Skoda Rapid-teszt: népautónak szánták
szerző:
Vitatható modellt alkotott a Skoda a Rapiddal. A cseh márka klasszikus értékeit kellene megtestesítenie. Olcsó, mégis kimagaslóan jó autót várnak el mifelénk egy Skodától. Maradéktalanul egyik feltételnek sem felel meg.
Azt gondoltam egy olyan autóban ülök, amely miatt kérdezgetni fognak még a szomszédok is, hogy milyen ez a Skoda, érdemes venni? Nehéz rá felelni. A Rapidnak ugyanis van egy nagy dilemmája, nehéz eldönteni, ki az, aki elégedett lesz vele. A Skoda a következő Octaviát feljebb vitte a Passat felé: azok, akik eddig a legfontosabb skodás vevők voltak, kérdés meg tudják-e fizetni. A hitelbőség idején még belefért az Octavia, az ember pedig már csak olyan, hogy nem szeret visszalépni egy osztályt. Manapság mégis leginkább az ő lehetőségeinek felel meg elsősorban a Rapid. Emellett érthető a csehek törekvése is, a Fabia és az Octavia között mára nem egy lépcsőfoknyi a különbség, bőven befért egy Rapid típusú autó.
A héten egyébiránt volt szerencsénk kipróbálni a bemutatkozó új Skoda Octaviát is, amely egy egészen más kategória. Az Octavia minden értelemben egy nagyon jó, mai autó lett. Tesztünk hamarosan. Jól lehet mindkét esetben nem éppen a volumen modellt vezettük: a Rapid esetében az 1.6 literes TDI motorrral még lehet a cégek álma, de az Elegance csomaggal már nem feltétlen, és az Octavia 1.8-as TSI motorral szintén fullextrázva sem lesz tucatmodell nálunk, de az összehasonlítás szempontjából legalább hasonló szint.
A Rapid kettőssége már külsőségeiben is megjelenik. Képeken például különösen jól mutat. A valóságban arányait tekintve valahogy kicsinek tűnnek a kerekek, pedig a 15 colos gumiknál nagyobb nem nagyon kellhet egy ilyen kategóriához. Mindemellett keskenynek is tűnik az autó. Ugyanakkor a VW-s szabásminta, a konszern más modelljeire jellemző stílusjegyek, sokaknak tetszhetnek és általánosságban jót tesz a presztizsének. A szögletes arcberendezés, a komoly, vaskos hűtőmaszkkal, a sportosan éles lámpatestekkel, jól mutat. A hátsó is karakteres, egyértelműen látszik, hogy ez egy Skoda.
A belső tér, annak ellenére, hogy az Elegance felszereltségű szintet kaptuk, szintén vegyes képet mutat. Az osztott bézs és fekete műszerfal igazi kopogós műanyag. Eszébe jut az embernek, hogy ennél biztosan van puhább is, pedig nincs. A kormány egy kicsit keskeny, viszont varrott bőr. A könyöktámasz sem egy sikerült darab, a kézifékkar behúzásához például mindenképp fel kell hajtani. Ami jól sikerült, az a középkonzol az Elegance kiszerelésben. A klíma kezelőszervei, az ülésfűtés és minden más kapcsoló jó helyen van, jó méretű és egyértelmű. Az infotainment-rendszer képernyője méretes, a grafikája ugyan erősen szubjektív, hogy tetszetős-e, de funkcionális. Az árkategóriában egyáltalán nem rossz, hogy érintőképernyős.
A hátsóhely parádés méretű, még lényegesen nagyobb autókban is külön odafigyelést igényel, hogy a gyerek ne rugdossa össze az első ülés támláját. A Rapidban vígan kalimpálhatnak a lábak. A magyarázat egyszerű, a kocsi tengelytávja majdnem 10 centivel nagyobb (2602 milliméter), mint például az egyes Octaviáé volt. A kocsi csomagtere szintén az egyik legfontosabb paraméter ebben az osztályban és az 550 liter, amikor feltárul, csak nyeli a bevásárló-szatyrokat. Ugyanakkor az ajtók kellemetlenül nehezen záródnak. Nagyjából érzésre becsapva érdemes visszanézni, hogy nem maradt-e nyitva.
A tesztautóban dolgozó 1.6 literes TDI CR, turbótöltéses közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezéses rendszerű dízelmotor ugyan nem arra született, hogy agyontapossuk a gázpedált, de nincs is rá szükség, 1500-as fordulattól megérkezik a nyomaték, meglendül a kaszni. A rendelkezésre álló 250 Nm-es nyomatékot a dízelhez tartozó ötfokozatú váltó hibátlanul szolgálja ki, bár simán elfért volna a hatodik is. A tesztutunk alatt a fogyasztás elég méretesre sikeredett, dízeltől meglepően mohón, 8.4 literes fogyasztást sikerült összehozni száz kilométerre. A kormányzás a szokásosnál talán könnyedebb, kicsit túlszervózták. Ami a felfüggesztést illeti ,volt egy egészen szokatlan jelenség is: egy olyan frekvenciájú, mélyre hatoló hang, ami előtt értetlenül álltunk. Nem csak alacsony motorfordulaton jelentkezett valami dízeles rezonanciaként, sokkal inkább egy olyan közös halmaz esetén, amikor egy úthibán hajtunk át és ehhez társul alacsony vagy közepes fordulatszám. Lehet, hogy csak az előszériás modell egyedi hibája, nem tudni.
A Rapid összességében jó autó, de ebben, a mostanság vásárlók nélküli osztályban, hirtelen rendkívüli lett a kínálat is. A Peugeot 301, a Citroen C-Élysée, az új Dacia Logan és ide lehet sorolni a Renault Fluence-t is, amely az egyik legjobb alternatíva talán. A Rapidból a megfontolásra érdemes modellek ára közel öt millió forint, amelynél minden felsorolt konkurens olcsóbbat kínál. Kivétel talán a konszernbéli társ, a szintén új Seat Toledo, amely szinte forintra hasonló árral van jelen, mint a csehek újdonsága. Mondjuk, úgy, hogy a Skoda kapásból ad 400 ezer forint extra kedvezményt a használtautó beszámítás mellé, valamint érdemes arra is rápillantani, hogy 4 év garanciát adnak rá, szemben a szokásos kettővel. Szóval dilemma a Rapid.
A héten egyébiránt volt szerencsénk kipróbálni a bemutatkozó új Skoda Octaviát is, amely egy egészen más kategória. Az Octavia minden értelemben egy nagyon jó, mai autó lett. Tesztünk hamarosan. Jól lehet mindkét esetben nem éppen a volumen modellt vezettük: a Rapid esetében az 1.6 literes TDI motorrral még lehet a cégek álma, de az Elegance csomaggal már nem feltétlen, és az Octavia 1.8-as TSI motorral szintén fullextrázva sem lesz tucatmodell nálunk, de az összehasonlítás szempontjából legalább hasonló szint.
A Rapid kettőssége már külsőségeiben is megjelenik. Képeken például különösen jól mutat. A valóságban arányait tekintve valahogy kicsinek tűnnek a kerekek, pedig a 15 colos gumiknál nagyobb nem nagyon kellhet egy ilyen kategóriához. Mindemellett keskenynek is tűnik az autó. Ugyanakkor a VW-s szabásminta, a konszern más modelljeire jellemző stílusjegyek, sokaknak tetszhetnek és általánosságban jót tesz a presztizsének. A szögletes arcberendezés, a komoly, vaskos hűtőmaszkkal, a sportosan éles lámpatestekkel, jól mutat. A hátsó is karakteres, egyértelműen látszik, hogy ez egy Skoda.
A belső tér, annak ellenére, hogy az Elegance felszereltségű szintet kaptuk, szintén vegyes képet mutat. Az osztott bézs és fekete műszerfal igazi kopogós műanyag. Eszébe jut az embernek, hogy ennél biztosan van puhább is, pedig nincs. A kormány egy kicsit keskeny, viszont varrott bőr. A könyöktámasz sem egy sikerült darab, a kézifékkar behúzásához például mindenképp fel kell hajtani. Ami jól sikerült, az a középkonzol az Elegance kiszerelésben. A klíma kezelőszervei, az ülésfűtés és minden más kapcsoló jó helyen van, jó méretű és egyértelmű. Az infotainment-rendszer képernyője méretes, a grafikája ugyan erősen szubjektív, hogy tetszetős-e, de funkcionális. Az árkategóriában egyáltalán nem rossz, hogy érintőképernyős.
Műszaki adatok |
Hengerűrtartalom (cm3): 1598 Motorteljesítmény (LE): 105 Forgatónyomaték (Nm): 250 Végsebesség (Km/h): 190 Gyorsulás (0-100 Km/h): 10,4 mp Fogyasztás (vegyes, l/100 Km): 4,4l Sebességváltó: manuális, 5-fokozatú Üzemanyagtank (l): 55 |
A hátsóhely parádés méretű, még lényegesen nagyobb autókban is külön odafigyelést igényel, hogy a gyerek ne rugdossa össze az első ülés támláját. A Rapidban vígan kalimpálhatnak a lábak. A magyarázat egyszerű, a kocsi tengelytávja majdnem 10 centivel nagyobb (2602 milliméter), mint például az egyes Octaviáé volt. A kocsi csomagtere szintén az egyik legfontosabb paraméter ebben az osztályban és az 550 liter, amikor feltárul, csak nyeli a bevásárló-szatyrokat. Ugyanakkor az ajtók kellemetlenül nehezen záródnak. Nagyjából érzésre becsapva érdemes visszanézni, hogy nem maradt-e nyitva.
A tesztautóban dolgozó 1.6 literes TDI CR, turbótöltéses közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezéses rendszerű dízelmotor ugyan nem arra született, hogy agyontapossuk a gázpedált, de nincs is rá szükség, 1500-as fordulattól megérkezik a nyomaték, meglendül a kaszni. A rendelkezésre álló 250 Nm-es nyomatékot a dízelhez tartozó ötfokozatú váltó hibátlanul szolgálja ki, bár simán elfért volna a hatodik is. A tesztutunk alatt a fogyasztás elég méretesre sikeredett, dízeltől meglepően mohón, 8.4 literes fogyasztást sikerült összehozni száz kilométerre. A kormányzás a szokásosnál talán könnyedebb, kicsit túlszervózták. Ami a felfüggesztést illeti ,volt egy egészen szokatlan jelenség is: egy olyan frekvenciájú, mélyre hatoló hang, ami előtt értetlenül álltunk. Nem csak alacsony motorfordulaton jelentkezett valami dízeles rezonanciaként, sokkal inkább egy olyan közös halmaz esetén, amikor egy úthibán hajtunk át és ehhez társul alacsony vagy közepes fordulatszám. Lehet, hogy csak az előszériás modell egyedi hibája, nem tudni.
A Rapid összességében jó autó, de ebben, a mostanság vásárlók nélküli osztályban, hirtelen rendkívüli lett a kínálat is. A Peugeot 301, a Citroen C-Élysée, az új Dacia Logan és ide lehet sorolni a Renault Fluence-t is, amely az egyik legjobb alternatíva talán. A Rapidból a megfontolásra érdemes modellek ára közel öt millió forint, amelynél minden felsorolt konkurens olcsóbbat kínál. Kivétel talán a konszernbéli társ, a szintén új Seat Toledo, amely szinte forintra hasonló árral van jelen, mint a csehek újdonsága. Mondjuk, úgy, hogy a Skoda kapásból ad 400 ezer forint extra kedvezményt a használtautó beszámítás mellé, valamint érdemes arra is rápillantani, hogy 4 év garanciát adnak rá, szemben a szokásos kettővel. Szóval dilemma a Rapid.