Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1b14b098-a3c8-47f6-b9df-c876b8b47c67","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A cég szerint komoly kihívások elé állítja őket az árréstop.","shortLead":"A cég szerint komoly kihívások elé állítja őket az árréstop.","id":"20250612_dm-bolti-dolgozok-oraszam-arrestop","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b14b098-a3c8-47f6-b9df-c876b8b47c67.jpg","index":0,"item":"705c093e-3868-4ef4-9750-7171a9499dc7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250612_dm-bolti-dolgozok-oraszam-arrestop","timestamp":"2025. június. 12. 18:47","title":"Csökkenti a bolti dolgozók óraszámát a DM az árréstop miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ed0555e-5046-4940-b08d-c18de90465a7","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A miniszterelnök azzal igyekszik elvenni a dolog élét, hogy egyre képtelenebb vádakkal hozakodik elő az ukránellenes kampányban – mutat rá a Deutsche Welle lesújtó helyzetképe.","shortLead":"A miniszterelnök azzal igyekszik elvenni a dolog élét, hogy egyre képtelenebb vádakkal hozakodik elő az ukránellenes...","id":"20250613_Keno-Verseck-lapszemle-luxizas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ed0555e-5046-4940-b08d-c18de90465a7.jpg","index":0,"item":"1a63af87-df99-49d5-9239-53b6c8fff31a","keywords":null,"link":"/360/20250613_Keno-Verseck-lapszemle-luxizas","timestamp":"2025. június. 13. 07:00","title":"Keno Verseck: A fennhéjázás és a kaotikus infrastruktúra Orbán hatalmát fenyegeti","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10aff084-6bf0-48f7-8770-3a8efd2d28cf","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ókovács Szilveszter főigazgató szerint így is milliárdos a deficit, a helyzeten csak a létszámcsökkentés segíthet.","shortLead":"Ókovács Szilveszter főigazgató szerint így is milliárdos a deficit, a helyzeten csak a létszámcsökkentés segíthet.","id":"20250612_magyar-allami-operahaz-elbocsatas-letszamleepites-okovacs-szilveszter-szakszervezetek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10aff084-6bf0-48f7-8770-3a8efd2d28cf.jpg","index":0,"item":"d4b188ea-2a8c-4cb7-9253-6dd9b23aa2a1","keywords":null,"link":"/kultura/20250612_magyar-allami-operahaz-elbocsatas-letszamleepites-okovacs-szilveszter-szakszervezetek","timestamp":"2025. június. 12. 06:02","title":"Huszonkilenc embert bocsát el az Opera, harminc már csoportos létszámleépítésnek számítana","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"188d3bb3-d1e9-44f4-9d86-de0e052415f0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A nevüket a közönség döntheti el. Az állatorvosok meggyőződtek róla, hogy egy nőstényről és egy hímről van szó.","shortLead":"A nevüket a közönség döntheti el. Az állatorvosok meggyőződtek róla, hogy egy nőstényről és egy hímről van szó.","id":"20250612_Mar-lathatok-a-tavasszal-szuletett-kistigrisek-a-budapesti-allatkertben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/188d3bb3-d1e9-44f4-9d86-de0e052415f0.jpg","index":0,"item":"6660b2d2-a128-4975-aea5-087e26e44837","keywords":null,"link":"/elet/20250612_Mar-lathatok-a-tavasszal-szuletett-kistigrisek-a-budapesti-allatkertben","timestamp":"2025. június. 12. 15:03","title":"Már látogathatók a tavasszal született kistigrisek a budapesti állatkertben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2abdac4-b9bb-4272-aecf-d078fbf4ad89","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Boeing 787 Dreamliner közvetlenül a felszállás után egy lakónegyedbe csapódott. A pilóta vészjelzést adott le a katasztrófa előtt, majd megszakadt a kommunikáció. A katasztrófát egy utas kivételével senki sem élte túl, valószínűleg a házakban tartózkodók között is lehetnek halálos áldozatok.","shortLead":"A Boeing 787 Dreamliner közvetlenül a felszállás után egy lakónegyedbe csapódott. A pilóta vészjelzést adott le...","id":"20250612_repulogepbaleset-india-london-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2abdac4-b9bb-4272-aecf-d078fbf4ad89.jpg","index":0,"item":"08b45c7e-1787-4154-ba06-18865d50b28c","keywords":null,"link":"/vilag/20250612_repulogepbaleset-india-london-ebx","timestamp":"2025. június. 12. 11:15","title":"242 emberrel a fedélzetén lezuhant az Air India Londonba tartó gépe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc8b2178-d239-4211-b5d3-c0b6b45c27e2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Panda ikonikus modell, különösen Olaszországban, nem hagyhatják kihalni. ","shortLead":"A Panda ikonikus modell, különösen Olaszországban, nem hagyhatják kihalni. ","id":"20250612_Fiat-uj-kicsi-Panda-2027","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc8b2178-d239-4211-b5d3-c0b6b45c27e2.jpg","index":0,"item":"062713a9-e6e5-4710-bb71-75859fd28b4e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_Fiat-uj-kicsi-Panda-2027","timestamp":"2025. június. 12. 08:09","title":"Hivatalos: A Fiat egy új bébi Pandán dolgozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c83bdd9-ca6c-4a63-9cf5-f6c1c48c96d7","c_author":"Pavló Péter","category":"tudomany","description":"Az első Boeing 787-8 Dreamliner 2011-ben szállított utasokat, azóta pedig több milliárd kilométert tettek már meg a gépek. Eddig egyetlen ilyen típus sem zuhant le, műszaki problémák és balesetek azonban már adódtak.","shortLead":"Az első Boeing 787-8 Dreamliner 2011-ben szállított utasokat, azóta pedig több milliárd kilométert tettek már meg...","id":"20250612_air-india-boeing-787-8-dreamliner-repulogep-baleset-incidens-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c83bdd9-ca6c-4a63-9cf5-f6c1c48c96d7.jpg","index":0,"item":"40b080dc-f9f1-4051-81af-f1a42948f6d4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_air-india-boeing-787-8-dreamliner-repulogep-baleset-incidens-ebx","timestamp":"2025. június. 12. 17:56","title":"Lezuhant indiai utasszállító: mit lehet tudni a Boeing 787-8 Dreamlinerről? Mennyire biztonságos a repülőgép?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egészen szeptember közepéig börtönben marad F. János.","shortLead":"Egészen szeptember közepéig börtönben marad F. János.","id":"20250613_till-tamas-gyilkossag-letartoztatas-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8.jpg","index":0,"item":"e54f443d-19c5-4dd6-b148-4983260a5be8","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_till-tamas-gyilkossag-letartoztatas-borton","timestamp":"2025. június. 13. 14:16","title":"Meghosszabbították Till Tamás feltételezett gyilkosának letartóztatását, a hűvösön tölti a nyarat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Milyen lenne, ha csak elektromos furgonok mehetnének be a Belvárosba?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Nem csak a személykocsik világában téma az elektromos és a hibridhajtás. A teherszállítás is foglalkozik az üggyel, és van jó pár már munkába fogható tiszta hajtásláncú teherautó.
Főképp a városi lakosság fogadná szívesen, ha eltűnnének az útjainkról a büdös és zajos dízelteherautók, és helyettük csendben és tisztán suhanó elektromos, vagy hibrid járművek vennék át – ez utóbbiak persze úgy, hogy a sűrűn lakott részeken csak elektromos motorjukat használnák. Elméletileg erre nem is kéne sokat várni, a hajtásláncok elvben adottak és az elektromos energia mindenhol rendelkezésre áll, hiszen Európában az elektromos hálózat minden területet lefed, csak a csatlakozópontokat kell kiépíteni.
Az elektromos hajtás hátrányai hasonlóak a személyautózásban megismerttel: rövid a hatótáv és a lassú újratölthetőség. A mai elektromos autók átlagos hatótávolsága 100 km, ez egyaránt jellemzi a személy- és a teherautókat, sőt buszokat is. A telepek teljes feltöltése átlag 8 órát igényel, igaz a kifejlesztett gyorstöltőkkel fél óra alatt is értékelhető szintre – a gyártók által az akku kapacitásának 80 százalékára - tölthetők. A hagyományos üzemanyagot használó járművekhez képest tehát jelentősen kisebb az egy töltéssel megtehető út, és jelentősen hosszabb a tankolási idő.
A jelenlegi képességeik alapján az elektromos hajtású járművek helyét a gyártók és a felhasználók is a városokon belül látják. Amúgy is itt koncentrált a levegőszennyezés, tehát nagyon gyorsan, közvetlenül érezhető az új hajtásrendszerű autók használata. És a városokban nagyon sokféle feladatot végeznek az autók, kicsik és nagyok. Teher- és személyszállítás, kommunális feladatok.
Elsőként a kifejlesztett elektromos személyautók kishaszonjármű változatait dobták a piacra az autógyártók. Például a Peugeot Ion kisautó szállító változatát, ezek a kis autók megfelelőek a városi futárszolgálatra, ügynöki munkákra, sőt szervizautónak is. Egyel nagyobb méretben már is találunk sorozatgyártott elektromos modelleket, mint a Renault Kangoo ZE, vagy a Nissan e-NV200. Az előbbiből bevásárolt például a Deutsche Post és a DHL – amely teljes elektromos flottát állított fel. Az utóbbiból pedig a Fedex vett áruszállítót, Barcelona pedig taxiként fogja alkalmazni. De elkészítette a Ford is a maga elektromos modelljét a Transit Connect kifutó modelljéből, amelyet New Yorkban alkalmaz a DHL a napi munkára. Úgy tűnik az elektromos autók kiválóan megfelelnek a városi futárszolgálatra, főképp, ha élvezhetik egyes városok kitüntető figyelmét: mint ingyenes parkolás, vagy buszsávhasználati jogosultság.
Klasszikus transzporter méretben is elérhetők elektromos haszonjárművek. Ilyen a Mercedes Vito E-Cell (szintén alkalmazza a DHL). Az Opel a Vivaro elektromos változatával kísérletezett, a dobozos járműbe beillesztette az Ampera hajtásláncát, amely egy úgynevezett növelt hatótávolságú elektromos autó, azaz rendelkezik egy kisebb belsőégésű segédmotorral is, amely agregátorként működve a hajtásban nem vehet részt, de a telepeket töltheti. A kocsi nem került gyártásba.
Nem úgy az Iveco Daily, amelyet 109 lóerős elektromos motor hajthat, maximum 70 km/h sebességgel (a hatótáv növeléséért korlátozott a végsebesség, amely viselhető, hiszen városi terítőmunkára optimalizálták a típust), a hatótávolsága 100 km (úgyszintén megtalálható a Deutsche Post flottájában, 28 darabot szereztek be 2013 nyarán). A Daily-hez hasonlóan a nagyobbak közül való a Renault Maxity, amelynek az asszinkron motorja 47 kW teljesítményű, a hatótávolsága 100 km, a telepeik hét óra alatt tölthetők fel. A Renault Midlum is elérhető elektromos hajtással, 5 tonna teherbírással, 100 km hatótávval.
A fentieknél nehezebb teherautókat elektromos hajtással nem találunk. Buszokat már igen, persze ez utóbbiaknak nagyobb a hagyománya, gondoljunk csak a trolibuszokra. Persze ezek útvonala kötött a felsővezeték miatt, ellenben az alkalmazott technológiájuk, technikai alapjaik felhasználhatók pályafüggetlen elektromos buszok kialakítására. A legismertebb elektromos busz-hajtáslánc fejlesztő a Siemens, amelynek midibuszait idén állították menetrendszerinti forgalomba Ausztriában, Bécsben (a karosszériát olasz cég építette).
Az Alé Electric nevű busz egy töltéssel 120-150 km-t képes megtenni, és tavaly szeptemberben Budapesten, a Várban járta tesztköreit. Váratlan piacszerző is megjelent az elektromos buszok között, a kínai BYD Lengyelországban tervez elektromos buszgyártást. Terveik nem megalapozatlanok, hiszen Hollandiában Schipol repülőterén már üzemel 35 darab 12 méteres elektromos buszuk. Ráadásul körbejárnak tesztüzemmel, amely alapján átlag 250 km-t tesz meg egy busz egy feltöltéssel, de Varsóban 310 km-es hatótávot is elértek.
A nehezebb járművek elektromos hajtása esetén is kiemelt probléma az energiatárolás. Az akkuk kapacitásának a növelése a korszerűbb akku-fajták alkalmazásával képzelhető el, ugyanis az akkumulátor nehéz dolog, a túl sok nem jó belőle, hiszen a bennük tárolt energia nem pazarolható a szerkezeti tömeg cipelésére. Jelen pillanatban az elsődleges szóba jövő akku típus a lítium-ion akkumulátor, amely azonos méretben nagyobb kapacitású, mint a nikkel-fém hidrid.
Azonban még ez is kevés, egy versenyképes nehéz tehergépjármű megalkotásához. Az akkukapacitás elégtelen voltát jelzi, hogy a szériában gyártott és a cikkben említett elektromos járművek mind a városi környezetben mozognak. A nehézeherautók viszont rendszerint közúti, városközi, vagy nemzetközi szállításban alkalmazottak, ahol 100-200 km hatótáv édeskevés. Ha nem történik forradalmi áttörés az elektromos áram tárolásában, ráadásul olyan megoldás képében amely a gazdaságos tömeggyártásnak is megfelel, akkor bizony az elektromos autó használhatósága korlátozott marad – például városon- telephelyen belül.
Skoda
Ellenben létezik olyan hajtásforma, amely egyesíteni igyekszik az elktromos hajtás lokálisan zéro emisszióját, és egyéb előnyeit (csak akkor használ energiát, ha ténylegesen halad a jármű, nincs alapjárat, amit a belső égésű motorok készenléti üzemének foghatunk fel) a nagy sorozatban gyártott benzin- és dízelmotorok előnyeivel – mint a nagy hatótáv, a gyors tankolási lehetőség, kiterjedt kúthálózat. Ez pedig a hibrid hajtáslánc. A létező hibridek mindegyikében a beépített villanymotor a kisegítő hajtómű, amely nagy terhelésnél – például induláskor – tehermentesíti a belső égésű motort, illetve korlátozott mértékben biztosítja az elektromos hajtással történő zéró emissziós haladást. Ezen tulajdonságok súlyozása típustól függő.
A hibridek nem idegenek nekünk: személyautóként. De mi a helyzet a teherszállításban? Bár nem olyan elterjedt, mint a személyautók között, de több gyártó kínál- vagy kísérletezik hibrid hajtású teherautókkal. A hibrid hajtáslánc, akárcsak a személyautóknál többféle, igazán a gyártó fejlesztési irányától is függ. A leggyakoribb a közös osztómű alkalmazása olyan villanymotorral, amely fordított üzemben az akkumulátorok töltésére alkalmas – a főhajtómű továbbra is a belső égésű motor. A legnehezebb gépekben viszont már a dízelmozdonyokban évtizedek óta használt rendszert alkalmazzák, mikor a motor generátort hajt, mindig az éppen szükséges áram-mennyiséget állítva elő, és így a villanymotor a tényleges főhajtómű.
A hibrid teherautók többségének a fejlesztése 2005-körül indult – itt nem a kutatásról beszélünk, hanem a célzottan piacképes járművek tervezéséről. Az évtized elején kerültek piacra az első típusok.
A kalkulációk szerint a hibrid hajtással átlagosan 20 százalékos üzemanyagmegtakarítás érhető el. Nem meglepő módon elsősorban a kommunális feladatok ellátására ideális a hibrid nehézgépjármű – kukásautóként. Ekkor, ha a jármű telepei tölthetők is, akár 30 százalék lehet a normál dízelhajtáshoz viszonyított üzemanyag megtakarítás. A hibrid teherautók átlagosan 20 km/h sebességig képesek villamos hajtással haladni, ez pont elég ahhoz, hogy például a kukásautó utcahosszakat tegyen meg károsanyagkibocsátás nélkül. A városi terítőfeladatokra is ideális lehet a hibrid teherautó, ilyen üzemmódban 15 százalék üzemanyagmegtakarítással kalkulálnak.
Hibrid hajtásláncot kínál például a Mitsubishi a Fuso Canter-ben, a Renault 2011 óta a Premium sorozatban (19-26 tonnás járművek). Szintén 2011-ben állt szolgálatba az első Volvo FE Hybrid 26 tonnás teherautó is. Ennek a 7 literes dízelmotorja 300/340 lóerős, 1160/1300 Nm nyomatékkal és egy 120 kW teljesítményű villanymotor támogatja a dízelüzemet – az akkuk Li-ion típusok.
A DAF is elsők között kínált hibridhajtású teherautót. Az LF típus összsúlya 12 tonna, rakodósúlya 7,5 tonna. A szimplán dízelmotoros verzióhoz képest 300 kg a hibrid túlsúlya. A hibrid rendszerek is terjednek tehát, érdekesség, hogy Oroszországban is komoly programot indítottak a közúti fuvarozás alternatív hajtásainak a fejlesztésére, így például a Kamaz épít hibrid buszt. Természetesen van Nyugat-Európában is hibridbusz, például a MAN Lion's City Hybrid, amelyekből idén 10 állt szolgálatban Barcelonában.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
Miután Lázár János minisztériuma kiengedett egy 15 millió eurós Klimt-képet, most jogszabályváltozást ígért, és azt is felvetette, ha kell a Szépművészeti Múzeumnak a kép, megvásárolhatja az állam.