Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6f7633d1-7453-459a-a64e-e61aa69d810a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A sziklamászás veszélyes sport, igaz, a mászótermekben minimalizálják a kockázatot. Azonban valami más is leselkedik azokra, akik szívesen töltik itt az időt: nagyon veszélyes anyagok kerülhetnek a szervezetükbe egy ártalmatlannak tűnő forrásból.","shortLead":"A sziklamászás veszélyes sport, igaz, a mászótermekben minimalizálják a kockázatot. Azonban valami más is leselkedik...","id":"20250607_falmaszas-maszoterem-maszocipok-hatasa-a-levego-minosegere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f7633d1-7453-459a-a64e-e61aa69d810a.jpg","index":0,"item":"5303ed56-f9e5-4abe-ace7-b4e3b087e48f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250607_falmaszas-maszoterem-maszocipok-hatasa-a-levego-minosegere","timestamp":"2025. június. 07. 14:03","title":"Veszélybe kerülhet az, aki mászóterembe jár, de nem azért, amiért gondolná","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae995e-71e4-45b5-8b18-c300c05f3fa1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormányzati elvonások miatti tiltakozás jeléül pénteken 10 percre leállt a főváros tömegközlekedése, a MÁV viszont váltóhibával küzdött.","shortLead":"A kormányzati elvonások miatti tiltakozás jeléül pénteken 10 percre leállt a főváros tömegközlekedése, a MÁV viszont...","id":"20250606_Vitezy-David-a-MAV-is-szolidaris-Budapesttel-a-balatoni-fovonalon-osszeomlott-a-kozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae995e-71e4-45b5-8b18-c300c05f3fa1.jpg","index":0,"item":"61ad24d9-e262-4654-b329-aa29a993df91","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Vitezy-David-a-MAV-is-szolidaris-Budapesttel-a-balatoni-fovonalon-osszeomlott-a-kozlekedes","timestamp":"2025. június. 06. 16:25","title":"Vitézy Dávid: A MÁV is szolidáris Budapesttel, a balatoni fővonalon összeomlott a közlekedés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22e74281-2005-4d63-80ac-36b37b52f9e2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Nagy hatótávolságú precíziós fegyverekkel és drónokkal az éjjel csoportos csapásokat mért az orosz hadsereg ukrán hadiipari vállalatokra, drónösszeszerelő műhelyekre, fegyver- és haditechnika-karbantartási pontokra és lőszerraktárakra – közölte szombaton az orosz védelmi minisztérium.","shortLead":"Nagy hatótávolságú precíziós fegyverekkel és drónokkal az éjjel csoportos csapásokat mért az orosz hadsereg ukrán...","id":"20250607_A-nagy-ukran-drontamadas-utan-drongyarakat-tamadtak-az-oroszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22e74281-2005-4d63-80ac-36b37b52f9e2.jpg","index":0,"item":"87385345-edf9-4a87-a2c5-f1f6c8fcc4db","keywords":null,"link":"/vilag/20250607_A-nagy-ukran-drontamadas-utan-drongyarakat-tamadtak-az-oroszok","timestamp":"2025. június. 07. 17:21","title":"A nagy ukrán dróntámadás után dróngyárakat támadtak az oroszok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cccd5ca-b13b-49a4-9ff5-8ef3ab022ee7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az idei futamra szinte teljesen megújult a pálya központi része. ","shortLead":"Az idei futamra szinte teljesen megújult a pálya központi része. ","id":"20250606_Uj-tukorsima-aszfaltot-kapott-a-Hungaroring-celegyenese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cccd5ca-b13b-49a4-9ff5-8ef3ab022ee7.jpg","index":0,"item":"8b26d5c2-12cd-4e2c-8f2e-37a4a1974682","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_Uj-tukorsima-aszfaltot-kapott-a-Hungaroring-celegyenese","timestamp":"2025. június. 06. 07:18","title":"Új, tükörsima aszfaltot kapott a Hungaroring célegyenese","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"968ad626-60e7-44d0-811f-e4f8b75ca32b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kínai állami fegyvergyártó cég, a China South Industries Group által kifejlesztett új coilgun sebességben túlszárnyalja a klasszikus lőfegyvereket, és azt is be lehet állítani rajta, hogy mekkora sérülést okozzon.","shortLead":"A kínai állami fegyvergyártó cég, a China South Industries Group által kifejlesztett új coilgun sebességben...","id":"20250606_kina-fegyver-coilgun-railgun-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/968ad626-60e7-44d0-811f-e4f8b75ca32b.jpg","index":0,"item":"4dc3fc67-a7cf-47bb-bd12-d993fce97e59","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_kina-fegyver-coilgun-railgun-video","timestamp":"2025. június. 06. 08:03","title":"3000 lövés percenként: megmutatták, mire képes az új kínai csodafegyver – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f48f0522-c3ce-43d0-878a-e1adeb1449df","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A dühöngő milliárdos épp egy új párt létrehozásáról szavaztatja követőit.","shortLead":"A dühöngő milliárdos épp egy új párt létrehozásáról szavaztatja követőit.","id":"20250605_Elon-Musk-szerint-Donald-Trump-erintett-az-Epstein-ugyben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f48f0522-c3ce-43d0-878a-e1adeb1449df.jpg","index":0,"item":"6267945f-3f11-48f1-a0f9-bd360ea5182e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_Elon-Musk-szerint-Donald-Trump-erintett-az-Epstein-ugyben","timestamp":"2025. június. 05. 22:09","title":"Elon Musk szerint Donald Trump érintett az Epstein-ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa","c_author":"Alsó-Ausztria","category":"brandcontent","description":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig – méltán tartozik Európa legnépszerűbb biciklis útvonalai közé. A legtöbben a Passau és Bécs közötti szakaszt választják, ha azonban egyedibb, természetközelibb élményeket keresünk, érdemes egy ponton letérni erről a fő vonalról, és bebarangolni Alsó-Ausztria egyik legizgalmasabb régióját: a Mostviertelt.","shortLead":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig –...","id":"20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa.jpg","index":0,"item":"908ee919-89ff-4a1f-83da-fb4ec640817f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","timestamp":"2025. június. 07. 15:30","title":"Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Az egészséges sertések felvásárlását sem korlátozzák tovább.","shortLead":"Az egészséges sertések felvásárlását sem korlátozzák tovább.","id":"20250606_szaj-koromfajas-operativ-torzs-megszuntetes-kormanyhatarozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf.jpg","index":0,"item":"10837c35-210f-4a33-a39e-e238d6ed183f","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_szaj-koromfajas-operativ-torzs-megszuntetes-kormanyhatarozat","timestamp":"2025. június. 06. 08:48","title":"Megszűnik a száj- és körömfájásjárvány miatt létrehozott Operatív Törzs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Jelenleg 20 ezer forint körül mozog a tarifa, amennyit az oktató a sikeres vizsga megolajozásáért, azaz a vizsgabiztos megkenésére kér. Az egyik autósiskolai érdekvédelmi szervezet szerint sokat tisztítana a helyzeten, ha az oktatást és a vizsgát élesen elválasztanák és az oktatót a vizsga közelébe sem engednék, nemhogy az anyósülésbe.
Mára a levegővételhez hasonló általánossággá vált a jogosítvány megszerzésekor a kenőpénz, amelyre a legtöbben csak legyintenek: így megy ez. Sok magyar fiatal azonban itt találkozik először az összekacsintós, borítékdugdosós aktussal. Itt neveli rá a rendszer, hogy így megy ez.
Nem reklamálnak
Általában az oktató felajánlja az opciót a „sikeres vizsga érdekében” mondván, ha ezt a lehetőséget választja, akkor ő segíthet a tanulónak kisebb dolgokban: egy-egy instrukcióval, vagy már jól begyakorolt útvonalak választásával. Persze mint mondja még ez sem garantálja a biztos sikert, például egy elsőbbség meg nem adása, továbbhaladás a stop táblánál, így is bukáshoz vezet.
Egy a hvg.hu-nak nyilatkozó oktató szerint Budapesten nem minden vizsgabiztost lehet megkenni, míg vidéken más a helyzet: ott nem is nagyon lehet sikeres vizsgát tenni kenőpénz nélkül, sőt sok esetben nem elég egy „fizetős” alkalom. Az „elnézőbb” vizsga ára pedig: 20 ezer forint.
Stiller Ákos
Az oktatók megkenéséből persze még nem feltétlenül következik, hogy a vizsgabiztos is korrupt. Lehetséges, hogy csak az oktató zsebeli be a pénzt, és a tanítvány saját képességei révén megy át, vagy bukik a vizsgán. A sikert az oktató amúgy sem garantálta. Az oktatók itt tehát egyfajta közvetítőként vesznek részt a korrupcióban, amikor is a gyanús ügylet során a vizsgázó úgysem ismeri a részleteket, és mivel nyílván tisztességtelen ügyletről van szó, kevésbé reklamál.
Ezren vadásznak tanulókra
Ezt a korrupciós láncot kellene megtörni – mondta el a hvg.hu-nak Németh György a Járművezető-Szakoktatók és Képzőszervek Országos Egyesületének elnöke, aki úgy véli, hogy az elmúlt két évtized kudarca bebizonyította, hogy semmi értelme, hogy az oktató a vizsga idején az autó jobb egyes (anyós)ülésén foglaljon helyet. „Az autósiskoláknak és az oktatóknak csak arra kellene vállalkozniuk, hogy felkészítik a tanulót, és ezután meg kellene adniuk a vizsga helyét és időpontját a vizsgázónak, így az oktatást és a vizsgáztatást nagyon élesen szét kellene választani” – mondta az egyesület elnöke.
Nálunk azonban a járművezetői oktatás ezer sebtől vérzik. A legfőbb gond talán a szolgáltatás minőségével van. Jelenleg közel ezer autósiskola működik, amely évente csaknem 70 ezer új diákon osztozik. Az iskolák számát pedig nem korlátozzák Magyarországon, aki kér engedélyt, gyakorlatilag meg is kapja – állítja Németh György, aki szerint jóval kevesebb cégnek kellene működnie ezen a piacon. A sok vállalkozás miatt ugyan kíméletlen árverseny alakult ki, amivel elméletileg a szolgáltatás vásárlója járhat jól, de a sok iskola miatt alakult ki az alacsony minőség is. Az egyesületi elnök szerint az autósiskolákból mindössze 17-ben működik minőségbiztosítási rendszer, de azokban is inkább csak azért, mert egyéb felnőttképzési tevékenységeik miatt kénytelenek voltak bevezetni. Emellett a hatóság ellenőrzését Németh György a nullával tartja egyenlővel, amely kizárólag az adminisztratív eszközökben merül ki.
Kiöregszik a szakma
A Járművezető-Szakoktatók és Képzőszervek Országos Egyesülete több nyugat-európai országot érintő szakmai körútján egyébként még 2004-ben megvizsgálta, hogy mások hogyan küszöbölik ki a visszaéléseket. Ennek során azt a mostanában felvetett ötletet is górcső alá vették, hogy az oktatóautókat a Forma-1-es autókon elhelyezett kamerákhoz hasonló rendszerrel szereljék fel. Erről a megoldásról végül megállapították, hogy személyiségi jogi akadályok miatt nem lehetne bevezetni, így azt elvetették.
Németh György mindemellett komoly gondnak tartja, hogy a szakoktatók képzését hét éve gyakorlatilag befagyasztották. 2005-től ugyanis nem képeznek új oktatókat, így egyre elöregszik a szakma. Míg 2005-ben a tanárok 30-35 százaléka volt nyugdíjas korú, addig ez az arány mára a 40-45 százalék közé emelkedett. A hatóságok, és a kormányzat azóta nem árulta el a szakmának, hogy mik is a tervei, 2010-ben mindössze az derült ki, hogy főiskolai szintű szakirányú képzéshez kötik a járművezető oktatók képzését. A jövőt így egyelőre ezen a területen mindenki csak találgatni tudja.