szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Land Airbus 1400 embert tudna egyszerre szállítani, de a prototípus megépítése óta semmi sem történt.

2010 óta tervezik, néhány hónappal ezelőtt pedig végre bemutatták annak a kínai busznak a prototípusát, ami forradalmasíthatná nemcsak a távol-keleti, de sok más ország zsúfolt nagyvárosainak tömegközlekedését is.

A Transit Elevated Bus (TEB-1), vagy ahogy mindenki nevezi: a Land Airbus eredetileg 1400 embert lenne képes 60 km/h-val szállítani úgy, hogy közben egyetlen forgalmi sávot sem foglal el. A jármű ugyanis nem az úton, hanem az út két szélén lefektetett síneken közlekedne, a hasa alatt pedig az autók is elférnének. A prototípus ugyan az eredetinél jóval kisebb (300 utas, 50 km/h-s sebesség), azonban augusztusra már sikerült bemutatni a tesztpályán – igaz, arról később kiderült, hogy nem egészen olyan, mint amilyennek a kínai híradásból megismerhettük.

A lényeg viszont, hogy valóban megépült a prototípus, ami a projektet illetően bizakodásra adott okot. A Sixth Tone azonban a napokban egy elég lesújtó dolgot közölt a csodabuszról: a Land Airbus a teszt óta ugyanabban a két oldalról nyitott hangárban pihen, és szemmel láthatólag a kutya se foglalkozik vele.

A Qinhuangdaoban található járművet ráadásul a város egy forgalmas helyen építették fel, ami arra kényszeríti a közlekedőket, hogy kikerüljék az adott szakaszt. Egy Yu néven nyilatkozó hivatalnok azt mondta, egyelőre nem tudni, mi lesz a jármű sorsa. A busz mögött álló cég, a TEB Technology két hónapja elhagyta a helyszínt, azóta pedig nem tudták velük felvenni a kapcsolatot.

A busz állaga viszont egyre csak romlik. Már most vastag por fedi, ami az alkatrészek közé is bekerülhet. Ráadásul tengerparti városról van szó, így az esőzések és a páratartalom sem tesz jót a busznak. A helyi üzletek ráadásul arra panaszkodnak, hogy a busz rosszat tesz a forgalmuknak.

Hogy mi lesz az egész busz-projekttel, egyelőre nem tudni, az viszont biztos, hogy a jármű építői hat kínai nagyvárossal is szerződést kötöttek – többek között azzal a Zhangjiakouval is, ami a 2022-es téli olimpia egyik helyszínét biztosítja.

Ha kíváncsi a kínai szuperbusz további sorsára, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Szerbiában ötven-száz embert oltanának be óránként a koronavírus ellen

Szerbiában ötven-száz embert oltanának be óránként a koronavírus ellen

Doku360: A 19 méteres medencénkből jutott el a két lányom az ifi Európa-bajnoki címig

Doku360: A 19 méteres medencénkből jutott el a két lányom az ifi Európa-bajnoki címig

Halálra gázoltak egy férfit, aki az M3-as autópályán gyalogolt

Halálra gázoltak egy férfit, aki az M3-as autópályán gyalogolt