szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy elég rendesen összerakott alkalmazásban lehet kikeresni, mennyire is környezet károsító valójában egy autó.

Most nem egy közép-nyugati brit tudóscsoport, hanem egy elég elismert egyetem az Massachusetts Institute of Technology (MIT) tette közzé egyik kutatásának eredményét, amelyben 125 jelenleg legnépszerűbb, az USA-ban forgalmazott autómodellt vizsgáltak elég alaposan.

A vizsgálat tárgya jelen esetben kifejezetten az volt, hogy mennyire járulnak hozzá az egyes járművek az üvegházhatású gázok kibocsátásához. Az eredmény kifejezetten érdekes és interaktív alkalmazásban nyilvánult meg, amelynek célja, hogy segítsék az autósokat eligazodni a marketing üzeneteken túl is.

Az persze nem meglepetés, hogy egy Chevrolet Silverado valódi ökoterrorista, ráadásul elég drága még életciklusra vetítve is, de hogy egy hibrid Lexus sem feltétlen sokkal jobb, az már elég elgondolkodtató.

A kis pontokra lépve jelenik meg az autó típusa, a függőleges tengely a CO2 kibocsátási tényezője, a vízszintes pedig a költségei egy adott modellnek.

Csak a legérdekesebbeket kiemelve a felmérésből, megint rávilágítottak arra az eredmények, hogy korántsem elég hibridnek látszani, valójában mindez édes kevés, ha közben az ökológiai lábnyoma, közel akkora, mint egy kisteherautónak. A Lexus RX 450h példának okáért, mind az egységnyi kilométerre (vagy mérföldre) eső költségében, mind a kibocsátott üvegházhatású gázokban összességében rosszabbul tejesít számtalan belsőégésű motorral hajtott autónál. Vagyis nem csak drága, de még csak nem is környezetbarát. (A védelmében azért, annyit jegyezzünk meg, hogy a nagyméretű SUV-k közt persze messze a legkevésbé ez szennyez.)

Persze joggal vetik fel ilyenkor, hogy nagyon nem mindegy milyen forrásból - megújuló, vagy akár széntüzelésű erőműből - származik az az elektromos energia, amellyel például egy konnenktoros hibridet, vagy egy elektromos autót feltöltenek. Az MIT-nál ezt is megoldották, és államokra lebontva nézheti meg minden autós, hogy a lakhelye szerint, mennyire is környezetbarát valójában az autója.

Hát, mi ettől is nagyon messze vagyunk még, de jó lenne egy ilyen jellegű lehetőséggel is bővíteni a hazai autósok ismereteit, hogy valójában milyen arányban használhatnak megújuló energiaforrásból származó áramot és nem csak az autójuk töltéséhez.

Az alkalmazás arra is jó, hogy nyugtázzuk, aki például Smarttal rohangál, az nem csak több helyet hagy a városban másnak, de több tiszta levegőt is összességében. Persze sok-sok nálunk nem ismert modell van a táblázatban, de a nagy slágereket, azért meg lehet nézi ilyen szempontból is. A Tesla Model S például nagyon drága, de legalább tiszta. Legalábbis, ha tiszta forrású áramot töltünk bele.  

Az amerikában kapható egyetlen sorozatgyártású üzemanyagcellás autó, a Toyota Mirai (kis kék pötty) láthatóan még nagyon kilóg a sorból, akármennyire is környezetbarát, iszonyú drága.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!