szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kétféle autós létezik autóápolás szempontjából is. Az egyik, aki kétszer mossa le a kocsiját: tavasszal és ősszel. A másik, aki kéthetente, havonta takarítja és folyamatosan vigyáz is rá. Adjuk meg a kocsinak, ami jár tavasszal.

Az idei télen bár nem volt kifejezetten sok hó, de sokáig tartott a rossz idő és rengeteg latyakos, saras nap volt. Most, hogy kisütött nap mindenkinek jobban feltűnik autója állapota, meglódul a gépi és a kézi autómosók forgalma.

Egy sokat látott pesterzsébeti kézi mosónál elmondták - a címben szereplő kocsiban lakó Bernáthegyi is az ő tapasztalatuk - , hogy hónap elején megjelennek mosatni is az emberek. Különösen így van ez tavasszal és bár sokan idegenkednek tőle érdemes alvázmosással kezdeni. Ezt egy alvázmosókerettel csinálják, amely minden részét letapogatja az alváznak és megfelelően lemossa. Az alvázmosást tehát mindenképpen érdemes kérni, nem is megfizethetetlenül drága 1200-1500 forint körül van a normál mosás összegén felül. Persze az ennek ára is nagyon változatos a főváros területén, de általánosságban igaz, hogy Belvárostól kifele olcsóbb ez a szolgáltatás is - mondták el a hvg.hu-nak. Nagy átlagban az a tapasztalat, hogy az autósok többsége azért havonta így vagy úgy költ a kocsija takarítására is.

AFP

Egy átlagos áru normál tisztítás egyébiránt nagyjából 2600-3000 forintba kerül, külső-belső teljes takarítással. A téli felverődések miatt érdemes akár egy teljes vaxolást is megfizetni, amely elsőre drágának tűnhet a 6000 ezer forint körüli árával, de pont nyáron nagyon hasznos, mert a bogaraktól sokkal könnyebb megtisztítani a kocsit és védi a fényezést is valamennyire. A belső takarításnál a szőnyegeken végzett gőzborotvás takarítás csodákat tesz, sokan gumiszőnyeget raknak be télre, ezt könnyű tisztítani, de a szövetszőnyegeket már jobban kezelésbe kell venni.

Ha magunk csináljuk a mosást egy beállós mosóknál arra figyeljünk, hogy a víznek "melegnek" kell lennie. Ezt tapasztalatok alapján még a legolcsóbb mosók is be szokták tartani. A magasnyomású mosófejet érdemes nagyjából 20 centiről ráirányítani a kocsira és először vízszintes vonalakkal haladva lecsapatni először felülről lefelé, majd függőlegesen is végig „rajzolni” a kocsit a nagynyomású vízsugárral. Még egy dologra érdemes figyelni a takarítás elkezdése előtt, hogy a nyomás minél nagyobb legyen, de ezt azonnal látni fogjuk úgyis, ha nem ér semmit. Nem kell félni a résektől, a kosz és latyak is ezt szereti és innen indul meg a rozsdásodás is, érdemes inkább kitakarítani.

Aki maga szereti csinálni az ilyesmit, annak külön filmet készített a német autósok ötmillió tagot számláló szervezete az ADAC:

Persze mosás és mosás között, ég és föld a különbség. Aki rendes munkát akar végezni, az kinyitja az ajtókat is és lecsutakolja belülről is a kocsit, az ajtónyílásokat és az ajtók alját is. A saját magunk által végzett belső takarítás is több szintű lehet. A porszívózás elkerülhetetlen és nagyon sokat ér, ha a kárpitot egy durvább kefével felbolyhozzuk a csomagtartóban, garantált, hogy a kutyaszőr vagy a régi morzsa, megszáradt sárdarabok is fel fognak jönni.

A klímatisztítás opciós lehetőség, lehet kapni különféle a légnyílásokba befújandó habot, amelyeket hosszú szondán keresztül kell befújni a csövekbe. A legdrágábbak is maximum 3000 forintnál járnak. Érdemes kipróbálni, ártani nem árthat, és ha nem is használ a klíma teljesítményének, de pár hétig garantáltan kellemes friss illat lesz a kocsiban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!