szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?

A BMW már modellnemzedékekre visszamenően gyárt nyitható tetejű négykerekűeket. E gyártókultúra egyik legújabb darabja, a 4-es Cabrio sorozat is, amely alighanem a legjobbak közül való.

A 4-es kabrió valójában a 3-as típuscsalád platformjára épül, csak a bajor gyártómű márkaújítása szerint már páros számot viselnek a rétegmodellek, így a kabriók is. Ennél azonban lényegesebb, hogy a fémtetős változat nyitómechanizmusa éppen olyan prémiumos, mint maga a sportverda. A fejfedő elektromosan, a vezető ülés melletti középkonzolon kialakított gomb, vagy a kocsi közelében, a kulcsnélküli távirányító nyomogatásával nyitható-csukható.

A három részes tető – mint valamilyen origami hajtogatás – 20 másodperc alatt eltüntethető a csomagtartóban, sőt a művelet alacsony, 18 km/óra sebességhatárig még menet közben is elvégezhető. Ez az érték a konkurensekéhez viszonyítva nem a legjobb, mindenesetre a tetőegységek látványos attrakciónak is beillő módon tűnnek el a 370 literes csomagtartóban. Igaz fedetlenül a raktér pakolórésze 220 literre csökken, de egy apró ötletes megoldással, a csomagtér-ajtó alsó szegélyén lévő billenő gombbal kicsit megemelhetők az egymásra hajtogatott tetőpanelek. A besuvasztott cuccok így kényelmesebben elrendezhetők, majd az egész tető-hóbelevanc ismét visszasüllyeszthető.

Képgaléria.
D.P.

A nyitáshoz-záráshoz hasonló prémiumos megoldások az utastérben is folytatódnak. Csukottan a négyszemélyes 4-es négy évszakos kocsi, hűvösebb időben, fedetlenül viszont a furikázást kellemesebbé teheti az első ülések támlájában kialakított nyakszirt-melegítő fúvóka (amely mellesleg Mercedes ötletnek számít). A hátul ülőket a jól bevált, patentekkel felkapcsolható szélfogó ernyő kíméli, amelyben ezúttal az a szellemes, hogy használaton kívül a hátsó üléstámla mögé rejthető. Csodák azonban nincsenek. A BMW kabrió – ugyanúgy, mint bármely más „mezítlábas” típus – úgy száz kilométeres sebesség felett, főként hátul, már kellemetlenül huzatossá válhat. Persze a kabrió-technika mellett a szemrevaló dizájn, a sportos menettulajdonságok és a hosszú opciós szerelvénylista mind kábító. Felextrázva a 4-es lehet akár meseautó, a személyre szabott kivitelnek legfeljebb csak a tulaj pénztárcája szab határt.

Ezt sugallja a próbára kapott 428i változat is. A motorháztető alatt a BMW más típusaiból jól ismert két literes benzinmotorja lapult. A 245 lóerős, ikerturbós erőforrás teljesítménye vérpezsdítő: az óránkénti száz kilométeres sebességre 6,4 másodperc alatt sprintel fel a kocsi, a végsebesség pedig – gyakorlatilag kihasználhatatlan – 250 km/óra. A menetdinamikát jól kiegészíti a nyolcfokozatú ZF automata sebességváltó: ha kell, villámgyorsan kapcsol le-fel, ahogy mondani szokták, mintha dróton húznák, nem érezni váltásszüneteket. A szélvész képességekhez viszonyítva a fogyasztás sem sok: vad hajszolás nélkül, vegyes forgalomban elég hozzá 8,5 liter szuper száz kilométerenként.

Képgaléria.
D.P.

Mindezzel együtt a BMW világában járatos kritikusok megjegyzik, hogy a kocsi azért nem annyira sportos a többi testvérmodellhez viszonyítva, mivel a keménytető és a karosszéria megerősítése miatt a kabrió 230 kilóval nehezebb, mint a kupé változat. A gyártómű ismertetőjéből ugyanakkor kitűnik, hogy a tervezők vért izzadhattak a súlycsökkentés érdekében. Az alváz és a karosszéria néhány eleme alumíniumból és ultrakönnyű, de merev szénszál erősítésű műanyagból (CFRP) készült. Ennek jótékony eredményét illusztrálja, hogy a motortérben található, bumeráng alakú, a jármű irányíthatóságában fontos szerepet játszó CFRP toronymerevítő mindössze 1,5 kilogramm.

Mindebből a volánt forgató úrvezető legfeljebb azt érzi, hogy a 428i azért lendületesen húz, remekül kormányozható. A fehér bőrülések, az utastérben felhasznált igényes kárpitanyagok látványosságán túl az autós élvezeteket fokozza a sokféle, ugyancsak a BMW más típusaiból átemelt elektronika. Ilyen a holt-térfigyelő, a távolságtartó tempomat, vagy az adaptív led-fényszóró, amely lekapcsolja a fényt, hogy ne vakítsa el a szembejövő autóst. Az úgynevezett head up display már nem vadonatúj szerelvény, de a BMW változat nemcsak a sebességet és közlekedési táblákat, hanem a navigáció útbaigazításait is kivetíti a sofőr előtti szélvédőre, így aztán nem igen van szükség a navi hangbemondására. A száguldást kedvelők külön díjazhatják a menetdinamika-szabályzó szolgáltatásait is, mivel a rendszer „Sport+” állásban kikapcsolja a kipörgésgátlót.

A kabrióérzés nem olcsó mulatság. A 428i változat 14 413000 forintnál startol, de az árhatár a csillagos ég: a tesztautó extrái 21,5 millióra növelték a vételárat. E luxus-szegmensben ez simán elmegy. A két másik nagy német konkurens közül a Győrben gyártott 180 lóerős Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI alapára 10,308 millió forint, a Mercedes 252 lóerős E300-as változata alapból 16,771 millió forint. Nehéz lehet választani.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!