Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Jól keveri a kártyát a Citroen. Bevezettek Magyarországon egy elég sikeres roncsautó programot és hoztak egy úgynevezett elfogadható-árú új modellt a C-Elysée-t. Kipróbáltuk.
Ami a kocsit illeti az C-Elysée teljesen új fejlesztés. A PSA konszern legkisebb úgynevezett PF1-es padlólemezére épül, amelyre az új Peugeot 208-as, vagy az unokatestvér Peugeot 301. A kocsiból idén világszinten, mivel nem teljes évvel számolnak, 30 ezer darabot kívánnak értékesíteni. Ebből Magyarország kétszázat vállal a tervek szerint. Az igazi robbantást jövőre tervezik, amikorra beérik a bevezetőkampány és egész év áll rendelkezésre. Nem kevesebb, mint 100 ezer ilyen autót kívánnak átadni 2014-ben.
Az ilyen típusú autók elsődleges piaca jórészt tőlünk keletebbre található. A szedánokat nyugaton alig veszik, míg keleten szinte mást nem is lehet eladni. Nálunk nagyjából 15 százalékot tesznek ki a kis- és középkategóriába tartozó négyajtós csomagtartós modellek. A célcsoport a vidéken élő családos férfiak és természetesen a flották.
A Citroen Autócsere programja |
A francia márka tavaly decemberben indított egy autócsere programot, amelyben egy minimum 10 éves kocsi leadásáért több mint egymilliós kedvezményt adnak. A program beszámolója szerint megjelenek a magánvevők első sorban vidéken és az átlagos 25%-os privát vevők számát 10 százalékkal feljebb tornázta a márka, úgy hogy ötből négyen így vásároltak. Hozzátették a legjobban az új C3-ast viszik ezzel a konstrukcióval. |
A PSA-konszern Citroen tagja az C-Elysée-vel egy igazán átlagember autót akart csinálni. A legfontosabb tervezési paraméterek a csomagtartó, a hátsó üléshely voltak, míg motorikusan az alacsony fogyasztás, és hogy akár gyengébb minőségű üzemanyaggal is elboldoguljon a gép meghibásodás nélkül. Ennek megfelelően a hátsó lábtér még a jelenlegi legnagyobb Citroen C5 típusénál is nagyobb, az üzemanyagok közül pedig a 91-es oktánszám vagy alatta sem jelent üzemi rizikót.
Egyébként egy arányos szedán született, nem forradalmi vonalakkal, de a megtartva az újvonalú Citroen jellegzetességeit a krómozott kettős hűtőrácsot, a nagy légbeömlőt, a lámpatest jellegzetes találkozását a motorháztetővel és a motorház töréseit. Ami a belsőt illeti, mindenképpen egyszerű, de például világos szövettel akár elegánsnak is nevezhető belsőt is fel tud mutatni a C-Elysée.
De hogy mennyire a keleti, észak-keleti piac a célterület, létezik egy mondjuk úgy "orosz csomag" is. Ebben többek közt extra fűtést kapott az első szélvédő alja, hogy az odafagyott ablaktörlőt gyorsan szabaddá tegye. Ugyancsak örülni fognak a jelentős has magasságnak (138-142 mm) a rossz utakkal megspékelt országok vásárlói. Ennek a világnak a kényelmesebb kiszolgálását segíti az is, hogy az ajtók kettős szigetelésűek – mint a bemutatón elhangzott a por így nem jut be annyira a fülkébe.
A motorok is egyszerűek, az alapmotort egy kis három hengeres képviseli, amelyet a C3-asban is alkalmaznak, annyi különbséggel, hogy abban megkapta a változó szelepvezérlést. A C-Elysée alapmotorja egy 1.2 literes VTi 72 jelű motor a nevéhez méltóan 72 lóerős teljesítménnyel.
Fontos jellemző és érzékenyek rá vevők milyen biztonsági extrákkal tudják őket kiszolgálni. A Citroen C-Elysée-nek alapból jár az ABS, az ESP és az oldal légzsákok is. Három felszereltségi szinttel jelenik majd meg az újdonság: az alap a Tendance, a közép a Collection és a felső Exclusive kiszerelés. A legnépszerűbb nálunk a Collection lehet kisebb motorokkal. Ebben 2/3 arányban dönthető háttámla, manuális a klíma, ködfényszórók és elektromosan fűthető tükrök vannak többek közt alapból.
Villámkört téve a kocsival, elmondható hogy a 115 lóerős benzines 1.6-os VTi motor könnyedén boldogult a budai hegyek emelkedőivel. A váltó áttételezése a rövidke egyes fokozat után jól beosztható, a váltó mechanikáján persze érezni, hogy egyszerű konstrukciójú autóban ülünk. A kormányszervó franciásan könnyű, a kapcsolók és a kormány köré épített kezelőszervek gyorsan kitanulhatóak. Az említett extrateljesítményű klíma valóban pillanatok alatt leszárítja a párás ablakot is. Az ülések bár viszonylag keskenyek, az ülőlapjuk puha és a háttámasz kellően kemény. Az egyik legkomolyabb és visszatérő kritika, a testvérmodell Peugeot 301-es óta a hátsó ülések fejtámlája, illetve azok hiánya. Csak kis dudorok emlékeztetnek rá, hogy itt valami másnak kellene lennie. Az műszerfal és az ajtók anyagai kopogósak, de megbocsátható szinten, van ennél rosszabb. A középkonzol piros digitális grafikája a monokróm világot idézi, de tényleg nem vállalhatatlan kompromisszumokat kell kötni.
Az árakat illetően érdemes kalkulálni: most egy 300 ezres bevezető kedvezményt kínálnak, amihez plusz két év garancia és 1 év cascó jár, ha a finanszírozott formát választja valaki. Így a kocsi belépőára az igen baráti 2,5 millió forintra is kijöhet. A fent említett, vélhetően legnépszerűbb modell pedig a legkisebb VTi, 72 lóerős motorral 3,12 millió forintról indul, amelyhez a fenti kedvezményeket alkalmazva egy elfogadható-árú autóval gazdagodhatunk.
A legnagyobb konkurens ebben a szegmensben éppen házon belülről a jön. Nem más, mint a Peugeot 301, amelyet tavaly decemberben mutattak be és jelenleg folyik a bevezető kampánya szinte forintra azonos árazással. De itt van még a franciák közül a Renault Fluance, valamint a Chevrolet Aveo szedánja, a Skoda Rapid és a Fiat Linea. Többségében jó választás mind kínálati oldalon, csak lenne már kereslet.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.