szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az új közlekedési rendszerrel töredékére csökken a várakozási idő, gyorsul a forgalom.

Van pár dolog, amiben a különböző járművel közlekedők nem értenek egyet egymással, egy közös dolog azonban egész biztosan összeköti őket: senki sem szereti, ha pirosat kap. Ha az ember nem fog ki egy zöldhullámot, könnyen beragadhat a délutáni forgalomba, ami nemcsak türelmetlenné teszi a sofőrt, de a forgalmat is jelentősen lassítja. Erre próbál megoldást adni Hollandia.

Észak-Brabant tartomány székhelyén, ’s-Hertogenbosch 150 ezer fős városában egy olyan intuitív közlekedési rendszert építettek ki, ami autósnak, kerékpárosnak, gyalogosnak, buszosnak vagy épp teherautósnak is egyformán kedvez. Az irányításhoz szükséges bonyolult algoritmust, valamint a forgalomból származó adatokat (jármű sebessége, iránya) egy számítógép dolgozza fel, ami meghatározza, hogy milyen hosszú legyen a zöld jelzés.

BicycleDutch

Ha szükséges, csak 4 másodperces lesz, de ha kell, hosszabb ideig fog tartani. Ha több autó szeretne áthaladni a kereszteződésen, az utolsó már sárga jelzésnél halad majd át. A rendszert úgy találták ki, hogy a buszok menetrendjét is figyelembe veszi: ha késésben van, hamarabb kap zöldet, ha viszont korábban ért a kereszteződéshez, többet kell majd várnia.

BicycleDutch

A kerékpárosoknak is könnyebb lesz a dolguk: a közlekedési lámpa előtt két detektálási zónát helyeznek el: az elsőt 20-25 méterre a csomóponttól, a másodikat pedig pont a kereszteződésnél. Ha a forgalmat nem akadályozza az áthaladás, már azelőtt zöldre vált a lámpa, hogy odaérne a biciklis.

Eric Greweldinger, a rendszer szakértője szerint ha megfelelően mérték fel a közlekedő sebességét, akkor értékes másodpercek takaríthatók meg a közlekedők számára. Ez egy-egy autós életében nem biztos, hogy sokat jelent, hosszú távon ugyanakkor jó ellenszere lehet a torlódásoknak és dugóknak.

A szakember szerint egy autónak általában két másodpercre van szüksége ahhoz, hogy elinduljon és elhagyja a kereszteződést. Ha az első autó ezt plusz 2 másodperc alatt teszi meg, és egy zöld jelzés 60 másodpercig tart, akkor egyetlen óra alatt 60 autó torlódhat fel, ami 5-6 méterrel számolva 300-350 méteres dugót jelent. Az intuitív rendszer azonban képes érzékelni, mennyi autó várakozik a zöldre, és addig tart a ciklus, amíg arra szükség van. A rendszer az utolsó autót már a sárga jelzésnél fogja átengedni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!