Ilyen lehet a teljesen új KRESZ

Hamarosan jön az új KRESZ, ígéri a kormányzat már egy ideje. Hogy milyen változások lesznek, arról hivatalosan még semmit nem mondtak, de van egy-két dolog, ami körvonalazódni látszik.

  • hvg.hu hvg.hu
Ilyen lehet a teljesen új KRESZ

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) és háttérintézménye, a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) szakértőitől kapott információk alapján írt cikket a Vezess a várható változásokról. Fontos tehát megjegyezni, ezek még nem a hivatalos változtatások.

A cikk szerint a KTI vágya a táblarengeteg ritkítása. Kevesebb, de egyértelműbb, markánsabb jelzésekkel váltanák fel a helyenként egymás hegyére, hátára pakolt táblákat. A szakértők ezzel együtt kevesebb sebességhatárt tartanak ideálisnak, mert jelenleg tízes km/h-ugrásokkal minden van. A jobban összefésült sebességhatárokra példa lehet, hogy az autópályákon feljebb vinnék a teherautók sebességkorlátját a mostani 80-ról 90-re.

További változás lehet, hogy az ország legrosszabb állapotú útjainak egy részén a jelenlegi 90 helyett egységesen 70 km/óra lenne a maximum megengedett tempó.

A Vezess cikke szerint a jogalkotók azt is vizsgálták, hogy a kereszteződések és a tiltó táblák egymáshoz való viszonya egyértelmű legyen. Felmerült a lehetősége, hogy osztrák és német mintára nálunk sem oldaná fel a tiltást a kereszteződés, hanem csak az adott tiltást konkrétan feloldó tábla.

A hvg.hu is megkérdezte korábban, milyen változásokat javasolnak az olvasók. Elsöprő támogatást élvezett például a tompított fény mindig és mindenhol kötelező használata.

Ilyen új KRESZ-t akarnak önök

Mindenkor és mindenhol bekapcsolt világítással közlekedő járműveket, a sebességhatár növelését és csökkentését is, biciklisrendszámot, de mindenekelőtt alapvető KRESZ-oktatást szeretnénk az iskolákban. A hvg.hu olvasóinak javaslatai, hogyan kéne módosítani a KRESZ-t. Nagyot szólt hétfő a híresztelés, amely szerint ha egyszer végre lesz új KRESZ-szabályzat, akkor újra vizsgáznia kellene mindenkinek.

További sokrétű változásokról is ír a cikk, arra, hogy mikor is lesz ténylegesen új KRESZ, nem tud választ adni még. Mint írják, a kormány javaslatot tett az új KRESZ megalkotására, az érintett tárcák (NGM, NFM, BM) pedig dolgoznak rajta.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.