Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4eb4be6d-4efe-4cf6-a3ad-c4e4f3787fb3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A német cég főüzemével osztoznak majd a gyártáson.","shortLead":"A német cég főüzemével osztoznak majd a gyártáson.","id":"20250523_Reszben-elviszik-az-Audi-Q3-gyartasat-Gyorbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4eb4be6d-4efe-4cf6-a3ad-c4e4f3787fb3.jpg","index":0,"item":"709be6a6-d0ef-4e29-94d1-137f069169f9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250523_Reszben-elviszik-az-Audi-Q3-gyartasat-Gyorbol","timestamp":"2025. május. 23. 12:52","title":"Részben elviszik az Audi Q3 gyártását Győrből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d951386-afde-4aea-b0e3-96a40e1afaca","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók egy olyan újfajta tesztet fejlesztettek ki, melynek gyorsasága életmentő lehet a betegek számára.","shortLead":"Brit kutatók egy olyan újfajta tesztet fejlesztettek ki, melynek gyorsasága életmentő lehet a betegek számára.","id":"20250522_agydaganat-tumor-azonositas-vizsgalat-diagnozies-betegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d951386-afde-4aea-b0e3-96a40e1afaca.jpg","index":0,"item":"2ab216bc-339c-42b1-a88e-7522376a91e3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_agydaganat-tumor-azonositas-vizsgalat-diagnozies-betegseg","timestamp":"2025. május. 22. 20:03","title":"8 hét helyett 2 óra alatt megmondja ez az új teszt, milyen agytumora van a betegnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f824a3e5-ad9e-45f6-bfae-81e073fc8cc1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Fokozatosan nő a fizikai bankkártya nélküli készpénzfelvételek aránya a K&H bankautomatáinál. A lehetőség januári bevezetése után azonnal rákaptak az ügyfelek az újfajta megoldásra. ","shortLead":"Fokozatosan nő a fizikai bankkártya nélküli készpénzfelvételek aránya a K&H bankautomatáinál. A lehetőség januári...","id":"20250522_kh-nfc-keszpenzfelvetel-befizetes-atm-bankkartya-nelkul-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f824a3e5-ad9e-45f6-bfae-81e073fc8cc1.jpg","index":0,"item":"4c6c8470-b9ad-4b5a-8158-5340f89d9587","keywords":null,"link":"/tudomany/20250522_kh-nfc-keszpenzfelvetel-befizetes-atm-bankkartya-nelkul-ebx","timestamp":"2025. május. 22. 22:03","title":"Egyszerűen berobbant Magyarországon a megoldás, amivel nem kell bankkártya a készpénzfelvételhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"37d37e95-aa34-4b0c-a448-0cbc2dccf556","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"gazdasag","description":"A közgazdász szerint a budapesti beruházás jó irány, Bod Péter Ákos azonban szkeptikusabb a projekttel kapcsolatban, Závecz Tibor szerint pedig ráfér a magyar vállalkozókra, hogy a külföldi vállalatok felrázzák a gazdasági környezetet. ","shortLead":"A közgazdász szerint a budapesti beruházás jó irány, Bod Péter Ákos azonban szkeptikusabb a projekttel kapcsolatban...","id":"20250522_vig-alapkezelo-konferencia-bod-peter-akos-pogatsa-zoltan-zavecz-tibor-kerekasztal-byd-catl-bmw-usa-kina-eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/37d37e95-aa34-4b0c-a448-0cbc2dccf556.jpg","index":0,"item":"a5c133e7-5ace-43bc-825c-4a2b8ef8ca4b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250522_vig-alapkezelo-konferencia-bod-peter-akos-pogatsa-zoltan-zavecz-tibor-kerekasztal-byd-catl-bmw-usa-kina-eu","timestamp":"2025. május. 22. 17:35","title":"Pogátsa Zoltán: Az, hogy a BYD idehozza a központját, elképesztően fontos és jó dolog","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b6c2b5-deb1-410d-881e-84934ee06418","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Claude Opus 4 nevű MI-modell biztonsági tesztelésekor az Anthropic mérnökei azt találták, ha fenyegetve érzi magát, a mesterséges intelligencia zsarolni kezdi a mérnököket.","shortLead":"A Claude Opus 4 nevű MI-modell biztonsági tesztelésekor az Anthropic mérnökei azt találták, ha fenyegetve érzi magát...","id":"20250523_anthropic-mesterseges-intelligencia-claude-opus-4-zsarolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b6c2b5-deb1-410d-881e-84934ee06418.jpg","index":0,"item":"d9c57d37-9f48-4701-9945-91a804b07642","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_anthropic-mesterseges-intelligencia-claude-opus-4-zsarolas","timestamp":"2025. május. 23. 14:03","title":"Zsarolni kezd az Anthropic új mesterséges intelligenciája, ha le akarják cserélni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f52bc790-e570-4b1b-945b-100ee82bd3b5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A névadásban az utónévbizottság helyett az állatkert Facebook-követői segítettek. ","shortLead":"A névadásban az utónévbizottság helyett az állatkert Facebook-követői segítettek. ","id":"20250522_Nevet-kaptak-a-jegesmedvebocsok-a-Nyiregyhazi-Allatparkban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f52bc790-e570-4b1b-945b-100ee82bd3b5.jpg","index":0,"item":"f8b59750-a42c-4678-9dbf-2cf1ec367596","keywords":null,"link":"/elet/20250522_Nevet-kaptak-a-jegesmedvebocsok-a-Nyiregyhazi-Allatparkban","timestamp":"2025. május. 22. 14:28","title":"Filmszereplőkről kapott nevet a Nyíregyházi Állatpark két jegesmedvebocsa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22300b42-da56-4088-a92c-359f2029d6e1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Folyamatos ingerek, kialvatlanság, bezárkózás – mind olyan szokások, amelyekkel felgyorsítjuk az agyunk öregedését.","shortLead":"Folyamatos ingerek, kialvatlanság, bezárkózás – mind olyan szokások, amelyekkel felgyorsítjuk az agyunk öregedését.","id":"20250522_agy-memoria-egeszseg-karos-szokasok-taplalkozas-kognitiv-funkciok-mentalis-jolet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22300b42-da56-4088-a92c-359f2029d6e1.jpg","index":0,"item":"630fce23-ec9a-41f1-ace1-3c5df1ff3704","keywords":null,"link":"/elet/20250522_agy-memoria-egeszseg-karos-szokasok-taplalkozas-kognitiv-funkciok-mentalis-jolet","timestamp":"2025. május. 22. 05:31","title":"Hét mindennapi szokás, amivel ártunk az agyunknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b22e1ad-fef3-42b8-b2ec-3b7a76a49495","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Most már valóban el kell végeznie a munkáját a kormánybiztosnak.","shortLead":"Most már valóban el kell végeznie a munkáját a kormánybiztosnak.","id":"20250521_A-Kurian-nyertek-pert-a-karpataljai-menedekes-csaladok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b22e1ad-fef3-42b8-b2ec-3b7a76a49495.jpg","index":0,"item":"5ec6f952-f4cf-4126-9b33-8844b4baf962","keywords":null,"link":"/itthon/20250521_A-Kurian-nyertek-pert-a-karpataljai-menedekes-csaladok","timestamp":"2025. május. 21. 15:17","title":"A Kúrián nyertek pert a kárpátaljai menedékes családok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nagytestvér a kocsiban - nem csak a tolvajok rettegik
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Nem csak a tolvajok miatt használnak egyre több cégautóban is flottakövető eszközöket, az üzemanyagon is rengeteget lehet spórolni. A megtakarítások mértéke cégenként eltérő, de csak az üzemanyagfogyás figyelésével 5-40 százalék érhető el.
„Mi vagyunk nyerésben az autó tolvajokkal szemben” – állítja Szabó Lajos a műholdas járműkövetés szolgáltatásaira szakosodott iData Kft. igazgatója. Bár a tavalyi adatok arról tanúskodnak, hogy országos méretekben ismét nőtt az eltulajdonított járművek száma, 2012-ben több mint 5600 személyautót kötöttek el, az ügyvezető szerint nyomkövető GPS rendszerük jóvoltából a lopásvédelmi szolgáltatást igénybe vevő ügyfelek járművei közül egyet sem tudtak elrabolni. Lopásvédelmük egyik kulcseleme a 24 órás diszpécserszolgálat, amely minden pillanatban követi, figyeli megbízóik négykerekűit, s ha a tolvajok netán el is tudják indítani a meglovasított kocsit, messzire nem juthatnak. A rendőrségi riasztás mellett az iTrack GPS fantázianevű nyomkövető rendszer távolról „benyúlva”, elektronikus úton lekapcsolja a motort.
companycar.com
A lopásvédelem azonban a GPS (globális helymeghatározó rendszerek) alapú járműkövető szolgáltatásoknak csak egy kisebbik része. Az ilyes fajta nyomkövetés üzletét ma döntően a vállalati gépjárműparkok kezelése serkenti. Egyes adatok szerint ez a piac még a mai dekonjunktúrában is erőteljesen bővül, mivel a flottakövető rendszerek segítségével ellenőrizhető az autópark működése, alkalmazásával csökkenthető a működési, mindenekelőtt az üzemanyagköltség.
Nem csak a jármű pontos helyének meghatározása válik lehetővé, de mérhető a gépkocsi által megtett távolság, az üzemanyag-fogyasztás és az üzemórák száma. A műholdas nyomkövetés eredményeként optimalizálható a munkavégzés – summázza az előnyöket az iData brosúrája. Eszerint pontos kilométer-összesítések, utca és házszám szintű helymeghatározások, összefoglaló jelentések könnyítik meg a cégvezetők ellenőrző tevékenységét. Könnyen megkülönböztethetőek a privát és a céges utak, kimutathatóak a késések, az állásidők, a túl hosszú, vagy éppen a rövid vezetési idők.
Egy számítógépes gombnyomással statisztikák jeleníthetők meg, s azokból kiolvasható, hogy a cég üzletkötői mikor, mely partnereket kerestek fel, mennyi időt töltöttek velük, s így tovább. Az üzemanyagkontroll révén megszűnhetnek a felesleges kiadások (magyarán a benzinlopások), sőt: a gyanús adatok esetén – SMS, vagy e-mail formájában – azonnal riaszthatják a felelős vezetőket. Mindezeken túl, az iTrack közvetlenül összekapcsolható meglévő vállalatirányítási, fuvarszervező, vagy túraoptimalizáló rendszerekkel, s ez további előnyöket kínál.
A járműüzemeltetők számára a megtakarítások mértéke cégenként eltérő, de csak az üzemanyag-fogyasztás figyelésével 5-40 százalékos költségcsökkentés érhető el – mondta Szabó Lajos igazgató. Becslése szerint a cég ügyfelei – a mintegy 1200 vállalkozás, 13 ezer járművel – tavaly 7,5 milliárd forint megtakarítást érhettek el. Egy jármű GPS-es felszerelésének egyszeri költsége 40 ezer és 100 ezer forint között mozog attól függően, hány autót látnak el műholdas rendszerrel, valamint a nyomkövetés mellé milyen szolgáltatást kérnek (lopásvédelem, üzemanyagfogyás-figyelés, áruvédelem). A szolgáltatás havidíja 1990 forintnál kezdődik, s azok persze a figyelt paraméterektől függően emelkedik. Ha a járműben van GPS-es lopásvédelem, akkor a biztosítók Casco kedvezményt is felkínálnak, akár 20 százalékot is. Szabó igazgató szerint a nyomkövetés igencsak megéri a beruházást. Referenciatörténetei szerint a GPS-es üzemanyagkontroll nélkül több megbízójuk lehúzhatta volna rolót, annyira meglopták őket az alkalmazottak. Rendszerük már egy kólásüvegnyi benzinkülönbséget is képes kimutatni.
Ám további (költség)előny származhat abból is, ha a műholdkövető technológiát összefűzik a számítógépes vállalatirányítási rendszerekkel. E megoldással elkerülhető, hogy a nagyobb flottát üzemeltető vállalatok, köztük a fuvarozó cégek haszonjárművei felesleges kilométereket fussanak, vagy a kelleténél több üzemanyagot fogyasszanak – magyarázta Bagossy Tamás, a WebEye Kft. ügyvezetője.
Az integrált rendszer így akár 20 százalékos költségmegtakarítást hozhat az alkalmazó cégek konyhájára. Egy fuvarozó vállalat példáján szemléltetve a WebEye úgy működik, hogy amint beérkezik egy fuvarrendelés, azt a vállalat saját rendszerében rögzíti, majd egy kattintással átküldi telematikai moduljába. A szoftver megjeleníti a bejárandó útvonalat, amely alapján a logisztikai munkatárs az arra legmegfelelőbb gépjárműnek tudja kiadni a munkát. Ez után a kocsiba épített GPS egységen át a sofőr azonnal értesítést kap a feladatról, a teljesített megbízás pedig automatikusan megjelenik a vállaltirányítási rendszerben, nyomon követhető a teljesítési idő és a ráfordított költség.
A műholdas telematika fontos alkalmazási területe a járműbiztonság is. Ennek nyomán regisztrálni lehet a sebességtúllépéseket, megbecsülhetők a fékbetét-kopások, vagy az abroncsnyomások. Távirányítással – akár a diszpécserközpontból, még mielőtt a jármű elérné a szervizállomást – feltárhatók a műszaki meghibásodások. Nem kevésbé újszerű szolgáltatás, hogy a fedélzeti adatok feldolgozásával megfigyelhető a sofőr vezetői stílusa is. Az elemzések arra mutatnak, hogy haszonjármű-gyártók ugyan milliókat költenek az üzemanyag-fogyasztás és a szervizköltségek csökkentésére. Ám a járművek legkevésbé „optimalizált” egysége, a gépkocsivezető maga változatlan marad. A kidolgozott megoldások arra ösztönzik a sofőröket, hogy járműveiket ideális üzemi tartományokban használják. Az eredmények arra utalnak, hogy így autózva 5-10 százalékkal csökkenhet a naftafogyasztás, csak úgy, mint a karbantartási igények. Sőt csökkenhetnek a baleseti kockázatok is mivel a leggyakoribb okok, a gyorshajtás, vagy az agresszív vezetési stílus ugyancsak megfigyelhető.
Omlásában súlyos a légvár – mondta Orbán Viktor húsz évvel ezelőtt. Utolérte az omlás, és súlyosnak ígérkezik. Sarokba szorította magát, és most harap. Vélemény.
A Fidesz káderképzőjeként is emlegetett, bevallottan a nyugati közvélemény befolyásolását végző agytröszt brüsszeli részlege nehezen talál megfelelő helyszínt rendezvényeinek.