szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A napokban volt hír miszerint két kamiont egy mocsaras területre vitt a navigációs rendszer; legalábbis ezzel védekeztek. Végül traktorok húzták ki a két szerencsétlenül járt teherautót. Sokszor a hamis GPS-szoftver áll a háttérben.

Komoly baleseteket okozhatnak a hidak, felüljárók alá, szűk utcákba vagy mocsárba beszorult kamionok és buszok, amelyek estenként illegális és ezért nem a megfelelő funkciókkal ellátott navigációs szoftvert használnak. Ha azonban legális szoftverrel okozunk balesetet, akkor sem hivatkozhatunk a GPS hibájára.

Magyarországon időről időre beszorul egy-egy busz vagy kamion a Liszt Ferenc repülőtérre vezető úton magasságkorlátozó alá. Legutóbb tavaly augusztusban is előfordult egy olyan eset, amikor a sofőr a híradónak nyilatkozva egy olyan szoftvert mutogat, mondva azt követte, amely azon a GPS-egységen nem is lehetne – mondta el a hvg.hu-nak az egyik navigációs szoftvereket gyártó cég.

Biztonsági rés a közlekedésben

A világ navigációs szoftverpiacának meghatározó szereplője szerint a szoftverkalózkodással az egyik legnagyobb probléma az ő területükön a biztonság. Ha tört szoftvert tesznek kamionokba, buszokba, teherautókba az fokozottan veszélyes. Nyilvánvalóan egy személygépkocsira fejlesztett szoftver eltér egy teherautó igényeitől. Ilyen a magasságkorlátozásra figyelmeztetés vagy, hol tud egyáltalán megfordulni egy kamion. A teherautók esetében fontos paraméter a súlykorlátozás is, amelyet figyelembe vesznek ezek a speciális eszközök.

A szoftvercég szerint természetesen nagy a vonzereje annak, hogy ingyenesen, vagy nagyon kevés pénzért hozzájutnak a törött szoftverhez, ami ugyanazt tudja, mint a 20-50 eurós navigációs program. Azt azonban sokan nem gondolják át, hogy a törött szoftverekre nem lesz frissítés. Egy idő után elavulnak a térképek, és új szoftvert kell szerezni ahhoz, hogy rendesen használni tudják. A legális szoftver ezzel szemben sokszor ad ingyenes frissítési lehetőséget, így összességében, hosszú távon megtérül – főleg a gyorsforgalmin lekapott tetejű busz tulajdonosának.

Egy elavult térkép esetében ráadásul könnyen előfordulhat, hogy a szoftver nem az optimális útvonalat számítja ki, hiszen pl. „nem tud” a frissítés óta megépített autópályáról. A nem optimális útvonalon haladással a felhasználó időt és pénzt veszíthet. Az elavult térképek emellett fals információkkal is szolgálhatnak, pl. egy újonnan fizetőssé tett útszakasz esetében.

A kalózkodás egy elég széles körű probléma, amely komoly bevételtől fosztja meg a szoftverfejlesztő cégeket. Rengeteg az Android telefonokra, és a PND-kre elérhető feltört szoftver is, míg az iPhone-ra, annak zárt rendszere miatt nem jellemző, sokszor egészen gátlástalanul kínálnak interneten nagyobb mennyiségben navigációs eszközöket, amelyről a fejlesztőcég egyértelműen tudja, hogy nem lehet legális az adott hardware-en. Sok esetben találkozhatunk olyan cégekkel, akik szoftver nélkül árulnak PND-t, kvázi invitálva a vásárlókat arra, hogy tört navigációs programot tegyenek rá.

Nem foghatjuk rá a GPS-re

Bár a törött GPS-szoftverek feltétlenül biztonsági rést jelentenek a közlekedésben, de a hibátlanul frissített navigációs rendszerre sem bízhatjuk rá magunkat vakon. A GPS hibás jelzése miatt senki nem mentesülhet ugyanis a büntetőjogi, vagy a szabálysértési felelősség alól – mondta a hvg.hu-nak Kozma Tamás, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd. Egy magas járművel hiába szorulunk be egy híd alá, vagy megyünk be egy egyirányú utcába fordítva, nem hivatkozhatunk a GPS tévedésére, mert az csak mankóként segíti a vezetést, akárcsak a többi vezetést segítő asszisztens szolgáltatás.

Még egy holttérfigyelő rendszernél sem úszhatnánk meg a büntetőjogi felelősséget, ha annak meghibásodása miatt okoznánk balesetet, de az már más kérdés, hogy utána egy igen bonyolult bizonyítási eljárással igényelhetnénk-e kártérítést az autógyártól – vetette fel a kérdést a jogász. A GPS azonban teljesen más terület. Bár sokan a kelleténél is jobban hagyatkoznak rá, de alapvetően azt csak egy térképnek kell tekinteni, még ha elektronikus formája is annak.

A persze egy érdekes gondolatkísérlet, hogy a jövőben, ha elterjednének a teljesen önműködő sofőr nélküli autók, akkor a felelősség kit terhel majd egy-egy baleset során. A jövő fejlettebb elektronikája mellett ezt vélhetően majd teljes körűen felveszi  valamilyen rögzítő rendszer, amely alapján meg lehet majd állapítani, hogy milyen hiba alapján történt a baleset. A mai kor tapasztalatai egyébként azt mutatják, hogy túlnyomórészt emberi mulasztásra vezethetők vissza a karambolok, és a műszaki hibák számlájára kevesebb kárt lehet írni.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Nyolcvanezer forintot kapnak a hétvégén is oltó orvosok

Nyolcvanezer forintot kapnak a hétvégén is oltó orvosok

Milliárdok úsztak el az elakadt vagy rosszul megtervezett geotermikus projektek miatt

Milliárdok úsztak el az elakadt vagy rosszul megtervezett geotermikus projektek miatt

Negyven felett nem úgy megy az újrakezdés, mint gondolnánk

Negyven felett nem úgy megy az újrakezdés, mint gondolnánk