szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A japán gyártó népszerű pickup modelljének legjobban felszerelt elegáns változatát fogtuk vallatóra.

Míg a hazai utakon közlekedő SUV-ok többsége vélhetően soha nem hagyta még el az aszfaltozott utakat és köszönőviszonyban sincs a rossz terepviszonyokkal, addig a pickupokat már nem annyira divatból vásárolják, hanem sok esetben munkára, így aztán ezek a gépsárkányok gyakorta előfordulnak földutakon, építkezéseken és erdészeti utakon.

Jelen tesztalanyunkat is az utóbbi fából faragták, pontosabban utóbbit fémből készítették, vagyis elmondható, hogy a Nissan Navara NP300 egy igazi munkásautó. No persze az már más kérdés, hogy a hozzánk érkezett tesztautó a maga egyedi fényezése és fullos felszereltsége révén nem annyira a hétköznapi munkások, hanem sokkal inkább a munkafelügyelők és építésvezetők körében lesz használatban, de természetesen létezik igazi fapados, valódi melós kivitel is a Navarából.

©

A Nissan nem éppen tegnap, hanem még 1935-ben kezdte a pickup-gyártást, tehát néhány évtizednyi tapasztalat mindenképpen ott lapul az eddig már több mint 14 millió ilyen járművet eladott japán székhelyű cégnél. Az első Navara 1997-ben látott napvilágot és azóta számos különböző néven forgalmazták világszerte, a nemrégiben a 2016-os esztendő pickupjának megválasztott legújabb modellt pedig egész konkrétan Nissan Navara NP300 néven árulják hazánkban. A Maoru Aoki által tervezett újgenerációs Navara kapcsán a tesztautónkon látható cseh rendszám ne tévesszen meg senkit: a kocsit nem a Kozel sör hazájában, hanem a spanyolországi Barcelonában gyártják.

Az már rögtön az első blikkre látszik, hogy bár ennek az autónak nem az az elsődleges feladata, hogy elegáns külcsínje révén adja el magát, a designerek mégis alaposan kitettek magukért. A formaterv tökéletesen megfelel a 2016-os elvárásoknak, ezzel párhuzamosan pedig szerencsére semmilyen kompromisszumot sem kell kötnünk a praktikum terén.

A vegyesen szögletes és ívelt vonalak szépségét külön kiemeli a tesztautó egyedi narancsmetál fényezése, abba pedig bele sem merünk gondolni, hogy néhány keményebb terepezést követően vajon mennyire karcolódhat össze a jobb sorsra érdemes külcsín. Az orr-részt a méretes króm hűtőmaszk uralja, ami mellett ott figyelnek a szúrós tekintetű, LED-es nappali menetfényes fényszórók, az alsóbb szekcióból pedig természetesen nem hiányozhatnak a ködlámpák, melyekről ugyancsak nem spórolták le a csillogó díszítést. Krómtól ragyog egyébiránt az elektromos mozgatású méretes külső tükörpár, valamint a hátsó ütköző is.

©

A Nissan Navara egy igazi tekintélyt parancsoló négykerekű: a közel 2 tonnás autó 5330 milliméter hosszúságú, vagyis még a legelegánsabb luxusautóknál is hosszabb, amit manőverezés közben nem árt mindig jól észben tartani. Emellé 1840 milliméteres magasság és 2085 milliméteres szélesség társul, vagyis a 360 fokban látó négykamerás felülnézetes rendszerre és a tolatókamerára mindenképpen érdemes költeni.

A 3150 milliméteres tengelytávú autó platójának hossza közel 7 centimétert növekedett az elődhöz képest, így most már 1578x1560 milliméteres felület áll rendelkezésünkre, mely a kerékdobok között is csak 1130 milliméterre szűkül le - az emelési magasság 474 milliméter. Ezek az értékek a duplakabinos változatra érvényesek, amennyiben a szűkebb belterű King Cab változatot választjuk, akkor a 10 centiméterrel rövidebb pickupon közel 20 centiméterrel hosszabb platót kapunk. Szabad a választás.

A színre fényezett platóra érdemes műanyag- vagy alumíniumborítást rendelni, ezenkívül pedig a rolós és alumínium platófedél is jó választás lehet. Ez utóbbiak mintegy 500 ezer forintnyi kiadást jelentenek, a keménytetős dobozos kivitel felára pedig 1,2 millió forint, cserébe viszont az óvatlan szemektől eltakart, egyszerűen zárható rakteret kapunk. A létraalváz teljes egészében zártszelvényből készül és a korábbiaknál jobb szerkezeti és torziós merevséget biztosít.

A duplakabinos modell újdonsága, hogy laprugó helyett egy 20 kilogrammal könnyebb, többlengőkaros tekercsrugós felfüggesztéssel rendelkezik, mely simább, már-már személyautós futást tesz lehetővé, miközben a terhelhetőség nem csökkent, sőt. A platóra már nem 800, hanem akár 1000 kilogrammot is pakolhatunk, és remek dolog, hogy a Navara terheletlen hátsóval is jól rugózik és remekül kezelhető. Ugyancsak komoly fegyvertény, hogy a vontatható szerelvény tömege 3 tonnáról 3,5 tonnára nőtt.

©

Terepjáró képességek tekintetében igen komoly produkciót ad elő az új Navara, mely 30,4 fokos első- és 25,6 fokos hátsó terepszöggel bír, a szabad magassága 223 milliméter, a gázlómélysége pedig 600 milliméter.

Alaphelyzetben kétkerék meghajtást használhatunk, melyről bármikor egyszerűen átválthatunk 4WD módba, nehéz terepen, homokban, hóban és sárban pedig adott a lehetőség a felező használatára. A 220 ezer forintos áron rendelhető, elektronikusan záró hátsó differenciálmű a megcsúszó kereket mindig egy kicsit megfékezi, hogy az aztán újra tapadást tudjon fogni, ezenkívül pedig említést érdemel még a visszagurulás gátló, illetve a lejtmenetvezérlő rendszer. Hogy a platón szállított dolgok még kemény terepezés során se mozduljanak el, a C-csatornás rögzítési rendszer szabadon állítható lekötési pontjaival egyszerűen rögzíthetjük a szállítmányt. Alaphelyzetben egyébként 16 colos acélfelniken gurul a Navara, az opciós listán pedig 16 és 18 colos könnyűfém kerekek is találhatók - tesztautónkon 255/60 R18-as gumik feszültek.

©

Belül a személyautókéhoz nagyon hasonló látkép fogadja a sofőrt és az utasokat, de persze a felhasznált anyagok némileg ridegebbek, ezenkívül pedig a sajnos csak magasságában állítható kormánynak is jelentősen nagyobb az erőszükséglete, mint egy divatterepjáró kormányának. A középkonzolt egy 7 colos érintőképernyő uralja, a hangrendszer hat darab hangszóróval rendelkezik, a klíma kétzónás és a hátul ülőknek is jut szellőzőnyílás.

Elöl fejedelmi kényelemben, a motorháztető "izomtól" domborodó oldalsó kiemelkedéseiben gyönyörködve utazhatunk, hátul viszont kicsit már más a helyzet, ugyanis a hátsó ülések a pickup kategóriának megfelelően túl meredeken állnak. Adott a kulcs nélküli indítási rendszer, valamint vészfékezőt is kapunk, mely vizuális és hangjelzéssel, illetve aktív fékezéssel garantálja, hogy 30 km/h-s tempóig el tudjuk kerülni a ráfutásos baleseteket, illetve ezen tempó felett csökkenti a károkat. Remek dolog, hogy szivargyújtós töltőt nemcsak a középkonzol alsó részében, hanem a műszerfal felső szekciójában is találunk. Nyolcféle fényezés és ötféle kárpit szerepel az opciós listán - a tesztautóban feszítő bőrborítás felára 450 ezer forint.

©

+ : megnövelt teherbírású plató, remek rögzítési rendszer, nagyobb vontatható tömeg, új hátsó felfüggesztés, fejlett terepjáró képességek, erős motor, korrekt fogyasztás, személyautós beltér.

: hatalmas méret, nagy fordulókör, a kormány csak magasságban állítható, a hátsó ülések nem túl kényelmesek, az extrák alaposan megdobhatják az alapárat.

Vadonatúj a 2,3 literes dízel erőforrás, melynek mi a 190 lóerős biturbó változatát tettük próbára. A 450 Nm-es maximális nyomaték már alacsony, 1500-as percenkénti fordulatszámon rendelkezésre áll, így a nagy vas bármikor fürgén megindul. A 0-100-as sprint 10,8 másodperc alatt abszolválható, a végsebesség 180 km/h, az utastérben pedig olyan csend honol, melyet egy picukptól nem is remélnénk.

A szimplaturbós motorváltozat 160 lóerős és 403 Nm nyomatékú, és nagy valószínűséggel a hazánkban megrendelt Navarákba leginkább ez az erőforrás fog kerülni. A hatsebességes manuális- mellett hétsebességes automataváltóval is választható az új Navara - nekünk ez utóbbihoz volt szerencsénk, és tökéletesen elégedettek voltunk vele. A gyártó az előző generációs Navarához képest 24 százalékos fogyasztáscsökkenést ígér, és ebben lehet is valami: ha a gyári adatok szerinti 7 literes vegyes fogyasztási értéket nem is tudtuk elérni, a 8 liter simán hozható. Mindezt természetesen visszafogott tempó mellett és óvatos gyorsításokkal értük el, de a kicsit lendületesebb haladás mellett produkált 9 liter körüli érték is sokkal barátibb, mint a korábbi dízel Navarák által produkált 11-12 literes fogyasztás. Az üzemanyagtank 80 literes, tehát az 1000 kilométeres hatótáv benne van a pakliban.

©

Az új Nissan Navara NP300 alaphelyzetben egy vérbeli igavonó ló, egy remek munkagép, melyet a tesztautónk szintjére felextrázva egy a hétvégi családi kirándulásokhoz is ideális társat kaphatunk. A teherbírása hatalmas, a terepjáróképességek több mint rendben vannak, a beltér már-már személyautós, az új motor pedig csendes, erős és az étvágya sem túl nagy. Legolcsóbban 7,2 millió forintból úszhatjuk meg a vásárlást, és nem szabad elfelejteni az ÁFA-visszaigénylési lehetőséget sem - a Tekna csúcsfelszereltségű, 190 lóerős, automataváltós modell alapára 10,3 millió forint. Az autóra 5 év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállal a gyártó, 175 ezer forint ellenében pedig 250 ezer kilométerre is kitolható a garancia.

Korábbi autós tesztjeinket ide kattintva találja. Még több tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Ezzel az Instagram-filterrel ön is ott lehet a Marson a Perseverance-szel

Ezzel az Instagram-filterrel ön is ott lehet a Marson a Perseverance-szel

Szijjártó: Több uniós tagállam kérte el Budapesttől Moszkva telefonszámát

Szijjártó: Több uniós tagállam kérte el Budapesttől Moszkva telefonszámát

A magánállatkerteknek kínál rendkívüli támogatást a kormány

A magánállatkerteknek kínál rendkívüli támogatást a kormány