Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"58619075-3dab-448a-b497-61aabff35017","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A porschés több veszélyes helyzetet is teremtett.","shortLead":"A porschés több veszélyes helyzetet is teremtett.","id":"20250422_busz-feher-porsche-buntetofekezes-szabalytalansag-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58619075-3dab-448a-b497-61aabff35017.jpg","index":0,"item":"a8b65908-be72-4662-bb32-1491e25e278c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250422_busz-feher-porsche-buntetofekezes-szabalytalansag-video","timestamp":"2025. április. 22. 16:10","title":"Nem engedte ki a megállóból a buszt, majd büntetőfékezéssel idegesítette a rádudáló sofőrt egy Porsche vezetője – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8375bdc-121d-4a30-9575-dde3f9a37bdd","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A lap információi szerint ezzel áll összefüggésben a nemzeti hadiipari holding vezetőjének húsvéti leváltása. A nagy nyertes a 4iG lehet.","shortLead":"A lap információi szerint ezzel áll összefüggésben a nemzeti hadiipari holding vezetőjének húsvéti leváltása. A nagy...","id":"20250422_Telex-hadiipar-privatizacio-N7-holding-Rheinmetall-4iG","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8375bdc-121d-4a30-9575-dde3f9a37bdd.jpg","index":0,"item":"1ff05f92-40f4-4e27-a12e-866fda253dd4","keywords":null,"link":"/kkv/20250422_Telex-hadiipar-privatizacio-N7-holding-Rheinmetall-4iG","timestamp":"2025. április. 22. 10:35","title":"Telex: A hadiiparban is nagy magánosítási műveletre készül a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfe7d2ec-90a7-41d7-9b75-ae1bec2e2833","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Több lehetőséget is számba vesz a francia elnök.","shortLead":"Több lehetőséget is számba vesz a francia elnök.","id":"20250422_Bloomberg-ujabb-elorehozott-valasztasra-keszulhet-Macron-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfe7d2ec-90a7-41d7-9b75-ae1bec2e2833.jpg","index":0,"item":"542259dc-1d1d-4d96-9ad7-776b62df6646","keywords":null,"link":"/vilag/20250422_Bloomberg-ujabb-elorehozott-valasztasra-keszulhet-Macron-ebx","timestamp":"2025. április. 22. 16:43","title":"Bloomberg: újabb előrehozott választásra készülhet Macron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"022884d5-739e-4d17-a8d2-088c7db9904b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Fidesz (ex-Fiatal Demokraták Szövetsége) 135 fős parlamenti frakciójában 16 olyan nyugdíjas korú képviselő van, aki legalább 2010 óta menetrendszerűen húzza be a választókerületét. Hatan szinte biztos nem indulnak újra.","shortLead":"A Fidesz (ex-Fiatal Demokraták Szövetsége) 135 fős parlamenti frakciójában 16 olyan nyugdíjas korú képviselő van, aki...","id":"20250421_A-Fidesz-veszesen-oregszik-a-frakciotitanok-kozul-mar-16-nyugdijkorban-van","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/022884d5-739e-4d17-a8d2-088c7db9904b.jpg","index":0,"item":"310fe28e-60ae-49a4-acc3-31350ae5ef43","keywords":null,"link":"/itthon/20250421_A-Fidesz-veszesen-oregszik-a-frakciotitanok-kozul-mar-16-nyugdijkorban-van","timestamp":"2025. április. 21. 20:20","title":"A Fidesz vészesen öregszik, a frakciótitánok közül már 16 nyugdíjkorban van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f85e7316-8032-4ba4-8ea1-4867c4f58e79","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Immár ötödik alkalommal szavazták meg, hogy kinek jár a díj. ","shortLead":"Immár ötödik alkalommal szavazták meg, hogy kinek jár a díj. ","id":"20250422_Oltas--es-tudomanyellenes-ugyvedno-kapta-meg-iden-a-Szkeptikus-Tarsasag-Laposfold-dijat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f85e7316-8032-4ba4-8ea1-4867c4f58e79.jpg","index":0,"item":"253f5428-0333-4e6e-8387-abcf69a9d136","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_Oltas--es-tudomanyellenes-ugyvedno-kapta-meg-iden-a-Szkeptikus-Tarsasag-Laposfold-dijat","timestamp":"2025. április. 22. 21:10","title":"Oltásellenes ügyvédnő kapta meg idén a Szkeptikus Társaság Laposföld-díját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a54b6720-f175-45fa-860d-1347fbdc0867","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint a dinitrogén-oxid olyan hatásmechanizmusát sikerült feltárni, amiről eddig fogalma sem volt az orvostudománynak.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint a dinitrogén-oxid olyan hatásmechanizmusát sikerült feltárni, amiről eddig fogalma sem volt...","id":"20250421_dinitrogen-oxid-hatasa-nevetogaz-depresszio-kezelese-antidepresszans","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a54b6720-f175-45fa-860d-1347fbdc0867.jpg","index":0,"item":"37df9cbe-7143-4ab5-87ce-c9c694c81425","keywords":null,"link":"/tudomany/20250421_dinitrogen-oxid-hatasa-nevetogaz-depresszio-kezelese-antidepresszans","timestamp":"2025. április. 21. 08:03","title":"Egy 180 éve ismert anyag adhat reményt a depressziósoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bb994d83-6c13-41a6-a480-335e75162fdd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Míg a csepeli drogügy három gyanúsítottja közül kettő szabadlábon védekezhet, addig a vegyész esetében máshogy döntött a bíróság.","shortLead":"Míg a csepeli drogügy három gyanúsítottja közül kettő szabadlábon védekezhet, addig a vegyész esetében máshogy döntött...","id":"20250422_bunugyi-felugyelet-csepeli-droglabor-vegyesz-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb994d83-6c13-41a6-a480-335e75162fdd.jpg","index":0,"item":"e492d6a7-5b1b-40d5-bbc6-9c5c42f9060b","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_bunugyi-felugyelet-csepeli-droglabor-vegyesz-birosag","timestamp":"2025. április. 22. 12:39","title":"Bűnügyi felügyeletbe helyezték a csepeli droglaborügy vegyészét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4fb1a99-d24e-4d45-b405-ae85c16e2663","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Lucy nevű űrszonda a Jupiter pályája felé tart, hogy a Trójai övben lévő aszteroidák segítségével felderítse a Naprendszer történetét. Útközben több aszteroidát is megvizsgál, ezek közül az egyik a Donaldjohanson.","shortLead":"A Lucy nevű űrszonda a Jupiter pályája felé tart, hogy a Trójai övben lévő aszteroidák segítségével felderítse...","id":"20250422_nasa-lucy-urszonda-donaldjohanson-aszteroida","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4fb1a99-d24e-4d45-b405-ae85c16e2663.jpg","index":0,"item":"325efcee-3929-45d5-85c0-c8087a8d02e2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250422_nasa-lucy-urszonda-donaldjohanson-aszteroida","timestamp":"2025. április. 22. 17:03","title":"Testközelből készített videót a NASA egy 8 kilométeres aszteroidáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hozzánk is megjöttek a BMW villanyautói – i3 teszt
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Jelzésértékű lépésnek számított az egész iparág számára, amikor a BMW csatlakozott az elektromos autót gyártó márkák sorához, s tavaly be is mutatta első modelljét. Az almárka most megérkezett hozzánk is: november elsejétől kapható tesztünk szereplője, a városi ingázóként propagált i3-as kisautó.
Mint egy jobbfajta sportkocsi, álló helyzetből 60 km/óra sebességre 3,7, százra 7,2 másodperc alatt gyorsít fel a BMW i3. Mindezt nesztelen surrogással teszi, káros anyag kibocsátása nélkül, legalábbis a „cső végén” zéró emisszióval.
BMW
A benzines-dízeles hajtányból átülő autós számára alighanem ezek lehetnek az első vezetői élmények, amit fokozhat az „egypedálos” érzet. Vagyis az, hogy a hagyományos automataváltós kocsikhoz hasonlóan, az elektromos kis-BMW-ben is csak fék- és gázpedál van, ám amikor a vezető leveszi lábát a „gázról”, a motorfék oly hatásosan lassít, hogy némi gyakorlás után legfeljebb csak a hirtelen, erőteljes megállásokhoz kell a fékre lépni. Az előrelátó, egypedálos vezetési stílussal növelni lehet az elektromos hajtásrendszer energia-visszatáplálási teljesítményét. Ilyenkor az elektromotor generátor üzemmódra vált és szuflát tölt az akkumulátorokba.
A BMW i3 vezetőjét persze még feldobhatja a sokféle látványkörítés, a szemrevaló dizájn, a felhasznált újszerű anyagok, a márkától megszokott prémium kivitel. Ezek sorába tartoznak a furmányos formájú, a Mazda RX-8 sportkocsira hajazó ajtók, amelyek közül a kisebbik hátsó csak az első kinyitása után tárható ki hátrafelé. Nincs B-oszlop, ám ennek ellenére szűk marad a nyílás, kicsit macerás bemászni a hátsó fertályra.
Bent az utasfülkét, reciklált, tapétapapírra emlékeztető, de távolról sem ízléstelen dekorlemezek díszítik, műszerfalnak pedig megteszi a két tűéles rajzolatú, többnyire kék színben játszó lcd-kijelző. Ezek egyike a vezető előtt kapott helyet, a másik középen, amelyre a márka más modelljeiből ismert iDrive tárcsa csavargatásával lehet elővarázsolni a szórakoztató-információs tartalmakat.
BMW
Szokatlan formájú a kormányoszlopból jobbra kiálló fokozatváltó karocska is. A tenyérbe simuló bütyökszerűséggel lehet előre-hátra kapcsolgatni. A „váltócsonkon” van még két nyomógomb is, az egyik motorindításra, -leállításra, a másik pedig a parkoló állás elérésére szolgál.
A BMW még 2007-ben vágott bele a nagyra törő, i-project nevű elektromos programjába, becslések szerint nem kevesebb, mint kétmilliárd eurót feccölt a jövőt ígérő, de nem kevés üzleti kockázattal járó elektromos autók sorozatgyártásnak beindítására. Éppen egy éve, tavaly novemberben debütált az első két modell, az i3 mellett a plug-in, azaz a konnektorról feltölthető, 362 lóerős összteljesítményű, Ferrari gyorsaságú i8-as hibrid sportkocsi.
Az idei november azonban a hazai elektromobilitás szempontjából fontos dátum, mivel hivatalosan most rajtol a bajor e-autók értékesítése, szervize. Ám ahogy mondani szokták, a kereskedésekbe alighanem ezután sem fognak csapatostul tódulni a vevők: az i3 jóval 11 millió forint felett, az i8 pedig 40 millió tájékán startol.
A magas vételár – a márka presztízsértékén túl – az innovatív műszaki megoldásoknak, mindenekelőtt a szénszál erősítésű műanyagból (carbon fiber-reinforced plastic – CFRP) készült járműcellának tulajdonítható. Ebben az eddig csak a harci repülőgépek és a verseny-, illetve a méregdrága luxus sportkocsik kiváltságának számító matériában az a pláne, hogy olyan erős, mint az acél, súlya viszont feleakkora, ugyanakkor rozsdaálló és szélsőséges hőmérsékletingadozás esetén sem veszít formájából.
Képgaléria.
BMW
Az autógyártók közül a BMW elsőként vágott bele e kompozit tömeggyártásába, aminek nyomán az i3 tömege közel 1,2 tonna, vagyis a hagyományos fémkarosszériával összevetve 30 százalékos súlycsökkentést értek el. A gond csupán az, hogy a karbon-műanyag gyártása méregdrága: egy kiló nyersacél előállítása egy dollárba kerül, a szénszálas műanyagé viszont 20 dollár.
A Bloomberg hírügynökség most arról ír, hogy a müncheni luxusgyártó és partnerei nagy erőkkel dolgoznak a plasztik anyag termelési költségeinek leszorításán, 90 százalékot akarnak lefaragni belőle. A vállalkozás eredményességét jelzi, hogy ez év első kilenc hónapjában az i3-ból több mint 10 ezer darabot elkapkodtak, s a hírek arról is szólnak, hogy a műanyagot gyártó amerikai SGL Carbon cég címére a szállítások növelésére adott megbízást a BMW.
Ami a hajtáslánc konstrukcióját illeti, a 170 lóerős és a 250 newtonméter maximális forgatónyomatékú elektromos motor a hajtott hátsó tengely közvetlen közelében, a 230 kilós, 22 kWh tárolókapacitású akkumulátor-sor az ugyancsak könnyűszerkezetes, alumíniumból készült padlólemez középső részén kapott helyet. Bármennyire is korszerű a mellesleg a dél-koreai Samsung által szállított lítium-ion akkucsomag, a maximális hatótáv 190 kilométer. Ez a legjobbak közül való, de inkább csak elméleti szám.
Teszttapasztalataink arról tanúskodnak, hogy egy feltöltéssel 120-130, legjobb esetben 160 kilométert lehet megtenni. Igaz, a két első ülés között található üzemmód-kapcsoló átbillentésével a takarékos „eco pro”, illetve az „eco pro+” állásba növelhető a hatótáv, annyi azonban bizonyos: a megtehető távolság nagyon függ a vezető temperamentumától és a terepviszonyoktól. Az e-járgány még a kisebb fogyasztók bekapcsolására is érzékenyen reagál. Így például a szélvédő-párátlanító fűtés lekapcsolása után vagy öt kilométert ugrott feljebb a hatótáv-kijelző zöld csík a műszerfali monitoron.
BMW
Az energiatárolók mai technikai szintjén valójában a rövid hatótávolság az elektromos autók legnagyobb hátránya, ha nem jól kalkulál a sofőr, béna kacsaként ottmaradhat a forgalom kellős közepén. Ez alól a BMW sem kivétel, de szükségből erényt alapon a cég környezetbarát városi ingázóként propagálja e-márkáját. Mentő megoldásként ott a hatótáv-növelőnek (range extender) nevezett 34 lóerős, benzines motorkerékpár-motor, amely nem a kerekeket hajtja, hanem tölti a generátort, ezáltal egyhuzamban 300 kilométert lehet megtenni. Ám az így felszerelt modell alapára már 13 millió 470 ezer forintra ugrik, s nem mellékes: oda a zéró emisszió.
Nem kevésbé hátrányos a lemerült telepek hosszadalmas feltöltése, e művelet a háztartások elektromos hálózatába csatlakoztatva nyolc óráig is eltarthat. Igaz, Európa boldogabbik felén már az itthoninál sokszorosan szélesebb a mindössze félórás gyorstöltést igénylő nyilvános kútoszlopok hálózata, mégis úgy tűnik, a meglévő pestiek sem működhetnek tökéletesen.
Az ELMŰ székháza előtti oszlopnál, a Váci úton próbálkoztunk, de amikor a protokoll szerint bejelentkeztünk a töltés megindítására, hosszú percekig tartó csengetés ellenére sem vette fel senki a telefont. Maradt az otthoni töltés, amiben az a legkellemesebb, hogy az i3 valóban takarékos: 100 kilométerre számolva valamivel több, mint 14 kWh fogyasztást mutatott a kijelző, ami kilowattóránkénti 40 forinttal számolva 560-600 forintos költség, literenkénti 400 forintos benzinárral pedig száz kilométerenként 1,5 literes fogyasztásnak felel meg.
BMW
A BMW nálunk is 8 évig vagy 100 ezer kilométerig tartó garanciát vállal az i3 akkumulátoraira, azzal a kikötéssel, hogy ez alatt a telepek megőrzik tárolókapacitásuk 80 százalékát. A kocsira szóló általános garancia két év, kilométer-korlátozás nélkül Emellett az 5 év/60 ezer km a BMW szervizszolgáltatási kínálatában ingyenes opció, a kötelező karbantartások díját takarja.
A szervizperiódus a jármű fedélzeti komputerének kijelzése szerint használatfüggő, négy márkaszerviz vállal javításokat. A BMW informatikai háttérszolgáltatása, a Connected Drive jórészt nálunk sajnos nem működik, ami a korlátozott hatótáv miatt ugyancsak érzékeny hiányosság. A fejlettebb piacokon ugyanis az értékesített kocsikat saját sim kártyával szerelik fel, ennek révén sokféle kényelmi szolgáltatás elérhető. Így az i3 vezetője okostelefonjáról vezérelheti kocsiját, zimankóban például távolról bekapcsolhatja a fűtést, előmelegítheti az akkumulátort, vagy akár programozhatja az áramtöltést kedvező tarifájú, éjjeli időszakra.
BMW
Az intelligens kapcsolat magasabb szintre emeli az útvonaltervezést is. Néhány nyugat-európai országban a navigációs kijelzőn egyebek mellett megjeleníthetők a közeli töltőpontok, sőt a kiszemelt állomáson a töltőállás előre lefoglalható. A navin elő lehet hívni a helyi tömegközlekedés csatlakozási lehetőségeit, s az alkalmazással megnézheti a vezető, hol a legközelebbi buszmegálló, a legközelebbi parkolóház, programjának végén pedig telefonjára pillantva láthatja, hol hagyta kocsiját.
A BMW néhány piacon a helyi elektromos szolgáltatókkal összefogva támogatja az otthoni gyorstöltő konnektordobozok (wall box) felszerelését is. „Itthon ilyenek dotálásában egyelőre nem vállalunk szerepet, de a BMW tartozékkínálatából elérhető a termék” – mondta kérdésünkre Salgó András, a vezérképviselet sajtófőnöke, majd hozzátette: „nagy várakozással figyeljük a kormányzat e-autózást támogató terveit". Mindez azt jelenti, hogy az almárka vásárlói egyelőre csak egyetlen állami kedvezményt élvezhetnek. Mint minden más alternatív hajtású típusok esetében mentesülnek a regisztrációs adó megfizetése alól.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
A Ferenciek terénél Szabó Bálint trollkodta szét Hadházy Ákos egyszemélyes demonstrációját, a momentumosok pedig a Szabadság hidat zárták le egy időre.