Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f05eab37-c47e-4c89-ade4-2d0a63d86ddb","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Andrij Portnov az ukrán elnöki iroda vezetőjének helyetteseként szolgált és az Euromajdan után elhagyta Ukrajnát.","shortLead":"Andrij Portnov az ukrán elnöki iroda vezetőjének helyetteseként szolgált és az Euromajdan után elhagyta Ukrajnát.","id":"20250521_spanyolorszag-merenylet-ukran-politikus-janukovics","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f05eab37-c47e-4c89-ade4-2d0a63d86ddb.jpg","index":0,"item":"de2e8fa4-e8cc-4486-aa43-5e825ff92ba2","keywords":null,"link":"/vilag/20250521_spanyolorszag-merenylet-ukran-politikus-janukovics","timestamp":"2025. május. 21. 13:00","title":"Lelőtték Janukovics volt ukrán elnök egy közeli emberét Spanyolországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b460ca43-34e9-43f9-906a-a2fcdd8c4408","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók egy olyan baktériumra találtak rá, ami a növényekhez hasonló módon fogyasztja a szén-dioxidot. Ez a jövőben a klímaváltozás elleni harcot is segítheti.","shortLead":"Amerikai kutatók egy olyan baktériumra találtak rá, ami a növényekhez hasonló módon fogyasztja a szén-dioxidot...","id":"20250519_bakterium-szen-dioxid-elnyelese-klimavaltozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b460ca43-34e9-43f9-906a-a2fcdd8c4408.jpg","index":0,"item":"68910a31-7349-427c-bdb7-ab4fa6f740db","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_bakterium-szen-dioxid-elnyelese-klimavaltozas","timestamp":"2025. május. 19. 14:03","title":"Találtak egy baktériumot, ami csak úgy falja a szén-dioxidot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"935ce0f3-082e-4afc-985e-b9049449302e","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Marco Rubio külügyminiszter abban is reménykedik, hogy ezek alapján végre meg lehet ismerni az oroszok valódi szándékait.","shortLead":"Marco Rubio külügyminiszter abban is reménykedik, hogy ezek alapján végre meg lehet ismerni az oroszok valódi...","id":"20250521_washington-rubio-oroszok-feltetelek-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/935ce0f3-082e-4afc-985e-b9049449302e.jpg","index":0,"item":"26fd2d8e-9f95-4606-aeb7-def8004894a9","keywords":null,"link":"/vilag/20250521_washington-rubio-oroszok-feltetelek-haboru","timestamp":"2025. május. 21. 08:10","title":"Washington azt várja, hogy Moszkva gyorsan ismerteti feltételeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"72a94704-9429-407d-81f2-679eece34abc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A francia-holland Thorizon nevű cég a már kiégett fűtőelemekből nyerné ki a még bennük lévő energiát, amivel az atomhulladék kezelésének problémája is megoldódhat.","shortLead":"A francia-holland Thorizon nevű cég a már kiégett fűtőelemekből nyerné ki a még bennük lévő energiát, amivel...","id":"20250519_atomeromu-modularis-soolvadek-reaktor-thorizon-one-nuklearis-hulladek-kezelese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/72a94704-9429-407d-81f2-679eece34abc.jpg","index":0,"item":"048dd780-89ef-4d44-bd54-b85c9d53333a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_atomeromu-modularis-soolvadek-reaktor-thorizon-one-nuklearis-hulladek-kezelese","timestamp":"2025. május. 19. 19:33","title":"Speciális atomerőmű épülhet Európában, évtizedekre megoldaná az energiakérdést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3711a6aa-7c58-4061-b2bb-448bec57899b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke útban Nagyváradra tartott Magyar Infót, ahol az “átláthatósági” törvényre is reagált.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke útban Nagyváradra tartott Magyar Infót, ahol az “átláthatósági” törvényre is reagált.","id":"20250519_magyar-peter-tisza-part-magyar-info","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3711a6aa-7c58-4061-b2bb-448bec57899b.jpg","index":0,"item":"21a0f03a-bd91-4b2e-a481-88677cc00e77","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_magyar-peter-tisza-part-magyar-info","timestamp":"2025. május. 19. 20:11","title":"Magyar Péter: Biztosítom a sajtót, a civileket és minden magyar embert, hogy a Tisza mellettük áll","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5425ba2c-25b6-43c3-89c1-8a071b72c8a2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A szexuális zaklatás miatt börtönbe került egykori sztárproducer azt állítja, hibázott ugyan, de törvényt nem sértett.","shortLead":"A szexuális zaklatás miatt börtönbe került egykori sztárproducer azt állítja, hibázott ugyan, de törvényt nem sértett.","id":"20250520_harvey-weinstein-interju-artatlansag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5425ba2c-25b6-43c3-89c1-8a071b72c8a2.jpg","index":0,"item":"3b47d28a-d297-40bc-bfd1-49761c8ed1f2","keywords":null,"link":"/elet/20250520_harvey-weinstein-interju-artatlansag","timestamp":"2025. május. 20. 10:41","title":"Weinstein Istenre és a családjára esküdözött, hogy ártatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"693d4962-19bf-400b-89c7-a4b645c78db9","c_author":"Balogh Csaba ","category":"tudomany","description":"Átvette a Wizz Air az első, hosszútávú járatok teljesítésére is képes A321 XLR típusú repülőgépét. A vállalat összesen 47 példányt rendelt, a légitársaság lesz a típus első diszkont légitársasági üzemeltető Európában. Az új géptípus új desztinációkat is jelent.","shortLead":"Átvette a Wizz Air az első, hosszútávú járatok teljesítésére is képes A321 XLR típusú repülőgépét. A vállalat összesen...","id":"20250520_wizz-air-uj-repulo-airbus-a321xlr-tavoli-desztinaciok-hosszutavu-jaratok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/693d4962-19bf-400b-89c7-a4b645c78db9.jpg","index":0,"item":"321e32ca-bfcb-4a8f-8491-d99ac9d72c6e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_wizz-air-uj-repulo-airbus-a321xlr-tavoli-desztinaciok-hosszutavu-jaratok-ebx","timestamp":"2025. május. 20. 21:12","title":"Itt az XLR a Wizz Airnél: megjött az új repülő, indulnak az akár 8 órás, hosszútávú járatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6a6a381-d30e-4818-ada9-0c0793d2beeb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Földtől mintegy 40 fényévre található TRAPPIST-1 rendszer bolygóin rengeteg víz lehet, ami miatt nem kizárt, hogy élet is van az égitesteken.","shortLead":"A Földtől mintegy 40 fényévre található TRAPPIST-1 rendszer bolygóin rengeteg víz lehet, ami miatt nem kizárt...","id":"20250520_trappist-1-csillagrendszer-exobolygo-viz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6a6a381-d30e-4818-ada9-0c0793d2beeb.jpg","index":0,"item":"ecd20bee-9852-4aaf-93fc-62e32e3020c9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_trappist-1-csillagrendszer-exobolygo-viz","timestamp":"2025. május. 20. 18:03","title":"Úszhat a vízben hét bolygó, amik olyanok, mint a Föld","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Milyen lenne, ha csak elektromos furgonok mehetnének be a Belvárosba?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Nem csak a személykocsik világában téma az elektromos és a hibridhajtás. A teherszállítás is foglalkozik az üggyel, és van jó pár már munkába fogható tiszta hajtásláncú teherautó.
Főképp a városi lakosság fogadná szívesen, ha eltűnnének az útjainkról a büdös és zajos dízelteherautók, és helyettük csendben és tisztán suhanó elektromos, vagy hibrid járművek vennék át – ez utóbbiak persze úgy, hogy a sűrűn lakott részeken csak elektromos motorjukat használnák. Elméletileg erre nem is kéne sokat várni, a hajtásláncok elvben adottak és az elektromos energia mindenhol rendelkezésre áll, hiszen Európában az elektromos hálózat minden területet lefed, csak a csatlakozópontokat kell kiépíteni.
Az elektromos hajtás hátrányai hasonlóak a személyautózásban megismerttel: rövid a hatótáv és a lassú újratölthetőség. A mai elektromos autók átlagos hatótávolsága 100 km, ez egyaránt jellemzi a személy- és a teherautókat, sőt buszokat is. A telepek teljes feltöltése átlag 8 órát igényel, igaz a kifejlesztett gyorstöltőkkel fél óra alatt is értékelhető szintre – a gyártók által az akku kapacitásának 80 százalékára - tölthetők. A hagyományos üzemanyagot használó járművekhez képest tehát jelentősen kisebb az egy töltéssel megtehető út, és jelentősen hosszabb a tankolási idő.
A jelenlegi képességeik alapján az elektromos hajtású járművek helyét a gyártók és a felhasználók is a városokon belül látják. Amúgy is itt koncentrált a levegőszennyezés, tehát nagyon gyorsan, közvetlenül érezhető az új hajtásrendszerű autók használata. És a városokban nagyon sokféle feladatot végeznek az autók, kicsik és nagyok. Teher- és személyszállítás, kommunális feladatok.
Elsőként a kifejlesztett elektromos személyautók kishaszonjármű változatait dobták a piacra az autógyártók. Például a Peugeot Ion kisautó szállító változatát, ezek a kis autók megfelelőek a városi futárszolgálatra, ügynöki munkákra, sőt szervizautónak is. Egyel nagyobb méretben már is találunk sorozatgyártott elektromos modelleket, mint a Renault Kangoo ZE, vagy a Nissan e-NV200. Az előbbiből bevásárolt például a Deutsche Post és a DHL – amely teljes elektromos flottát állított fel. Az utóbbiból pedig a Fedex vett áruszállítót, Barcelona pedig taxiként fogja alkalmazni. De elkészítette a Ford is a maga elektromos modelljét a Transit Connect kifutó modelljéből, amelyet New Yorkban alkalmaz a DHL a napi munkára. Úgy tűnik az elektromos autók kiválóan megfelelnek a városi futárszolgálatra, főképp, ha élvezhetik egyes városok kitüntető figyelmét: mint ingyenes parkolás, vagy buszsávhasználati jogosultság.
Klasszikus transzporter méretben is elérhetők elektromos haszonjárművek. Ilyen a Mercedes Vito E-Cell (szintén alkalmazza a DHL). Az Opel a Vivaro elektromos változatával kísérletezett, a dobozos járműbe beillesztette az Ampera hajtásláncát, amely egy úgynevezett növelt hatótávolságú elektromos autó, azaz rendelkezik egy kisebb belsőégésű segédmotorral is, amely agregátorként működve a hajtásban nem vehet részt, de a telepeket töltheti. A kocsi nem került gyártásba.
Nem úgy az Iveco Daily, amelyet 109 lóerős elektromos motor hajthat, maximum 70 km/h sebességgel (a hatótáv növeléséért korlátozott a végsebesség, amely viselhető, hiszen városi terítőmunkára optimalizálták a típust), a hatótávolsága 100 km (úgyszintén megtalálható a Deutsche Post flottájában, 28 darabot szereztek be 2013 nyarán). A Daily-hez hasonlóan a nagyobbak közül való a Renault Maxity, amelynek az asszinkron motorja 47 kW teljesítményű, a hatótávolsága 100 km, a telepeik hét óra alatt tölthetők fel. A Renault Midlum is elérhető elektromos hajtással, 5 tonna teherbírással, 100 km hatótávval.
A fentieknél nehezebb teherautókat elektromos hajtással nem találunk. Buszokat már igen, persze ez utóbbiaknak nagyobb a hagyománya, gondoljunk csak a trolibuszokra. Persze ezek útvonala kötött a felsővezeték miatt, ellenben az alkalmazott technológiájuk, technikai alapjaik felhasználhatók pályafüggetlen elektromos buszok kialakítására. A legismertebb elektromos busz-hajtáslánc fejlesztő a Siemens, amelynek midibuszait idén állították menetrendszerinti forgalomba Ausztriában, Bécsben (a karosszériát olasz cég építette).
Az Alé Electric nevű busz egy töltéssel 120-150 km-t képes megtenni, és tavaly szeptemberben Budapesten, a Várban járta tesztköreit. Váratlan piacszerző is megjelent az elektromos buszok között, a kínai BYD Lengyelországban tervez elektromos buszgyártást. Terveik nem megalapozatlanok, hiszen Hollandiában Schipol repülőterén már üzemel 35 darab 12 méteres elektromos buszuk. Ráadásul körbejárnak tesztüzemmel, amely alapján átlag 250 km-t tesz meg egy busz egy feltöltéssel, de Varsóban 310 km-es hatótávot is elértek.
A nehezebb járművek elektromos hajtása esetén is kiemelt probléma az energiatárolás. Az akkuk kapacitásának a növelése a korszerűbb akku-fajták alkalmazásával képzelhető el, ugyanis az akkumulátor nehéz dolog, a túl sok nem jó belőle, hiszen a bennük tárolt energia nem pazarolható a szerkezeti tömeg cipelésére. Jelen pillanatban az elsődleges szóba jövő akku típus a lítium-ion akkumulátor, amely azonos méretben nagyobb kapacitású, mint a nikkel-fém hidrid.
Azonban még ez is kevés, egy versenyképes nehéz tehergépjármű megalkotásához. Az akkukapacitás elégtelen voltát jelzi, hogy a szériában gyártott és a cikkben említett elektromos járművek mind a városi környezetben mozognak. A nehézeherautók viszont rendszerint közúti, városközi, vagy nemzetközi szállításban alkalmazottak, ahol 100-200 km hatótáv édeskevés. Ha nem történik forradalmi áttörés az elektromos áram tárolásában, ráadásul olyan megoldás képében amely a gazdaságos tömeggyártásnak is megfelel, akkor bizony az elektromos autó használhatósága korlátozott marad – például városon- telephelyen belül.
Skoda
Ellenben létezik olyan hajtásforma, amely egyesíteni igyekszik az elktromos hajtás lokálisan zéro emisszióját, és egyéb előnyeit (csak akkor használ energiát, ha ténylegesen halad a jármű, nincs alapjárat, amit a belső égésű motorok készenléti üzemének foghatunk fel) a nagy sorozatban gyártott benzin- és dízelmotorok előnyeivel – mint a nagy hatótáv, a gyors tankolási lehetőség, kiterjedt kúthálózat. Ez pedig a hibrid hajtáslánc. A létező hibridek mindegyikében a beépített villanymotor a kisegítő hajtómű, amely nagy terhelésnél – például induláskor – tehermentesíti a belső égésű motort, illetve korlátozott mértékben biztosítja az elektromos hajtással történő zéró emissziós haladást. Ezen tulajdonságok súlyozása típustól függő.
A hibridek nem idegenek nekünk: személyautóként. De mi a helyzet a teherszállításban? Bár nem olyan elterjedt, mint a személyautók között, de több gyártó kínál- vagy kísérletezik hibrid hajtású teherautókkal. A hibrid hajtáslánc, akárcsak a személyautóknál többféle, igazán a gyártó fejlesztési irányától is függ. A leggyakoribb a közös osztómű alkalmazása olyan villanymotorral, amely fordított üzemben az akkumulátorok töltésére alkalmas – a főhajtómű továbbra is a belső égésű motor. A legnehezebb gépekben viszont már a dízelmozdonyokban évtizedek óta használt rendszert alkalmazzák, mikor a motor generátort hajt, mindig az éppen szükséges áram-mennyiséget állítva elő, és így a villanymotor a tényleges főhajtómű.
A hibrid teherautók többségének a fejlesztése 2005-körül indult – itt nem a kutatásról beszélünk, hanem a célzottan piacképes járművek tervezéséről. Az évtized elején kerültek piacra az első típusok.
A kalkulációk szerint a hibrid hajtással átlagosan 20 százalékos üzemanyagmegtakarítás érhető el. Nem meglepő módon elsősorban a kommunális feladatok ellátására ideális a hibrid nehézgépjármű – kukásautóként. Ekkor, ha a jármű telepei tölthetők is, akár 30 százalék lehet a normál dízelhajtáshoz viszonyított üzemanyag megtakarítás. A hibrid teherautók átlagosan 20 km/h sebességig képesek villamos hajtással haladni, ez pont elég ahhoz, hogy például a kukásautó utcahosszakat tegyen meg károsanyagkibocsátás nélkül. A városi terítőfeladatokra is ideális lehet a hibrid teherautó, ilyen üzemmódban 15 százalék üzemanyagmegtakarítással kalkulálnak.
Hibrid hajtásláncot kínál például a Mitsubishi a Fuso Canter-ben, a Renault 2011 óta a Premium sorozatban (19-26 tonnás járművek). Szintén 2011-ben állt szolgálatba az első Volvo FE Hybrid 26 tonnás teherautó is. Ennek a 7 literes dízelmotorja 300/340 lóerős, 1160/1300 Nm nyomatékkal és egy 120 kW teljesítményű villanymotor támogatja a dízelüzemet – az akkuk Li-ion típusok.
A DAF is elsők között kínált hibridhajtású teherautót. Az LF típus összsúlya 12 tonna, rakodósúlya 7,5 tonna. A szimplán dízelmotoros verzióhoz képest 300 kg a hibrid túlsúlya. A hibrid rendszerek is terjednek tehát, érdekesség, hogy Oroszországban is komoly programot indítottak a közúti fuvarozás alternatív hajtásainak a fejlesztésére, így például a Kamaz épít hibrid buszt. Természetesen van Nyugat-Európában is hibridbusz, például a MAN Lion's City Hybrid, amelyekből idén 10 állt szolgálatban Barcelonában.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.