Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4cdaa087-a84a-4650-902b-5614e870b0a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A lakosságot kedvezően érinti, hogy szigorodtak az energiacégek EKR-kötelezettségei, és bővültek a lehetőségek. A tanúsítványkereskedelmen keresztül egyre több és komplexebb energetikai felújítási munkát csináltathatnak meg a háztartások, akár számukra ingyen.","shortLead":"A lakosságot kedvezően érinti, hogy szigorodtak az energiacégek EKR-kötelezettségei, és bővültek a lehetőségek...","id":"20250613_lakasfelujitas-energiahatekonysag-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cdaa087-a84a-4650-902b-5614e870b0a9.jpg","index":0,"item":"ca3d4847-1252-4c39-80f9-65f8bb63ea8f","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250613_lakasfelujitas-energiahatekonysag-tamogatas","timestamp":"2025. június. 13. 10:17","title":"Nyílt a pénzcsap, még több támogatást lehet szerezni lakásfelújításra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7336b8cc-50fe-4b1c-8a27-f17a455781a7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Tisza Párt elnöke reagált a Fidesz korábbi főpolgármester-jelöltjének csomagtartós akciójára. ","shortLead":"A Tisza Párt elnöke reagált a Fidesz korábbi főpolgármester-jelöltjének csomagtartós akciójára. ","id":"20250614_Magyar-Peter-szentkiralyi-alexandra-tisza-part-eu-ukrajna-csatlakozas-voks-csomagtarto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7336b8cc-50fe-4b1c-8a27-f17a455781a7.jpg","index":0,"item":"4b03387b-ef96-4514-a3f9-a1fa64caa57a","keywords":null,"link":"/elet/20250614_Magyar-Peter-szentkiralyi-alexandra-tisza-part-eu-ukrajna-csatlakozas-voks-csomagtarto","timestamp":"2025. június. 14. 19:48","title":"Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandrának többé nincs helye a magyar közéletben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egészen szeptember közepéig börtönben marad F. János.","shortLead":"Egészen szeptember közepéig börtönben marad F. János.","id":"20250613_till-tamas-gyilkossag-letartoztatas-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe54a271-2d42-49a9-b6f5-f7203d0daeb8.jpg","index":0,"item":"e54f443d-19c5-4dd6-b148-4983260a5be8","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_till-tamas-gyilkossag-letartoztatas-borton","timestamp":"2025. június. 13. 14:16","title":"Meghosszabbították Till Tamás feltételezett gyilkosának letartóztatását, a hűvösön tölti a nyarat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"595ad148-8dbd-4b8f-8a5d-b40d80ee9980","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az újságíró Veiszer Alinda műsorában idézte fel az azóta megszűnt VS.hu ellehetetlenítésének a történetét és a pályafutása során tapasztalt nyomásgyakorlások természetéről is beszélt. ","shortLead":"Az újságíró Veiszer Alinda műsorában idézte fel az azóta megszűnt VS.hu ellehetetlenítésének a történetét és...","id":"20250614_kerenyi-gyorgy-veiszer-alinda-vs-kossuth-radio-botka-laszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/595ad148-8dbd-4b8f-8a5d-b40d80ee9980.jpg","index":0,"item":"964d08f6-162b-4f09-9c9e-fd47f64de1ef","keywords":null,"link":"/kultura/20250614_kerenyi-gyorgy-veiszer-alinda-vs-kossuth-radio-botka-laszlo","timestamp":"2025. június. 14. 09:41","title":"Kerényi György: Száraz Istvánnak megmondtam, hogy nem szólhat bele tartalmi kérdésekbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b115ef66-583a-4acb-a59c-9856cdc82440","c_author":"Balla István ","category":"kultura","description":"Nyolcvanéves lett a Neoton zenekar, majd később a Magneoton kiadó alapítója. Nevéhez olyan dalok kötődnek, mint a Santa Maria, a 220 felett, vagy a Kell hogy várj!, később kiadóvezetőként pedig olyan előadókat futtatott be, mint Zámbó Jimmy, a Rapülők vagy a Tátrai Band. Milyen viszonyban volt Erdős Péterrel? Mi köze a Black Sabbath-nak a Neotonhoz? Kibékült-e már Csepregi Éváékkal? Interjú Pásztor Lászlóval.","shortLead":"Nyolcvanéves lett a Neoton zenekar, majd később a Magneoton kiadó alapítója. Nevéhez olyan dalok kötődnek, mint a Santa...","id":"20250614_Pasztor-Laszlo-Neoton-Erdos-Peter-Csepregi-Eva-magneoton-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b115ef66-583a-4acb-a59c-9856cdc82440.jpg","index":0,"item":"aad403df-ea22-434c-b79f-d0f6b6a48c83","keywords":null,"link":"/kultura/20250614_Pasztor-Laszlo-Neoton-Erdos-Peter-Csepregi-Eva-magneoton-interju-ebx","timestamp":"2025. június. 14. 20:00","title":"„Be kell valljam, Zámbó Jimmyt majdnem elszalasztottuk, miattam” – interjú Pásztor Lászlóval","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71cc8148-b685-4288-9c0b-07447c4ab83a","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Két ország, amelyek közül egyik sem ismeri el, hogy van atom… Fegyvere talán még pont nem. De az egyik most bombázza le a másikat. Amerika közben tárgyalna. Nagy Gábort, a HVG vezető szerkesztőjét Kacskovics Mihály Béla kérdezte.","shortLead":"Két ország, amelyek közül egyik sem ismeri el, hogy van atom… Fegyvere talán még pont nem. De az egyik most bombázza le...","id":"20250613_Fulke-podcast-Nagy-Gabor-Izrael-Iran-haboru-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71cc8148-b685-4288-9c0b-07447c4ab83a.jpg","index":0,"item":"8251d268-307b-4778-856b-03b56e306fee","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_Fulke-podcast-Nagy-Gabor-Izrael-Iran-haboru-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 17:29","title":"Izraeli bombák az iráni atomra – Miért indult újabb háború a Közel-Keleten?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b73031b-4052-4162-a893-a76d94069294","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"gazdasag","description":"A kormány az elmúlt évtizedben kiemelt ágazatként kezelte a turizmust, tulajdonosként mégis hagyta, hogy lepusztuljon a hévízi tófürdő központi épülete, amelyet így le is kellett zárni. A helyiek közül sokan szobakiadásból élnek, és már érzik a forgalom csökkenését.","shortLead":"A kormány az elmúlt évtizedben kiemelt ágazatként kezelte a turizmust, tulajdonosként mégis hagyta, hogy lepusztuljon...","id":"20250614_hvg-heviz-furdo-fejlesztes-allami-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b73031b-4052-4162-a893-a76d94069294.jpg","index":0,"item":"aa8bd265-5d3a-41a3-8726-5ce0d22f6fd7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250614_hvg-heviz-furdo-fejlesztes-allami-tamogatas","timestamp":"2025. június. 14. 09:00","title":"Kiemelt terület az idegenforgalom, mégis állami kézben pusztult le a második számú turisztikai látványosság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639","c_author":"BrandLab","category":"brandcontent","description":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást a Hungexpo-n. A pavilon csaknem 80 százaléka már foglalt, így mindenki, aki kilátogat az eseményre számos újdonságra és érdekességre számíthat. Baranyai Gergő kiállításigazgatóval beszélgettünk.","shortLead":"Idén május 13–16. között rendezik meg az Ipar Napjai Nemzetközi ipari szakkiállítás mellett az Automotive Hungary...","id":"20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/845e3c8e-67cb-4e9a-b327-d64bded53639.jpg","index":0,"item":"8eaadd89-916d-4ebc-8e6b-b8d792ee3357","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250414_Automotive-hungary-ipar-napjai-kiallitas-hungexpo-baranyai-gergo-interju","timestamp":"2025. június. 13. 12:30","title":"Kíváncsi, hol tart az autóipar?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mindenkor és mindenhol bekapcsolt világítással közlekedő járműveket, a sebességhatár növelését és csökkentését is, biciklisrendszámot, de mindenekelőtt alapvető KRESZ-oktatást szeretnénk az iskolákban. A hvg.hu olvasóinak javaslatai, hogyan kéne módosítani a KRESZ-t.
Nagyot szólt hétfő a híresztelés, amely szerint ha egyszer végre lesz új KRESZ-szabályzat, akkor újra vizsgáznia kellene mindenkinek. Az autósiskolákat tömörítő szakmai szervezet elnöke azonnal jelezte a hvg.hu megkeresésére, hogy ez azért nem valószínű, a megszerzett jogokat nem szokás ilyen alapon elvenni (bár egyfajta utánképzésnek mindenképpen volna értelme), nem sokkal később pedig a rendőrség hivatalosan is cáfolta a sajtóhírt.
Kinek lenne jó a képzés?
Ettől persze új (megújult) KRESZ alighanem lesz, erre pedig mindenképpen készülni kell. Például azért, mert amint az autós iskolák és vezetési oktatók felét tömörítő szervezet vezetője, Orosz János a hvg.hu-nak elmondta, az új KRESZ megalkotásával kapcsolatban őket kormányzati oldalról nem keresték semmilyen szakmai együttműködésre. Jómaga egyébként - tette hozzá - emlékszik az 1975-ös új KRESZ bevezetése körüli kampányra is. Elsőként a KRESZ-oktatókat kellett képzésre küldeni, majd ennek nyomán lehetet az oktatói bázis betanítása. Akkor is úgy tűnt, mintha kötelező lenne mindenkinek részt vennie az új törvény oktatásán, de erről valójában nem volt szó. Akinek már megvolt a vezetői engedélye, attól azt elvenni csak valamilyen "esemény" miatt lehet, és a visszaszerzéshez köthető valamilyen feltétel. 1975-ben is inkább kampány jelleggel ment az új KRESZ-oktatása, mint kötelező jelleggel. A cégek szervezték az oktatást, olcsón lehetett elvégezni a tanfolyamot. Így volt értelme elvégezni a tanfolyamot, mert tényleg sok újdonság volt benne.
Fazekas István
Azt viszont nem vitatja, hogy a többségnek nem ártana valamilyen utánképzés. De ennek költsége, illetve az oktatás időtartama nem szabad, hogy üzleti alapon legyen kidolgozva. Egy utánképzésre elég lenne 4-6 óra, egyheti 2x3-as órai beosztással és arányosan idomuló költségekkel. Amennyiben ez valós, hasznos tudást adna a sofőröknek, nem éreznék ezt átverésnek az autósok – véli.
A magyarországi jogosítvány megtartása még így is meglehetősen szigorúan szabályozott. Svédországban, Németországban egy életre szól a jogsi egy orvosi alkalmassági vizsgálat után. Egyébként a KRESZ-szabályokat illetően is a magyar rendszer inkább túlszabályoz. Míg a magyar KRESZ-könyv 300 oldalas, addig az angliai szabálykönyv, jóindulattal is, alig tízoldalas.
Mégis milyen legyen az új KRESZ, már ha lesz
Megkérdeztük az olvasóinkat, hogyan aktualizálnák, illetve alakítanák a jelenlegi szabályozást – annak fényében, hogy 41 éve ezek alapján kaphat valaki jogosítványt.
Az egyik legáltalánosabb és a többség által támogatott javaslat, hogy a közoktatásban legyen kötelező közlekedési ismeretoktatás: az általános iskola felső tagozatától a középfokú oktatás befejezéséig, akár KRESZ-vizsga megszerzésével. „Ha rajtam múlna, az érettségivel együtt tenném kötelezővé a KRESZ-vizsgát. (Az utána 2 évig volna felhasználható a jogosítvány megszerzéséhez)” – írta egy olvasónk.
Fülöp Máté
A kerékpárosokat a többség külön is kiemeli, mondván: minimális alaptudás nélkül, a rájuk vonatkozó szabályok ismerete hiányában, gyakran veszélyes manővereket végrehajtva közlekednek, így képzésük elemi érdek volna. Van, aki további azonosíthatóságot szeretne velük kapcsolatban, valamilyen rendszám formájában, „mert, amikor hülyeséget csinálnak, megússzák, mert úgysem lehet azonosítani őket.”
De lássuk a további és nagyon konkrét javaslatokat:
- legyen kötelező mindenkor és mindenhol a járművek számára a világítás használata;
- van, aki javasolja a sebesség korlátozását előre jelző táblák kihelyezését, ne 10 méterrel a tábla előtt kelljen a fékre állni, hanem lehessen rá korábban készülni (pl. 60 km/h 300 méter múlva), és ennek megfelelően megválasztani a sebességet;
- lehessen forgalommal szemben parkolni az út szélén;
- a forgalommal szembeni biciklizni általánosan legyen tilos, mert a kerékpárosoknak jelenleg nem kell ismerniük KRESZ-t, ezért gyakran olyan utcákon is szemben mennek a forgalommal, ahol ez nem megengedett;
- minden egyenrangú kereszteződésnél kellene egy KRESZ-tábla, mert ha olyan helyen jár valaki, amit nem ismer, így mindenkeppen le kell lassítania;
- érdekes javaslat, hogy tiltsák meg a kis ívben jobbra kanyarodó sávok lámpásítását. Akinek vizsgája van, sima elsőbbségadással is balesetmentesen át kell tudni haladni a kereszteződésen;
Hadd lehessen gyorsabban menni!
Várható volt, hogy felvetődik: a jó minőségű autópályáinkon vagy autópálya-szakaszokon fel kellene emelni a megengedett sebességhatárt 150 km/órára a személyautóknak. Az érv: a nagyteljesítményű autóknak, amelyek 180-nal is képesek biztonságosan haladni a sztrádákon, ne 130-cal kelljen döcögniük.
Fülöp Máté
Ugyanakkor éppen ennek ellenkezőjét is kérik, igaz, az alsóbb rendű utakon. „Jól látszik, hogy a négy számjegyű utakon legalább annyi súlyos, tragikus baleset történik, mint a 1 és 2 számjegyű főutakon és a sztrádákon. Ezért az ilyen utak esetében le kellene vinni a megengedett sebességhatárt 70 km/órára” – írja az egyik javaslattevő.
További javaslat, hogy a nem egészen egyértelmű szabályozást egyszerűsítsék. Így, azt a veszélyt jelző táblát, ami kiegészítő táblával együtt használva sebességkorlátozást is jelent, szüntessék meg. Ugyanis „ha alábiggyesztenek egy adott métert jelölő kiegészítő táblát, az azonnal 30km/h-s jelzéssé válik. Egy külföldi honnan tudná, hogy itthon egy métert jelölő kiegészítő tábla egy sima, veszélyt jelző táblából sebességkorlátozást csinál?" Az oszlopra egy 30-as táblát feltenni a „Gyermekek veszélyt” jelző tábla alá, egy kis kiegészítő tábla helyett, elég lenne.
És szép számmal akadnak, aki csak a jogalkalmazásban szeretnének nagyobb következetességet.
"Legyenek az eddiginél is szigorúbb büntetési tételei a gyorshajtásnak, mivel véleményem szerint ez a balesetek egyik legfőbb kiváltó oka" – írta egy olvasónk.
Büntessék az indokolatlan lassan hajtást, járműtől függetlenül, valamint a kötelező jobbra tartás figyelmen kívül hagyását. Szigorúan büntetni, azt a magatartást, amivel a sztrádákon a gyorsabban haladók "tolják le" (levillogják, ledudálják) a lassabban haladókat – javasolja más.
Végezetül pedig megfogalmazódott: a táblák kihelyezőit is lehessen bírságolni. Ha olyan táblát tesznek ki, ami nem indokolt, vagy kint felejtenek véletlenül ideiglenes táblákat, mint pl. sebességkorlátozást, akkor büntessék meg őket is.
Köszönjük mindenkinek, aki megosztotta az ötleteit velünk.