szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

A válság kapcsán rengeteg új viselkedésformát felfedeznek az emberek. Egyre többeknek nem státuszszimbólum az autó, miközben előnyeiről nem akarnak lemondani. Az egyik megoldás erre az egyre népszerűbb carsharing.

Hepehupán nagyokat nyekken, váltáskor az automata sokáig gondolkodik, kemény volánjának forgatáshoz pedig igencsak tekerni kell a szervokormányhoz szokott vezetőnek. Igen, ez a Mercedes városi törpeautója, a Smart ForTwo. Erről a kétszemélyes töpörtyűről – amely már több mint másfél évtizede a nagyvárosi közlekedés vidáman rikító színfoltjai – alighanem már mindent megírtak. Remek ötlet, vitatott műszaki megoldásokkal – szokták róla summázni a tesztelők.

Legfőbb előnye, hogy mikrométereinél fogva minden urbánus egérlyukba befér, viszont menetkényelme, vezethetősége inkább már a tegnap négykerekűire emlékeztet. És akkor még nem is esett szó az abszurd ár-érték viszonyról: a ForTwo hárommillió forint felett startol, de ha valaki nem tud ellenállni a kabrióváltozat csábításának, már több mint hatmilliót kell érte leszurkolni.

Ám úgy tűnik, a Smart is egyfajta szenvedély, a városi autósnép változatlanul bolondul érte. Tavaly, jószerivel a világ minden fertályára exportálva ismét vagy százezer Smart talált gazdára. Sőt, a Merci azzal is tudta serkenteni keresletét, hogy új pályát talált kis drágájának – anélkül, hogy legalábbis eddig különösebben bajlódna az erkölcsileg elavult négykerekű megújításával. Ez a terep az egyre sebesebben terjedő újszerű közlekedési módi, az autómegosztás, vagy angol nevén a car-sharing. Az urbánus mobilitás tervezői ugyanis felismerték: a zsúfolt városi közlekedés viszonyai között még a megrögzött individuális autósok sem ragaszkodnak saját, kizárólagos tulajdonhoz, feltéve, ha vonzónak találják a közös kocsi megosztásának feltételeit.

car2go

A car-sharing voltaképpen egy sajátos városi autóbérleti forma, amelynek egyik úttörője a Mercedes a Smart kisautóval. A csillagos márka még 2008-ban a németországi Ulm városában indította el autó megosztási programját car2go fantázianéven. Ahhoz, hogy az autósok igénybe vehessék e szolgáltatást, először regisztráltatniuk kell magukat. Ennek eredményeként kipostázva egy olyan chipkártyát kapnak kézhez, amely később a használni kívánt car2go flotta kocsik ajtóinak kinyitására szolgál. Ezután a használatbavétel már többféle módón történhet. A legegyszerűbb, hogy az utcán parkoló szabad car2go Smartot egyszerűen kinézik, s lefoglalják.

A másik módszer, hogy neten vagy a szolgáltatás forródrótját tárcsázva megkeresik a hozzájuk legközelebb található járművet. Lehetőség van 24 órás előfoglalásra is, ilyenkor a bérlő sms-t kap a kocsi számára legkényelmesebb fellelhetőségéről. A járgányba úgy lehet bejutni, hogy a regisztrációs kártyát a szélvédőüveg mögötti érzékelő előtt elhúzzák, mire az autók kinyílnak. A motor elindításhoz be kell pötyögni egy PIN-kódot a műszerfal képernyőjén. A car2go bérlet ekkor startol, s addig lehet igénybe venni, ameddig a kedves vevő kívánja. A tarifa számlálása percalapon történik, (Ulm esetében ez percenként 19 eurocent), s nincs semmilyen más kiegészítő költség, biztosítás vagy letét. Amikor a smartolásból már elég, a sofőrnek nincs más dolga, minthogy célállomása közelében legális parkolóba hagyja a kocsit, a takarításról, feltöltéséről a fenntartó brigád gondoskodik. A bérleti költéség kiegyenlítésével sem kell különösebben bajlódni, az is elektronikusan történik.

A car2go már világ 18 nagyvárosában működik a Smart flottaállomány a tavaly év végi 6100 darabról az idén 10 ezerre nő, a vevőkör pedig 275 ezerről várhatóan félmillióra – nyilatkozta minap a cég illetékese. (Budapest egyelőre nem szerepel a legközelebbi tervek között). Mindemellett a csillagos márka ezen a piacon sincs egyedül. A BMW a DriveNow nevű car-sharing programjával ott lohol a nyomában: Mini modelljei éppen úgy cirkálnak a vén kontinens városaiban, mint jó pár amerikai metropolisban. De ami a lényeg: az autómegosztás ígéretes növekedési lehetőséggel kecsegtet. A Frost and Sullivan piackutató cég szerint 2020-ra 15 millióra futhat fel a car-sharing tagok száma jócskán átalakítva ezzel a járműtartás tulajdonviszonyait. Az autógyártók szemében ez több mint szép az évek óta recesszióval küszködő európai piacokon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!