szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Húsz lóerőt nyerhet a Forma–1-es Ferrari istálló egy technikai újításnak köszönhetően, amelyet a márka hajtásláncát használó, a hátsó régióban portyázó Marussiával közösen fejlesztettek és próbáltak ki.

Az újításra az Autosprint című olasz szaklap hívta fel a figyelmet, amely „mágikus festésnek” titulálja a megoldást. Valójában egy egyszerű, ám annál hatékonyabb trükkről van szó, amely a kiáramló forró kipufogógáz hőmérsékletének megtartásával igyekszik elősegíteni a hatékonyabb turbóműködést.

Fernando Alonso / Ferrari F14T
Ferrari


A megvalósításról megoszlanak a vélemények: egyes források szerint a kipufogó belsejét különleges hőálló festékkel vonják be, míg más források szerint valójában egy külső hőpajzs-bevonatot alkalmaznak a kipufogórendszer csövein. Az F1 Times című online szaklap szerint az utóbbiról van szó, a portál egy fotót is közreadott az állítólagos megoldásról.

Bármelyik utat járják, a lényeg ugyanaz: a motorból kiáramló gáz a megoldásnak köszönhetően kevesebbet veszít az energiájából, így– mivel a regulák a turbónyomást nem korlátozzák – sűrűbbé válik a töltőlevegő és javul a turbó hatékonysága. Ennél is nagyobb előnye lehet a megoldásnak az, hogy az így keletkező pluszenergiát a hajtáslánc részét képező hőenergia-motorgenerátor (MGU-H) elektromos energiává alakítja, így az a kinetikus-motorgenerátoron (MGU-K) át visszaforgatható a hajtásláncba.

Ha minden igaz, az újítás révén a Ferrari 20 pluszlóerőt nyerhet, s bár a megoldás gyaníthatóan komolyabb terhelést jelent a kipufogórendszerre nézve, az F1 Times megjegyzi: a hőpajzs révén elméletileg javítani lehet a versenyautó hűtésén is, mert a környező komponensek kevesebb hőmérsékletet vehetnek át.

Marussia MR03
Marussia F1 Team


A trükköt állítólag a Ferrari-hajtásláncot használó Marussiával közösen dolgozták ki a maranellói alakulat mérnökei. Úgy hírlik, hogy a Német Nagydíj szabadedzésein a Marussia MR03 típusjelű autójában már kipróbálták a megoldást, amelyet a nyári szünet utáni futamokra átültetnek az F14T-es Ferrariba is. Jobbkor aligha jöhetne a vörösöknek a néhány pluszlóerő, hiszen a következő két helyszínen, Spa-Francorchamps-ban és Monzában is a motorerő a legfontosabb.

Mint ismeretes, a szabályok szerint hajtáslánc frontján legfeljebb szoftveres, vagy a megbízhatóságot és a biztonságot javító módosításokra van lehetőség. Az Autosprint szerint az FIA engedélyezni fogja a Ferrari számára a módosítást, ugyanis a vörösök a megbízhatóság javításával indokolják annak szükségességét.

A gárda – ahonnan épp csütörtökön menesztették a motorfejlesztési részleg fejét, Luca Marmorinit, akinek helyét Mattia Binotto veszi át – 11 forduló után 142 ponttal a 3. pozíciót foglalja el a konstruktőri tabellán. A vörösök a 2. helyen állomásozó Red Bulltól 77 egységgel vannak elmaradva, míg a domináns éllovas Mercedeshez képest már 251 pont a hátrányuk.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!