szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Yaris Hybrid-R tanulmányautó első kerekeit egy 300 lóerős benzinmotor, míg a hátsókat két elektromotor hajtja.

A hibrid-hajtás az évek során összeforrt a Toyotával így a szókapcsolat hallatán a legtöbben azonnal egy praktikus, takarékos és szerethető autóra, a Priusra asszociálnak. A sportosság viszont kevesek fejében kapcsolódik össze a hibridekkel, pedig elég csak a híres LeMans-i 24 órás versenyre gondolni, ahol az utóbbi években az belsőégésű motort és az elektromos hajtást kombináló prototípusok versenyeznek az abszolút győzelemért. Köztük a Toyota is, ezért a jövő héten kezdődő Frankfurti Autószalonon egy olyan Yaris prototípust mutatnak be a japánok, melynek műszaki finomságai a Le Mans-i versenyautóból érkeztek.

Toyota
Toyota

A Yaris Hybrid-R a háromajtós változat karosszériájára épül, sportos kiegészítőkkel megfűszerezve. A lemezek alatt igazi versenytechnika lapul, hiszen az első kerekeket az 1.6 literes, turbós benzines erőforrás mozgatja 300 lóerős teljesítménnyel és 420 Nm-es maximális nyomatékkal, míg a hátsókat egy-egy elektromotor 60-60 lóerővel. Utóbbi, tehát 120 lóerő „Track” vagyis pálya üzemmódban érhető el maximum 5 másodperc erejéig, ami 420 lóerős összteljesítményt jelent.

Toyota

És ez még nem minden, hiszen az autóban helyet kapott egy harmadik elektromotor is szintén 60 lóerős teljesítménnyel, a benzines blokk és a hatsebességes szekvenciális váltó közé pozicionálva. Ennek két feladata van, az egyik, hogy lassítás közben visszatöltse a kondenzátorokat, a másik pedig, hogy gyorsítás közben egyenesen a hátsó elektromotorokhoz küldje az energiát. Mindezt úgy, hogy érzékeli a tapadási viszonyokat és ennek megfelelően egyik vagy másik, jobban tapadó kerékhez irányítja az erőt.

Ezekből is látszik, hogy Yaris Hybrid-R utcai autónak tűnik, de valójában versenypályára született. Ezt bizonyítja még a TRD verseny felniszett, 225/40 R18-as Michelin Pilot Sport Cup gumiabroncsokkal szerelve, valamint az elöl 6, hátul pedig 4-dugattyús fékrendszer. A fentebb említett elektromos lóerők egyébként utcai üzemmódban is rendelkezésre állnak, de nem mind a 120, hanem csak a körülményekhez szükséges plusz energia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!