Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9166552f-8e2c-48f2-b806-f3b0e93231fb","c_author":"HVG","category":"360","description":"Sok megbeszélnivalója van Budapesten a magyar és az izraeli miniszterelnöknek a Der Standard munkatársa szerint. ","shortLead":"Sok megbeszélnivalója van Budapesten a magyar és az izraeli miniszterelnöknek a Der Standard munkatársa szerint. ","id":"20250401_Netanjahu-es-Orban-uj-vilagrendet-akar-egy-osztrak-lap-cikke-szerint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9166552f-8e2c-48f2-b806-f3b0e93231fb.jpg","index":0,"item":"9b4fdb92-2a64-49d8-b99b-47fe83e6246a","keywords":null,"link":"/360/20250401_Netanjahu-es-Orban-uj-vilagrendet-akar-egy-osztrak-lap-cikke-szerint","timestamp":"2025. április. 01. 12:55","title":"Netanjahu és Orbán új világrendet akar egy osztrák lap cikke szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92f2a641-8ae4-4026-8fb5-547aefd22c17","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Bár elsőre csak egy kicsit megnyújtott Dusternek tűnhet, a valaha készült legerősebb Daciaként jegyzett Bigster több ennél. Marseille környékén próbáltuk ki a négyfelé hajtással támadó román újdonságot, mely alaphangon 10 millió forintot kóstál.","shortLead":"Bár elsőre csak egy kicsit megnyújtott Dusternek tűnhet, a valaha készült legerősebb Daciaként jegyzett Bigster több...","id":"20250331_merjunk-nagyot-almodni-legerosebb-legdragabb-daciat-bigster-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92f2a641-8ae4-4026-8fb5-547aefd22c17.jpg","index":0,"item":"9bd8826b-c153-47bf-b735-3cd166e06127","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_merjunk-nagyot-almodni-legerosebb-legdragabb-daciat-bigster-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 31. 15:18","title":"Merjünk nagyot álmodni: vezettük a legerősebb, legdrágább Daciát, a vadonatúj Bigstert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d134ae21-5a0f-4077-a484-1b65c3bfd540","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Vörös riasztás lépett életbe. ","shortLead":"Vörös riasztás lépett életbe. ","id":"20250401_Izland-vulkankitores-magma-turistaknak-el-kellett-hagyniuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d134ae21-5a0f-4077-a484-1b65c3bfd540.jpg","index":0,"item":"32558527-1678-45cf-a903-2d3ed0439d39","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_Izland-vulkankitores-magma-turistaknak-el-kellett-hagyniuk","timestamp":"2025. április. 01. 11:01","title":"Vulkánkitörés miatt kellett kimenekíteni turistákat Izlandon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fcfb11ac-48f4-4677-9757-ee4390a9ab44","c_author":"HVG","category":"360","description":"Német biológusok bizonyították, hogy a hangyák képesek tanulni a tapasztalataikból, és ennek kapcsán például „haragtartókká” válni.","shortLead":"Német biológusok bizonyították, hogy a hangyák képesek tanulni a tapasztalataikból, és ennek kapcsán például...","id":"20250331_hvg-hangyak-harag-allatok-viselkedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fcfb11ac-48f4-4677-9757-ee4390a9ab44.jpg","index":0,"item":"5f593f95-831c-40a3-9211-a955db7125ae","keywords":null,"link":"/360/20250331_hvg-hangyak-harag-allatok-viselkedese","timestamp":"2025. március. 31. 16:00","title":"Bebizonyították, hogy haragtartók a hangyák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a4c187c-352c-4c2d-8c34-a9394c3a9425","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Ez annak a jele, hogy csökken az élőhelyük.","shortLead":"Ez annak a jele, hogy csökken az élőhelyük.","id":"20250401_balatonboglar-szarvasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a4c187c-352c-4c2d-8c34-a9394c3a9425.jpg","index":0,"item":"e2905d01-a24c-4471-a743-e8a62cd61dec","keywords":null,"link":"/elet/20250401_balatonboglar-szarvasok","timestamp":"2025. április. 01. 16:21","title":"Szarvasok vették birtokba Balatonboglár egyik utcáját – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21c9505a-9f1f-4465-b427-a7cef5860114","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Két év próbára bocsátották.","shortLead":"Két év próbára bocsátották.","id":"20250402_birosag-itelet-probara-bocsatas-gyermekotthon-bombariado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21c9505a-9f1f-4465-b427-a7cef5860114.jpg","index":0,"item":"df97315d-65c7-49ff-b362-fc72d60e8e12","keywords":null,"link":"/itthon/20250402_birosag-itelet-probara-bocsatas-gyermekotthon-bombariado","timestamp":"2025. április. 02. 10:04","title":"Bűnösnek találta a bíróság a 16 éves lányt, aki bombariadóval ijesztett rá két gyermekotthonra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f77f287b-12c9-485d-a12a-fd3655907710","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kiszivárgott F. János hétvégi napirendje.","shortLead":"Kiszivárgott F. János hétvégi napirendje.","id":"20250401_Maganzarka-Till-Tamas-gyilkosa-kecskemeti-borton-napirend","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f77f287b-12c9-485d-a12a-fd3655907710.jpg","index":0,"item":"e41f73d4-bcce-4472-8c3d-a9af95e0810e","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_Maganzarka-Till-Tamas-gyilkosa-kecskemeti-borton-napirend","timestamp":"2025. április. 01. 11:30","title":"Magánzárkában tartják fogva Till Tamás feltételezett gyilkosát, így telnek a napjai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f66ec585-7264-4175-a752-7b40abce4fdf","c_author":"Gergely Zsófia","category":"gazdasag","description":"A szlovén Andrada a hulladékgazdálkodási engedély után a NAV-tól megkapta a fémkereskedelmi engedélyt is, ezzel kipipálták az utolsó feltételt is, amit a kormányhivatal a sóskúti akkufeldolgozó elindításához szabott. A sóskútiak megneszelték, hogy zajlik az adóhatóság ellenőrzése, de hiába mentek oda, ebben az eljárásban részt sem vehetnek. Nemcsak a helyiek tiltakoznak, a közeli Érd és Tárnok sem örülhet az újabb, cégnek kedvező fordulatnak.","shortLead":"A szlovén Andrada a hulladékgazdálkodási engedély után a NAV-tól megkapta a fémkereskedelmi engedélyt is, ezzel...","id":"20250401_A-NAV-megadta-az-utolso-hianyzo-engedelyt-most-mar-tenyleg-indulhat-az-akkufeldolgozas-Soskuton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f66ec585-7264-4175-a752-7b40abce4fdf.jpg","index":0,"item":"bf757f8d-0e3b-4048-8f9a-c8b43ce362c9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250401_A-NAV-megadta-az-utolso-hianyzo-engedelyt-most-mar-tenyleg-indulhat-az-akkufeldolgozas-Soskuton","timestamp":"2025. április. 01. 11:05","title":"A NAV megadta az utolsó hiányzó engedélyt, most már tényleg indulhat az akkufeldolgozás Sóskúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
120 éve egész Európa felnézett a budapesti közlekedésre, ezért
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
120 éve, 1896. május 2-án indult el Budapesten a korának műszaki színvonalát messze meghaladó millenniumi földalatti vasút. A magyar főváros a lóvasút után, a gőzvontatás lépcsőjét elhagyva, egyenesen a villamos vontatás korszakába lépett, így Budapesten jelent meg először a kontinentális Európában egy teljesen villamos üzemű földalatti vonal.
Magyarország 1896-ban az ország ezeréves fennállásának megünneplésére készült, amelynek kapcsán nagyszabású kiállítást terveztek a Városligetben. Ehhez meg kellett oldani a kiállításra látogatók szállítását, és a város akkori vezetése olyan megoldást szeretett volna, amely nem zavarja az immáron Andrássy útnak nevezett sugárút forgalmát.
A megoldás – egy földalatti vasút építése – Balázs Mór és a Siemens & Halske cég ötlete alapján született. A vonal kiépítésére összesen 20 hónap állt rendelkezésre, hiszen a vállalkozóknak garanciát kellett vállalniuk rá, hogy az Ezredévi Kiállítás megnyitójára elkészül a kisföldalatti. A vasutat a Siemens & Halske cég építette, ők szállították az összes elektromos eszközt is, a kocsikat pedig a Shlick budapesti leányvállalata gyártotta.
Fortepan
Mintegy 1000 dolgozó nappali és éjszakai műszakokban váltotta egymást, a munkálatok alatt 138 ezer köbméter talajt tártak fel, az építkezéshez pedig 47 ezer köbméter cementre és 3 ezer tonna vasra volt szükség. A vonal teljes hossza 3689 méter, az alagút hossza 3226 méter volt, melyre összesen 20 járművet rendeltek. A földalatti vasút ünnepélyes megnyitására 120 évvel ezelőtt, 1896. május 2-án került sor. Ezzel a kontinentális Európában először jelent meg Siemens-rendszerű villamos vontatás a föld alatti tömegközlekedésben.
A földalatti kirobbanó sikert aratott. Az első hónap alatt 13 600 menet történt, a földalatti vasút 469 846, azaz naponta mintegy 15 ezer személyt szállított. A legtöbb utas, egészen pontosan 581 339 fő, 1896 júniusában utazott a kis földalattin, ez napi mintegy 20 ezer utazást jelentett. Az építési előirányzathoz képest 1 százalék megtakarítás jelentkezett és az üzem 7-10 százalék nyereséget hozott.
Az eredmények mellett a kisföldalatti nagy nemzetközi elismerésre is szert tett. Utazott rajta például I. Ferenc József magyar király és osztrák császár, valamint II. Vilmos német császár is. A vonal az 1900. évi párizsi világkiállításon aranyérmet nyert, és mintául szolgált az 1902-ben megnyíló berlini földalattihoz. 2002-ben az Andrássy út és műemléki környezetének részeként a felkerült az UNESCO világörökségi listájára.
Fortepan / UVATERV
„A Siemens történelme egyben Budapest és a budapesti metróvonalak történelme is: ahogy részt vettünk a kontinens első földalattijának megépítésében, úgy a legújabb metróvonal elkészülténél is jelentős szerepet játszottunk, hiszen – többek között – az automata vonatvezérlési rendszert is a Siemens szállította, amivel ismét csak sikerült megelőznünk olyan városokat a kontinensen, mint Bécs vagy Berlin. Budapest tehát akkor és most is úttörő szerepet töltött és tölt be a közlekedésben, a Siemens pedig akkor és most is a magyar iparral együttműködve dolgozott és dolgozik a főváros fejlődéséért” – mondta el Ludvig László, a Siemens Zrt. Mobility divíziójának vezetője.
A jubileumhoz kapcsolódóan, május 3-ától időszaki kiállítás mutatja be az érdeklődőknek a BKV Deák téri múzeumában a millenniumi földalatti vasút történetét.