Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"508be64d-c4e9-48c6-b9f4-c330da99ab04","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Két év után teljes jogú kormánya van Libanonnak, amely elindulhat a reformok útján, és kikerülhet Irán befolyása alól. De még nem hárult el minden akadály az új kezdet elől.","shortLead":"Két év után teljes jogú kormánya van Libanonnak, amely elindulhat a reformok útján, és kikerülhet Irán befolyása alól...","id":"20250222_hvg-uj-kezdet-libanoni-kormany-hezbollah","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/508be64d-c4e9-48c6-b9f4-c330da99ab04.jpg","index":0,"item":"973f288a-923c-4243-8a3a-eec6f96badbb","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-uj-kezdet-libanoni-kormany-hezbollah","timestamp":"2025. február. 22. 10:30","title":"Fordulatot hoz Libanonban az új kormány megalakulása, de a Hezbollah boríthat mindent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30d13399-088a-4b00-a4fd-53d18e04f6aa","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A megszaporodott esetszám több alkalommal is felvetette a szabotázs gyanúját.","shortLead":"A megszaporodott esetszám több alkalommal is felvetette a szabotázs gyanúját.","id":"20250221_balti-tenger-optikai-kabelek-rongalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30d13399-088a-4b00-a4fd-53d18e04f6aa.jpg","index":0,"item":"06cc75bb-63ed-4e9e-a827-d097aa75b294","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_balti-tenger-optikai-kabelek-rongalas","timestamp":"2025. február. 21. 11:41","title":"Újabb balti-tengeri kábel megrongálódása ügyében vizsgálódnak a svéd hatóságok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dd9d544-7b01-4c7f-a33e-8db634d493e5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A plugin hibrid hajtásláncú vadonatúj Opel Grandland a gyakorlatban bizonyította, hogy milyen komoly hatótávval bír.","shortLead":"A plugin hibrid hajtásláncú vadonatúj Opel Grandland a gyakorlatban bizonyította, hogy milyen komoly hatótávval bír.","id":"20250221_bizonyitek-nem-igeret-1115-kilometert-tud-egy-toltessel-a-legujabb-opel-grandland","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dd9d544-7b01-4c7f-a33e-8db634d493e5.jpg","index":0,"item":"b27d17dd-d841-43a0-8d50-adbaf382456e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_bizonyitek-nem-igeret-1115-kilometert-tud-egy-toltessel-a-legujabb-opel-grandland","timestamp":"2025. február. 21. 06:41","title":"Bizonyíték, nem ígéret: 1115 kilométert tud egy töltéssel a legújabb Opel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"acddbcd6-4efd-4773-b054-2102501241f7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az országjárásban megfáradt autó árát jótékony célokra fordítja.","shortLead":"Az országjárásban megfáradt autó árát jótékony célokra fordítja.","id":"20250221_Licitre-bocsatja-9-eves-Skodajat-Gyurcsany-elviszi-egy-korre-a-vasarlot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/acddbcd6-4efd-4773-b054-2102501241f7.jpg","index":0,"item":"f1f21f59-49c3-443e-a2f0-104724700ad8","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Licitre-bocsatja-9-eves-Skodajat-Gyurcsany-elviszi-egy-korre-a-vasarlot","timestamp":"2025. február. 21. 10:12","title":"Licitre bocsátja 9 éves Skodáját Gyurcsány, elviszi egy körre a győztest","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92635cae-9a3b-4fa6-9b86-f03774f4c3f2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az egykori alelnök nem most dolgozik együtt először a CAA ügynökséggel, a szenátori kampánya alatt szintén ők képviselték.","shortLead":"Az egykori alelnök nem most dolgozik együtt először a CAA ügynökséggel, a szenátori kampánya alatt szintén ők...","id":"20250221_Kamala-Harris-Joe-Biden-CAA-egyuttmukodes-kepviselet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92635cae-9a3b-4fa6-9b86-f03774f4c3f2.jpg","index":0,"item":"39233659-c14f-423e-88b8-25420791163b","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Kamala-Harris-Joe-Biden-CAA-egyuttmukodes-kepviselet","timestamp":"2025. február. 21. 13:17","title":"Kamala Harris követi Joe Bident a művészeti ügynökséghez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"975a0d5b-d047-4286-b3c9-6f798a304fa4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Hízó minigleccser Visegrádon, ígéretes kilátások Eplényben.","shortLead":"Hízó minigleccser Visegrádon, ígéretes kilátások Eplényben.","id":"20250221_Jo-hir-a-hazai-sipalyakra-keszuloknek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/975a0d5b-d047-4286-b3c9-6f798a304fa4.jpg","index":0,"item":"0b68358b-30a7-47c8-abb1-cd1616f19be2","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Jo-hir-a-hazai-sipalyakra-keszuloknek","timestamp":"2025. február. 21. 11:05","title":"Aki hétvégén itthon síelne, annak jó hírek érkeztek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"360112e0-a2fd-40d7-af0f-e23bce6cbf90","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Valóban mitikus vezetők nem léteztek és ma sem léteznek. Ha figyelmesen olvassuk Caesar, Napóleon vagy Hannibál Scipio életrajzát, meglátjuk, hogy bármekkora kultuszt is kerekített személyük köré az utókor, mégis csak hétköznapi emberek voltak – mutatnak rá a Sorsfordító küzdelmeink című kötet szerzői. Szerkesztett részlet Csibi Magor vezetéstudományi szakértő és Radu Predescu veterán katona könyvéből.","shortLead":"Valóban mitikus vezetők nem léteztek és ma sem léteznek. Ha figyelmesen olvassuk Caesar, Napóleon vagy Hannibál Scipio...","id":"20250222_A-mitoszteremtes-veszelyei-a-vezeto-felmagasztalasa-rontja-a-vezetes-minoseget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/360112e0-a2fd-40d7-af0f-e23bce6cbf90.jpg","index":0,"item":"07a55dc1-935b-4e92-b991-81f0d7bb7f6f","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250222_A-mitoszteremtes-veszelyei-a-vezeto-felmagasztalasa-rontja-a-vezetes-minoseget","timestamp":"2025. február. 22. 19:15","title":"A mítoszteremtés veszélyei: a vezető felmagasztalása rontja a vezetés minőségét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d38932c0-a73b-4132-a513-9688c918e4cd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök a történelem rossz oldalára állt, megoldások helyett csak hangzatos ígéreteket durrogtat és a valós problémákról tudomást sem vesz – így látta az ellenzék a szombati Orbán-beszédet.","shortLead":"A miniszterelnök a történelem rossz oldalára állt, megoldások helyett csak hangzatos ígéreteket durrogtat és a valós...","id":"20250222_Orban-Viktor-evertekelo-ellenzeki-reakciok-Magyar-Peter-Dobrev-Klara-Toroczkai-Laszlo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d38932c0-a73b-4132-a513-9688c918e4cd.jpg","index":0,"item":"d800cc8a-8f88-4197-b78d-b7dc6bea31be","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Orban-Viktor-evertekelo-ellenzeki-reakciok-Magyar-Peter-Dobrev-Klara-Toroczkai-Laszlo-ebx","timestamp":"2025. február. 22. 17:13","title":"„Mint egy megfáradt, pityókás TSZ elnök” – Magyar Péter és több ellenzéki párt is reagált az évértékelőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nagytestvér a kocsiban - nem csak a tolvajok rettegik
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Nem csak a tolvajok miatt használnak egyre több cégautóban is flottakövető eszközöket, az üzemanyagon is rengeteget lehet spórolni. A megtakarítások mértéke cégenként eltérő, de csak az üzemanyagfogyás figyelésével 5-40 százalék érhető el.
„Mi vagyunk nyerésben az autó tolvajokkal szemben” – állítja Szabó Lajos a műholdas járműkövetés szolgáltatásaira szakosodott iData Kft. igazgatója. Bár a tavalyi adatok arról tanúskodnak, hogy országos méretekben ismét nőtt az eltulajdonított járművek száma, 2012-ben több mint 5600 személyautót kötöttek el, az ügyvezető szerint nyomkövető GPS rendszerük jóvoltából a lopásvédelmi szolgáltatást igénybe vevő ügyfelek járművei közül egyet sem tudtak elrabolni. Lopásvédelmük egyik kulcseleme a 24 órás diszpécserszolgálat, amely minden pillanatban követi, figyeli megbízóik négykerekűit, s ha a tolvajok netán el is tudják indítani a meglovasított kocsit, messzire nem juthatnak. A rendőrségi riasztás mellett az iTrack GPS fantázianevű nyomkövető rendszer távolról „benyúlva”, elektronikus úton lekapcsolja a motort.
companycar.com
A lopásvédelem azonban a GPS (globális helymeghatározó rendszerek) alapú járműkövető szolgáltatásoknak csak egy kisebbik része. Az ilyes fajta nyomkövetés üzletét ma döntően a vállalati gépjárműparkok kezelése serkenti. Egyes adatok szerint ez a piac még a mai dekonjunktúrában is erőteljesen bővül, mivel a flottakövető rendszerek segítségével ellenőrizhető az autópark működése, alkalmazásával csökkenthető a működési, mindenekelőtt az üzemanyagköltség.
Nem csak a jármű pontos helyének meghatározása válik lehetővé, de mérhető a gépkocsi által megtett távolság, az üzemanyag-fogyasztás és az üzemórák száma. A műholdas nyomkövetés eredményeként optimalizálható a munkavégzés – summázza az előnyöket az iData brosúrája. Eszerint pontos kilométer-összesítések, utca és házszám szintű helymeghatározások, összefoglaló jelentések könnyítik meg a cégvezetők ellenőrző tevékenységét. Könnyen megkülönböztethetőek a privát és a céges utak, kimutathatóak a késések, az állásidők, a túl hosszú, vagy éppen a rövid vezetési idők.
Egy számítógépes gombnyomással statisztikák jeleníthetők meg, s azokból kiolvasható, hogy a cég üzletkötői mikor, mely partnereket kerestek fel, mennyi időt töltöttek velük, s így tovább. Az üzemanyagkontroll révén megszűnhetnek a felesleges kiadások (magyarán a benzinlopások), sőt: a gyanús adatok esetén – SMS, vagy e-mail formájában – azonnal riaszthatják a felelős vezetőket. Mindezeken túl, az iTrack közvetlenül összekapcsolható meglévő vállalatirányítási, fuvarszervező, vagy túraoptimalizáló rendszerekkel, s ez további előnyöket kínál.
A járműüzemeltetők számára a megtakarítások mértéke cégenként eltérő, de csak az üzemanyag-fogyasztás figyelésével 5-40 százalékos költségcsökkentés érhető el – mondta Szabó Lajos igazgató. Becslése szerint a cég ügyfelei – a mintegy 1200 vállalkozás, 13 ezer járművel – tavaly 7,5 milliárd forint megtakarítást érhettek el. Egy jármű GPS-es felszerelésének egyszeri költsége 40 ezer és 100 ezer forint között mozog attól függően, hány autót látnak el műholdas rendszerrel, valamint a nyomkövetés mellé milyen szolgáltatást kérnek (lopásvédelem, üzemanyagfogyás-figyelés, áruvédelem). A szolgáltatás havidíja 1990 forintnál kezdődik, s azok persze a figyelt paraméterektől függően emelkedik. Ha a járműben van GPS-es lopásvédelem, akkor a biztosítók Casco kedvezményt is felkínálnak, akár 20 százalékot is. Szabó igazgató szerint a nyomkövetés igencsak megéri a beruházást. Referenciatörténetei szerint a GPS-es üzemanyagkontroll nélkül több megbízójuk lehúzhatta volna rolót, annyira meglopták őket az alkalmazottak. Rendszerük már egy kólásüvegnyi benzinkülönbséget is képes kimutatni.
Ám további (költség)előny származhat abból is, ha a műholdkövető technológiát összefűzik a számítógépes vállalatirányítási rendszerekkel. E megoldással elkerülhető, hogy a nagyobb flottát üzemeltető vállalatok, köztük a fuvarozó cégek haszonjárművei felesleges kilométereket fussanak, vagy a kelleténél több üzemanyagot fogyasszanak – magyarázta Bagossy Tamás, a WebEye Kft. ügyvezetője.
Az integrált rendszer így akár 20 százalékos költségmegtakarítást hozhat az alkalmazó cégek konyhájára. Egy fuvarozó vállalat példáján szemléltetve a WebEye úgy működik, hogy amint beérkezik egy fuvarrendelés, azt a vállalat saját rendszerében rögzíti, majd egy kattintással átküldi telematikai moduljába. A szoftver megjeleníti a bejárandó útvonalat, amely alapján a logisztikai munkatárs az arra legmegfelelőbb gépjárműnek tudja kiadni a munkát. Ez után a kocsiba épített GPS egységen át a sofőr azonnal értesítést kap a feladatról, a teljesített megbízás pedig automatikusan megjelenik a vállaltirányítási rendszerben, nyomon követhető a teljesítési idő és a ráfordított költség.
A műholdas telematika fontos alkalmazási területe a járműbiztonság is. Ennek nyomán regisztrálni lehet a sebességtúllépéseket, megbecsülhetők a fékbetét-kopások, vagy az abroncsnyomások. Távirányítással – akár a diszpécserközpontból, még mielőtt a jármű elérné a szervizállomást – feltárhatók a műszaki meghibásodások. Nem kevésbé újszerű szolgáltatás, hogy a fedélzeti adatok feldolgozásával megfigyelhető a sofőr vezetői stílusa is. Az elemzések arra mutatnak, hogy haszonjármű-gyártók ugyan milliókat költenek az üzemanyag-fogyasztás és a szervizköltségek csökkentésére. Ám a járművek legkevésbé „optimalizált” egysége, a gépkocsivezető maga változatlan marad. A kidolgozott megoldások arra ösztönzik a sofőröket, hogy járműveiket ideális üzemi tartományokban használják. Az eredmények arra utalnak, hogy így autózva 5-10 százalékkal csökkenhet a naftafogyasztás, csak úgy, mint a karbantartási igények. Sőt csökkenhetnek a baleseti kockázatok is mivel a leggyakoribb okok, a gyorshajtás, vagy az agresszív vezetési stílus ugyancsak megfigyelhető.