Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"21d0c188-0b46-4831-b051-d8cfb4b6bf86","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szélturbinák tulajdonképpen egy kaptafára készülnek, holott a különböző vidékeknek eltérőek a szélviszonyaik. A mesterséges intelligencia ezen a problémán is segített, és a Birminghamben általános viszonylag alacsony szélsebességhez készítette el a legoptimálisabb szélturbinát.","shortLead":"A szélturbinák tulajdonképpen egy kaptafára készülnek, holott a különböző vidékeknek eltérőek a szélviszonyaik...","id":"20241219_mesterseges-intelligenciaval-tervezett-helyi-szelviszonyokhoz-szabott-szelturbina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21d0c188-0b46-4831-b051-d8cfb4b6bf86.jpg","index":0,"item":"b06ee3f1-558e-448b-ae33-2eb257813472","keywords":null,"link":"/tudomany/20241219_mesterseges-intelligenciaval-tervezett-helyi-szelviszonyokhoz-szabott-szelturbina","timestamp":"2024. december. 19. 10:03","title":"Minden városba pont oda kitalált, hatékony szélturbinát lehet tervezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e196608-e943-4a29-ae46-7063477ddd2b","c_author":"Arató László - Kuglics Sarolta","category":"eurologus","description":"A magyar uniós elnökség utolsó eseményeként az állam- és kormányfők találkoznak Brüsszelben csütörtökön. A találkozó vendége lesz az ukrán elnök, a tagállami vezetők elé kerül a migráció kérdése, de nagy vitákra nem kell számítani. ","shortLead":"A magyar uniós elnökség utolsó eseményeként az állam- és kormányfők találkoznak Brüsszelben csütörtökön. A találkozó...","id":"20241219_magyar-unios-elnokseg-vege-orban-viktor-europai-tanacs-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e196608-e943-4a29-ae46-7063477ddd2b.jpg","index":0,"item":"66920a9f-71ef-4e92-875b-6971c5598460","keywords":null,"link":"/eurologus/20241219_magyar-unios-elnokseg-vege-orban-viktor-europai-tanacs-ebx","timestamp":"2024. december. 19. 06:40","title":"Az orbáni félévet búcsúztatják Brüsszelben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2d8b6fd-218b-477f-9d5d-a814918c249f","c_author":"Galicza Dorina","category":"itthon","description":"Az év végéhez közeledve nem feledkezhetünk meg a TV2 sajtótörténeti pillanatáról.","shortLead":"Az év végéhez közeledve nem feledkezhetünk meg a TV2 sajtótörténeti pillanatáról.","id":"20241218_ev-izei-Magyar-Peter-penisz-riport-legabszurdabb-pillanat-abszurdum-dij-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2d8b6fd-218b-477f-9d5d-a814918c249f.jpg","index":0,"item":"3c0b7429-94c7-4822-a370-ebf806224988","keywords":null,"link":"/itthon/20241218_ev-izei-Magyar-Peter-penisz-riport-legabszurdabb-pillanat-abszurdum-dij-ebx","timestamp":"2024. december. 18. 16:30","title":"A Magyar Péter péniszéről készült riport volt 2024 legabszurdabb pillanata a HVG olvasói szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67b399fa-364f-4b63-a172-239396531027","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Kezd divatba jönni a botránykeltés mint megfizethető marketingfogás. Legutóbb egy indiai cég stresszellenes kampánya okozott mérhetetlen szorongást. ","shortLead":"Kezd divatba jönni a botránykeltés mint megfizethető marketingfogás. Legutóbb egy indiai cég stresszellenes kampánya...","id":"20241218_reklam-atveres-marketing-botrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67b399fa-364f-4b63-a172-239396531027.jpg","index":0,"item":"fea61a19-5ea4-43e2-b734-16917072806c","keywords":null,"link":"/elet/20241218_reklam-atveres-marketing-botrany","timestamp":"2024. december. 18. 10:16","title":"Azzal viccelődtek, hogy kirúgják a stresszes dolgozókat, de senki sem nevetett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fc28e04-2c4b-413d-9d96-a0e890a95dad","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Azoknak, akiknek a munkálatok idejére el kell hagyniuk otthonukat, az önkormányzat a Barba Negrát jelölte ki tartózkodási helyül.","shortLead":"Azoknak, akiknek a munkálatok idejére el kell hagyniuk otthonukat, az önkormányzat a Barba Negrát jelölte ki...","id":"20241218_vilaghaborus-bomba-hatastalanitas-csepel-lezarasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fc28e04-2c4b-413d-9d96-a0e890a95dad.jpg","index":0,"item":"cfbb3cf2-5f93-43f7-a884-35c9b856f5b2","keywords":null,"link":"/itthon/20241218_vilaghaborus-bomba-hatastalanitas-csepel-lezarasok","timestamp":"2024. december. 18. 13:15","title":"Második világháborús bomba miatt zárják le pénteken Csepel szívét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d02ec2f-7eb3-48ba-89e5-d28c2283b97d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hatalmas méretű Ford Expedition minden szempontból készen áll a rendőrségi bevetésre.","shortLead":"A hatalmas méretű Ford Expedition minden szempontból készen áll a rendőrségi bevetésre.","id":"20241219_tekintelyt-parancsol-a-legujabb-amerikai-rendorauto-ford-expedition","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d02ec2f-7eb3-48ba-89e5-d28c2283b97d.jpg","index":0,"item":"6bea2913-4540-48e8-8d6e-47b2ae5b284b","keywords":null,"link":"/cegauto/20241219_tekintelyt-parancsol-a-legujabb-amerikai-rendorauto-ford-expedition","timestamp":"2024. december. 19. 08:41","title":"Tekintélyt parancsol a legújabb amerikai rendőrautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f119634f-5c25-4115-92ef-40cce7655dd5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A fideszes elitképzőként emlegetett Mathias Corvinus Collegiumot (MCC) népszerűsítő gyerekkönyv az MCC által felvásárolt Libri bolthálózat honlapján is elérhető, e-könyv formájában.","shortLead":"A fideszes elitképzőként emlegetett Mathias Corvinus Collegiumot (MCC) népszerűsítő gyerekkönyv az MCC által...","id":"20241218_Mesekonyv-MCC-Mathias-Corvinus-Collegium-gyerekek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f119634f-5c25-4115-92ef-40cce7655dd5.jpg","index":0,"item":"bdf4e2b7-f470-4de1-9d65-9ee6f5559076","keywords":null,"link":"/itthon/20241218_Mesekonyv-MCC-Mathias-Corvinus-Collegium-gyerekek-ebx","timestamp":"2024. december. 18. 05:50","title":"Mesekönyvben népszerűsítik az MCC-t 3-10 éves gyerekeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38e850bc-7586-4839-8757-9a2af1dce543","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már az idén a budapestiek által megszavazott ötletek megvalósítását is elhalasztanák a Fővárosi Közgyűléshez benyújtott költségvetési módosító szerint.","shortLead":"Már az idén a budapestiek által megszavazott ötletek megvalósítását is elhalasztanák a Fővárosi Közgyűléshez benyújtott...","id":"20241217_budapest-vitezy-david-karacsony-gergely-kozossegi-koltsegvetes-tisza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38e850bc-7586-4839-8757-9a2af1dce543.jpg","index":0,"item":"a53dd40f-76f4-404f-9c76-22e69cd2d029","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241217_budapest-vitezy-david-karacsony-gergely-kozossegi-koltsegvetes-tisza","timestamp":"2024. december. 17. 19:39","title":"Vitézyék leállítanák a közösségi költségvetést, a bizottsági ülésen a Tisza és a Párbeszéd is támogatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nagyon hasít megint a magyar piacon a Suzuki. A Vitarából annyit adtak el idén, mint az őt követő négy másik szabadidő-autóból összesen. Most pedig megújult a kissé mostohának tartott testvér, a Suzuki SX4 S-Cross is.
A Suzuki S-Cross első változatára nehéz lett volna azt mondani, hogy a divatot üldözi, a szűkülő, kissé lógó orrával. A frissített változat egyértelműen divatcentrikusabb, főleg a látványos krómráccsal az elején. Azt nem mernénk kijelenteni, hogy osztatlanul talál majd elismerésre, de kétségtelenül olyan, mintha teljesen kicserélték volna a modellt.
Pedig ráncfelvarrásról lévén szó, nem raktak be más présformákat a Suzuki esztergomi üzemében az autó gyártásához, a lemezeket tekintve csak a motorházfedél változott. Ahogy szokás viszont, újak a lámpatestek – amelyek már LED-esek is lehetnek elöl-hátul – ezenkívül lényegében az új hűtőrács jelenti külsőségekben a megújulást. Összességében mégis sokkal komolyabban megújult autót kap, aki mostantól választ majd S-Crosst.
D.P.
Az egyik, hogy a továbbra is 4300 mm hosszú, 1785 mm széles és 1580 magas, 2600 mm tengelytávú S-Crosst felemelték a Vitara szintjére, hasmagassága másfél centit emelkedve 18 centi mostantól. Ennek a lépésnek másik következménye, hogy a kocsi alá nagyobb 215/55 R17-es kerekek kerültek. Az S-Cross csomagterében is megőrizte előnyét a Vitarával szemben, annak viszonylag szűk 385 literes kapacitásával szemben az S-Cross 55 literrel, egy bőröndnyivel, több helyet kínál.
A frissített S-Cross belső térben igazából a középső panelt emelték ki jobban egy kerettel, valamint puhább műszerfalborítást használnak, és újfajta az üléskárpit. A szabadidő-autó belseje egyébiránt kifejezetten kulturált, valahogy itt is átjön, hogy most jó passzban van a Suzuki. A középkonzol infotainment-rendszere logikus, éles grafikájú és gyors. A tolatókamera képe tűéles és erős napfényben kontrasztos. A vezetéstámogató rendszerek aktuálisak, a magasabb felszereltségen elérhető az adaptív tempomat, vagy az ütközésfigyelmeztető, ha nem is olyan finom szerkezet, mint egy új E-Merciben, de mindenképp növeli a biztonságot, adott esetben pedig sok pénzt és bosszúságot spórolhat az embernek.
D.P.
Ezek után jöhet igazán a lényeg, ugyanis a motorok átvariálása miatt eléggé feladták a leckét annak, aki mostantól a Suzuki szabadidő-autói közt akar válogatni. Az S-Cross kínálatából ugyanis kikerült az idáig ideális választásnak számító 1,6 literes, sima, turbó nélküli benzinmotor, amely 120 lóerős volt, keveset fogyasztott és olcsó a szervize. Haladni kell a korral, főleg az emissziós normák miatt, mostantól benzinesként csak turbómotoros példányok közül lehet választani az S-Crossból.
A Suzuki kisebbik, alig 1.0 literes, háromhengeres aggregátja feltűnik már az új Balenóban, de hamarosan az új Swiftben és a nagyon formásnak ígérkező új Ignisben is. A turbósítási trenden kár már keseregni, a választás itt legalább még megvan; a Suzukinak van turbós és turbó nélküli modellje is.
A menetpróba szempontjából igazán ez volt az érdekes, a piacilag is fontos újdonság. A tényleg aprócskának tűnő motorral, amelyet a szerelők biztosan nem fognak átkozni – legalábbis a helyszűke miatt –, minden egyéb főelemtől szépen elkülönülve mondhatni szinte elvész a motortérben. Az S-Cross súlya ezzel a motorral, még úgy is, hogy – végképp szürreálisnak tűnő párosítással, összkerék-hajtású is volt – mindössze 1185 kiló.
D.P.
A mindössze 988 köbcentis motorral szerencsére menetközben is könnyűnek érződik a kocsi, a hivatalosan 110 lóerős és 170 Nm-es maximális nyomatékú háromhengeres végeredményben tökéletesen elboldogul ezzel a kasztnival is. A lecserélt, 1,6-os szívómotorhoz képest a jelenlegi autózási szokásainkhoz még jobban is illeszkedik. A motort ugyanis nem kell forgatni, a nyomatéka 1900-as fordulatszám környékén megjelenik, amikor bekapcsol a turbó, utána nagyjából 3500-ig szépen húz, jobban meg nem is kell forgatni, lehet váltogatni a fokozatokat felfelé.
A háromhengeres jellege is tolerálható a motornak – érdekes módon alapjárat felett rázza kicsit a bódét, valamint ha bekapcsol egy nagyfogyasztó, mint a klímakompresszor, azt szintén érezni lehet –, de a kabintér kifejezetten csöndes.
Magasabb tempónál is elégnek tűnik a 110 lóerő, a kismotoros S-Cross-szal is bátran el lehet vállalni minden észszerű forgalmi szituációt – előzést, besorolást vagy egy mellékutcából sietős becsatlakozást a forgalomba. Összességében az óvatosan fogadott egyliteres motor ellenére úgy éreztük, nem a teljesítménye határait feszegeti az 1.0 literes motorral sem a megújult S-Cross.
D.P.
+ : korrekt külcsín és minőség, takarékos modern motorok, itthon gyártják
–: kissé érzéketlen kormányzás, kár, hogy eltűnt a benzines szívómotor
Ugyanakkor azt is meg kell jegyeznünk, hogy a nagyobb motorral, az 1,4 literes turbóssal egészen kiteljesedik ez az autó is, ahogyan azt a Vitaránál is írtuk már. A 140 lóerős teljesítmény és 220 Nm-es nyomaték nagyon tisztességes menetdinamikát enged. Nyilván a plusz egy henger miatt, a nyomaték még alacsonyabb fordulaton élővé válik, már 1500-as fordulattól húz a nagyobbik motor. Ha mindehhez hozzávesszük, hogy mindezt plusz 300 ezer forintért adják, megint csak erős fejvakarást okoz a Suzuki.
Az erősebb motorral még csak nem is feltétlen fogunk többször tankolni, ha sokat autópályázunk. Hivatalosan, az 1.0 literes elsőkerék-hajtású S-Cross vegyes fogyasztása 5,2 liter, ötfokozatú manuális váltóval, míg az 1.4 literesé, alig két decivel többet iszik, 5,4 litert. Már hatfokozatú manuális váltóval, elsőkerék-hajtással. Igazából az 1.0 literes is elég, csak mézesmadzag az a nagyobb teljesítmény.
Azt is érdemes megnézni, hol és hogyan készül az SX4 S-Cross és Viatara.
D.P.
Összességében sokkal fogyaszthatóbb autót csináltak az S-Crossból. Ezt a változatot vélhetően mind a magánzók, mind a cégek jobban kedvelik majd. Megvan az előnye a Vitarával szemben is a nagyobb csomagtérrel és nagyobb tengelytávval. Az árakat illetően eléggé nagy a szórás, az összkerékhajtás, az automataváltó és az általunk nem próbált 1,6 literes dízel lehetősége miatt.
Az 1.0 literes benzines alapára 4,99 millió forint, de a legjobb vételnek tekinthető GL+ felszereltség mellett, ötfokozatú manuális váltóval, mellsőkerék-hajtással 5,3 millió forintért van listaáron az új S-Cross, ugyanez, 1,4 literes GL+ kiadásban már 5,61 millió forint. De érdemes a listaárakra tényleg csak tájékoztató jelleggel tekinteni, a Suzuki-kereskedések a gyakorlatban elég rugalmasak. Ha valaki megnézi azon a bizonyos nagy használtautós oldalon az új, 2016-os S-Cross tényleges kereskedői árait, eléggé mást láthat.
El kellene hagynunk a tradicionális ünnepi fogásokat? A hal tényleg jobb, mint a hús? Hogyan helyettesítsük a cukrot? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ a HVG egészségpodcastjában.