szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

18 Celsius-fokos külső hőmérséklet alatt pöfögnek ki igazán sok nitrogén-oxidot a dízelek, és úgy tűnik, sok gyártó modelljénél ez nem teljesen "véletlenül" van így.

Az angliai Emissions Analytics kutatása – amelyet a BBC tett közzé –, bizonyította, hogy az általuk vizsgált Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású autóknál komoly mértékben megemelkedik a károsanyag-kibocsátási szint bizonyos külső hőmérséklet alatt. A cég 31 autógyártó 213 modelljét vizsgálta.

Az Emissions Analytics úgy találta, hogy egy átlagos Euro 5-ös dízel 3.6-szeresen van felette a megengedett nitrogén-oxid-kibocsátási előírásnak 18 Celsius-fokos hőmérséklet felett, amikor viszont a hőmérséklet alacsonyabb, akkor 4,6-szeres volt az érték. (A jelenlegi Euro 6-os szabványú autók esetében ez már nem jelentkezett ilyen mértékben, ott már „csak” 2,9-szeres 18 fok felett az érték, alatta viszont még mindig 4,2-szeres.)

A helyzet véleményük szerint onnan eredeztethető, hogy az európai szabályok a motorok védelme érdekében engedik, hogy bizonyos környezetvédelmi rendszerek kikapcsoljanak, ha túl magas, illetve túl alacsony a külső hőmérséklet és ez károsan befolyásolná az erőforrás élettartamát. A probléma csak az, hogy sok gyártó, úgy tűnik, visszaélt ezzel a lehetőséggel, és még közepesnek nevezhető külső hőmérsékleti tartomány esetén is kiiktat szűrőegységeket, hogy jobb fogyasztási eredményeket produkáljon. A szervezet szerint, az még érthető, ha nulla fok alatti környezeti hőmérséklet környékén védeni akarnák a motort, de szinte normál időjárási viszonyok mellett is ezt csinálni, már kissé szokatlan.

A szervezet nem nevezte meg azokat a gyártókat, amelyeknél a fenti eredmények jelentkeztek.

Mindenesetre volt olyan vizsgálata is az Emission Analytics (EA) szervezetnek, amikor megnevezett konkrét modelleket. Akkor 263 féle dízelt teszteltek úgynevezett valós vezetési körülmények között. A teszt a nitrogén-oxidok jelenlétét (NOx) vizsgálta a kipufogógázban, akkor hőmérsékleti értékek nélkül. Akkor az derült ki, hogy a vizsgált autók egynegyede, hatszorosát pöfögi ki a káros oxidoknak, mint a megengedett határérték, összességében pedig a vizsgált autók 97 százaléka nem teljesíti a feltételeket.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Év végén nőttek a beruházások a gazdaságban – a kormány megtolta a versenysportot is

Év végén nőttek a beruházások a gazdaságban – a kormány megtolta a versenysportot is

A műtőből jelentkezett be Zoomon egy tárgyalásra egy orvos Kaliforniában

A műtőből jelentkezett be Zoomon egy tárgyalásra egy orvos Kaliforniában

Egy sajátos szabály miatt küldtek ki magasabb összegű gépjárműadó-csekket az autósoknak

Egy sajátos szabály miatt küldtek ki magasabb összegű gépjárműadó-csekket az autósoknak