szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nehezen vallják be az autósok, ha nem váltanak abroncsot a téli szezon kezdetén – világít rá a Vredestein friss felmérése, amely ezer magyar sofőr megkérdezésével készült. Bár 88 százalékuk állítja, hogy tavaly volt téli gumi a járművén, a piaci adatok alapján ez az arány 55-60 százalék lehet.

Azok, akik télen is nyári abronccsal közlekednek, 42%-ban azzal érvelnek, hogy túl sokba kerül a téli gumi, 19%-uk pedig nem szeretne két abroncsszettbe beruházni. Másoknál tárolóhely, vagy idő hiányában nem kerülnek fel a téli abroncsok, de olyan is akad, aki szerint nincs lényeges különbség, vagy csak a vezetési tudáson múlik minden.

A tesztek szerint 30-40 méteres különbséget is jelenthet hirtelen fékezésnél, hogy nyári vagy téli gumi van-e az autón. Például 40 km/h sebességnél a téli abroncs féktávolsága 28 méter, a nyári abroncsé 75 méter volt. Ez nem csak a havas, jeges utakon igaz: a téli abroncsok +7C° alatti átlaghőmérsékletnél száraz úton is jelentősen jobb tapadást nyújtanak. A biztosítási eljárás során is figyelembe veszik, hogy az útviszonyoknak megfelelő abroncs volt-e a járművön – mondta Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.

Téli vagy négy évszakos garnitúrára a válaszadók 31%-a kevesebb, mint 60 000 forintot, 41%-a pedig 60-80 000 forintot költ, szereléssel együtt. Ráadásul ez hosszú távú befektetés, hiszen egy szettet az autósok több mint fele 5 évig, 40%-a 3 évig használ – már, ha ebben a kérdésben őszinték voltak a válaszok, hogy meddig használnak ténylegesen egy szettet (a szerk.) – így éves szinten 20 000 forint alatt marad az abroncsok költsége.  

Az emberek 60%-a gumiszervizben vásárol, 32%-a interneten, a többiek pedig autószalonban vagy hipermarketben szerzik be a gumikat. Vásárlás előtt érdemes utánajárni, hogy milyen garanciális feltételek vonatkoznak az abroncsokra, hiszen az autósok 6%-ának akadt már minőségi problémája a termékkel. Ilyen esetben egy szakszervizen vagy műhelyen keresztül gyorsabban és hatékonyabban lehet érvényesíteni a garanciát.

Az osztrák autóklub az idén számos más európai szervezettel közreműködve jelentkezett az éves téligumi-tesztjével, amelyben ezúttal a városi kisautókra szánt 165/70 R14 T és a középkategóriának számító 205/55 R16 H méretosztály versenyzőit vették górcső alá. Az eredményről itt olvashat bővebben.

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!