szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jeges úton nemcsak a nyári, hanem a használt téli gumi is két és félszeres fékutat produkál.

Ötödik alkalommal, hagyományos keretek között, a Hungaroringen található tanpályán zajlott le a Téligumiteszt 2016 a nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu szervezésében. 19 szettet vizsgáltak meg, köztük ötféle új négy évszakos típust, valamint egy új és egy használt nyári garnitúra is szerepelt a teszten, a teljes körű összehasonlíthatóság érdekében.

Az idei teszteket -1 és -4 °C közötti hőmérséklet-értékeken végezték, mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták különböző sebességek mellett. Emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a kopás, illetve a menetzaj mérésére is. A teszten az itthon legelterjedtebb méretű (195/65 R15) abroncsok szerepeltek.

A mérések legfontosabb tanulsága idén az volt, hogy míg száraz és nedves aszfalton még hidegben is jól teljesítenek a nyári és négy évszakos abroncsok, addig havas, jeges útviszonyok mellett a téli gumit semmi sem képes helyettesíteni – hangsúlyozta Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője.

Míg a legjobb téli gumikkal felszerelt autó éppen megáll a 18 méterrel előrébb az úttestre lépő gyalogos előtt, a négy évszakos gumival felszerelt jármű gumimodelltől függően 15-24, míg nyári gumival felszerelt autó 31 km/órával üti el őt. Nagyon tanulságos, hogy ezen az útfelületen a használt, de kopott, éppen 4 mm-es profilmélységgel ellátott téli gumi is ugyanilyen katasztrofális eredményt produkál.

hasznaltauto.hu

A vizsgálatban részt vevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Száraz és vizes úton – fagypont felett – az újszerű nyári és a Michelin CrossClimate egész éves abroncs remekelt, jeges úton fékezhetőségben a Goodyear, míg kapaszkodási képességben a Continental volt a legjobb. A legcsöndesebbnek szintén a Goodyear bizonyult, ugyanakkor a gördülési ellenállás szempontjából – nem meglepő módon – a nyári gumik bizonyultak a legjobbnak.

Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítményeknek a súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a száraz, nedves és jeges aszfalton mért fékutakat, illetve a jeges úton mért kapaszkodást 20-20 százalékos, a kopást 10 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelve a hazai Téligumiteszt 2016 az alábbi sorrendet eredményezte:

hasznaltauto.hu

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!