szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

Az idén is még újabb, még jobban felszerelt modellek garmada közül válogathatott a magyar autós. Csupán mutatóban: hozzánk is begördült a VW Golf ősszel bemutatott hetedik nemzedéke, itt van az Opel mini-suv, a Mokka, a Ford tolóajtós egyterűje a B-Max, s egy sor technikás hibrid, köztük a Toyotákon kívül a Peugeot 3008-as innovatív négykerék-hajtású dízel-elektromosa.

A bökkenő csupán az, hogy a piacról az idén is hiányzik egy kulcsszereplő, még pedig a kellő számú vevő. Igaz, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) úgy számítja, hogy 2012-ben a tavalyihoz viszonyítva mintegy 10 százalékkal, több mint 50 ezerre bővülhet a forgalomba állított új személyautók száma, ám ebből a céges (flotta)vásárlások aránya már elérte a 80 százalékot. Így az idei autópiaci folyamatokat is alapvetően meghatározta az évek óta tartó romló gazdasági helyzet. Vagyis az, hogy az elmúlt években hozott drákói jogszabályok hatására a magánvásárlók finanszírozási aránya 20 százalék alá esett – mondta Erdélyi Péter, MGE elnök. Úgy véli, hogy totálisan felborult a korábbi egészséges piaci szerkezet: jószerivel eltűnt a magánvásárlói réteg, miközben egekbe szöktek a mobilitással kapcsolatos egyéb költségek (üzemanyag, parkolási díj, büntetések, illetékek). Ennek következtében kevesebbet futnak az autók, ritkábban kell azokat cserélni – főként a magánszférában.

Visszatérve az idei eladásokra, az is jellegzetes vonás, hogy a forgalmazott gépkocsik többsége már inkább az alsó közép- és a közepes méretű (C és D osztály) típusokból kerül ki, szemben a korábbi évekkel, amikor az amúgy érzékeny fizetőképességű vevőkör a kisautókat részesítette előnyben. Ez is összefügg a céges autóvásárlások dominanciájával: ma az értékesített négykerekűek átlagára 5,5 millió forint körül mozog, szemben a korábbi 2 millióval. A piaci összképet tovább torzítja, hogy újra növekedett a reexport jelensége – jegyzi meg a JATO Dynamics autópiaci elemző cég. A reexport nagyságát nehéz meghatározni, de becslése szerint az ilyen ügyletek kitehetik az idei növekmény 80 százalékát is. Ha ez igaz, akkor nem nagyon lehet szó kiskereskedelmi növekedésről.

Az új Golfot már kipróbáltuk - kattintson cikkünkért!
D.P.

Ami a modellek eladási ranglistáját illeti, az első 11 hónap összesítése alapján a legtöbb eladott új személyautó Opel Astra volt, s bizonyos, hogy a villámos márka lesz a befutó, döntően a rendőrségnek rendelt 1250 járőr-Astra eredményeként. Az éllovasok listáján ezután a Ford, a Skoda, VW és a Renault következik, de az év nyertese alighanem az egész Európában viharosan fejlődő dél-koreai Kia, amely a stagnáló-szűkölő piacon 50 százalékkal tudta növelni forgalmát.

A látványos bővülést főként a dizájnos új modellekkel, a hétéves garanciavállalással, s ennek eredményeként a flottaeladások növekedésével magyarázta Nagy Norbert, a magyar Kia ügyvezető igazgatója. A Kia és testvércége a Hyundai egyelőre a középmezőnyben foglal helyet a hazai pályán, de minden bizonnyal folytatódik menetelésük felfelé. Jövőre többek között tovább bővül a Golf osztályt kihívó Kia Cee’d család a kupé kivitelű Pro Cee’d és a minibuszos Carens modellekkel. Másfelől viszont a magyar prémiumpiac csak részben követi azt az európai trendet, hogy az általános, 7 százalékos csökkenés közepette (emiatt európai autóipari berkekben világvége hangulat van) igazán csak a luxuskategóriák némelyike tudott növekedést elérni.

Nálunk az elmúlt években a prémium kocsik eladása ugyancsak visszaesett, de kisebb mértékben a tömeggyártmányokénál, mivel e kategóriában a kereslet jóval rugalmatlanabb – jegyezte meg Erdélyi Péter. A Datahouse első 11 havi eladási statisztikája is arról tanúskodik, hogy e szállítók, főként a három német, a BMW, Audi és a Mercedes, valamint a svéd Volvo a tavalyihoz viszonyítva növekedést tudtak elkönyvelni. Az eladási számok persze igencsak viszonylagosak. Így például a Mercedes 11 havi értékesítési teljesítménye 1006 darab, ami a tavalyihoz képest több mint 42 százalékos növekedés. Főként a B osztály iránt mutatkozik nagy érdeklődés – nyilatkozta konkrét számok nélkül Kozári Edina, a Mercedes-Benz Hungária Kft. sajtófőnöke.

Stiller Ákos

Mindent együttvéve jövőre is az ideivel azonos trendek várhatók – összegzi véleményét Erdélyi Péter. Folytatódik a lassú, 5-6 ezer új autó eladását jelentő növekedés, mivel ennyi lefutott kocsi pótlására van keresleti potenciál. Annyi bizonyos, hogy a válság előtti „mézes évek” egyhamar nem térnek vissza – 2008-ban még 150 ezer új autó talált gazdára.

Az idei évre várható mintegy 52 ezer darabos mennyiség pedig igencsak messze van az üzletág eredményes működéséhez szükséges optimális darabszámoktól. Így aztán az MGE elnöke némi kincstári optimizmussal azt vallja, ha majd egyszer véget érnek a válságos idők, azok a kereskedések számíthatnak eladási sikerre, amelyek már ma hozzálátnak a kuncsaftokat magához kötő, ügyfélközpontú értékesítési és szolgáltatási vállalati rendszer kiépítéséhez.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!