Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná a tartozáskezelés során az emberi ügyintézéssel szemben, mivel szerintük az objektív, diszkrét és előítéletmentes megoldásokat kínál. Azonban sokan aggódnak az MI alkalmazásával kapcsolatban, különösen az adatvédelem és az empátia hiánya miatt.","shortLead":"Az Intrum követeléskezelő friss felmérése szerint a fogyasztók egyharmada a mesterséges intelligenciát választaná...","id":"20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27f1ff15-d330-464f-ab48-0a4532afbb3f.jpg","index":0,"item":"009b325c-179a-488c-b943-5ec63a355b81","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_tartozaskezeles-behajtas-mesterseges-intelligencia-intrum","timestamp":"2024. december. 22. 14:03","title":"100-ból 19 ember MI-vel kérne kölcsön, a tartozás behajtását 100-ból 34 bízná inkább a gépre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ace942a-cc3a-484a-9741-b730f594a16f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A játékok és szabadidős tevékenységek terén is voltak érdekes újítások 2024-ben. Mutatjuk, melyeket talált kiemelésre érdemesnek az amerikai TIME magazin a 200-as listáján.","shortLead":"A játékok és szabadidős tevékenységek terén is voltak érdekes újítások 2024-ben. Mutatjuk, melyeket talált kiemelésre...","id":"20241222_2024-legjobb-talalmanyai-jatekok-golyopalya-slackline-vilagito-frizbi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ace942a-cc3a-484a-9741-b730f594a16f.jpg","index":0,"item":"d4d87e8f-73e7-40f9-a6a7-10e7cafdd454","keywords":null,"link":"/tudomany/20241222_2024-legjobb-talalmanyai-jatekok-golyopalya-slackline-vilagito-frizbi","timestamp":"2024. december. 22. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: a frizbi, amivel szó szerint villoghat, és a golyópálya, amit akár a falra is szerelhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja, hogyan változtathatják meg a világunkat ezek az újfajta gondolkodáshoz használható eszközök. Átfogó és optimista könyvében aktuális példákon keresztül mutatja be az üzleti életet és az oktatást alapjaiban átalakító hatásukat. Arra buzdít, hogy munkatársként, társtanárként és coachként tekintsünk a mesterséges intelligenciára, és meggyőző érvekkel támasztja alá, miért elengedhetetlen a gépekkel való együttműködés képességének elsajátítása. Szemléletmódját követve átláthatjuk az MI-ben rejlő aktuális lehetőségeket, hogy adottságait egy jobb emberi jövő megteremtésére használjuk fel. A HVG Könyvek által kiadott műből több részletet is közlünk a következőkben.","shortLead":"Ethan Mollick, a Wharton Egyetem tanára az MI egyik legjelentősebb és legprovokatívabb értelmezőjeként azt vizsgálja...","id":"20241221_tarsintelligencia-3-resz-mi-ai-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975.jpg","index":0,"item":"4419cda9-aa30-483e-b984-cd4a910ebf73","keywords":null,"link":"/360/20241221_tarsintelligencia-3-resz-mi-ai-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2024. december. 21. 18:30","title":"Hogyan éljünk együtt a mesterséges intelligenciával? – 3. rész: Egy szoftver minden felett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A helyszínre több mentőautó érkezett. ","shortLead":"A helyszínre több mentőautó érkezett. ","id":"20241221_harmas-karambol-baleset-debrecen-gyalogosok-mentok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"b5328149-fe31-40cf-bdec-bf0794c2448e","keywords":null,"link":"/cegauto/20241221_harmas-karambol-baleset-debrecen-gyalogosok-mentok","timestamp":"2024. december. 21. 14:27","title":"Hármas karambol történt Debrecenben, az egyik autó gyalogosokat is elsodort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"84a10f6d-b2ab-45fc-aa7e-10e4c15215d2","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A német kancellár azt ígérte, a törvény teljes erejével fognak válaszolni a történtekre.","shortLead":"A német kancellár azt ígérte, a törvény teljes erejével fognak válaszolni a történtekre.","id":"20241221_magdeburg-olaf-scholz-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/84a10f6d-b2ab-45fc-aa7e-10e4c15215d2.jpg","index":0,"item":"0258897e-9f5f-469a-ab80-b0143415433a","keywords":null,"link":"/vilag/20241221_magdeburg-olaf-scholz-usa","timestamp":"2024. december. 21. 15:57","title":"Olaf Scholz Magdeburgba utazott, az Egyesült Államok felajánlotta a segítségét a karácsonyi vásárban történt tragédia miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Magyar szerint Kocsis „dezinformációkat felhasználva veszélyezteti hazánk biztonságát”, ezért azt javasolja, hogy haladéktalanul hallgassák ki és kössék hazugságvizsgálóra. ","shortLead":"Magyar szerint Kocsis „dezinformációkat felhasználva veszélyezteti hazánk biztonságát”, ezért azt javasolja...","id":"20241221_Magyar-Peter-magdeburgi-tragedia-Kocsis-Mate-nemzetbiztonsagi-vizsgalat-dezinformacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26.jpg","index":0,"item":"35e89654-f5a5-4eb4-a0e3-58e99f59cf2c","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_Magyar-Peter-magdeburgi-tragedia-Kocsis-Mate-nemzetbiztonsagi-vizsgalat-dezinformacio","timestamp":"2024. december. 21. 11:00","title":"Magyar Péter nemzetbiztonsági vizsgálatot követel Kocsis Máté ellen, aki a magdeburgi tragédiáról posztolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94ee000a-86f6-43dc-8d44-e08d924ae9d0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magdeburgi gázolás után megerősítette a TEK a magyar vásárok védelmét. Fotókon mutatjuk.","shortLead":"A magdeburgi gázolás után megerősítette a TEK a magyar vásárok védelmét. Fotókon mutatjuk.","id":"20241222_Karacsonyi-vasarok-a-pacelautok-arnyekaban-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94ee000a-86f6-43dc-8d44-e08d924ae9d0.jpg","index":0,"item":"8e53c00c-0685-4f99-8819-938d67e6973e","keywords":null,"link":"/itthon/20241222_Karacsonyi-vasarok-a-pacelautok-arnyekaban-fotok","timestamp":"2024. december. 22. 13:56","title":"Karácsonyi vásárok a páncélautók árnyékában - fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4aab2ba-c81f-452e-bbbc-e31a7d2315db","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az EU vonatkozó irányelve alapján egy vállalat éves globális bevételének 5 százalékáig terjedő bírság szabható ki, ha az adott cég nem kezeli a káros emberi jogi vagy környezeti hatásokat.","shortLead":"Az EU vonatkozó irányelve alapján egy vállalat éves globális bevételének 5 százalékáig terjedő bírság szabható ki, ha...","id":"20241222_Katar-nem-szallit-gazt-Europaba-ha-az-unio-megbirsagolja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4aab2ba-c81f-452e-bbbc-e31a7d2315db.jpg","index":0,"item":"2ce5432f-f834-4913-8fbf-841c6e4b9432","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241222_Katar-nem-szallit-gazt-Europaba-ha-az-unio-megbirsagolja","timestamp":"2024. december. 22. 18:50","title":"Katar nem szállít gázt Európába, ha az unió megbírságolja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BMW már modellnemzedékekre visszamenően gyárt nyitható tetejű négykerekűeket. E gyártókultúra egyik legújabb darabja, a 4-es Cabrio sorozat is, amely alighanem a legjobbak közül való.
A 4-es kabrió valójában a 3-as típuscsalád platformjára épül, csak a bajor gyártómű márkaújítása szerint már páros számot viselnek a rétegmodellek, így a kabriók is. Ennél azonban lényegesebb, hogy a fémtetős változat nyitómechanizmusa éppen olyan prémiumos, mint maga a sportverda. A fejfedő elektromosan, a vezető ülés melletti középkonzolon kialakított gomb, vagy a kocsi közelében, a kulcsnélküli távirányító nyomogatásával nyitható-csukható.
A három részes tető – mint valamilyen origami hajtogatás – 20 másodperc alatt eltüntethető a csomagtartóban, sőt a művelet alacsony, 18 km/óra sebességhatárig még menet közben is elvégezhető. Ez az érték a konkurensekéhez viszonyítva nem a legjobb, mindenesetre a tetőegységek látványos attrakciónak is beillő módon tűnnek el a 370 literes csomagtartóban. Igaz fedetlenül a raktér pakolórésze 220 literre csökken, de egy apró ötletes megoldással, a csomagtér-ajtó alsó szegélyén lévő billenő gombbal kicsit megemelhetők az egymásra hajtogatott tetőpanelek. A besuvasztott cuccok így kényelmesebben elrendezhetők, majd az egész tető-hóbelevanc ismét visszasüllyeszthető.
Képgaléria.
D.P.
A nyitáshoz-záráshoz hasonló prémiumos megoldások az utastérben is folytatódnak. Csukottan a négyszemélyes 4-es négy évszakos kocsi, hűvösebb időben, fedetlenül viszont a furikázást kellemesebbé teheti az első ülések támlájában kialakított nyakszirt-melegítő fúvóka (amely mellesleg Mercedes ötletnek számít). A hátul ülőket a jól bevált, patentekkel felkapcsolható szélfogó ernyő kíméli, amelyben ezúttal az a szellemes, hogy használaton kívül a hátsó üléstámla mögé rejthető. Csodák azonban nincsenek. A BMW kabrió – ugyanúgy, mint bármely más „mezítlábas” típus – úgy száz kilométeres sebesség felett, főként hátul, már kellemetlenül huzatossá válhat. Persze a kabrió-technika mellett a szemrevaló dizájn, a sportos menettulajdonságok és a hosszú opciós szerelvénylista mind kábító. Felextrázva a 4-es lehet akár meseautó, a személyre szabott kivitelnek legfeljebb csak a tulaj pénztárcája szab határt.
Ezt sugallja a próbára kapott 428i változat is. A motorháztető alatt a BMW más típusaiból jól ismert két literes benzinmotorja lapult. A 245 lóerős, ikerturbós erőforrás teljesítménye vérpezsdítő: az óránkénti száz kilométeres sebességre 6,4 másodperc alatt sprintel fel a kocsi, a végsebesség pedig – gyakorlatilag kihasználhatatlan – 250 km/óra. A menetdinamikát jól kiegészíti a nyolcfokozatú ZF automata sebességváltó: ha kell, villámgyorsan kapcsol le-fel, ahogy mondani szokták, mintha dróton húznák, nem érezni váltásszüneteket. A szélvész képességekhez viszonyítva a fogyasztás sem sok: vad hajszolás nélkül, vegyes forgalomban elég hozzá 8,5 liter szuper száz kilométerenként.
Képgaléria.
D.P.
Mindezzel együtt a BMW világában járatos kritikusok megjegyzik, hogy a kocsi azért nem annyira sportos a többi testvérmodellhez viszonyítva, mivel a keménytető és a karosszéria megerősítése miatt a kabrió 230 kilóval nehezebb, mint a kupé változat. A gyártómű ismertetőjéből ugyanakkor kitűnik, hogy a tervezők vért izzadhattak a súlycsökkentés érdekében. Az alváz és a karosszéria néhány eleme alumíniumból és ultrakönnyű, de merev szénszál erősítésű műanyagból (CFRP) készült. Ennek jótékony eredményét illusztrálja, hogy a motortérben található, bumeráng alakú, a jármű irányíthatóságában fontos szerepet játszó CFRP toronymerevítő mindössze 1,5 kilogramm.
Mindebből a volánt forgató úrvezető legfeljebb azt érzi, hogy a 428i azért lendületesen húz, remekül kormányozható. A fehér bőrülések, az utastérben felhasznált igényes kárpitanyagok látványosságán túl az autós élvezeteket fokozza a sokféle, ugyancsak a BMW más típusaiból átemelt elektronika. Ilyen a holt-térfigyelő, a távolságtartó tempomat, vagy az adaptív led-fényszóró, amely lekapcsolja a fényt, hogy ne vakítsa el a szembejövő autóst. Az úgynevezett head up display már nem vadonatúj szerelvény, de a BMW változat nemcsak a sebességet és közlekedési táblákat, hanem a navigáció útbaigazításait is kivetíti a sofőr előtti szélvédőre, így aztán nem igen van szükség a navi hangbemondására. A száguldást kedvelők külön díjazhatják a menetdinamika-szabályzó szolgáltatásait is, mivel a rendszer „Sport+” állásban kikapcsolja a kipörgésgátlót.
A kabrióérzés nem olcsó mulatság. A 428i változat 14 413000 forintnál startol, de az árhatár a csillagos ég: a tesztautó extrái 21,5 millióra növelték a vételárat. E luxus-szegmensben ez simán elmegy. A két másik nagy német konkurens közül a Győrben gyártott 180 lóerős Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI alapára 10,308 millió forint, a Mercedes 252 lóerős E300-as változata alapból 16,771 millió forint. Nehéz lehet választani.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
Egykor Orbán Viktor neve egyet jelentett a szabadsággal. Mára egyet jelent a törvénysértések következményeitől való szabadulással – írja Bartosz T. Wieliński, a Gazeta Wyborcza főszerkesztő-helyettese. Vélemény.