szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jön a Tesla következő nagy dobása, bemutatja luxusterepjáróját a Maserati, a Honda végre ismét képviselteti magát a sportautók mezőnyében, és a csehek is beígérték az eddigi legjobb Skodát. No, meg persze arról sem feledkeztünk meg, hogy hónapokon belül az Esztergomban készülő vadonatúj Suzuki Vitarát is kipróbálhatjuk.

Tesla Model X

A korábbi évekhez hasonlóan tavaly is eredményes évet zártak a Tesla Motorsnál, hiszen a 2013-as 22 ezer példányhoz képest 2014-ben 13 ezerrel több autó eladásával számoltak. Az értékesítés növekedése mellett az év azért is jelentős mérföldkő volt a márka történetében, mert a nyár folyamán nagyszabású fejlesztéseket hajtottak végre a kaliforniai üzemben, felkészülve a hamarosan érkező Model X gyártására. Hogy pontosan mikor fog kigurulni az első példány a kibővített üzemből, azt egyelőre nem tudni, Elon Musk viszont ígéretet tett rá, hogy ez legkésőbb idén nyáron meg fog történni.

Addig is ötezer dollárért bárki leadhatja rá az előrendelést, azzal viszont számolni kell, hogy ezt sokan megtették már, így aki most rendel, az legkorábban 2016 elején juthat hozzá a Tesla két elektromotorral szerelt, összkerékhajtású szabadidő-autójához. A Model X további vonzereje, hogy a hátsó ajtók felfelé nyílnak, az utasterében három üléssor kapott helyet, a nagyteljesítményű elektromos hajtásláncnak köszönhetően pedig sportautókat megszégyenítő menetdinamikát produkál, mindezt a legfejlettebb vezetést segítő rendszerek és zéró emisszió kíséretében. Az említett jellemzők ismeretében egyáltalán nem tűnik túlzásnak a cég előrejelzése, miszerint 2015-ben 50 százalékkal szeretnék növelni a termelést.

Skoda Superb

Néhány Octavia, Yeti és Rapid különkiadáson kívül 2014 egyértelműen a Fabia érkezéséről szólt a cseh márkánál. A harmadik generációs városi kisautó ötajtós verziója már hazánkban is rendelhető 2,7 milliós indulóáron, a kombi pedig az év elején érkezik, így mindkettő 2015 nagy durranása lehet. Rajtuk kívül érkezik egy másik fontos újdonság is, méghozzá a miniszterek körében közkedvelt Superb legújabb generációja, amit a csehek egész egyszerűen az eddig készült legjobb Skodaként harangoznak be.

A Volkswagen-konszern számos modelljéből ismert MQB-padlólemez megnyújtott verziójára épülő limuzin valamivel nagyobb lesz a kifutó szériánál, a tömege viszont 75 kilogrammal csökken, motorváltozattól függően. Nem hivatalos információk alapján a motorpalettája kizárólag turbós erőforrásokból fog állni, benzines fronton 1.4 és 1.8, míg a dízeleknél 1.6 és 2.0 literes hengerűrtartalommal, vagyis az új Passathoz hasonlóan a feltöltő nélküli V6-os benzinmotor eltűnik a kínálatból.

Honda NSX

A Honda az elmúlt években nem kényeztette el a sportkocsirajongókat, de ez hamarosan változni fog, ugyanis két várva várt sportmodelljük érkezik 2015-ben. Az egyik a Civic Type-R, amitől pár hónapja egy zseniális reklámfilm miatt volt hangos a szaksajtó, a másik pedig az új NSX, amely a 2012-ben bemutatott tanulmányautó után végre szériagyártásra kész állapotban fog bemutatkozni a januári Detroiti Autószalonon.

A középmotoros sportautó új generációja hibrid hajtásláncot kap, amely egy ikerturbós V6-os benzinmotorból és három elektromotorból fog állni. A benzines erőforrás és az automata váltóval egybeépített villanyos egység a hátsó kerekeket hajtja, a maradék két elektromotor pedig az első kerekekért felel. A rendszer összteljesítménye meghaladja a 400 lóerőt, és a japánok azt ígérik, egészen újfajta vezetési élményben lesz része a leendő tulajdonosoknak. Az új Honda (Acura) NSX áráról még csak annyit tudni, hogy az Audi R8-hoz hasonló végösszegre számíthatunk, ami forintosítva 35-40 milliót jelent.

Opel Astra

Tavaly is nagy volt a nyüzsgés a C-szegmensben, elég csak a Peugeot 308 kombira, a Nissan Pulsarra, a (februárban bemutatott, de itthon még mindig nem kapható) ráncfelvarrott Ford Focus-ra vagy a Seat Leon különféle verzióira gondolni. A Volkswagen Golf háza táján is mindig történik valami, csendben pedig még a faceliftes Citroen C4-ről is fellibbentették a fátylat, igaz csak idén jut el a kereskedésekbe. Egyedül mintha a modellciklus végéhez közeledő Opel Astra toporgott volna egy helyben, ami persze nem teljesen így van, hiszen a kiforrott német kompakt megkapta a Szentgotthárdon készülő korszerű, új fejlesztésű turbós benzines és dízelmotorokat.

Az Astra tehát az égvilágon semmilyen hátrányban nincs a konkurenciához képest, a formavilága is abszolút időtálló még így, öt év távlatából is, egyedül talán az Opelekre jellemző súlytöbblet, amitől már szívesen elbúcsúznánk. Mindezek mellett már sokan kíváncsiak rá, hogy a következő generációval mit fognak letenni az asztalra a rüsselheimiek, ami idén valószínűleg ki is fog derülni. Ha az Opel igazán nagyot akar durrantani, akkor a szeptemberi Frankfurti Autószalonra időzíti az új Astra debütálását, 2016 év elején pedig meg is kezdődhet a forgalmazása.

Maserati Levante

A Porsche Cayenne sikerén felbuzdulva az olaszok 2011-ben mutatták be a Kubang névre keresztelt tanulmányautót, melynek gyártására rögtön ígéretet is tettek. Az időközben Levante névre átkeresztelt luxusterepjáró tesztpéldányait már javában nyüstölik, ezzel párhuzamosan pedig mind több információ lát róla napvilágot. A legújabb nyilatkozatok alapján az összkerékhajtás kifejlesztésében a konszerntárs Jeep szaktudását is felhasználták, így nem csak mutatóban lesz rajta a 4x4 embléma. További friss hír, hogy a motorpaletta a turbófeltöltővel ellátott V6-os dízel- és benzines erőforrásból, valamint egy V8-as benzinesből fog állni, 8-fokozatú automata váltóval párosítva.

Szentségtörés, vagy sem, de a Maserati terepjárótól komoly növekedést várnak márkán belül, hiszen globális modellként Európában, az USA-ban és Kínában is árulni fogják, arra számítva, hogy rengeteg új ügyfelet szereznek majd vele, és igazi bestseller lesz belőle. Ha minden a tervek szerint halad 2015 végén be is mutatják, és kezdődhet a roham.

Alfa Romeo Giulia

Az Alfa Romeo szerelmesei abban reménykednek, hogy a 4C-vel megkezdődött a márka újjászületése, aminek áldásos eredményeként az olaszok sokéves kihagyás után végre a szélesebb közönséget is elkényeztetik egy újdonsággal. Például egy középkategóriás szedánnal, amit Sergio Marchionne be is ígért, méghozzá napra pontosan 2015. június 24-ére, a márka 105 éves jubileumára. A 159 utódjának tekinthető modellről egyelőre kevés konkrétum hangzott el, a napokban viszont megerősítették, hogy két új benzines és egy dízelmotort fejlesztenek hozzá.

A benzines csúcsmodellt 2.9 literes, ikerturbós V6-os blokk fogja mozgatni akár 400 lóerő feletti teljesítménnyel, míg a polgáribb változatba 2.0 literes négyhengeres motor kerül. A dízelpártiaknak eleinte a 2.2-es turbós négyhengeres erőforrást kínálják, később pedig érkezhet a Maserati Ghibliből és egyéb Jeep-modellekből ismerős 3.0 literes V6-os is.

Audi A4

Ráncfelvarrott és új modellek egyaránt érkeztek idén az Auditól, de a megújulási hullám az A4-et valahogy elkerülte. Pedig a jól értesült német szaksajtó is 2014-re várta a B9-es kódjelű szériát, helyette viszont jubilált egyet a legnépszerűbb négykarikás típus, amiből az elmúlt 20 évben több mint hatmillió példányt értékesítettek, ezen belül is csak a legutolsó generációból kétmillió talált gazdára.

Ekkora népszerűség mellett érthető, ha az Audi nem akarja elkapkodni a leváltását, mindenesetre a hatéves modellciklus betöltésével már érkeznie kell az új generációnak, amit az is alátámaszt, hogy a németek termelési vezetője szerint a háttérben már javában zajlik a típus gyártósorának felkészítése a B9-es széria érkezésére.

BMW M2

2015 számos bajor újdonságot tartogat: a hétszemélyes Active Tourertől kezdve, újabb összkerekes modelleken át, egészen a Z4 potenciális utódjáig, melyek közül valószínűsíthető, hogy a legutóbbi izgatja legjobban a rajongók fantáziáját, de a sorsa egyelőre meglehetősen bizonytalan. Nem úgy az M2-nek, amely a BMW legkisebb kupéjának csúcsmodellje lesz, egy fokkal még erősebbre és feszesebbre hangolva, mint az M235i.

Hivatalos adatok híján csak bennfentes pletykákra lehet hagyatkozni, melyek ikerturbós, sorhatos, 3.0 literes benzinmotorról szólnak 380 lóerő körüli teljesítménnyel, M-es futóművel és fékekkel, valamint hatfokozatú manuális váltóval vagy hétsebességes automatával szerelve. A máris kultikusnak számító 1M Coupe utódjaként emlegetett modell a szeptemberi Frankfurti Autószalonon mutatkozhat be.

Suzuki Vitara

Mivel a japánok már tavaly leleplezték, némileg kakukktojásnak tekinthető a listánkon az új Suzuki Vitara, azonban vétek lett volna kihagyni, hiszen januárban indul a gyártása az esztergomi üzemben, így a nagyközönség tavasszal veheti birtokba az első példányokat. Hogy mire lehet számítani az elég egyértelmű, a korábbi generációk terepjárós imidzsét (és képességeit) felváltotta a szélesebb közönséget vonzó szabadidő-autós vonal. Az offroados rajongók lehet, hogy ezt rossz néven veszik, a többség viszont kifejezetten jól jár vele, hiszen (remélhetőleg) kedvező áron juthat majd hozzá egy kellemes formavilágú, minőségi és modern crossoverhez, amire még a „magyar termék” plecsnit is rá lehet sütni.

Az új Vitara kétféle motorral lesz kapható, mindkettő a testvérmodell SX4 S-Crossból lehet ismerős. Az 1,6 literes 120 lovas benzinmotorhoz alapáron ötsebességes kézi váltó jár, opcionálisan pedig hatfokozatú automatával is rendelhető. Az 1,6 literes, szintén 120 lóerős, de a benzineshez képest dupla akkora nyomatékkal rendelkező dízelmotort hatsebességes manuális szerkezettel árusítják. Az újdonság a Suzuki Allgripnek nevezett összkerékhajtási rendszerével is rendelhető, amely négy üzemmódot kínál a sofőröknek a változó útviszonyokra.

Renault Espace

A Suzukihoz hasonlóan ez is kakukktojásnak tekinthető, hiszen a szeptemberi Párizsi Autószalonon már bárki beleülhetett, a többség viszont feltehetőleg csak a tavaszi forgalmazás megkezdésekor jut el addig, hogy közelebbről is szemügyre vegye. Ezt pedig nagyon is jól teszik majd, hiszen az Espace olyan változásokon ment keresztül, amire eddig nem volt példa. Hogy az új, sportosabbra és robosztusabbra vett stílus mennyire találja meg a közönségét az majd idővel kiderült, a körítésre mindenesetre nem lehet panasz.


Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Megkönnyíti a zenehallgatást a Spotify, de nem mindenkinek

Megkönnyíti a zenehallgatást a Spotify, de nem mindenkinek

Operatív törzs: Az adatok alapján még nem kell teljesen lezárni az iskolákat

Operatív törzs: Az adatok alapján még nem kell teljesen lezárni az iskolákat

Meghalt Bencze Izabella, a CÖF egyik alapítója

Meghalt Bencze Izabella, a CÖF egyik alapítója