szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

120 éve, 1896. május 2-án indult el Budapesten a korának műszaki színvonalát messze meghaladó millenniumi földalatti vasút. A magyar főváros a lóvasút után, a gőzvontatás lépcsőjét elhagyva, egyenesen a villamos vontatás korszakába lépett, így Budapesten jelent meg először a kontinentális Európában egy teljesen villamos üzemű földalatti vonal.

Magyarország 1896-ban az ország ezeréves fennállásának megünneplésére készült, amelynek kapcsán nagyszabású kiállítást terveztek a Városligetben. Ehhez meg kellett oldani a kiállításra látogatók szállítását, és a város akkori vezetése olyan megoldást szeretett volna, amely nem zavarja az immáron Andrássy útnak nevezett sugárút forgalmát.

A megoldás – egy földalatti vasút építése – Balázs Mór és a Siemens & Halske cég ötlete alapján született. A vonal kiépítésére összesen 20 hónap állt rendelkezésre, hiszen a vállalkozóknak garanciát kellett vállalniuk rá, hogy az Ezredévi Kiállítás megnyitójára elkészül a kisföldalatti. A vasutat a Siemens & Halske cég építette, ők szállították az összes elektromos eszközt is, a kocsikat pedig a Shlick budapesti leányvállalata gyártotta.

©

Mintegy 1000 dolgozó nappali és éjszakai műszakokban váltotta egymást, a munkálatok alatt 138 ezer köbméter talajt tártak fel, az építkezéshez pedig 47 ezer köbméter cementre és 3 ezer tonna vasra volt szükség. A vonal teljes hossza 3689 méter, az alagút hossza 3226 méter volt, melyre összesen 20 járművet rendeltek. A földalatti vasút ünnepélyes megnyitására 120 évvel ezelőtt, 1896. május 2-án került sor. Ezzel a kontinentális Európában először jelent meg Siemens-rendszerű villamos vontatás a föld alatti tömegközlekedésben.

A földalatti kirobbanó sikert aratott. Az első hónap alatt 13 600 menet történt, a földalatti vasút 469 846, azaz naponta mintegy 15 ezer személyt szállított. A legtöbb utas, egészen pontosan 581 339 fő, 1896 júniusában utazott a kis földalattin, ez napi mintegy 20 ezer utazást jelentett. Az építési előirányzathoz képest 1 százalék megtakarítás jelentkezett és az üzem 7-10 százalék nyereséget hozott.

Az eredmények mellett a kisföldalatti nagy nemzetközi elismerésre is szert tett. Utazott rajta például I. Ferenc József magyar király és osztrák császár, valamint II. Vilmos német császár is. A vonal az 1900. évi párizsi világkiállításon aranyérmet nyert, és mintául szolgált az 1902-ben megnyíló berlini földalattihoz. 2002-ben az Andrássy út és műemléki környezetének részeként a felkerült az UNESCO világörökségi listájára.

©

„A Siemens történelme egyben Budapest és a budapesti metróvonalak történelme is: ahogy részt vettünk a kontinens első földalattijának megépítésében, úgy a legújabb metróvonal elkészülténél is jelentős szerepet játszottunk, hiszen – többek között – az automata vonatvezérlési rendszert is a Siemens szállította, amivel ismét csak sikerült megelőznünk olyan városokat a kontinensen, mint Bécs vagy Berlin. Budapest tehát akkor és most is úttörő szerepet töltött és tölt be a közlekedésben, a Siemens pedig akkor és most is a magyar iparral együttműködve dolgozott és dolgozik a főváros fejlődéséért” – mondta el Ludvig László, a Siemens Zrt. Mobility divíziójának vezetője.

A jubileumhoz kapcsolódóan, május 3-ától időszaki kiállítás mutatja be az érdeklődőknek a BKV Deák téri múzeumában a millenniumi földalatti vasút történetét.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Betiltották Franciaországban a tájszóláson gúnyolódást

Betiltották Franciaországban a tájszóláson gúnyolódást

Bödőcs Tibor: Lehet, hogy jövőre jelentkezem az SZFE-re

Bödőcs Tibor: Lehet, hogy jövőre jelentkezem az SZFE-re

Nápolyt megrengette Maradona halála – galéria

Nápolyt megrengette Maradona halála – galéria