szerző:
Radovits Dávid

A franciák kompakt modellje megérdemelten zsebelte be az idei Év autója címet, azonban mindig akadnak kételkedők. A kombi változat elegáns megjelenéssel, kibővült helykínálattal és a kategória egyik legnagyobb csomagterével győzne meg. Benzines- és dízelmotorral is vezettük.

A Peugeot-nak komoly tapasztalata van a kompakt kombik gyártásában, hiszen az 1969-ben bemutatott 304-es óta mindegyik generációból készült puttonyos változat. Manapság a crossoverek és az egyterűek népszerűsége mellett Európában a C-szegmensen belül még mindig stabilan tíz százalékot képviselnek a kombik, vagyis egy olyan gyártó számára, amely javarészt az európai piacra termel létfontosságú egy versenyképes modellel képviseltetnie magát. A Peugeot-nál pontosan tudják ezt, ezért az idei Év autójának választott 308-ból rövid időn belül elkészült az SW, vagyis kombi változat, amely a lejtőshátú modell apró hiányosságait kiküszöbölve még vonzóbb ajánlat magán- és céges vásárlóknak egyaránt.

A francia kombi főként azok tetszését nyerheti el, akik a hivalkodó vonalvezetés helyett visszafogottabb megjelenésre voksolnak, ugyanis a 308 SW külseje franciásan elegánsra sikeredett. Felületes szemlélőként talán fel sem tűnik, hogy nem csak egy puttonyt terveztek a hatchback változatra, hanem a saját fejlesztésű EMP2 padlólemez variálhatóságának köszönhetően a tengelytávot is növelték 11 centiméterrel, amely így 2,73 méteresre nőtt. A hátsó plusz 22 centis túlnyúlással pedig az autó teljes hossza eléri 4,56 métert, ami átlagosnak mondható a kategóriában. Itt jön viszont a csavar ugyanis a csomagtartó ügyes kivitelezésének köszönhetően (rekeszek a padló alatt) 610 literes térrel gazdálkodhatunk, ami bizony lepipálja a német konkurenciát.

Képgaléria.
©

A tengelytáv növelésével nem csak csomagtér gyarapodott, de az utastér helykínálata is javult, hiszen a hátsó sor 3 centiméterrel nagyobb teret kínál a térdeknek, ami leírva nem hangzik egetverően nagy különbségnek, de a komfortérzeten sokat javít, ha a térdünk nem ér hozzá az első ülés háttámlájához. Ez főként akkor lehet szembetűnő, ha a lejtőshátú modellbe is beülünk, amire franciaországi bemutatón lehetőségünk volt, május végétől pedig bárki összehasonlíthatja, ha bemegy egy Peugeot szalonba, ekkor kezdődik ugyanis az SW hazai forgalmazása.

És ha már üléspróbát, esetleg tesztvezetést terveznek érdemes megfigyelni, hogy a manapság divatos bunkerszerű, kisablakos utasterek helyett a 308 SW-ből a nagy oldalablakokon milyen jó a kilátás, a világosságot pedig a közel 1,7 négyzetméteres üvegtető is fokozza. A hatchback verzióban bemutatkozott i-Cockpit vezetőfülke az analóg kapcsolókhoz és tekerőgombokhoz szokott szemnek elsőre kissé idegenül hathat, de tapasztalatból mondom, hogy rövid idő alatt megszokható a használata. Aki pedig nagyon ódzkodik tőle az rendelheti a 9,7 colos érintőképernyő nélkül is, de ez egyáltalán nem ajánlott, hiszen ezzel nem csak a letisztult középkonzoltól inthet búcsút hanem számos extrának is, beleértve a navigációt.

A picike kormány és a magasra helyezett műszerfal párosa az aktuális 208-ban jelent először és eleinte voltak, akik idegenkedtek tőle, nem csak az ellentétes irányban mozgó sebesség- és a fordulatszám mutató miatt, hanem azért is, mert a kormány karimája kitakarhatja a műszereket. A 308 SW-ben ettől nem kell tartani, az ideális és kényelmes üléspozíció könnyedén belőhető mindenkinek, a kormány pedig nem takar ki a mutatókból. Mindenképp megemlítendő még, hogy a beltér minősége kimagaslóan igényesre sikeredett, a Magic Flat névre keresztelt hátsó üléssor, pedig egy kar meghúzásával lebillen, és rögtön több mint 1600 literes, síkpadlós raktérrel gazdálkodhatunk.

Az új 308 SW az elődjéhez képest 140 kilogrammal könnyebb, ami fele arányban az EMP2 moduláris padlólemeznek és fele arányban pedig a felhasznált innovatív anyagoknak és műszaki megoldásoknak köszönhető. Ez bizony menet közben is érződik, hiszen kifejezetten élvezetesen vezethető autó lett, amiért kombiként még nagyobb dicséret jár. A futómű a szokásos elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros kialakítású, melynek hangolása igazán felhasználóbarát. Közepesen feszes, kevésbé billegős és ami még fontosabb tolerálja az úthibákat is, így a magyar utakon is elemében lesz.

Képgaléria.
©

A francia menetpróbán kétféle dízel és egy benzines motorral szerelt autót vezettünk, melyek közül garantáltan a gázolajos blokkok lesznek a bestsellerek. Érdemes azonban megfontolni a teljesen új fejlesztésű, most bemutatkozó 1.2 literes e-THP turbós háromhengeres erőforrást is. A relatíve kicsi blokk hatfokozatú manuális váltóval szerelve nem kevesebb, mint 130 lóerőt és 230 Nm csúcsnyomatékot produkál, ami kellő dinamizmussal mozgatja az SW-t. A nyomaték 95 százaléka 1500 és 3500-as fordulatszám között rendelkezésre áll, a hangját pedig sikerült teljesen elszigetelni, igaz a feláras sportkapcsolóval pirosan világító műszerfalat és mesterségesen felerősített hangot is kaphat, akinek ez a vágya.

Ódzkodni tehát egyáltalán nem kell a kis benzinestől, a 130-as sztrádatempó három emberrel és minimális csomagokkal a fedélzeten meg sem kottyant neki, normálisan közlekedve pedig a fogyasztása is baráti. Az persze így is borítékolható, hogy legtöbben az 1.6-os 100 vagy 120 lóerős BlueHDI motorral rendelik majd, ami egyértelműen a legjobb választás az autóba. Nitrogénoxid-katalizátorral, adalékolt részecskeszűrővel és 85 grammos CO2 kibocsájtással teljesíti az Euro 6-os normát (ahogyan a 2.0 literes BlueHDI is), ereje és nyomatéka mindenre elég, amire egy átlagos felhasználónak szüksége van, szerény étvágyával pedig pénztárcakímélő.

Akinek esetleg kevés lenne az erősebbik 1.6-os dízel, annak ott van még a 150 lóerős BlueHDI is, 370 Nm-es maximális nyomatékkal és igény esetén hatfokozatú Aisin automatával. Utóbbi szépen teszi a dolgát, de egy kicsit lomhábbnak tűnik vele az autó, mint a manuális szerkezettel.

Az új Peugeot 308 eddig is szépen fogyott, hiszen a hatchback változatra 80 ezer megrendelés érkezett Európában, amit a franciák év végéig szeretnék feltornázni 230 ezer darabra. Ebből a terveik szerint minden harmadik példány SW kivitel lesz, amire minden esélyük meg is van, hiszen a kombi változat remekül sikerült, az extralistáján a tolatókamerától az aktív parkolást segítő rendszerig minden helyet kapott, már csak egy ütőképes árazás kell és szinte garantált a siker.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Dave Grohl és Rick Astley meglepetésbulit tartottak egy londoni klubban

Dave Grohl és Rick Astley meglepetésbulit tartottak egy londoni klubban

Sztrájkolhatnak-e a fogorvosok úgy, hogy nem is sztrájkolnak?

Sztrájkolhatnak-e a fogorvosok úgy, hogy nem is sztrájkolnak?

Marabu FékNyúz: Kalózok

Marabu FékNyúz: Kalózok

Négy órára leálltak a számítógépes rendszerek az amerikai repülőtereken

Négy órára leálltak a számítógépes rendszerek az amerikai repülőtereken

Kínai kézbe kerül a mátyásföldi Ikarus-telep

Kínai kézbe kerül a mátyásföldi Ikarus-telep

Swing- és dzsesszkoncertekkel készül a Müpa a nyár végén

Swing- és dzsesszkoncertekkel készül a Müpa a nyár végén