szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egész Európában annyira rosszul sikerült a tavalyi év, hogy a nálunk már korábban bekövetkezett krachot követő növekedés is számottevő eredménynek számít. Mindez ugyanakkor továbbra is azt jelenti, hogy a jelenlegi ütemmel számolva fél évszázad kellene, hogy lecserélődjön a teljes magyar autópark.

A Magyarországon forgalomba helyezett új autók száma 2012-ben 18 százalékos növekedést mutatott az előző évhez képest, amivel európai szinten hazánk az első helyet foglalja el a kimutatásokban. A hazai kereskedőket azonban nem nyugtatja meg ez az adat, mivel a növekedés a rendkívül alacsony egy évvel korábbi bázisadatnak köszönhető – derül ki a PwC Magyarország friss felméréséből. 

A folyamatosan elöregedő, közel 3 milliósra becsült hazai személygépjármű-állomány teljes lecserélődéséhez a jelenlegi új autó forgalomba helyezések száma mellett még mindig 56 évre lenne szükség a 2012-es adatok alapján. Ha egy reálisnak tűnő 20-25 éves lecserélődést feltételezünk, akkor a 3 milliós magyar személygépjármű-állomány lecserélődéséhez a válság előttihez hasonló szintet, körülbelül 120-150 ezres új autó forgalomba helyezést kellene ismét elérnünk évente. Jó összehasonlítási alapot nyújt az 1 000 főre jutó forgalomba helyezések száma országonként. Ez Magyarországon mindössze 5, míg Szlovákiában 13, Lengyelországban 7, Romániában pedig 3.

©

Magyarországon 2012-ben összesen 53 ezer új autót helyeztek forgalomba, ami a 2011-es évhez képest 18 százalékos növekedést jelent, mellyel az EU 27-ek között az első helyet szereztük meg. „A piaci helyzet értékeléséhez azonban érdemes a számok mögé tekinteni. Ez a növekedés a rendkívül alacsony, 46 ezres előző évi bázisadatnak köszönhető. Fontos kiemelni továbbá a magyar piacon megfigyelhető, úgynevezett 'reexport' jelenséget, ami azt jelenti, hogy a kereskedő Magyarországra hozza be az autót, és itthon forgalomba is helyezi, azonban később a forgalomból kivonva azt, egy másik ország piacán értékesíti. A megkérdezett kereskedők 7-8 ezerre becsülik a reexporttal érintett forgalomba helyezések számát” – mutat rá Deák László, a PwC Magyarország Adóosztályának igazgatója.

A használtimportnak kedvezett a regadócsökkentés

„A regisztrációs adó 2012. január 1-jén életbe lépett csökkentése az új autók árában alapvetően nem okozott érezhető változást a válaszadó kereskedők szerint. Így a csökkentés nem is az új autók értékesítési adatainak növekedésében segített, hanem inkább engedett némi lélegzetvételt a piaci körülmények által fojtogatott gyártó, illetve forgalmazó és a kereskedő cégek részére” – értékeli a változás hatását Rátosi Róbert, a PwC autóipari munkacsoportjának adómenedzsere. “Kiemelendő azonban, hogy a regisztrációs adó csökkenése jelentősen fellendítette a használtautó-behozatalt, ami a 2011-es 31 ezer darabról 53 ezerre nőtt 2012-ben. Ez valószínűleg tovább növeli a magyar utakon futó autók átlagéletkorát” – teszi hozzá a szakértő.

A felmérés
A PwC ötödik alkalommal készített felmérést a hazai autókereskedők körében. A 2012. évre vonatkozó kutatásban főként olyan kereskedések vettek részt, melyek a fővárosban és Pest megyében vagy a Nyugat-Dunántúlon tevékenykednek, és átlagosan 17 éve vannak jelen a szektorban. A legtöbb részt vevő kereskedő Skodát, Volkswagent, Hyundait vagy Suzukit forgalmaz.

A kereskedők ugyan megszabadultak a bolti kiskereskedelmi adó terhétől, azonban ennek hatását némiképp ellensúlyozza a helyi iparűzési adó rendszerében az eladott áruk beszerzési értékének korlátozott levonhatósága 2013-tól. Ez továbbra is csak a nagyobb, 500 millió forint árbevételt elérő kereskedőket érinti.

„Nagyobb aggodalmat okozott a válaszadó kereskedők körében a pénzügyi tranzakciós illeték bevezetése, mely várakozásaik szerint átlagosan körülbelül 2,8 millió forintos többletterhet eredményezhet éves szinten. Emiatt a 2013-ban fontos témává válhat a kereskedők körében a beszerzéseik, kifizetéseik átalakítása, racionalizálása” – emeli ki Rátosi Róbert.

A lakossági végtörlesztések lehetősége miatt a lakossági megtakarítások jelentősen megcsappantak, a lakosság közel 672 milliárd forintot használt fel a hitelek kedvezményes árfolyamon történő kiváltására. Ugyanakkor a becslések szerint a lakosság közel 370 milliárd forintot „spórolt” ezzel a lehetőséggel, melynek hosszú távon mindenképp pozitív hatása kell, hogy legyen az iparágra is. A kereskedők 63 százaléka ugyanakkor úgy vélekedik, hogy a megtakarítások csökkenése és a lecsökkent hitelezési aktivitás még pár évig vagy akár hosszabb távon is érezteti hatását.

Bemegy, kifizeti

A készpénzes vásárlás továbbra is dominál a vásárlók körében, a részt vevő kereskedők árbevételének 65 százaléka származott ebből. A viszonylag alacsony számú hitelből vásárolt autó esetében az átlagosan fizetendő önerő 20% volt 2012-ben. Az iparágat érintő veszélyeket vizsgálva előtérbe került a hitelezés kérdése: a válaszadók első helyre a finanszírozás hiányát sorolják, amelyet a megugrott használtautó-import és az adótörvények gyakori változása követ.

A jövőre nézve a kereskedők várakozása hasonló a korábbi évekhez, azaz a közeljövőben többségük nem vár fellendülést az új autók értékesítésében. A válaszadók a jövő évi értékesítéseket egy 40-70 ezres intervallum közé teszik, átlagosan 56 ezer új autó forgalomba helyezését jósolják 2013-ra. Szomorú tény azonban, hogy ismét növekvő tendenciát mutat azok száma, akik el kívánják hagyni az iparágat, a 2011-es 13% helyett 2012-ben 25% gondolkodik ezen a lépésen.

Összességében elmondható, hogy bár a növekedés enyhe jelei mutatkoznak, az új autók piacán „a motorok beindítása” még várat magára. A kereskedők a jövőre nézve inkább hosszú távon optimisták, teljesen egyetértve abban, hogy 2015 után érezhetően növekedni fog a forgalomba helyezések száma.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Elhagyta a Fehér Házat Donald Trump

Elhagyta a Fehér Házat Donald Trump

Fölényes győzelemmel kezdett a magyar női vízilabda-válogatott

Fölényes győzelemmel kezdett a magyar női vízilabda-válogatott

Meghalt Kriza Ákos

Meghalt Kriza Ákos