szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Bármennyire balesetveszélyes is lejárt műszaki érvényességű autóval közlekedni az utakon, nagyon sokan megteszik. Pedig ebben éppúgy a zéró tolerancia elve érvényesül, mint az ittas vezetés esetén.

Sokan csinálnak presztízskérdést abból, milyen márkájú autót használnak. Az értelmetlen kivagyiság azonban egy ponton végleg érvényét veszíti: ha lejár az autó műszaki vizsgája. Mindegy, hogy BMW-ről, Audiról, Suzukiról vagy Trabantról van szó, hivatalosan egyik sem vehet részt a forgalomban, függetlenül attól, milyen állapotban van. A gyakorlat azonban mást mutat.

Még 2012-ben, egy autószakmai konferencián elhangzott előadás szerint a magyar utakon mintegy 400 ezer olyan jármű parkol és - időnként - közlekedik, amelynek nincs érvényes műszaki vizsgája. Nincsenek pontos információk, hogy ez a szám hogyan alakul most, Spindler Tibor, az Autószerelők Országos Egyesületének elnökének becslése szerint azonban 2-3 százalékkal növekedett.

Ablakon kiszórt pénz

“A Magyarországon forgalomba helyezett járművek nyilvántartását úgy alakították ki, hogy a műszaki vizsgáztatást a tulajdonosok semmilyen módon nem tudják kikerülni. Ha valaki mégis úgy gondolja, hogy nem vizsgáztatja le az autóját, akkor egyszerűen nem viszi el azt az állomásra, aztán tovább jár vele” – mondja Spindler Tibor. Szerinte ezzel egyúttal az ennek következményeit is vállalja az autó vezetője, üzembentartója.

Baleset az Árpád hídon 2015 áprilisában
Túry Gergely

Márpedig nem olcsó mulatság, ha valaki szabálysértésen érnek. Attól függően növekszik a büntetés tétele, hogy mikor járt le az a bizonyos hatósági engedély. Ha több mint 3 hónapja, akkor 20 ezer és 40 ezer forint a helyszíni bírság vagy a büntetés, 6 és 12 hónap közti lejárat után 25 ezer és 50 ezer, az érvényesség lejárta után több mint egy évvel pedig már 30 ezer vagy 60 ezer forintot is leszurkolhat a szabályszegő.

Ha az autóról a lejárat idejétől számítva 3 hónapon belül derül ki, hogy nincs műszakija, kiemelt közlekedési szabálysértésről beszélhetünk, amelynek biztosan helyszíni bírság lesz a vége. Hogy ez mennyibe kerül, az esetenként változhat, de a skála 5000 forinttól 150 ezer forintig terjedhet.

Oda a biztosítás is

Lejárt műszakival autózni azonban nemcsak a büntetési tétel miatt veszélyes játék. Ha nem megfelelő az autó műszaki állapota, sokkal nagyobb a baleset kockázata. Hiába ismeri valaki teljesen a kocsi viselkedését, bármelyik pillanatban bármi eltörhet/kilyukadhat/elszakadhat, a gép pedig irányíthatatlanná válik. Ezekre a hibákra vagy kezdődő sérülésekre viszont egy időszakos átvizsgálásnál fény derülhet, így megelőzhető a baleset.

Ha azonban mégis bekövetkezik, az nemcsak akkor nagyon rossz hír az autó tulajdonosának, ha személyi sérüléssel jár. A zéró tolerancia elve értelmében ugyanis hiába van befizetve a kocsi kötelező biztosítása, azt érvénytelenként kezelik, a biztosító semmit sem fog fizetni, az okozott kárt az autó tulajdonosának kell állnia.

MTI / Czeglédi Zsolt

Mindennek ellenére a becsült adatok alapján úgy tűnik, sokan vállalják a műszaki nélküli közlekedés kockázatot. A jogszabályok ennek már korábban is próbálták elejét venni: ha egy közúti ellenőrzésen lebukott az autós, a bírság mellett a jármű forgalmi engedélyét is bevonták.

Ezen a szigorításon azonban 2013-ban enyhítettek, az indoklás szerint azért, mert a hatóság elsődleges célja, hogy mindenki vigye el autóját a műszaki vizsgára. Ezzel azonban ismét megnyílt a kiskapu, ami a bliccelők malmára hajtotta a vizet. Egészen eddig.

Nem lehet elbújni

A közúti halálcsillagnak becézett VÉDA-rendszer élesítésével április óta az ország 134 pontján mintegy 365 fixen telepített kamera figyeli a forgalomban közlekedő járműveket. A hagyományos traffipaxokkal ellentétben azonban nemcsak a sebességtúllépést képesek mérni, hanem például arról is információhoz jut a rendőrség, hogy az oszlopok környékén közlekedő autóknak van-e érvényes műszaki vizsgájuk.

Túry Gergely

“A közlekedésrendészet által működtetett országos hálózat, valamint a rendőrautókba telepített rendszer 100 százalékosan alkalmas arra, hogy kiszűrje a szükséges papírok nélkül közlekedő autósokat. Az ehhez szükséges szoftver a felvétel után azonnal azonosítani tudja a kocsit és a tulajdonosát, hogy mikor járt le az autó műszakija, sőt, még azt is meg tudja mondani, hol volt utoljára vizsgázni” – emelte ki a bliccelők számára nem túl jó hírt Spindler Tibor.

A mindent látó kameráknak köszönhetően minden bizonnyal kevesebb lejárt műszakis autó közlekedik majd az utakon, a közúti ellenőrzést ugyanis kis szerencsével meg lehetett úszni, a VÉDA-rendszert viszont nem. Mivel a szoftver minden egyes alkalommal megbüntetné a sofőrt, gyorsan összejöhet egy olyan összeg, amelyhez képest már a vizsgáztatás ára is aprópénznek tűnik.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!