóinkhoz fordulunk, azt kérve, hogy tartsatok ki mellettünk, maradjatok velünk. Ti, ha tehetitek, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt.

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is, minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk NEKTEK!
Biró Csongor Autó

Egyszerűen Panda - vezettük a legújabb Fiatot

Nem is gondolnánk, de a Fiat Panda uniszex modell, csupán vásárlóinak 51 százaléka nő, a többi feltehetően férfi. Legalább három pandás srácot ismerek, sőt, évekig ábrándoztam a kisautóról, végül az Uno, Ritmo, Tipo háromszögben veszítettem el bizalmamat az olasz autók iránt. A mostani Panda tesztvezetés visszahozott valamit a rajongásomból, ez a Panda tökéletesen kiszolgálná igényeimet. A kéthengeres pörgettyű külön elismerést érdemel.

automenedzser.hu Autó

Fiat-teszt: az erdész lánya

A Fiat megalkotta a terepjárók Barbie babáját. Ám a Panda Cross nem játékszer, ha városban nem is a legtökéletesebb társ, de terepen nem lesz rá panaszunk.

Biró Csongor Autó

Fiat 500 TwinAir teszt: Kispolszki újratöltve

A július a Fiatnál a cinquecento éve, 2007-ben született újjá az ötszázas, 2008-ban jött az Abarth változat, 2009-ben kinyílt a világ az 500C-ben, idén pedig forradalmi megoldású kéthengeres turbómotorral vezethettük az aranyos miniautót. Eddig 550 ezret adtak el a modellből, 30 ezer kabriót, 7 ezer dízelt. Az igazi virágzás csak most kezdődik, a varázsszó neve: TwinAir.

Biró Csongor Autó

Fiat 500C TwinAir: hang a múltból, motor a jövőből

Bár minden ízében modern autó a Fiat 500 kabrió, a kispolszkis emlékektől nem szabadulok. A kéthengeres kis turbós motor hangja az, ami felkorbácsolja a nosztalgiát. Azon tanított meg a feleségem autót vezetni. Nem ment könnyen, és az nem a polák hibája volt. Az emlékek számlájára írom, hogy kedveltem a tesztautó fulladásos hörgését, amely pörgetve szép motorhanggá alakul át. Ha szingli lennék, fiatal és bohó, talán meg is venném magamnak.

Biró Csongor Autó

Fiat Freemont teszt: családi fészek

Nagy, látványos és a hasznos autó a Fiat Freemont, az olaszok legújabb amerikai szerzeménye. Méreteit mérsékelt ár teszi még vonzóbbá.

hvg.hu Autó

Evo: vezettük az új Fiat Puntót

A Fiat Punto nem csupán Olaszországban népautó, az idei hazai autóeladási statisztikákban a Grande Punto negyedik helyen áll a Swiftet, a Fiestát és a Corsát követően a kisautók rangsorában. Az olaszok szerint elérkezett a frissítés ideje, a lökhárítókat és a lámpákat átszabták, és új lett az autó belseje is.

hvg.hu Autó

Fiat 500: amikor felnyerítenek a pónik

Ilyen háttérrel, ennyi rajongóval, gazdag történelemmel könnyű sikeresnek lenni - mondhatjuk az új Fiat 500-ra. De csakugyan megfelel a magas elvárásoknak?

hvg.hu Autó

Fiat Qubo teszt: családi kocka

A Peugeot Bipper és a Citroen Nemo ikertestvére a Fiat Fiorino Qubo. Úgy hasonlítanak, mint egyik dinótojás a másikra, ám a vidám olasz a hátsó kis oldalablakaival különb a többinél.

Biró Csongor Autó

Vezettük a Fiat 500 kabriót

A Fiat 500C vászontetejével egyértelműen az eredeti 1957-es Fiat 500 stílusa előtt tiszteleg. Ugyanakkor az új modell már a legújabb megoldásokat vonultatja fel mind a gyártás, mind a motorok és az utaskomfort terén. Esőben, Debrecenben próbálhattuk ki.

Álhír, hecckampány és rágalom a veszprémi tanárok ezerforintnyi jutalmáról beszélni a Klebelsberg Központ szerint

Álhír, hecckampány és rágalom a veszprémi tanárok ezerforintnyi jutalmáról beszélni a Klebelsberg Központ szerint

Nem hitte, hogy súlyos a járvány, kórházban fertőzött egy temesvári orvosi asszisztens

Nem hitte, hogy súlyos a járvány, kórházban fertőzött egy temesvári orvosi asszisztens

A magyar celebek nem puszilkodnak, és továbbra is hordják a maszkot

A magyar celebek nem puszilkodnak, és továbbra is hordják a maszkot