szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A fővárosi Fehérvár úton kialakított kerékpársáv hibáit dokumentálta Pető Attila autósoktató az Index Kerékagy blogján. A Budapest Közút Zrt. szerint balesetveszély nincs, de egyes jelzések valóban tévesek, és ezeket jelezték már a kivitelezőnek.

Nem mindegy, hogy kerékpársávról vagy nyitott kerékpársávról van-e szó egy adott útszakaszon, és ennek megfelelően az sem mindegy, hogy folyamatos vonalat festenek fel vagy szaggatottat. Ugyancsak fontos az is, hogy a jelzőtáblán a kerékpársávot folyamatos vagy szaggatatott vonallal jelölik, valamint a vonal színe sem mindegy – nagyon leegyszerűsítve így foglalható össze a budapesti Fehérvári úton frissen kialakított kerékpársávval kapcsolatos problémák.

Pető Attila autósoktató az Index Kerékagy blogján fotókkal illusztrálta, hogy az egyes kereszteződéseknél mi nem stimmel az érintett táblákkal vagy felfestésekkel.

A kerékpársáv az úttestből sárga folyamatos vagy szaggatott vonallal elhatárolt, körülbelül 1 méter széles útfelület, amelyen kizárólag kerékpárosok haladhatnak, még gyalogosok sem. Ahol szaggatott vonallal jelzik, ott parkolás vagy besorolás céljából, rövid ideig a kerékpársávon áthajthatnak az autók.

A nyitott kerékpársáv kifejezés 2009 óta szerepel a KRESZ-ben. A hagyományos kerékpársávval szemben ezt mindig fehér szaggatott vonallal jelölik. Autóval folyamatosan nem lehet ezen haladni, de manőverezés közben, így például előzés, kitérés vagy besorolás esetében igen – emlékeztetnek a szabályokra a cikkben.

hvg.hu

A Fehérvári úton azonban van olyan tábla, amelyen a nyitott kerékpársávot folytonos sárga vonallal jelölik a táblán, ilyen tábla azonban nincs a KRESZ-ben. Van olyan szakasz is, ahol a táblán fehér jelzés látható, míg a földön sárga, illetve fordítva.

Budapest Közút: tényleg vannak hibák a Fehérvári úton

Az útjelzésekért felelős Budapest Közút Zrt. szerint az elvégzett útfelújítás átadás-átvétele még tart a Fehérvári úton. A kivitelező még decemberben alakította ki a forgalmi rendet, akkor festették fel az útburkolati jeleket és jelzőtáblákat helyeztek ki. Az érintett útvonalon nyitott kerékpársávot csak olyan helyen alkalmaztak, ahol nem volt elég hely a forgalmi sávok mellett hagyományos sávon végigvezetni a kerékpárosokat – olvasható a szervezet levelében.

A megjelölt helyszíneken valóban tévesek a jelzések (jelzőtáblákon sárga és fehér színek, folytonos és szaggatott vonalak felcserélése), erre felhívták a kivitelező figyelmét, aki a hibákat a következő napokban javítja. A mostani forgalmi rend nem jelent balesetveszélyt a módosítások elvégzéséig sem – közölték.

Szerintük is igaz az, hogy a nyitott kerékpársáv sokaknak újdonság, kevesen ismerik és alkalmazzák az ezzel kapcsolatos szabályokat, így nem árt ezeket felidézni. A kerékpársáv és a nyitott kerékpársáv között a legfőbb különbség az, hogy az egymás mellett elhaladó járművek a nyitott kerékpársávot is igénybe vehetik, ha a biztonságos elhaladáshoz ez szükséges, a kerékpársávot viszont nem.

A jobbra kanyarodást nyitott kerékpársávnál a kerékpársáv igénybevételével kell végrehajtani, míg kerékpársáv esetén a bekanyarodáshoz a kerékpársáv csak akkor vehető igénybe, ha azt a burkolati jel megengedi és az a kerékpárforgalom akadályozása nélkül végrehajtható – hívták fel a figyelmet ők is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!