szerző:
László Ferenc
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A legújabb Prius megosztó formával, a korábbiaknál jobb minőséggel, meg persze kiváló hibrid meghajtással áll rajtvonalhoz.

A Toyotánál 23 évvel ezelőtt született meg a döntés, hogy ki kellene fejleszteni egy vadonatúj benzines-elektromos autót. Négy évvel később aztán el is készült a világ első tömeggyártású hibridje, az elsőgenerációs Prius, melynek néhány évvel később érkezett utódja rögtön az év autója lett. A harmadik Priust tavalyig gyártották, most pedig itt van, megérkezett a vadonatúj fejlesztésnek tekinthető negyedik generációs széria, melyet egyedi külcsínje miatt gyakorlatilag lehetetlen bármilyen más, közutakon futó autóval összekeverni.

©

Nem szabad azonban elhamarkodott döntést hozni a külső alapján, és nyíltan kijelenteni, hogy a vadonatúj Prius ronda lett. Egyrészt a járgány élőben sokkal jobban néz ki, mint fotókon, másrészt sokan akadnak olyanok is, akiknek első látásra szerelem kategóriás az új jövevény. Politikailag sokkal korrektebb, ha úgy fogalmazunk, hogy az új Prius formája megosztó lett: nem lehet érzelmek nélkül nyilatkozni róla, és ezzel a gyártó gyakorlatilag el is érte a célját. Egyébként, ha vizuális megjelenés tekintetében igen komoly kihívásokkal küszködő Toyotát szeretnénk látni, akkor érdemes néhány pillantást vetni a még a Priusnál is sokkal drasztikusabb vonalakkal megáldott/sújtott, üzemanyagcellás Miraira.

Az egyedi vonalvezetésű Prius felülete olyan, mint egy összevissza kaszabolt posztó. A tervezők nagyon bátran bántak a rendelkezésükre álló eszközökkel, melynek eredményeképp egy futurisztikus megjelenésű, négykeréken guruló űrhajóformát kaptunk. A számtalan éllel tagolt külső azonban sokkal több egyszerű designeri élvezkedésnél, ugyanis a vonalaknak nem csak a designban, hanem a légellenállás csökkentésében is komoly szerepük van. Az elődhöz képest 0,25-ről 0,24-re csökkent a légellenállási érték, ami egyrészt a fogyasztásra, másrészt a csendes suhanásra is jó hatással van. Az ötajtós kocsi 4,54 méter (+6 centiméter) hosszú, a tengelytáv pedig pedig 2,7 méter (ez változatlan), vagyis esetében egy teljes értékű családi autóhoz van szerencsénk.

©

A TNGA platformra épülő új Prius tömegközéppontja 2,5 centiméterrel lejjebb került és a vezetői pozíció is 6 centiméterrel lentebb található, aminek következtében a negyedik generációt végre ténylegesen élvezetesen lehet vezetni. No persze senki se várjon sportkocsis adottságokat, mindenesetre komoly fegyvertény, hogy a Prius-szal végre jól lehet kanyarodni, és az utazás végre kicsit több annál, mint egyszerűen eljutni A-ból B-be. Pozitívum, hogy a tömeg 1445-ről 1375 kilogrammra olvadt, és a környezettudatos gondolkodásmód jegyében az autó 95 százaléka újrahasznosítható anyagokból áll.

A rövid bemelegítést követően térjünk is rá gyorsan arra, ami vélhetően a legtöbbeket érdekel, vagyis a fogyasztásra. Tesztünk első 50 kilométerét részben városban, részben azon kívül tettük meg, és ezt követően 3,5 literes, mondhatni kiváló fogyasztási értéket regisztráltunk. Ezután egy olyan 450 kilométeres szakasz következett, mely 80 százalékban autópályát (óra szerint 138 km/h tempó), 20 százalékban pedig városon kívüli utakat tartalmazott, és végül is 4,7 literes átlagfogyasztást produkált, ami ugyancsak nem kevés tiszteletet érdemel.

©

Ezt a dízeleket megszégyenítő tempót mégis hogyan éri el az egyébként csak 43 literes üzemanyagtartállyal felvértezett Prius? Eláruljuk! A csökkentett légellenállásról és tömegről már írtunk, az erőforrás-rendszerről viszont még nem. Adott egyrészt egy négyhengeres, Atkinson-ciklusú 1,8 literes VVTi benzinmotor, mely jelenleg a világ legjobb termikus hatásfokú benzines erőforrása, és amely elsősorban 98 lóerős teljesítményéről, illetve 142 Nm-es nyomatékáról ismerszik meg. Adott továbbá egy 72 lóerős és 163 Nm-es elektromotor, mely az elődjénél 20 százalékkal könnyebb lett, és ennek a két erőforrásnak a kombinált teljesítménye 122 lóerő. A világmegváltáshoz ez persze kevés, de a korrekt haladáshoz tökéletesen elegendő, és itt jegyzendő meg, hogy az előző Prius még 136 lóerős volt.

Induláskor az elektromotor hajt, később aztán szinte észrevétlen módon bekapcsol a benzinmotor, majd pedig a forgalom diktálta helyzetek alapján ezek a motorok ki/bekapcsolnak, illetve a benzinmotor, a mozgási energia és a fékenergia  adott pillanatokban az 1,31 kWh-s NiMh akkumulátort táplálják. A rendszer számunkra lényegében érzékelhetetlen módon teszi a dolgát, de persze a központi 7 colos érintőkijelzőre bármikor kitehetjük az enerigaáramlást mutató grafikát. A Prius az EV gomb megnyomására néhány kilométer erejéig tisztán elektromosan is képes haladni, zöld rendszámot viszont nem kaphat, és a hálózati töltőről táplálható plug-in változat piaci debütálására is 2017-ig várnunk kell.

©

A rendkívül intelligens rendszer még a kipufogó veszteséghőjét sem hagyja kihasználatlanul, felhasználja a motor mielőbbi bemelegítéséhez, ezáltal pedig hamarabb és gyakrabban állítható le a benzines erőforrás. Ugyancsak a gyorsabb bemelegedést segíti a kettős csatornázású hűtőrendszer, melybenkevesebb folyadék kering, ezen kívül pedig az új hajtókarcsapágyak, a kis súrlódású vezérműlánc, illetve az új olajszivattyú és az új elektromos vízpumpa is mind-mind a hatékonyság növelésére hivatott. A fokozatmentes CVT váltó is jó hatást gyakorol a fogyasztás csökkentésére, az persze már más kérdés, hogy az általa produkált monoton motorbőgés némi megszokást igényel, ezenkívül pedig a regeneratív fékek sima, fejbólintást mellőző kezelésére is rá kell érezni.

Az utastér az előnyére változott, mindenhol minőségibb anyagokkal találkozhatunk, bár a középkonzol csillogó műanyagkádra hajazó kivitele enyhén szólva is véleményes. Remek dolog, hogy a konzolba helyezett kompatibilis okostelefonokat vezeték nélkül tölthetjük, azért viszont jár a fekete pont, hogy az ülésfűtés gombjait nagyon eldugták a tervezők. A kormányról vezérelhetjük a telefonkihangosítót és sok egyéb extrát, melyek közül a sávtartót és a táblafelismerő rendszert csak szidni tudjuk, egyszerűen annyira megbízhatatlanul teszik a dolgukat. A tesztautó egyébként minden földi jóval meg volt pakolva, így említést érdemel többek közt az esőszenzor, a szürkületérzékelő, a fűthető elektromos tükör, a kulcs nélküli indítás, az adaptív tempomat, a gyalogosérzékelés, a holttérfigyelő, a tolatókamera, illetve a parkolássegítő.

©

+ : javított hatékonyságú erőforrásrendszer, csökkentett tömeg és fogyasztás, a korábbiaknál jobb vezetési élmény, jobb minőségű és alapvetően tágas beltér, korrekt csomagtartó.

: a formaterv nem mindenkinek jön be, a hátsó fejtér lehetne nagyobb, egyes elektronikus extrák megbízhatatlanul működnek, a plug-in változatra még várni kell, magas ár.

A hátsó sorban meglepően nagy a lábhely, ami a fejtérről már nem mondható el, vagyis 180 centiméteres magasság felett már nem az igazi hátul utazni. A csomagtartó térfogata több mint 50 literrel nőtt, és az 502 literes kapacitás akár egy ötfős család számára is elegendő lehet. Ha lehajtjuk a hátsó üléseket, akkor több mint 1,5 köbméteres raktér áll a rendelkezésünkre, viszont érdekes módon az elektromos csomagtérnyitás egyelőre még a legújabb Prius-ban sem érhető el. Útközben semmi sem nyiszeg-nyöszög az utastérben, az összeszerelési minőség példás, a menetzajok minimálisak, ha pedig úgy tartja kedvünk, bármikor bömböltethetjük a tíz hangszórós JBL hangrendszert.

A hétféle színben és ötféle belsővel rendelhető negyedik generációs Prius-on nagyon érződik, hogy a Toyota nem éppen ma kezdte a popszakmát, pontosabban a hibridszakmát. A hibridrendszer hatékonyságát sikerült még tovább javítani, ezzel párhuzamosan a fogyasztást csökkenteni, ráadásul az új Prius összességében sokkal felnőttesebb produkciót ad elő, mint az elődei. A kifinomult környezettudatos autózásnak persze alaposan megkérik az árát: Live alapfelszereltséggel 9,7 millió forintos áron hozható el a Prius, melynek Executive felszereltségi szintje már 11,2 millió forintba kerül. Nem kevés pénz ez, főleg akkor, amikor egy hibrid Auris már 6,5 millió forintért hazavezethető - a vásárlással nem igazán érdemes kapkodni, hiszen Párizsban már bejelentették a Prius plug-in változatát, mely - mint említettük - várhatóan a jövő év elején érkezik hazánkba.

Korábbi autós tesztjeinket ide kattintva találja. Még több tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Visszavonul az olimpiai bajnok gyorskorcsolya-váltó egy tagja

Visszavonul az olimpiai bajnok gyorskorcsolya-váltó egy tagja

Pakisztáni diákok kaphatnak ösztöndíjat, ha orvosnak tanulnak

Pakisztáni diákok kaphatnak ösztöndíjat, ha orvosnak tanulnak

Rendetlenkedik az Apple az iPhone-okon? Panasz nyújtott be a Kaspersky

Rendetlenkedik az Apple az iPhone-okon? Panasz nyújtott be a Kaspersky

A magyarok többsége szerint jogtalanul függesztette fel az Európai Néppárt (EPP) a Fidesz tagságát

A magyarok többsége szerint jogtalanul függesztette fel az Európai Néppárt (EPP) a Fidesz tagságát

Továbbra sem tudni, mivel mérgezték meg a Berlusconi ellen tanúskodó modellt

Továbbra sem tudni, mivel mérgezték meg a Berlusconi ellen tanúskodó modellt

Gyereket vár Curtis menyasszonya

Gyereket vár Curtis menyasszonya