szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hiába a felfestés, az autósok gyakran nem adnak elsőbbséget a kerékpárosoknak.

Egy kerékpáros kontra autós balesetnél mindig előbbi húzza a rövidebbet, míg a sofőrök többsége szerint egyértelműen a kerékpáros volt a hibás. Az ausztráliai Monash University kutatói szerint azonban ez egyáltalán nem biztos, hogy így van, a kerékpáros balesetek 20 százaléka ugyanis ott történik, ahol elvileg nem lenne szabad: a kerékpársávban.

A The Sunday Morning Herald beszámolója szerint a kutatók közel 200 olyan bringást kérdeztek meg, akik egy közlekedési baleset után kórházba kerültek. Kiderült, közülük minden ötödiket, vagyis a megkérdezettek 20 százalékát a kerékpársávban érte a baleset, méghozzá a figyelmetlenség miatt.

The Sunday Morning Herald

Az ilyen eseteknél ugyanis az autós nem ad elsőbbséget a kerékpárosnak, simán kikanyarodik elé, függetlenül attól, hogy szemből vagy hátulról érkezik a biciklis. (Az ábrán fordítva vannak az irányok, mert Ausztráliában baloldali közlekedés van érvényben.)

A szakemberek szerint mindez nem azt jelenti, hogy a sáv ne lenne biztonságos, sokkal inkább azt, hogy egy kis plusz odafigyeléssel megelőzhetők a hasonló balesetek. Ráadásul a sávok megléte jóval nagyobb biztonságot jelent a biciklis számára, mintha nem lenne semmilyen felfestés.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!