Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"156da1e3-15e2-4ad8-90a6-47f3cc6445a1","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A rizottó az olasz konyha egyik legváltozatosabb és legkedveltebb fogása, amely számtalan formában elkészíthető. Íme néhány főzési tipp Maxine Clark gasztronómiai szakíró és főzőtanár Rizottó című könyvéből. Részlet.","shortLead":"A rizottó az olasz konyha egyik legváltozatosabb és legkedveltebb fogása, amely számtalan formában elkészíthető. Íme...","id":"20250104_Ime-7-alaptipp-a-tokeletes-rizotto-elkeszitesehez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/156da1e3-15e2-4ad8-90a6-47f3cc6445a1.jpg","index":0,"item":"37aca7cd-e030-4472-8dbf-b6f3e5af5251","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250104_Ime-7-alaptipp-a-tokeletes-rizotto-elkeszitesehez","timestamp":"2025. január. 04. 19:15","title":"Íme 7 alaptipp a tökéletes rizottó elkészítéséhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4b81b78-094d-41eb-8be0-ec5915b8a738","c_author":"Tiszai Balázs","category":"gazdasag","description":"Lekordonozták a Halászbástyát, hogy pénzt szedjenek a dunai panorámáért, aztán a közfelháborodás elsöpörte az egészet. Történelmi csúcsra ért a magyar háztartások eladósodottsága, miközben milliárdokat pumpálnak az Eximbankba. Egyre furcsább Mészáros Lőrinc exvejének kartellügye, Tiborcz István győri üzlettársa deszkával és cukorkával repül rá Paksra, Nagy Márton testvérének köre meg napelemparkot épít. Merre lesz a Mere? Ez a HVG első heti gazdasági összefoglalója 2025-ben.","shortLead":"Lekordonozták a Halászbástyát, hogy pénzt szedjenek a dunai panorámáért, aztán a közfelháborodás elsöpörte az egészet...","id":"20250105_Es-akkor-dunai-kilatas-ezeroter-erdekel-Bastya-heti-gazdasagi-osszefoglalo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4b81b78-094d-41eb-8be0-ec5915b8a738.jpg","index":0,"item":"59db6616-780a-4bab-8950-90180618f7e4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250105_Es-akkor-dunai-kilatas-ezeroter-erdekel-Bastya-heti-gazdasagi-osszefoglalo-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 07:00","title":"És akkor dunai kilátás ezerötér' érdekel, Bástya?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Három olyan gigaberuházás indul el 2025-ben – a BMW, a CATL és a BYD gyára is termelni fog több év előkészítés után –, amely közül már egy is nagyot lökne a gazdasági teljesítményen, hát még a három egyszerre. Az MNB kiszámolta, hogy ez mennyivel dobja meg a magyar gazdaságot az új évben, és azt is, hogy mennyire fogja a három üzem növelni a GDP-t és a foglalkoztatottságot egészen 2030-ig.","shortLead":"Három olyan gigaberuházás indul el 2025-ben – a BMW, a CATL és a BYD gyára is termelni fog több év előkészítés után –...","id":"20250105_MNB-byd-bmw-catl-gyar-auto-akkugyar-beruhazas-gdp-novekedes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde.jpg","index":0,"item":"0069c501-333b-426f-abfa-ae86fb81fed8","keywords":null,"link":"/kkv/20250105_MNB-byd-bmw-catl-gyar-auto-akkugyar-beruhazas-gdp-novekedes-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 14:00","title":"MNB: Három óriási gyár 2025-ös beindulása lökhet a gazdaságon nagyot, de a profitot és a bérek egy részét ki is viszik az országból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2f98254c-75a9-43bd-bac6-d6c82c29d734","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem ritka ma már, hogy valaki úgy dönt, külön Gmail-fiókot nyit a munkahelyi és egy másikat a privát levelei számára, de persze annak sincsen akadálya, hogy akár három (vagy több) fiókja legyen valakinek. A Google gondoskodott arról, hogy igen egyszerű legyen a váltás ezek között.","shortLead":"Nem ritka ma már, hogy valaki úgy dönt, külön Gmail-fiókot nyit a munkahelyi és egy másikat a privát levelei számára...","id":"20250104_tobb-gmail-fiok-valtas-navigacio-levelek-menedzselese-email","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f98254c-75a9-43bd-bac6-d6c82c29d734.jpg","index":0,"item":"7c7776b1-fedb-45b9-8353-c225d685161d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_tobb-gmail-fiok-valtas-navigacio-levelek-menedzselese-email","timestamp":"2025. január. 04. 12:03","title":"Több Gmail-fiókkal is e-mailezhet, mutatjuk, hogyan használhatja kényelmesen őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Wladár Sándor szerint az, ahogyan Milák Kristóf korábbi edzőjével bánnak, egyenesen történelemhamisítás. Úgy fogalmazott: „fekélyes a seb, és egyre mélyül. Hosszú időt igényel a gyógykezelése”.","shortLead":"Wladár Sándor szerint az, ahogyan Milák Kristóf korábbi edzőjével bánnak, egyenesen történelemhamisítás...","id":"20250104_wladar-sandor-magyar-uszoszovetseg-milak-kristof-virth-balazs-ev-edzoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3293ce7-708d-424b-b7a6-4660ebc2a8d5.jpg","index":0,"item":"adea4974-1402-4e08-aa51-e1dafc224930","keywords":null,"link":"/sport/20250104_wladar-sandor-magyar-uszoszovetseg-milak-kristof-virth-balazs-ev-edzoje","timestamp":"2025. január. 04. 13:41","title":"Úszóelnök: Sokadszorra alázzák meg Virth Balázst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d330518-e751-4ae2-adc3-099567d577ba","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"19-en pedig megsérütek, közülük 11 embert kellett kórházba szállítani.","shortLead":"19-en pedig megsérütek, közülük 11 embert kellett kórházba szállítani.","id":"20250104_kalifornia-lezuhant-repulogep-butorgyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d330518-e751-4ae2-adc3-099567d577ba.jpg","index":0,"item":"47e1b88d-c3a1-4265-a47b-caa94f5edbc0","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_kalifornia-lezuhant-repulogep-butorgyar","timestamp":"2025. január. 04. 10:34","title":"Bútorgyárra zuhant egy kisrepülőgép Kaliforniában, ketten meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d531825a-632d-449f-945d-4545826dc457","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Hold elfedi a Szaturnuszt. Este hattól érdemes kémlelni az eget. ","shortLead":"A Hold elfedi a Szaturnuszt. Este hattól érdemes kémlelni az eget. ","id":"20250104_csillagaszati-esemeny-szaturnusz-hold","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d531825a-632d-449f-945d-4545826dc457.jpg","index":0,"item":"4dfe8698-5494-4c7b-87b6-9ba9965110a4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_csillagaszati-esemeny-szaturnusz-hold","timestamp":"2025. január. 04. 14:43","title":"Különleges csillagászati eseményt lehet szombat este látni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23716bba-ba42-4a10-9519-35ec525ba644","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A brit professzor szerint az EU egyre kevésbé tűri az autokratákat. ","shortLead":"A brit professzor szerint az EU egyre kevésbé tűri az autokratákat. ","id":"20250104_patrick-holden-donald-trump-orban-viktor-eu-autokrata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23716bba-ba42-4a10-9519-35ec525ba644.jpg","index":0,"item":"2d48ca8d-156e-4d19-996d-540fadec8496","keywords":null,"link":"/360/20250104_patrick-holden-donald-trump-orban-viktor-eu-autokrata","timestamp":"2025. január. 04. 09:00","title":"Patrick Holden: Nem biztos, hogy Trump segíteni fog Orbánnak az unióval való vitájában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fordulatokban és drámákban gazdag futam volt a 2014-es Le Mans-i 24 órás viadal, a megbízhatósági autóversenyzés csúcsderbije, ahol sokáig úgy tűnt, hogy a nagy riválisok megdönthetik az Audi egyeduralmát, ez azonban nem sikerült. A győzelmet az utóbbi négy évben harmadszor diadalmaskodó Marcel Fässler, André Lotterer és Benoit Treluyer triója szerezte meg egy másik másik négykarikás egység előtt.
A Toyota és az endurance-versenyzés legmagasabb kategóriájába, az LMP1-be idén visszatérő Porsche is fente a fogát a Le Mans-i 24 óráson 2000 óta csak kétszer nem diadalmaskodó Audira. A fordulatokban és drámákban rendkívül gazdag viadalon, szakértők szerint az utóbbi évtizedek legmozgalmasabb összecsapásán mindkét gyártó közel járt a négykarikások skalpjához, de a tervet nem tudták megvalósítani. Igaz, előzetesen semmilyen jel nem utalt arra, hogy a Fässler, Treluyer és Lotterer alkotta triónak lehet érdemi esélye a győzelem megszerzésére, ráadásul ezúttal az Audi javára legfeljebb tapasztalatok tekintetében billent a mérleg.
Audi-ünnep Le Mans-ban
Audi Motorsport
Az LMP1-es prototípusok kategóriájának üzemanyag-hatékonyságot előtérbe helyező, idén életbe lépett új szabályozásához mindhárom gyártó eltérő megoldású hibridekkel reagált. A Toyota 3,7 literes, atmoszférikus, V8-as benzinmotort és szuperkondenzátoros hibrid rendszert alkalmaz a T040-ben, míg a Porsche 2 literes, V4-es turbómotorral és lítium-ion akkukkal működő hibrid rendszert alkotott a 919-be. Mivel ezekben az autókban a hibrid rendszer 6 mJ-os teljesítményre képes, az Audi 4 literes, V6-os turbódízellel és lendkerekes hibridrendszerrel üzemelő R18 e-tron quattrójában pedig csak 2 mJ-ra, az üldözők helyzete előzetesen kedvezőbbnek tűnt. A megbízhatósági-vb (WEC) idei első két futamát megnyerő Toyota 7-es rajtszámú autója meg is szerezte pole pozíciót a korábbi Forma-1-es pilóta, Kazuki Nakajima révén, az Audinál a Porsche is jobb eredményt produkált a kvalifikációk során, de az egynapos futam leintéséig sok dolog történt a legendás La Sarthe-versenypályán, ahol bebizonyosodott: a Le Mans-i 24 órás nem véletlenül a legkomolyabb megbízhatósági próbatétel.
A 7-es rajtszámú Toyota a rajtnál megőrizte az elsőséget és sokáig utolérhetetlennek tűnt, de Nakajima és két társa, Alex Wurz és Stephane Sarrazin elektronikai gondok miatt 14 óra után kénytelen volt feladni a küzdelmet. Ekkor az Audi 2-es rajtszámú egysége, a későbbi győztesek álltak az élre, de csak alig három óra erejéig. A Lotterer, Treluyer és Fässler alkotta trió R18 e-tron quattróján turbógondok jelentkeztek, amit a négykarikások szerelői 23 perc alatt orvosoltak. A vezetést ekkor az 1-es rajtszámú Audi – ezt a kocsit kellett újjáépíteni Loic Duval borzalmas szerdai bukása után – vette át, de csak alig 5 órán keresztül száguldhatott az élen a Tom Kristensen, Lucas di Grassi és a beugró Marc Gené triója: épp a kilencszeres Le Mans-győztes dán ült a volán mögött, amikor ezen a kocsin is turbógondok jelentkeztek, amit az Audi virtuóz szerelői ekkor már 17 perc alatt képesek voltak kijavítani.
A győzelem pillanata
Audi Motorsport
Noha semmilyen jel nem utalt arra, hogy a Porschének lehet esélye a győzelemre, az Audik kálváriája után a 20-as rajtszámú, Mark Webber, Brendon Hartley és Timo Bernhard nevével fémjelzett 919 Hybrid került az élre. A 2-es Audit ebben a fázisban vezető Lotterer igyekezett nyomást gyakorolni az élre álló egységre: Bernhardnak a menekülés következtében egy lassú defekttel kellett dacolnia, így a tervezettnél korábban hajtott a boxba, ahol az autót Webber vette át. A Le Mans-ba az 1999-es horrorbukásai után első ízben visszatérő, az F1-ből tavaly elbúcsúzott ausztrál csak az 22. óra végéig tudta megőrizni a vezető pozíciót: a 919 Hybrid egy állítólagos olajpumpa-hiba miatt lelassult és a garázsba gördült, így a 2-es Audi állt újra az élre, ahonnan a leintésig kirobbanthatatlan maradt.
„Amikor jelentkezett a turbóprobléma, nagyon csalódottak voltunk, mert úgy tűnt, hogy képtelenek leszünk felállni” – mondta a finis után Lotterer, aki társaival együtt harmadszor alkotott Le Mans-i győztes egységet. „Balszerencsések voltunk, de Le Mans-ban soha nem lehet tudni, hogy mi történik és a csapat is nagyon motivált. Csodálatos munkát végeztek.” Fässler hozzátette: „A turbógondok miatt öt kört veszítettünk, amit általában lehetetlen behozni, de most mindenki másnak is adódtak gondjai. Abban a tekintetben nagy szerencsénk volt, hogy semmilyen büntetést nem kaptunk.”
Toyota TS040
Toyota Motorsport
Őket a héten számos viszontagságot megélő 1-es Audi-egység követte, míg a 3. pozícióban a 8-as rajtszámú Toyota, Sebastien Buemi, Anthony Davidson és Nicolas Lapierre futott be. Megért egy misét a japánok állva maradt triójának versenye is: nem sokkal a futam szombat délutáni rajtja után, a szakadó esőben a 8-as Toyota ütközött a 3-as rajtszámú Audival, a Filipe Albuquerque, Marco Bonanomi és Oliver Jarvis alkotta trió autójával. Bonanomi a gyatra látási viszonyok között lelassult az előtte haladó lassabb autók mögött, a mögöttük érkező Lapierre pedig ennek hatására megpördült és Toyotájával eltrafálta az Audit, valamint Sam Bird a GTE-Pro kategóriás Ferrariját is. Bonanomi és Bird azonnal kiesett, míg Lapierre visszaevickélt a boxba, ahol kijavították a kocsit, a folytatásban pedig a trió képes volt felkapaszkodni a dobogóra. „Bizonyos tekintetben csalódott vagyok, mert favoritként vágtunk neki a versenynek, de nem sikerült győznünk. Másrészről viszont örülök, mert többkörös hátrányból küzdöttük vissza magunkat a harmadik helyre. A baleset utána dobogó elérhetetlenül távolinak tűnt számunkra. Mindent mérlegre téve nehéz számunkra ez a nap, mert többre számítottunk” – mondta Buemi, aki a viadal előtt a hvg.hu-nak felvázolta, hogy miben látja a Le Mans-i győzelem kulcsát.
Nem csak az Audi és a Toyota veszített egy autót, hanem a Porsche is: a Marc Lieb, Neel Jani és Romain Dumas 14-es rajtszámú 919 Hybridje az utolsó előtti órában adta fel a küzdelmet. A Porschék és a többiek kálváriájából profitálva az egyelten állva maradt privát LMP1-es, a Rebellion Racing 12-es rajtszámú R-One Toyotája végzett a 4. helyen Nick Heidfelddel, Nicolas Prosttal és Mathias Bechével a volánja mögött.
Porsche 919 Hybrid
Porsche Motorsport
Az LMP2-es kategóriában a Jota Sport 38-as rajtszámú Zytek-Nissanja diadalmaskodott a Simon Dolan, Harry Tincknell és Oliver Turvey alkotta versenyzőtrióval, akik drámai csatában múlták felül a TDS Racing Ligier Nissanját. A későbbi győztesek a futam kezdeti, esős, kaotikus szakaszában visszaestek, majd felzárkóztak és végül az utolsó előtti boxkiállásnál utasították maguk mögé a Pierre Thiriet, Ludovic Badey és Tristan Gommendy alkotta hármast. Ebben a géposztályban a 36-os rajtszámú Signatech-Alpine, Paul Loup Chatin, Nelson Panciatici és Oliver Webb triója végzett a kategória-dobogó legalsó fokán.
A GTE-kategóriában Ferrari-győzelem született az AF Corse51-es rajtszámú 458 Italiája révén: a Gianmaria Bruni, Toni Vilander és Giancarlo Fisichella alkotta hármasfogat sima győzelmet aratott a Jan Magnussen, Antonio Garcia és Jordan Taylor trió Corvette C7-ese előtt. A GTE-géposztályban indult a mezőny két celebritása, az amerikai színész Patrick Dempsey és a korábbi világbajnok focikapus, Fabien Barthez is: előbbi – aki egy Porsche-kötelék tagjaként szerepelt – az abszolút értékelés 22. helyén végzett, míg utóbbi – egy Ferrari 458 Italiával induló társaság tagjaként – a 27. pozícióban zárt.