Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5d142cb7-cbc5-4bca-9edd-8f6bc1dfb4fb","c_author":"Fülöp István - Arató László","category":"360","description":"Semmilyen piaci logika nem indokolja, hogy a magyar kormány és az állami cégek kizárólag kormánybarát médiumokban hirdetnek. Ha az Európai Bizottság is elfogadja a Magyar Hang érvelését, az érintett cégeknek akár közel 450 milliárd forintot is vissza kell fizetniük, ami a fideszes médiabirodalom megroppanását is eredményezheti.","shortLead":"Semmilyen piaci logika nem indokolja, hogy a magyar kormány és az állami cégek kizárólag kormánybarát médiumokban...","id":"20250429_propaganda-media-335-milliard-kormany-hirdetes-magyar-hang-panasz-europai-bizottsag-reagal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d142cb7-cbc5-4bca-9edd-8f6bc1dfb4fb.jpg","index":0,"item":"4c9da1b5-f039-4680-81e3-e8261655ca11","keywords":null,"link":"/360/20250429_propaganda-media-335-milliard-kormany-hirdetes-magyar-hang-panasz-europai-bizottsag-reagal","timestamp":"2025. április. 29. 06:30","title":"Így tapsolt el a kormány 335 milliárd forintot a baráti médiumokon keresztül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ef5e010-147a-439d-9bbd-aedaff7024b7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kovács Gergely kutyáját nagy megtiszteltetés érte.","shortLead":"Kovács Gergely kutyáját nagy megtiszteltetés érte.","id":"20250429_mkkp-miniszterelnok-jelolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ef5e010-147a-439d-9bbd-aedaff7024b7.jpg","index":0,"item":"fdb5639f-2fe5-4989-ac48-b2c358b0ef6c","keywords":null,"link":"/itthon/20250429_mkkp-miniszterelnok-jelolt","timestamp":"2025. április. 29. 07:59","title":"Kutyika Kutyi lesz a Kutya Párt miniszterelnök-jelöltje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d9f7c9d-78c5-45e0-8ee0-35c33bf0c12f","c_author":"Lőrinc László ","category":"360","description":"Bethlen István parlamenti ellenzéke egy kétharmadot összetrükköző erővel szemben próbált szövetkezni. Miután sokukat kitiltották a Nemzetgyűlésből, bojkottal kezdtek el harcolni. ","shortLead":"Bethlen István parlamenti ellenzéke egy kétharmadot összetrükköző erővel szemben próbált szövetkezni. Miután sokukat...","id":"20250428_hvg-horthy-korszak-parlament-kormany-ellenzek-Fugefalevel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d9f7c9d-78c5-45e0-8ee0-35c33bf0c12f.jpg","index":0,"item":"382d2ad5-f1a4-4b9c-9f77-c829eb5e989c","keywords":null,"link":"/360/20250428_hvg-horthy-korszak-parlament-kormany-ellenzek-Fugefalevel","timestamp":"2025. április. 28. 15:15","title":"Momentumosok kitiltása: 100 éve is pont itt tartott a magyar parlamentarizmus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18a7ff53-88f7-49df-a941-cd7adc1ff8c4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bár a mesterséges intelligencia tudását senki sem vitatja, a megbízhatóságát illetően már nem ennyire egyértelmű a helyzet. Ezért is lehet elgondolkodtató a hír, amely szerint mesterséges intelligenciát kezdtek el alkalmazni egy amerikai atomerőműben. Most még ugyan csak dokumentumkeresési célokra, azonban több olyan vállalkozás is van, amely már keresi a MI bevezetésének egyéb lehetőségét az atomenergia területére.","shortLead":"Bár a mesterséges intelligencia tudását senki sem vitatja, a megbízhatóságát illetően már nem ennyire egyértelmű...","id":"20250428_mesterseges-intelligencia-amerika-atomeromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18a7ff53-88f7-49df-a941-cd7adc1ff8c4.jpg","index":0,"item":"46c417f3-01a2-4cd4-a453-aa86f815ddb8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250428_mesterseges-intelligencia-amerika-atomeromu","timestamp":"2025. április. 28. 20:03","title":"Mert ugye mi baj lehet? Egy atomerőműben elkezdték használni a mesterséges intelligenciát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"308bad88-7841-41cc-be14-7de959a37837","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy ideig gázrobbanásra gyanakodtak. ","shortLead":"Egy ideig gázrobbanásra gyanakodtak. ","id":"20250429_Egy-felrobbant-telefontolto-okozhatott-tuzet-egy-gyori-panellakasban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/308bad88-7841-41cc-be14-7de959a37837.jpg","index":0,"item":"96616be4-df0d-4af7-a53e-f99424039a07","keywords":null,"link":"/itthon/20250429_Egy-felrobbant-telefontolto-okozhatott-tuzet-egy-gyori-panellakasban","timestamp":"2025. április. 29. 10:24","title":"Egy felrobbant telefontöltő okozhatott tüzet egy győri panellakásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e6283f4-d455-4bcb-8e79-fd07c75d4d7c","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Hasonlóan járt egy dombóvári férfi is.","shortLead":"Hasonlóan járt egy dombóvári férfi is.","id":"20250429_Limitet-akart-modositani-de-mar-keson-kozel-5-millio-forintot-emeltek-le-egy-magocsi-no-szamlajarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e6283f4-d455-4bcb-8e79-fd07c75d4d7c.jpg","index":0,"item":"4744daa2-9ad9-4a16-9b5a-87ee34ca67f1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250429_Limitet-akart-modositani-de-mar-keson-kozel-5-millio-forintot-emeltek-le-egy-magocsi-no-szamlajarol","timestamp":"2025. április. 29. 08:04","title":"Limitet akart módosítani, de már későn: közel 5 millió forintot emeltek le egy mágocsi nő számlájáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"80e2c721-18b8-4a52-bf1f-18dc16f5e21d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A fideszes házelnök javaslatára, kormánypárti szavazatokkal döntött az Országgyűlés a márciusban füstgyertyás akcióval az ülésteremben tiltakozó ellenzékiek megbüntetéséről. A rekordösszegű büntetés mellé újdonságként ezúttal kitiltás is jár.","shortLead":"A fideszes házelnök javaslatára, kormánypárti szavazatokkal döntött az Országgyűlés a márciusban füstgyertyás akcióval...","id":"20250428_Megszavaztak-82-milliora-buntetik-a-fustgyertyazo-ellenzekieket-es-meg-ki-is-tiltjak-oket-a-Parlamentbol-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/80e2c721-18b8-4a52-bf1f-18dc16f5e21d.jpg","index":0,"item":"2ebf63e3-8cce-44ff-b60f-867144162e6f","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_Megszavaztak-82-milliora-buntetik-a-fustgyertyazo-ellenzekieket-es-meg-ki-is-tiltjak-oket-a-Parlamentbol-ebx","timestamp":"2025. április. 28. 14:30","title":"Megszavazták: 82 millióra büntetik a füstgyertyázó ellenzékieket, és még ki is tiltják őket a parlamentből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6be6b4dd-3f69-4bd2-9377-39628c49ce85","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nem gyorsabban, hanem gyakrabban fog járni a 100E.","shortLead":"Nem gyorsabban, hanem gyakrabban fog járni a 100E.","id":"20250429_100e-bkk-gyakrabban-jar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6be6b4dd-3f69-4bd2-9377-39628c49ce85.jpg","index":0,"item":"1110eb6b-2f9c-4529-ba9e-001cd9545a64","keywords":null,"link":"/kkv/20250429_100e-bkk-gyakrabban-jar","timestamp":"2025. április. 29. 10:26","title":"Felpörgeti a BKK a reptéri buszt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nagytestvér a kocsiban - nem csak a tolvajok rettegik
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Nem csak a tolvajok miatt használnak egyre több cégautóban is flottakövető eszközöket, az üzemanyagon is rengeteget lehet spórolni. A megtakarítások mértéke cégenként eltérő, de csak az üzemanyagfogyás figyelésével 5-40 százalék érhető el.
„Mi vagyunk nyerésben az autó tolvajokkal szemben” – állítja Szabó Lajos a műholdas járműkövetés szolgáltatásaira szakosodott iData Kft. igazgatója. Bár a tavalyi adatok arról tanúskodnak, hogy országos méretekben ismét nőtt az eltulajdonított járművek száma, 2012-ben több mint 5600 személyautót kötöttek el, az ügyvezető szerint nyomkövető GPS rendszerük jóvoltából a lopásvédelmi szolgáltatást igénybe vevő ügyfelek járművei közül egyet sem tudtak elrabolni. Lopásvédelmük egyik kulcseleme a 24 órás diszpécserszolgálat, amely minden pillanatban követi, figyeli megbízóik négykerekűit, s ha a tolvajok netán el is tudják indítani a meglovasított kocsit, messzire nem juthatnak. A rendőrségi riasztás mellett az iTrack GPS fantázianevű nyomkövető rendszer távolról „benyúlva”, elektronikus úton lekapcsolja a motort.
companycar.com
A lopásvédelem azonban a GPS (globális helymeghatározó rendszerek) alapú járműkövető szolgáltatásoknak csak egy kisebbik része. Az ilyes fajta nyomkövetés üzletét ma döntően a vállalati gépjárműparkok kezelése serkenti. Egyes adatok szerint ez a piac még a mai dekonjunktúrában is erőteljesen bővül, mivel a flottakövető rendszerek segítségével ellenőrizhető az autópark működése, alkalmazásával csökkenthető a működési, mindenekelőtt az üzemanyagköltség.
Nem csak a jármű pontos helyének meghatározása válik lehetővé, de mérhető a gépkocsi által megtett távolság, az üzemanyag-fogyasztás és az üzemórák száma. A műholdas nyomkövetés eredményeként optimalizálható a munkavégzés – summázza az előnyöket az iData brosúrája. Eszerint pontos kilométer-összesítések, utca és házszám szintű helymeghatározások, összefoglaló jelentések könnyítik meg a cégvezetők ellenőrző tevékenységét. Könnyen megkülönböztethetőek a privát és a céges utak, kimutathatóak a késések, az állásidők, a túl hosszú, vagy éppen a rövid vezetési idők.
Egy számítógépes gombnyomással statisztikák jeleníthetők meg, s azokból kiolvasható, hogy a cég üzletkötői mikor, mely partnereket kerestek fel, mennyi időt töltöttek velük, s így tovább. Az üzemanyagkontroll révén megszűnhetnek a felesleges kiadások (magyarán a benzinlopások), sőt: a gyanús adatok esetén – SMS, vagy e-mail formájában – azonnal riaszthatják a felelős vezetőket. Mindezeken túl, az iTrack közvetlenül összekapcsolható meglévő vállalatirányítási, fuvarszervező, vagy túraoptimalizáló rendszerekkel, s ez további előnyöket kínál.
A járműüzemeltetők számára a megtakarítások mértéke cégenként eltérő, de csak az üzemanyag-fogyasztás figyelésével 5-40 százalékos költségcsökkentés érhető el – mondta Szabó Lajos igazgató. Becslése szerint a cég ügyfelei – a mintegy 1200 vállalkozás, 13 ezer járművel – tavaly 7,5 milliárd forint megtakarítást érhettek el. Egy jármű GPS-es felszerelésének egyszeri költsége 40 ezer és 100 ezer forint között mozog attól függően, hány autót látnak el műholdas rendszerrel, valamint a nyomkövetés mellé milyen szolgáltatást kérnek (lopásvédelem, üzemanyagfogyás-figyelés, áruvédelem). A szolgáltatás havidíja 1990 forintnál kezdődik, s azok persze a figyelt paraméterektől függően emelkedik. Ha a járműben van GPS-es lopásvédelem, akkor a biztosítók Casco kedvezményt is felkínálnak, akár 20 százalékot is. Szabó igazgató szerint a nyomkövetés igencsak megéri a beruházást. Referenciatörténetei szerint a GPS-es üzemanyagkontroll nélkül több megbízójuk lehúzhatta volna rolót, annyira meglopták őket az alkalmazottak. Rendszerük már egy kólásüvegnyi benzinkülönbséget is képes kimutatni.
Ám további (költség)előny származhat abból is, ha a műholdkövető technológiát összefűzik a számítógépes vállalatirányítási rendszerekkel. E megoldással elkerülhető, hogy a nagyobb flottát üzemeltető vállalatok, köztük a fuvarozó cégek haszonjárművei felesleges kilométereket fussanak, vagy a kelleténél több üzemanyagot fogyasszanak – magyarázta Bagossy Tamás, a WebEye Kft. ügyvezetője.
Az integrált rendszer így akár 20 százalékos költségmegtakarítást hozhat az alkalmazó cégek konyhájára. Egy fuvarozó vállalat példáján szemléltetve a WebEye úgy működik, hogy amint beérkezik egy fuvarrendelés, azt a vállalat saját rendszerében rögzíti, majd egy kattintással átküldi telematikai moduljába. A szoftver megjeleníti a bejárandó útvonalat, amely alapján a logisztikai munkatárs az arra legmegfelelőbb gépjárműnek tudja kiadni a munkát. Ez után a kocsiba épített GPS egységen át a sofőr azonnal értesítést kap a feladatról, a teljesített megbízás pedig automatikusan megjelenik a vállaltirányítási rendszerben, nyomon követhető a teljesítési idő és a ráfordított költség.
A műholdas telematika fontos alkalmazási területe a járműbiztonság is. Ennek nyomán regisztrálni lehet a sebességtúllépéseket, megbecsülhetők a fékbetét-kopások, vagy az abroncsnyomások. Távirányítással – akár a diszpécserközpontból, még mielőtt a jármű elérné a szervizállomást – feltárhatók a műszaki meghibásodások. Nem kevésbé újszerű szolgáltatás, hogy a fedélzeti adatok feldolgozásával megfigyelhető a sofőr vezetői stílusa is. Az elemzések arra mutatnak, hogy haszonjármű-gyártók ugyan milliókat költenek az üzemanyag-fogyasztás és a szervizköltségek csökkentésére. Ám a járművek legkevésbé „optimalizált” egysége, a gépkocsivezető maga változatlan marad. A kidolgozott megoldások arra ösztönzik a sofőröket, hogy járműveiket ideális üzemi tartományokban használják. Az eredmények arra utalnak, hogy így autózva 5-10 százalékkal csökkenhet a naftafogyasztás, csak úgy, mint a karbantartási igények. Sőt csökkenhetnek a baleseti kockázatok is mivel a leggyakoribb okok, a gyorshajtás, vagy az agresszív vezetési stílus ugyancsak megfigyelhető.
„Vagy már csak az a kérdés, börtönbe dugják-e a politikai ellenfeleiket olyan bűnökért, amikből hetente egy tucat derül ki róluk?” – tette fel a költői kérdést a humorista.