Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ad59e3c6-c565-48bf-b95c-3c2639e49d20","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Égető szükség lenne az egészségügyben strukturált adatokat tartalmazó betegfelvételi űrlapokra és összekötött informatikai rendszerekre. Hiába érhetők el ugyanis digitális formában a kórházi adatok, döntő többségük szöveges, így csak rettentő sok munkával és csak részben feldolgozható. Az ellátást színvonalasabbá, egyben költséghatékonyabbá tenné a Transzlációs Idegtudományi Nemzeti Laboratórium fejlesztése, amiről Dóczi Tamás idegsebész professzor beszélt a HVG-nek.","shortLead":"Égető szükség lenne az egészségügyben strukturált adatokat tartalmazó betegfelvételi űrlapokra és összekötött...","id":"20250425_egeszsegugy-adatok-egysegesites-transzlacios-laboratorium-ideggyogyaszat-kutatas-urlap-fejlesztes-laboratorium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad59e3c6-c565-48bf-b95c-3c2639e49d20.jpg","index":0,"item":"0e1edaf8-1d66-485d-9155-c0b5333f9d26","keywords":null,"link":"/360/20250425_egeszsegugy-adatok-egysegesites-transzlacios-laboratorium-ideggyogyaszat-kutatas-urlap-fejlesztes-laboratorium","timestamp":"2025. április. 25. 11:53","title":"Hihetetlen, de jelenleg nem tudjuk, hányan és milyen betegségtől szenvednek az országban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4af78f90-6f54-4ffb-97f7-535bbdafcb0f","c_author":"Dobszay János","category":"elet","description":"A belpolitikai csatározásai mocsarába lehúzva emlékezett meg Ferenc pápáról szokásos pénteki közrádiós interjújában a kormányfő. Még a tények sem zavarták meg abban, hogy mondandójához hajlítsa a valóságot.","shortLead":"A belpolitikai csatározásai mocsarába lehúzva emlékezett meg Ferenc pápáról szokásos pénteki közrádiós interjújában...","id":"20250425_orban-viktor-ferenc-papa-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4af78f90-6f54-4ffb-97f7-535bbdafcb0f.jpg","index":0,"item":"4d86cacd-0438-4782-8a15-b89d0fbf802c","keywords":null,"link":"/elet/20250425_orban-viktor-ferenc-papa-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 14:36","title":"Megszépítette és megtoldotta egy valótlansággal Orbán Viktor, amit Ferenc pápáról korábban gondolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6761691b-15e9-45cd-95e2-c2683df84660","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Továbbra is benne van a pakliban, hogy a Google-nek meg kell válnia a piacvezető böngészőjétől, de egy dolog biztos: vevőjelölt akad szép számmal. ","shortLead":"Továbbra is benne van a pakliban, hogy a Google-nek meg kell válnia a piacvezető böngészőjétől, de egy dolog biztos...","id":"20250425_google-chrome-bongeszo-eladasa-trosztellenes-per-perplexity-yahoo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6761691b-15e9-45cd-95e2-c2683df84660.jpg","index":0,"item":"78ca8298-d587-488a-aeb4-8c39dca9fe36","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_google-chrome-bongeszo-eladasa-trosztellenes-per-perplexity-yahoo","timestamp":"2025. április. 25. 09:03","title":"Az OpenAI után újabb két cég jelentkezett be, hogy megvenné a Chrome böngészőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a18c3cc-d297-44fe-8960-50516b4d37fe","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A bíróság azt is kimondta, hogy a Sztárbox nem tekinthető sporttevékenységnek.","shortLead":"A bíróság azt is kimondta, hogy a Sztárbox nem tekinthető sporttevékenységnek.","id":"20250425_RTL-Mediatanacs-per-birosag-sztarbox-Fekete-Pako","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a18c3cc-d297-44fe-8960-50516b4d37fe.jpg","index":0,"item":"c81251fa-3a32-4419-aea3-78656c47c8e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_RTL-Mediatanacs-per-birosag-sztarbox-Fekete-Pako","timestamp":"2025. április. 25. 11:38","title":"„Téves képet közvetít a magyar állampolgárságról” – pert veszített az RTL a Médiatanáccsal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Egyes elemzők kétlik, hogy az USA-val kialakított jó viszony révén elkerülheti a vámokat. A NATO európai erőinek volt főparancsnoka szerint a hadszíntéren egyáltalán nem olyan rettenetes az ukrán erők helyzete, mint ahogyan azt sokan gondolják. Ukrajna kapcsán Trump kimutatta a foga fehérjét. Nemzetközi lapszemle.","shortLead":"Egyes elemzők kétlik, hogy az USA-val kialakított jó viszony révén elkerülheti a vámokat. A NATO európai erőinek volt...","id":"20250426_Nemzetkozi-sajtoszemle-Az-amerikai-vamok-politikai-gondot-okoznak-Orbannak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f.jpg","index":0,"item":"49bb36b3-6e93-400a-ba0f-e11bcc207770","keywords":null,"link":"/360/20250426_Nemzetkozi-sajtoszemle-Az-amerikai-vamok-politikai-gondot-okoznak-Orbannak","timestamp":"2025. április. 26. 09:30","title":"Nemzetközi sajtószemle: Az amerikai vámok politikai gondot okoznak Orbánnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11b32cfe-8c90-4361-92d9-5a9b4ed1cbe8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Kenyeres Bálint rövidfilmje, a No.3 (The Spectacle) egy fiatal roma fiúról szól, aki egyedülálló képessége miatt egy tévéműsor révén hirtelen a reflektorfénybe kerül. Két nap alatt forgatták le idén január végén, Monoron, független finanszírozásból.","shortLead":"Kenyeres Bálint rövidfilmje, a No.3 (The Spectacle) egy fiatal roma fiúról szól, aki egyedülálló képessége miatt...","id":"20250425_Cannes-filmfesztival-magyar-film-Kenyeres-Balint-No3-The-Spectacle-rovidfilm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11b32cfe-8c90-4361-92d9-5a9b4ed1cbe8.jpg","index":0,"item":"8c056585-c28e-4e16-8390-3ed4acec2915","keywords":null,"link":"/elet/20250425_Cannes-filmfesztival-magyar-film-Kenyeres-Balint-No3-The-Spectacle-rovidfilm","timestamp":"2025. április. 25. 13:30","title":"Magyar rövidfilm is versenyez Cannes-ban az Arany Pálmáért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"214aba48-9066-4098-a6db-303c8a4993ad","c_author":"HVG","category":"360","description":"A Pénzügyminisztérium volt vezetői kaptak pozíciókat a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt.-nél, miután a tárca vezetője, Varga Mihály lett a Magyar Nemzeti Bank elnöke.","shortLead":"A Pénzügyminisztérium volt vezetői kaptak pozíciókat a BISZ Központi Hitelinformációs Zrt.-nél, miután a tárca...","id":"20250425_hvg-Jonnek-Varga-emberei-MNB-kaderek-bisz-hitelinformacios-zrt-jarmai-peter-zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/214aba48-9066-4098-a6db-303c8a4993ad.jpg","index":0,"item":"a91cb245-f787-464f-afe6-b79f2ae989fc","keywords":null,"link":"/360/20250425_hvg-Jonnek-Varga-emberei-MNB-kaderek-bisz-hitelinformacios-zrt-jarmai-peter-zoltan","timestamp":"2025. április. 25. 07:23","title":"Varga Mihály viszi az embereit az MNB felügyelte céghez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5191677c-acb7-40db-98fc-6bbb8348e65e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A színész tavaly több súlyos balesetet is szenvedett.","shortLead":"A színész tavaly több súlyos balesetet is szenvedett.","id":"20250425_Galko-Balazs-tragidia-meghalt-szinesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5191677c-acb7-40db-98fc-6bbb8348e65e.jpg","index":0,"item":"97bb44e1-5331-4c88-9bc7-f834990fcd4a","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Galko-Balazs-tragidia-meghalt-szinesz","timestamp":"2025. április. 25. 21:26","title":"Meghalt Galkó Balázs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Golf Sportsvan teszt - hazárdjáték vagy tudatos árpolitika?
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Hogyan lehet egy alsó középkategóriájú kompaktból tízmilliónál is drágább prémium? Hát úgy, ahogy a VW tette ezt a most futó Golf-sorozat legújabb tagjával, a Sportsvan-nel. A belépő modell valamivel 4,7 millió forint felett startol, de a csúcskivitel, kétliteres dízelmotorral és automata sebességváltóval már helyből 8,34 millió forint, ami további extrákkal – mindenekelőtt a sokféle vezetés-támogató elektronikus kütyükkel – simán felkúszhat tízmillió fölé.
Nem mellbevágó újdonság, hogy a Volkswagen nevével ellentétben már rég nem olcsó népautó, üdvöskéje, a Golf is jó ideje prémiumra hajt. Most azonban a hetedik nemzedék nemrég piacra dobott tagja, az újrafazonírozott Sportsvan még inkább ilyen irányba fordult. Az emelt tetejű egyterű elődmodellje, a Golf Plus még egyfajta rétegtípusnak számított: főként azok a többnyire idősebb autósok favorizálták, akik a hagyományos négykerekűekkel szemben szeretnek magasabban ülni a volánnál, van tér a fejük felett, de túl nagy nekik a kombi- vagy a minibusz-karosszéria. Ilyen alapértékek mentén a VW stratégák szeme előtt az a cél lebeghet, hogy a Sportsvan vásárlótábora kiszélesedjen: kedvet kapjanak hozzá a többcélú felhasználást előnyben részesítő fiatalabbak is.
A fotók korábban, a nemzetközi bemutatón készültek.
R.D.
Mindezért maradt a magasabb felépítmény, de az egyterű kocsi a Plushoz képest széltében 5, hosszában pedig 13 centivel nőtt. A jókora hasasodást a nagy ötlet, az úgynevezett MQB (Modularer Querbakasten) néven megismert, építőszekrény-elvű padlóváz-technika alapján valósították meg. Ennek alapján a most futó Golf-család testvérmodelljeinek méretei – mint a Lego játékban – változtathatók. Így a Sportsvan a ferdehátú alap Golfnál hosszabb, a kombinál rövidebb.
Az elöl ülők már eddig sem panaszkodhattak az 5-ös vagy a 6-os generáció ergonomikus kényelmére, de a Sportsvan – főként a hátsó fertályon – nagyobb kategóriájú autókkal is versenyre kelhet. A lábhely-méret bőséges, a hátsó 921 mm belmagasság akkorra, hogy még a langalétáknak sem kell behúzott nyakkal utazniuk, az 500 literes csomagtartó pedig a sínen csúsztatható üléspad mozgatásával bővíthető. A majdnem síkba ledöntött ülésekkel 1520 literre tágul a csomagtér, vállalkozó kedvű párok számára akár fekhelynek is megteszi.
R.D.
Ami a Sportsvan főegységeit illeti, sportos menetteljesítményekre senki se számítson. A márkanév csupán jól hangzó vevőfogó: ebben a típusban is a Golf-sorozat egyen-agregátjai dolgoznak – persze a VW-tól megszokott minőségben. A mi általunk próbált kocsit az év motorjának többször kikiáltott 1,4 literes TSI motor hajtotta, méghozzá a kettős tengelykapcsolós, 7 fokozatú automata DSG sebességváltóval. Igaz, ennek az 1,4-es TSI-nek a teljesítménye tízzel elmarad a Golf Plus korábbi azonos csúcsmotorjának 160 lóerejétől (viszont valamivel nyomatékosabb), ám ebből a volán mögül nem igen érezni semmit: a DSG itt is villámgyorsan kapcsol le-fel, az óránkénti 100 kilométeres sebesség eléréshez 8,8 másodpercre van szükség, vagyis 3 másodperccel többre, mint a Plus esetében.
A különbség tehát elhanyagolható, viszont a fogyasztás- és a károsanyag-csökkentő BlueMotion fantázianevű technika jóvoltából az 1,4-es Sportsvan átlagfogyasztása – saját mérés szerint, sportos allűrök nélkül – 7 liter alatt tartható. Ez az érték magasabb a gyár által megadott 5,5 liternél, de jó egy literrel kevesebb a Plusénál.
R.D.
Az új és az ilyenkor kötelező csicsásabb, dizájnosabb VW egyterűhöz ugyanakkor első ízben egy sor vezetéstámogató rendszer rendelhető, ami egyfajta határkő: jelzi, hogy a nem is oly rég még csak a prémiumok kiváltságának számító elektronikus felszerelések most kezdenek elterjedni a kompakt kategóriákban is. A kocsihoz már kapható olyan parkoló asszisztens, amely „kilát” hátra, s ha a vezető tolatáskor netán figyelmen kívül hagyja a keresztirányú forgalomra intő vészjelzéseket, a jármű magától fékez. A másodlagos ütközést elkerülő rendszer ugyanezt teszi: baleset után ugyancsak magától állóra fékezi az autót, az adaptív tempomat pedig alapfunkcióként tudja, hogy 30 és 160 km/óra sebességtartományban (automatikus váltóval – DSG-vel – 0-tól 160 km/ó-ig) a forgalomnak megfelelően gyorsítson, lassítson, városi araszolás közepette pedig vészfékezzen, ha kell.
Semmi kétség, e vezetést segítő ketyerék csábítóan praktikus jószágok. Szépséghibájuk csupán annyi, hogy mindezeket aranyáron méri a VW. Az opciós felszerelési listán csak úgy röpködnek a százezrek. A „Park Assist” több mint 200 ezer, a távolságtartó „Front Assist” automatika 102 ezer, a sávváltásra figyelmeztető „Lane Assist” (közlekedésitábla-felismerő rendszerrel, távfényszóró-asszisztenssel) mintegy 175 ezer forint. És akkor még nem is esett szó a „hagyományos” extrákról, például a 355 ezer forintos nyitható üvegtetőről vagy a több mint félmillióért kínált infotainment rendszerről. Így aztán ha a vastag pénztárcájú vevő nem tudna ellenállni a sokféle csábító kínálatnak, könnyen elszaladhat vele a ló: a Sportsvan simán áttörheti a lélektaninak tekintett tízmilliós árhatárt.
A fotók korábban, a nemzetközi bemutatón készültek.
R.D.
Kérdés persze, hogy ez az égbetörő árképzés összeegyeztethető-e a vásárlói kör bővítésének törekvésével? Ki ad 10 milliót egy kompaktért?
Úgy tűnik azonban, hogy ez az árpolitika „ki van találva”. Nem szabad ugyanis figyelmen kívül hagyni, hogy VW csoport luxusgyártó karja, az Audi nem kínál a Sportsvanhez hasonló modellt. Ráadásul a két ádáz prémium rivális, a Mercedes és a BMW is ott nyomul ebben a kategóriában a B-osztállyal, illetve a piaci megjelenés előtt álló, vadonatúj 2-es Active Tourer típussal. Így hát a felturbózott Sportsvan-re hárul a feladat, hogy felvegye azokkal a versenyt, amelyek vevőköre hajlandó kipengetni akár a csillagászati árat is, csakhogy kedvenc márkáját lássa kocsija orrán. Mindennek fényében a felszereltebb Sportsvan simán belesimul ebbe az ársávba. A kérdés már csak az: vajon bejön-e a számítás, a VW márka cseng-e majd úgy, mint a prémiumos vetélytársaké?
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.