szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Rendhagyó kocsi, 71 éves örökifjú aggastyán. Meg lehet szokni, meg lehet szeretni egy lassú, keményen pattogó, haszontalanságot? Egy felnőtt, igazi férfiaknak szóló játékszert? Ponyvás tetővel, osztóművel, leszerelhető ajtókkal és nagy hifivel?

Elsőre beleszerettem, pedig hirtelen még az ablakemelőt sem találtam meg benne. A megilletődöttség tett harcképtelenné, percekig csak bámultam a kormányt. Éreztem, ahogy a lélegzetem lassan végigcsókolja a zöld bőrt, a vaskos majrévasat, a függőleges szélvédőt, a krómozott váltógombot. A modernség és a hagyomány szimbiózisa izzik ebben a kocsiban, csak a természetben látható környezethez alkalmazkodásnak vagyunk tanúi. 71 éves kocsiban ülök: Jeep, since 1941!

Megragadom a hívogató kormányt, beröffentem a dízelt, hallgatom reccsenését, a váltó megy D-be, tükrök beállítva - és hol az út? Előttem nincs más, csak egy hatalmas motorfedél, kétoldalt rögzítő csatokkal. Az első méterek bizonytalansága után rájövök, hogy csak a kocsi felét látom, ha felemelkedek az ülésből akkor tűnnek szemem elé a kocsi formáját oly markánsan meghatározó kerékjárati ívek. Úristen, pont egy biciklisnyi a szélessége, és mindkét oldalon van. Az okosabb enged: ha szűknek ítéltem meg egy-egy szituációt, inkább vártam, hogy hülyének nézzenek és odébb álljanak. Ráértem, minden percét élveztem a Wranglerben töltött időnek. Szép a kocsi kívül, szép belül, jól szól a zene, parádés hátradobott tetővel kocsizni, még lázasan is tűrtem, hogy heves dühét arcomon töltse ki a lemenő napocska.

Biró Csongor

Kérjünk meg egy kisfiút, hogy rajzoljon egy autót. Kérjünk meg egy férfit, hogy rajzoljon egy autót. Tegyük meg ezt ezerszer. Vessük össze, szerintem a legtöbbször ennek az ős ikonnak a körvonalaival fogunk találkozni a skicceken. Tökéletes arányokkal két kerék, középen az ajtó, merőleges hátfal, csőrös orr. Ez a kocsi archetípusa, maga az autó. The Car. Hihetetlen népszerű a Wrangler, gondoljunk a filmekre, amiben játszott (őse, a Willys WB Jeep 766 szerepben tűnik fel, a Wrangler pedig 641-ben - a filmtörténet kocsiszerepeit kutató adatbázis statisztikái szerint).  Bármerre mentünk, mosolyt csalt az arcokra, mindenkinek ismerős.

Életem egyik kedvenc autója, ezzel a formával nőttem fel, volt ilyen kisautóm, a fiamnak volt ilyen kisautója, apámnak volt hasonló nagyautója (UAZ).  Úgy érzem, most vagyok autós újságírói pályafutásom csúcsán, ha most kell bukni, szívesen buknék a mélybe egy ilyen Wranglerrel. Túl is élnék minden buktatót, ezt a kocsit az extrém igénybevételre találták ki.

Motor
A 2,8 literes motor 200 lóerős teljesítményét és 460 newtonméteres csúcsnyomatékát alig érezni, végig 150-160 lóerősre saccoltam, valahogy nem jutott eszembe ezt a kocsit meghajtani. Szép lassan, öregesen cammogtam vele és sok követőre, sok szabálykövetőre találtam. Hogy ne legyen kész csőd a tankolás, a megengedett sebességgel, vagy azalatt pár kilométer/órával haladtam a teszt során, autópályára alig merészkedtem fel, de ott sem mentem gyorsabban 100 kilométer/óránál. Így nem is csodálkoztam, hogy a kéttonnás,  anti-aerodinamikus kocsi 520 kilométeres tesztje végén 8,7 literes átlagfogyasztást mértem 100 kilométerenként. Takarékos vezetéssel a 700 kilométeres hatótáv elérhető. Fickósságáról akkor tett tanúbizonyságot, amikor derékszögben kanyarodtam ki, olyankor jókora csikorgással és irányítható farolással jelezte, tudd vad is lenni.

Csomagok?
A Jeep Wrangler Sahara praktikuma nulla a mérsékelt égövön, hiába bővíthető a hátsó üléspad ledöntésével 142 literről 430 literre a csomagtartó mérete, pár táskán kívül nem tudunk semmit elvinni. Vicces helyzetbe kerültem, költöztetni szerettem volna pár cuccomat (könyvek, folyóiratok, iratok, irodaszerek bedobozolva), de nem tudtam bepakolni. Sehogy sem fért be az egyen méretű doboz. Próbáltam a csomagtartóba, fele kilógott. Lehajtottam az ülést, de a csomagtartó résén nem tudtam feldugni a dobozt az utastérbe, magas volt a doboz. Előretoltam az anyósülést, lehajtottam, amennyire csak tudtam és megkíséreltem betuszkolni fölötte a hátsó ülésre. Nem ment.  Végső elkeseredésemben igazi beanes módszerhez folyamodtam, elkezdtem lehántani a ponyvát a kocsiról, sikerült is az egyik oldalt teljesen kiszabadítanom, tolnám be a dobozt, de vázszerkezet átlós tartói megint útban vannak. Visszacsomagolás, szentségelés, izzadás. A megoldás: dobozból egyenként ki a cuccot, behányni a kocsiba, majd a dobozt széthajtva bedobni a hátsó ülésre.

Futómű
Strapabíró, ötlengőkaros merev tengelyes első és hátsó felfüggesztése kivételes kitérési képességet és tartósságot kínál a terepjáráshoz. A futóművet az első felfüggesztés robusztus, keresztirányú kikötése – a merev tengelyes futóművel elképzelhető legmasszívabb konstrukció -, valamint az elektronikusan oldható kanyarstabilizátor teszi teljessé.

A szabályozható, egycsöves lengéscsillapítók saját fejlesztésű, kis kimozdulásnál is jól szabályozható szeleptechnológiájukkal lassú menetben kemény csillapítást biztosítanak (ami pontosabb érzetet nyújt a terepakadályok leküzdése során), ám nagyobb sebességnél lágyabb beállításra váltanak, persze ez nagyon messze van attól, hogy a Wrangler futóművét puhának, finomnak vagy kényelmesnek nevezzük. Sőt ellenkezőleg: kemény, rossz úton kegyetlenül kényelmetlen, rázós és fárasztó a Wranglerben utazni. A hatalmas kerekek, a zártszelvényből épített alváz vesekőhajtó hatású. A kényelmetlenségek persze megbocsáthatók, a Jeep Wrangler az a kocsi, amelynek mindent megbocsátunk, mindent.

Dőlésszög-érzékelővel felszerelt ereszkedés-szabályozója fokozatosan engedi le az autót egyenetlen vagy csúszós felületen, anélkül, hogy vezetőnek a fékpedálra kellene lépnie. A rendszer önműködően, egyesével fékezi a kerekeket, amennyiben úgy érzékeli, hogy a meredek lejtőn haladva kisebb sebességre van szükség. A visszagurulás-gátló rendszer pedig akkor segít a vezetőnek, ha meredek emelkedőn kell elindulnia: ilyenkor a fékpedál felengedése után rövid ideig még fenntartja a fékrendszerben a nyomást.

Belbecs
Bármennyire is furcsa, de tavaly óta az új Wranglerhez központi zár és motoros ablakemelő is rendelhető. Így nem kell áthajolni az utasülésen, hogy kézzel leengedjük a jobb oldali ablakot. Az ablakemelőket ne az ajtó belsején keressük, ha hanem a középkonzol közepén találjuk.

A króm gyűrűkkel szegélyezett műszeregységek jól leolvashatók, a folyadékkristályos kijelzőn az iránytűt, a hőmérőt, valamint az átlagos üzemanyag-fogyasztást, a hatótávolságot és az indulás óta megtett időt mutatja meg a fedélzeti számítógép.

Audiorendszere hét hangszórót, köztük egy mélynyomót, valamint hatcsatornás, 368 wattos erősítőt tartalmaz, és tiszta, erőteljes hangzást biztosít. A rendszer részei: két darab 19 mm-es, esőálló magas hangszóró, négy darab 165 mm-es, esőálló középhangszóró (kettő a műszerfalban, kettő az utasok feje fölött kialakított hangszóró-panelben). A jobb teljesítményt nagyméretű, szigetelt hangszóróházak, valamint a pontosabb hangvisszaadást elősegítő, optimalizált elhelyezési pontok szavatolják. Nyitott és kicsomagolt állapotban is komoly hangélményt ad.

Bluetooth van a kocsiban, de mivel amerikai kocsiról van szó, bonyolult az összekapcsolás a telefonnal. De ha sikerül, akkor sem sóhajthatunk fel boldogan, mert telefonálás közben gyakran bontja a vonalat, máskor pedig bontás után tartja, még akkor is, ha éppen külföldre telefonáltunk. Sokszor lefagy és még a telefont is lefagyasztja. A műsort egy LG telefonnal csinálta, mással lehet, hogy barátságosabb.

A Wrangler kerek fényszórója és a legendás hetes osztású hűtőmaszkja 71 éve hirdeti a márka és a kocsi képességeit. Hogy részesei legyünk a legendának ezért a változatért (Sahara) 10,51 millió forintot kell fizetnünk. Ha kérjük hozzá a tesztautó extráit (bőrös, fűthető ülések, 18 hüvelykes kerekek, uconnect szórakoztató és kommunikációs egység), akkor 11,2 millió forintot is kifizethetünk a 4,22 méter hosszó, 1,87 méter széles és 1,8 méter magas játékszerért, amelynek végsebessége 172 kilométer/óra, gyorsulása 10,6 másodperc. 

A sunrider vászontető könnyedén lehajtható, a teljes lecsupaszítás sem túl ördögi, azonban az ajtók és a váz leszerelése már komolyabb logikai tudást, kézügyességet és valamilyen építőjátékban szerzett oktv-s helyezést igényel. Az egyedi, három rétegű vitorlavászon tető tompítja az útzajokat, bár jól szigetel - egy csepp esőt sem engedett át - a vihar zajait félelmetesen felerősíti.

A Sahara kivitel utasoldali kapaszkodóján a „Jeep, since 1941” felirat olvasható. Rendelhető első ülésfűtés, bőrülések, automatikus klímaberendezés utastéri levegőszűrővel, kormánykerékre szerelt audiovezérlők, krómozott váltókar.

A hátsó sor nagyon szűk, csak szükség esetén használandó, ha valakit épp kimentűnk a sárból, a szikláról, a zátonyról vagy valamilyen kellemetlen helyzetből. Meg sem próbáltam bejutni oda - nekem is vannak fizikai korlátaim.

Képességek
Ha mégis nekivágnánk a nyakigérő sárnak, ne féljünk attól, ha beömlik a fekete lé, a kocsit ki lehet slagozni. A sötétszürke padlókárpit egy mozdulattal kiemelhető, mindkét első szőnyeg rögzítő füleket kapott, a víz a dugóval zárható leeresztő lyukakon távozik.

Terepre nem vittük a kocsit, pedig ennél komolyabb terepjáró még nem járt nálunk: 38,4 fokos első, 31,3 fokos hátsó, 25,1 fokos középső terepszög, 259 milliméteres szabad hasmagasság, 483 milliméteres gázlómélység, 2,4 méteres tengelytáv, 200 lovas dízelmotor. Egyszer majd bepótoljuk, bár a képességeivel már kétszer megismerkedtünk profi instruktőrök segítségével.

Légzsákokkal és ESP-vel felszerelt modern autó lett a Wrangler, még elektronikus borulásvédelmet is kapott, mozgásérzékelők segítségével észleli a kezdődő borulást, és a megfelelő kerék vagy kerekek fékezésével mérsékli a baleset bekövetkezésének kockázatát. Az összkerékhajtás kézzel kapcsolható: a 4H magasabb sebességnél használatos, a 4L akkor, amikor hóban, homokban, vagy komoly terepen alacsony sebességnél nagy nyomatékra van szükségünk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!