szerző:
Demeter Péter
Tetszett a cikk?

A smart (igen, így: csupa kisbetűvel) olyan, mint a direkt idétlenül öltöző juppi, aki a zakójához narancssárga cipőt húz. Csak annyi változik, hogy az idő múlásával egyre drágább boltból válogat. A smartnál is ez van, a bohócruhát egyre komolyabb technikából rakják össze.

A mikroautózás igenis jó móka, és azért a kitartásért, amivel a smart ezért küzd, mindenképpen elismerés jár. Pedig a Daimler története ezzel az egésszel korántsem csupa móka és kacagás. A smart ugyanis a mai napig az autógyártás egyik legnagyobb buktájaként van elkönyvelve, és a mostani generációnál is kérdés, mennyit kaszál majd tulajdonképpen rajta a gyártó.

Viszont kétségtelen, hogy a smart mindezen nehézségek ellenére is megérte az újabb generációját. Sőt, egyáltalán nem úgy tűnik, hogy a történet a végéhez közeledne. Hiszem, amíg a többi gyártó legalább annyira különcnek tekinti a smartot, mint az egyszeri autós, addig még a konkurenciával sem kell hadakoznia.

Smart Fortwo – galéria
©

Kezdjük tehát a legfontosabbal: a klasszikus, keresztben parkolós trükk még mindig működik, a smart maradt akkora, mint volt, 2,69 méter. Egyértelműen testesedett viszont az apróság, s most - mondjuk így - egészséges egyszéles-egyhosszú formája van. Ehhez hozzájárul az is, hogy „az arca olyan jóllakott”, magas és lapos, de összességében nagyon barátságos.

Manapság a nappali menetfénnyel lehet még ötletesen játszani, ezt a smartnál sem hagyták ki, így aztán ennél a modelnél a lámpák U-alakúak, és az ajtók nyitásra pulzáló fényt adnak. Így örül a smart a gazdájának. A hátsó rész a kétfelé nyíló csomagtérrel szintén még mindig jó geg. Az utastér 1873 milliméterrel bőven kényelmes , csomagtér pedig egészen nagy, 260 liter (érdekesség, hogy nagyobb is, mint a négyszemélyes forfouré, az csak 180 literes).

Egyébként az egész tesztautó műanyag elemes pakettje, a 16-os fekete könnyűfém felnikkel, illetve a fekete-narancssárga színekkel, olyan, hogy nem is nagyon tudnánk mit hozzátenni optikai tuningként.

Smart Fortwo – galéria
©

És pont ez van belül is.

Először is sokat javult belül az anyagok, illetve az összeszerelés minősége. Sok a műanyag továbbra is, de láthatóan szellemes emberek gondolkodtak rajta, mi miből legyen, hogyan nézzen ki. Nagyon menő a sportcipők felsőrészéhez hasonló szövetborítás a műszerfalon, amiből kétszemű lényként domborodnak ki a légbefúvók. Ugyanígy az automata klíma kezelője, amin egy kis nagyítólencsés csúszkával állítható a hőfok.

Ami elsőre furcsa, az az infotainment-konzol puritánsága. A narancsos pixeles monokróm kijelző elsőre nagyon kevésnek tűnik. És ez a benyomás nem változik később sem, viszont az alapokat kétségtelenül tudja: Bluetooth-kapcsolat, MP3. Maximum rájövünk, hogy nem is kell sokkal több. A navit is úgy találták ki, hogy úgyis a telefonunkról oldjuk majd meg. A műszerfal digitális kijelzője viszont nagyon prémium, éles grafikával ad szinte végtelen információt a kocsi tulajdonságairól.

Smart Fortwo – galéria
©

Az új smart most egy renault-s összefogás eredménye – a két cég keresztbe-kasul tulajdonos is egymásban, hogy komolyabban vegyék az együttműködést. Ebből leginkább az kézzelfogható, hogy az új Renault Twingo és smart 70 százalékig ugyanaz, valamint hogy a utóbbi korábbi generációinak elátkozott, „nagyon nem okos” robotizált váltója eltűnt.

Sima, mezei ötfokozatú váltó van, ami komoly megnyugvást jelenthet a jövőbeni tulajdonosoknak. Ez az ötfokozatú éppen ide való, igen hosszú áttételezéssel, nem kell sokat cibálni. Aki mégis automatázni szeretne, ami szintén érthető egy kifejezetten városi autóban, az is jön hamarosan, ígéri a gyártó.

Smart Fortwo – galéria
©

A zsebcirkáló fordulóköre világbajnok: a 45 fokban elfordítható kerekekkel az átmérő 6,95 méter, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy átlagos utcában rükverc nélkül megfordulunk. 

A nagyon könnyű parkolás, kanyarodás után csak az ajtaja furcsa, ami majdnem akkora, mint a kocsi, így mégiscsak óvatosan kell kiszállni. Láthatóan ez okozott egy másik problémát is, a biztonsági övért annyira hátra kell nyúlni, hogy jobb híján hozzápatentolták az ülés oldalához, hogy el lehessen érni.

A háromhengeres, 999 köbcentis motor - ami, valljuk meg, alapjáraton rázza alattunk az ülést - városi környezetben éppen elég az apróságnak. A nyomatéka 91 Nm 2850-es fordulatszámnál. (Az erősebb, 90 lovas, 0,9 literes turbós változat már biztos egészen más örömökkel is szolgál, ahogy a Twingóból is egészen más világ a 90 lóerős.)

Bár szélesedett a nyomtáv, és néha kijön a gokartos virtus is, azért nem ez lesz az örömautónk. Nemcsak a lustább 71 lóerős motor miatt, hanem mert az extrém rövid tengelytáv miatt továbbra sem szereti a keresztbordás, rossz minőségű útjainkat. A vezetési asszisztensek a legkisebb megcsúszásra is azonnal reagálnak, elveszik a gázt, villog az ESP, dolgozik a biztonsági rendszer.

Városon kívül egyébként is hamar kifullad a 71 lóerős modell, a 0-100-at megfutja egészen rendes 14 másodperc körül, azonban, ha előzni kell és ehhez gyorsulni, 80-ról mondjuk 120-as tempóra, az eltart vagy 20-25 másodpercig. Cserébe, ha elértük ezt az ördögi tempót, a kocsi nem lesz félelmetesen instabil, itt érezhető a 100 milliméterrel szélesebb nyomtáv jótékony hatása. Nem válik zajossá sem, és a hátul 4000-et forgó motor sem akar túlüvölteni mindent. A komfortzónája azért egyértelműen 100 kilométer/óra környékéig tart.

©

A kicsi kocsikban ülők nagy félelme nyilván a "kicsiség". A smart alapját a kezdetek óta egy ultramerev, Tridion nevű utascella adja. Hogy mennyire kemény a szerkezet, azt mutatja, hogy az apróságot még a kéttonnás Mercedes S-osztállyal is összecsapták, és derék módon kiállta a próbát. Persze a Mercedes komoly biztonsági arzenáljából is leszivárgott ide néhány ésszerű elem, mint az oldalszél-asszisztens, amely a kerekeket fékezgeti szükség szerint, ha hirtelen fellépő megingást érzékelnek a szenzorok. De opciósan kérhető a ráfutásgátló is, amely balesetfajta – nem kell magyarázni mennyire – erős pszichológiai teher egy ilyen kis autónál.

Jó lett tehát az új smart fortwo, még mindig teljesen egyedi darab az autók között.

Jöhetnének az árak. Például: tesztautónk a legmagasabb Passion felszereltséggel… khmmm… 4,9 millió forintba kerül. De ez jelen esetben csak egy erős tipp, mert hivatalos árak még nincsenek. Az angoloknál 11 ezer font a beugró ár, ami 4,5 millió forint manapság. Ehhez tettünk még hozzá egy kicsit.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Rengeteg tűzoltó és rendőr lepte el a Király utca környékét

Rengeteg tűzoltó és rendőr lepte el a Király utca környékét

Nem zárják le a horvátok a határt

Nem zárják le a horvátok a határt

Karantén Tenerifén: „Az egész szálloda olyan, mint egy kísértetház”

Karantén Tenerifén: „Az egész szálloda olyan, mint egy kísértetház”