szerző:
Mészáros Sándor
Tetszett a cikk?

Újraválasztása után Barack Obama amerikai elnök nem csak az Air Force One csúcsrepülőgép kényelmét és biztonságát élvezheti tovább, hanem a speciális, a General Motors által épített elnöki limuzinét is.

Obama elnöki beiktatására 2009. január 20-án került sor, aznap vette használatba az új elnöki járművet is. A presidential state car – ez a hivatalos elnevezése a mindenkori amerikai elnök limuzinjának – a General Motorsnál készült: pontos típusneve nincs, azonban a titkosszolgálat munkatársai találóan a ’Szörny’ becenevet adták a 6 méter hosszú, másfél méter magas Cadillac felségjelzésű járműnek.

Noha a márkanév Cadillac, az autó a brand egyik típusához sem köthető egészen: lámpái, tükrei és kilincsei az Escalade-ről, eleje és hátulja az STS-ről származik, míg a hajtóerőt a Chevrolet Kodiak tehergépjármű 6,5 literes, dízel szívének módosított változata szolgáltatja. A közölt adatok szerint az elnöki verda álló helyzetből 15 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órára, ami egyébként a csúcssebessége is, a fogyasztása pedig irtózatos: 1 liter üzemanyag körülbelül 3,5 kilométerre elegendő.

A Szörny: Barack Obama elnöki limuzinja
Wikipedia

Nem meglepő az ijesztő fogyasztási adat, ugyanis a ’Szörny’ súlya körülbelül 8 ezer kilogramm. A páncélozott karosszéria rendkívüli erősségű fémből, alumíniumból, titániumból és kerámiából készül, hogy a lehető leginkább ellenálló legyen a külső támadások esetén, s megerősítették az autó alját is: ott körülbelül 13 centiméter vastagságú speciális fémréteg védi az elnököt egy esetleges pokolgépes támadás esetén.

Vastag fémréteggel és különleges szivaccsal oldották meg az alkotók az utastér mögött található üzemanyag-tartály védelmét, a járművet tűzoltórendszerrel, valamint gáztámadás és egyéb vészhelyzetek esetére oxigéntartállyal is felszerelték. Egyedi az autó kereke is: a megerősített fém felnire szerelt abroncs lehetővé teszi, hogy a sofőr defekt esetén is változatlan sebességgel tudjon tovább haladni.

Obama és Joe Biden alelnök a fedélzeten
Wikipedia

Obama elnök mellett az autó utasterében hárman foglalhatnak helyet: az utasokat golyóálló üveg és 21 centiméternyi vastagságú speciális fémmel megerősített, egy Boeing 757-es ajtajával azonos súlyú ajtók védik menet közben. Az utasokat a sofőrtől egy üvegfal választja el, amit csak az elnök tud leengedni, van azonban egy pánikgombja is Obamának, amivel vészjelzést tud adni a sofőrnek és a biztonsági szolgálat embereinek. Az Egyesült Államok első embere autózás közben is nyugodtan dolgozhat: LCD-kijelző, laptop, wifis interntet kapcsolat és műholdas telefon áll a rendelkezésére, ezen felül beszereltek az autóba egy különleges telefont is, amelyen közvetlenül léphet kapcsolatba az alelnökkel és Pentagonnal.

Az elnök sofőrjét a CIA készíti fel a feladatra, ugyanis nem csak a rendkívüli vezetői tudást igénylő autót kell kordában tartania, hanem az elnök biztonságára is ügyelnie kell. A sofőr egy GPS-szel és kommunikációs rendszerrel felszerelt valóságos irányítóközpontban ülve vezet, munkája során számíthat a beépített éjjellátó kamerára, valamint különféle biztonsági felszerelésekre is: az anyósülés helyén, egy speciálisan kialakított rekeszben fegyverek és gázmaszkok találhatóak, de ugyanott tartanak néhány palacknyi vért is arra az esetre, ha olyan súlyos támadás érné a limuzint, hogy az elnöknek vérre lenne szüksége a mentés során.

Útra kel a Szörny
Wikipedia

A ’Szörnyből’ – amelynek értékét 300 ezer dollárra taksálják - egyetlen hivatalos példány létezik, ezt egy C-17 Globemaster III-as katonai repülőgépen szállítják azokra a helyszínekre, ahol Obama elnök rendelkezésére kell állnia. Hasonló kinézetű járművekből több is a kormány rendelkezésére áll, ezeket a kormányzók, egyéb méltóságok és fontos vendégek közlekedésére használják.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!