szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Mi az, amit ön rossznak, feleslegesnek vagy nem egyértelműnek talál a KRESZ-ben és azonnal kidobná? Vagy éppen, hogy jó ötlenek tartana beemelni a készülő szabályozásba. Most lehet szabadon ötletelni, sőt ezt kérnénk az olvasóktól.

Valahol elképesztő, hogy még mindig az 1975-ben elfogadott KRESZ-törvény alapján közlekedünk. A törvény hamarosan változhat és ha csak az elmúlt pár év közlekedési módozatainak forradalmára gondolunk, nagyon ideje van aktualizálni ezt a fontos, a mindennapi életünkre nagy hatással bíró szabályozást.

A kerékpárosok számának növekedése, az elektromos autók terjedése, valamint az olyan furcsa szerkezetek, mint a Segway, a Hooverborad, vagy az elektromos rollerek megjelenése kapcsán jó lenne, valami egyszerű és mindenki által ismert, modern szabályozókat kitalálni.

De lássunk néhány példát, milyen ötletekre gondolunk? Az autósok esetében például a napi gyakorlatot látva teljesen felesleges például az előzni tilosnál a teherautókra vonatkozó kikötés. Minek? Általánosítsák a szabályt, ha nem lehet előzni, ne lehessen előzni.

Egy másik felvetés. 2010-től a motorosok a pirosnál előre mehetnek a sorban. A következménye : a “tükörkoccolások” miatti feszültség minkét féltől. Helyette – európai mintára - a lámpák előtt 30-40 méterrel a sávokat megvezetnék. Egy, háromsávos út esetében például a legbelsőt az út közepe felé húsz centivel, a legkülsőt az út széle felé húsz centivel. Így kialakulna középen egy szélesebb nyomsáv dupla vonallal, amelyen biztonságosan lehetne előre menni.

Érdemes lehet azon is elgondolkodni, hogy valamiféle jogsihoz kötnék, hogy valaki biciklizhessen a forgalomban. Sok biciklisnek fogalma sincs, mit csináljon mondjuk egy biciklisávval ellátott egyenrangú útkereszteződésben. Vagy azt sem tudják, mi a funkcionális különbség a nyílt és a zárt biciklisáv között, (mondjuk, ezt az autósok sem tudják). Egyben a biciklizés és forgalomban futás közben bedugott fülű, zenehallgató embereket is büntetni kellene szigorúan – javasolják a szerkesztőség biciklis kollégái.

Ide tartozik a fent is említett Segwayek rendszabályozása, ami félúton van a roller, a bicikli és a görkori közt valahol. Sőt olyan "elvetemült" eszközöket, mint a longboard, vagy gördeszka nem is említve. Ezekkel mindenki megy, amerre lát. Mivel eléggé megszaporodnak ezek a belvárosban, meg az utakon, jó lenne rá valami szabályozás. Amikor ilyennel mentem, fogalmam nem volt, hogy mehetek-e az úton vagy a járdán – mondta egy kollégánk.

De ugyan ilyen veszélyes gyakorlat, hogy jelenleg biciklist szabad előzni úgy, hogy az előzést végrehajtó autó/traktor/kamion/busz nem lép ki a jobb oldali sávból (ha megfelelő oldaltávolságot tart). Ez nem jó, mert egy kamionnál kizárt, hogy legyen megfelelő oldaltáv, ha nem hagyja el a sávot.

Ilyen, a napi élhető közlekedést segítő ötleteket várunk. Köszönjük!

Ha kíváncsi az összesítette eredményre, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!