Ahogy várni lehetett, elmaradt az áttörés Trump és Putyin csúcstalálkozóján
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Néhány éve még a kerekek megcsúszását akadályozó ESP is komoly extra volt, ma már a keréknyomás-ellenőrző sem számít kiemelkedő plusz biztonsági felszereltségnek egy használt autóban. A hasznaltauto.hu összeszedte, hogyan változott a biztonsági felszerelések elterjedtsége a magyarországi használt autókban.
Az elmúlt hét évben a felére esett vissza a közúti baleseti halálozások száma, amiben komoly szerepet játszhat a biztonsági rendszerek tömeges szériatartozékká válása is. Aki 5-6 évesnél nem idősebb autót választ magának a hazai használtautó-kínálatból, jó eséllyel menetstabilizátort (ESP), gyerekülés-rögzítőt (Isofix) és számos kiegészítő légzsákot is kap az autóba. A guminyomás-érzékelő rendszer (TPMS) is hihetetlen karriert futott be: míg öt éve a néhány éves kínálatban kilencből egy autó rendelkezett ilyen elemmel, mára a fele részükbe beszerelték ezt a rendszert.
Míg 2007-ben még 1232 halálesetet okoztak a közúti balesetek, az elmúlt három évben ez a szám rendre 600 körül alakult. A jelenség oka a szigorúbb közlekedési szabályok bevezetése és a fokozottabb ellenőrzés mellett az, hogy az elmúlt években a biztonságtechnika forradalmi módon tört be az autógyártásba. Ma már a legegyszerűbb kisautókat is felszerelik ABS-szel, ESP-vel, és a legtöbb esetben immár az oldal- és függönylégzsák is szériatartozék.
A Használtautó.hu-n meghirdetett csaknem 78 ezer személyautó adatai többek között a biztonsági rendszerekkel való ellátottságról is jó képet adnak. (Az adatokat a hirdetők adják meg, így azon eladók miatt, akik csak részben töltik ki a felszereltségi részt, a valódi arányok kissé még pozitívabbak is.)
A korcsoportonkénti bontásból jól látszik, hogy míg a frontlégzsák és az ABS már a most 10-20 éves korcsoportban is jellemzőnek számít, az ESP, az Isofix, az oldal- és a függönylégzsák csupán a 0-6 éves autók között ér el 50 százaléknál magasabb előfordulási arányt.
A hatékonyság gyakorlati beigazolódását követően a biztonságtechnikai elemek jó részét a hatósági szabályozás előbb-utóbb kötelező elemmé lépteti elő. Míg a vezetőoldali légzsáknak és az ABS-nek erre 41, illetve 36 évet kellett várnia az első alkalmazást követően, az ESP-nek ehhez 19, a TPMS-nek pedig a nagytételű gyártás kezdetét követően csupán 15 évet kellett várnia.
Ha a 2015. júliusi használtautó-kínálatot a 2010-es kínálattal hasonlítjuk össze, arra is gyorsan fény derülhet, mely alkalmazások terjedtek a leggyorsabban az autók egyes korcsoportjaiban. A technológiai fejlődés hatása értelemszerűen a legfiatalabb, néhány éves autók körében jelentkezik a legnagyobb arányban. Itt azt találjuk, hogy míg öt éve csak minden kilencedik autó rendelkezett TPMS-sel, addig ez az arány mára 50 százalékra nőtt. Az ESP-vel való ellátottság ugyanebben a körben 47-ről 81 százalékra emelkedett.
Az egyik legkeresettebb célcsoport ugyanakkor a használtautó-piacon a 7-10 éves korosztály. A változások ebben a körben is szembetűnőek. Ha öt éve akartunk volna venni egy közel 10 éves autót, csak minden ötödikben találtunk volna ESP-t, a TPMS pedig szinte ismeretlen lett volna. Ma már az ilyen korú kocsik 42, illetve 9 százaléka rendelkezik e két elemmel. Ugyanebben a körben öt éve csak minden hatodik járműben volt Isofix és függönylégzsák, ma már ezek előfordulási aránya 40 százalékos.
Az orosz elnök, aki alig négy órát töltött az USA területén, már el is utazott Moszkvába.
Az együttműködés fontosságát hangsúlyozta Vlagyimir Putyin orosz és Donald Trump amerikai elnök is a pénteki alaszkai orosz-amerikai csúcs után tartott sajtótájékoztatón, ám részleteket egyikük sem árult el. Trump viszont már Vlagyimirnek hívja a „nagyszerű politikusnak” nevezett orosz vezetőt.
A szakemberek érdeklődve figyelték, miként viselkedik az amerikai és orosz elnök a tárgyalásuk előtt.