szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kezdődik a kötelező biztosítás idei kampányszezonja. Új szereplő nincs a piacon, a tarifák alig csökkentek, de persze mindig vannak meglepetés-társaságok. Idén is így lesz?

Idén a hírek szerint új szereplő nélkül vágunk neki az autósok számára minden évében pár stresszes órát okozó biztosítási ügyintézésnek. Általános vélekedés, hogy az utóbbi éveknél szolidabb kampány kezdődhet november elején.  

Már régen nem 4 millió autós kegyeiért folyik a harc novembertől két hónapig - mondja Cselovszki Zsolt a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) gépjármű szekciójának elnöke a hvg.hu-nak. A harmadik éve érvényben lévő rendszernek köszönhetően aki évközben vett új vagy használt autót annak a vásárlás időpontja a váltás dátuma. Ennek hatására idén nagyjából 2,8 millió autós az, akihez szól a kampány.

Egyébként sem olyan nagy üzlet már belépni a kötelezős piacra és nem csak a kampányban elérhetők száma miatt, hanem az azon megszerezhető profit okán sem. Ennek jelei már tavaly is megmutatkoztak. A CIG Pannonia új szereplőként ugyan kötelezően hirdetett árat, azonban nem a magán, hanem a céges flottákat vette inkább célba. Egy évvel korábban még a romániai székhelyű Astra úgy vélte érdemes új belépőként harcba szállni, és nagy kampánnyal taroltak is a saját maguk által belőtt célcsoportban.  Stabil ügyfélkört építettek maguknak nagyjából 160 ezer biztosítást kezelve és mára nem csak kgfb-t, hanem cascót és lakásbiztosítást is árulnak.

Az a tapasztalat, hogy 2-3000 forint az a különbség, amelynél még név alapján döntenek a vásárlók.  Ha a spórolás összege meghaladja ezt az összeget, akkor már nem számít ki adja az ajánlatot.  De a PSZÁF egy idei tanulmánya szerint összességében az határozza meg, hogy egy átkötési időszakból melyik biztosító kerül ki pozitív vagy negatív egyenleggel, hogy az adott biztosító az összpiaci díjszinthez képest mennyire csökkenti vagy növeli a saját díját.  A piaci átlagnál nagyobb mértékű díjszint csökkentést végrehajtók az átkötési időszak nyertesei között találhatók, míg a díjszintjüket növelők a vesztesek között.

Generali

A váltók száma az elmúlt három évben egyébként drasztikusan csökkent. 2009-ben 1,5 millió, 2010-ben 1,2 millió, míg tavaly 738 ezer autós váltott biztosítót. Nem jött be a baleseti adó felhajtó hatása sem – mondja a hvg.hu-nak Cselovszki Zsolt Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) gépjármű szekciójának elnöke.  A váltásnak ugyanis van kockázata és költsége is. Ezt mérlegeli az ügyfél és akinek vidéken éves díjfizetéssel 6500 forint a kötelezője, annak nehéz lesz jobb ajánlatot adni.

Kitől, mit várhatunk?
– a kötelezo.hu áttekintette a szereplők lehetséges stratégiáit:

Az Allianz az évek óta bevezetett elektronikus egfb-vel lehet versenyben idén is. A kalkulációk második-harmadik helyéről is sokszor befutóvá teszi ajánlatait. Az Astra ismét nagyobb lendülettel lehet jelen, bekerülhet a 3-4 legnépszerűbb biztosító közé. A Genertel a kiegészítő termékei és a direktbiztosítási ajánlataival nyerhet. A KÖBE idén is kedvező díjakat, valamint a tavalyi defektbiztosítás mintájára ötletes kiegészítő ajánlatokat tehet. A Posta első sorban kedvező díjaval operálhat majd.

A tavaly belépő CIG a vállalati-intézményi flottákat tekinti elsődleges célcsoportjának így nekik szólhatnak kedvező ajánlataik. A Generali-Providencia a tanácsadói értékesítést helyezte stratégiájának fókuszába ügyfeleinek túlnyomó részét így is képes lehet megtartani. A K&H két egymást követő évben is az élbolyban végzett idén is vonzó ajánlatot kapnak ettől a biztosítótól. Az Uniqa tavalyi 10 ezer forint alatti átlagdíjával megszerzett jelentős ügyfélkörét az idei évben várhatóan igyekszik alaposan megszűrni. Az Aegon az évközben váltók egyre gyarapodó táborára koncentrál. A Groupama-Garancia bevezetett egy direkt kgfb-díjat de várhatóan nem szakít óvatos árképzésével.

Az MKB , a Signal, Union korábban sem tekintette kiemelt célterületnek a kgfb-t, legfeljebb kis, speciális szegmensekre (pl. segédmotor-kerékpárok) fókuszált, ez így lehet idén is. A Wáberer (korábban: Wabard) stratégiát is váltott a kgfb-versenyben is könnyen kirukkolhat olyan, rá korábban nem jellemző termékkel, ami megmozgathatja a piacot.

Vadkár, rágcsálókár és társaik

Marschalek Péter a Biztositas.hu alkuszcég ügyvezető igazgatója szerint a kalkulálók száma nem fog csökkeni. Egyfelől a biztosítási adó miatt idén is érdemes végig nézni az ajánlatokat ugyanis a magasabb biztosítás alapdíj kapcsán a 30 százalékos adó összege is magasabb – mondja tanácsként az ügyfeleknek. Úgy véli egyébként óvatosan becsülve, hogy 5 százalék átlagdíjas csökkentés még benne van a piacban. Ugyanakkor egyes biztosítók, amelyek nagyon sokat nyertek tavaly, idén biztosan kénytelenek lesznek emelni megnövekedett kárkifizetéseik nyomán bizonyos szegmensekben, így akár 10-20 ezer szerződőről is inkább lemondanak az egyenlegük javítása érdekében.

A szakértők egyetértenek a piac minden bizonnyal ki lesz tömve kiegészítő termékekkel: rágcsálókár, vadkár és még ki tudja miegymás. Jövőre ráadásul a casco és a lakásbiztosítási termékek is adóznak majd, ami megmozgathatja az ilyen konstrukciós kgfb-ajánlatokat. Emlékezetes volt tavaly az egyik biztosító nagy ötlete, amely gyorshajtásra vonatkozóan ígért védelmet kisebb összegért cserébe. A kampány kissé félrecsúszott és a PSZÁF gyorsan le is tiltotta a termék fogalmazását.

Fontos megjegyezni, mert tapasztalat, hogy az évközi évfordulósok közül sokakat megtéveszt a novemberi kampány. Az év közbeni évfordulós szerződések esetében a következő példa szemlélteti a biztosítóváltást: ha valaki mondjuk 2012. augusztus 31-én kötött szerződést – vett egy autót – annak 2013. augusztus 30-ra lehet a szerződést legkorábban felmondania.  A most meghirdetett árak tehát őt nem érintik, továbbra is a 2012. augusztus 30-án kapott díjtarifa fog vonatkozni a biztosítás 2013. augusztus 31. napjára vonatkozó évfordulójáig. (A bonyolítás lényege, hogy a 2012-es tarifákat, lényegében még 2011. novemberében hirdették meg.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!